Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel Comfortline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 221.721 km |
KM-stand laatst | 322.000 km |
Passat op CNG
- 223.000 km
In het kader van vergroening Passat op CNG gaan rijden. Aangezien deze tamelijk zuinig is en een redelijke benzinetank heeft, is de actieradius goed. Zeker vergeleken met een Touran. Die had ik eigenlijk liever gehad, maar het model dat ik heb bekeken had een erg kleine tank.
Intussen met de Passat de eerste 4000 km gereden naar Noorwegen. In Duitsland en Zweden is volop CNG (en vaak H- gas) te krijgen. Dat rijdt fijn en brengt je ver. In Noorwegen alleen in het zuiden. In Trondheim reden veel bussen op CNG, ik vond een mooi tankstation, maar helaas alleen voor deze bussen geschikt. De passat doet verder wat hij moet doen. Vind hem enigszins saai, maar rijdt comfortabel en vooral erg stil. Wennen aan de lage zit (kom van een B klasse), is alsof je in een badkuip zit.
H gas in Nederland ontdekt
- 230.000 km
Intussen weer enkele duizenden kilometers verder en ontdekt dat er in Nederland ook CNG + te verkrijgen is. Met dit gas nu verbruikcijfers enorm verbeterd. Verder intussen gewend aan alle plussen en minnen van de wagen. Omdat de stoelen (zitting) niet recht zitten deze voorzien van andere bouten waardoor je rechter zit, dat is prettiger voor de lange stukken die ik rijd. Ben niet super tevreden over stoelen en zitpositie maar hiermee is het wel beter geworden.
CNG vullen lukt niet meer
- 232.000 km
Helaas de eerste CNG storing: vullen gaat nog maar zeer langzaam of helemaal niet meer. Waarschijnlijk is de vulnippel kapot, ga het volgende week horen bij de garage.
Bij vullen soms een moeizaam geluid en slaat af voordat hij vol zit. Opnieuw aankoppelen en dan een kilootje tanken is het devies. En dat een paar keer achter elkaar om toch wat vulling te krijgen.
Tanken kost nu minstens een kwartier.Weet ik meteen hoe het is wanneer je elektrisch rijdt
Vulnippel vervangen
- 235.000 km
Vulnippel intussen vervangen bij de VW dealer in Amersfoort. Na slechte ervaring in Nijkerk (geen verstand van zaken) in Amersfoort goed geholpen en tanken gaat weer als vanouds. Blijkbaar gebeurt dit af en toe bij dit systeem, eerder ook al van anderen gehoord.
Nog steeds tevreden
- 322.000 km
Nog steeds tevreden over hoe all round deze auto is. Hij is niet bijzonder mooi, maar wel praktisch, zakelijk, vakantie met het gezin, zaterdag naar de stort, van alle markten thuis.intussen een ton met deze wagen gereden en geen problemen, of het moeten de volgende twee zijn.
Veren
Vorig jaar tijdens vakantie in Kroatië door één veer gezakt en ter plekke laten repareren. Auto hangt sowieso erg laag en ook dit jaar op vakantie in Polen weer een aantal keren de bodem geraakt. Volgend jaar misschien toch hulpveren aanschaffen.
Vulnippel
Deze heb ik eerder al laten vervangen bij VW dealer voor 430 euro. Hij lijkt weer kapot want het tanken gaat wederom langzaam. Zou vervelend zijn en vraag me af hoe dit dan zou kunnen komen.
Gasprijzen
Die rijzen intussen de pan uit en je moet wel goed kijken waar je tankt, de verschillen zijn erg groot. H gas tanken kan niet meer uit, dat is in NL onbetaalbaar geworden. Tijd voor een andere keuze?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.