Volkswagen Passat CC 1.8 TSI (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat CC 1.8 TSI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 77.000 km |
KM-stand laatst | 77.000 km |
Tijd voor wat nieuws
- 77.000 km
Na vele jaren in een Golf V 1.9 TDI te hebben gereden (eigenlijk 2 auto's, 1 lease en 1 particulier) werd het tijd voor wat anders. Eerlijk gezegd was de Golf V ons uitstekend bevallen. Deze stond op 220.000 km en was verder in prima conditie. Er was dan ook niet echt een praktische reden om een andere auto aan te schaffen. Ik was echter al wel jaren erg gecharmeerd van de Passat CC en deze lag inmiddels ook binnen ons bereik. Daarbij reden we nog een diesel terwijl de laatste jaren minder km's zijn gaan rijden. Daarom werd diesel rijden ook steeds mindere interessant. Dus et voila: De Passat CC.
77.000 km
Het is een Passat CC uit 2009 maar met nog relatief weinig kilometers op de teller. Voorzien van een 1.8TSI met handbak. De DSG spreekt me wel erg aan in deze auto maar vanwege de nodige problemen met DSG bakken waar ik over heb gelezen zag ik dat nog niet direct zitten. Ik heb niet zoveel zin in een schadepost van 3000 euro. Daarbij heeft zelf schakelen ook zo z'n voordelen en charmes.
De auto heeft de volgende kenmerken:
- Bi-Xenon koplampen
- Radio / navigatiesysteem (Navaudio, maar werkt prima)
- 8 speakers
- Panoramadak
- Getint glas achter
- Achteruitrij camera, achteraf geïnstalleerd (opvallend genoeg geen sensoren)
- Elektrisch verstelbare stoel
- 18" velgen (235/40/18)
- Keyless entry
- Elektrische parkeerrem + hill hold
- Gestoffeerd interieur
Ik vind het eerlijk gezegd echt een plaatje en de auto rijdt heerlijk. Ik heb nu 1 foto toegevoegd, meer volgt later. De overeenkomsten met de Golf zijn er zeker. Dat merk je in de indeling van de besturing en het instrumentarium en ook in de afstelling van demping en besturing. Toch valt met name op dat deze auto meer gericht is op comfort. De geluidsdemping, in combinatie met de vrij stille benzinemotor levert enorm veel stilte op in het interieur. Dat wordt met name duidelijk op hoge snelheden. Uiteindelijk hoor je alleen het windgeruis. De auto rijdt grotendeels als een Volkswagen. Stevig maar niet knetterhard, precies maar ook met gedempte beleving. Ik houd daar persoonlijk wel van. Ik kan het streven naar 'perfectie' erg waarderen en merk in alles dat het weer een erg solide wagen is.
Ik heb de waardering van de auto nu ingesteld op wat ik er van kan zeggen. Comfort is gewoon helemaal top. Ik had overigens graag wel de dynamische dempers gehad, maar die heb ik helaas moeilijk 2e hands kunnen vinden.
De prestaties zijn prima. De motor is erg stil maar zeker ook krachtig over een breed toerenbereik. Dat maakt soepel rijden mogelijk. Mijn vorige Golf TDI had ik laten chippen tot zo'n 140 - 150 pk. Dit reed ook prima maar had wel een heel ander karakter. Voor degenen die het motorblok kennen, veel meer een aan/uit karakter. Dat heeft ook zo zijn charmes maar is uiteraard wel minder verfijnd. Deze auto is zeker zo snel hoewel ik nog wel overweeg om deze op termijn te chippen. Simpelweg omdat het kan en de vermogenswinst flink is (met simpel chippen al tot 210 pk).
Betrouwbaarheid kan ik nog weinig van zeggen. De auto heeft geen bijzondere onderhoudshistorie dus ik verwacht niets geks. De Golf V was wat dat betreft vrij goed is mijn mening hoewel ik het moeilijk kan vergelijken met andere ervaringen.
De gebruikskosten voor deze auto zullen wat hoger liggen. De vaste kosten (met uitzondering van de afschrijving) liggen wat lager, maar de brandstofkosten juist wat hoger.
*De eerste ervaringen: 5.000 km*
Ik heb de eerste 5.000 km eerder afgetikt dan ik had verwacht. Dit komt met name doordat de auto uitstekend bevalt en het een groot plezier is om met deze sloep op pad te gaan. Ik heb er redelijk wat korte en lange afstanden mee gereden, allemaal privé.
De motor bevalt me steeds beter. Ik heb soms nog wel de neiging om de auto als een diesel te gaan rijden, laag in de toeren. Dat is echter niet nodig en je merkt ook dat het max. vermogen van de motor bij een veel hoger toerental echt beschikbaar komt. In z'n totaliteit ben ik met name onder de indruk van de souplesse van de 1.8TSI en de duw die je krijgt rond de 4.000 toeren als de turbo echt goed meewerkt. Ik heb in het begin wel wat meer verbruikt dan ik had verwacht maar dat kan ik eigenlijk alleen verklaren door mijn enthousiasme. Nu let ik er wat meer op en kom ik op een verbruik van 1 op 13,2, aldus de boordcomputer. Ik moet nog wel nameten in hoeverre dat overeenkomt met de werkelijkheid.
Ik had in het begin nog de twijfel of ik de parkeersensoren niet erg zou missen op deze wagen maar kan nu zeggen dat ik dat eigenlijk niet doe. De auto is uiteraard wat langer dan ik gewend was, toch parkeer ik deze net zo makkelijk in. De camera achter is wel erg prettig om goed te kunnen zien of er wat achter de auto staat (kind, dier of paaltje).
Keyless entry en start bevalt me ook veel beter dan ik had gedacht. Vooraf beschouwd zag ik er niet zoveel waarde van in en zou ik er niet snel geld voor betalen. Maar hier zat het toevallig op en ik vind het eigenlijk erg prettig. Ik heb vaak mijn handen vol als ik naar de auto loop of weg loop en vind het zo erg makkelijk om de auto te ontgrendelen of vergrendelen. Ik vergeet nu soms alleen om de sleutel uit mijn broekzak te halen...
Minpunten:
- Kind in en uitladen is net wat lastiger vanwege de schuin aflopende C stijl. Hij is ruim 1 jaar en zit nu in een kinderstoeltje. Dit wist ik uiteraard vooraf en heb ik geaccepteerd.
- De toegang door de kofferklep is aan de krappe kant. Bij grote objecten merk je dat je die wat minder makkelijk naar binnen krijgt. Wat dat betreft is het begrijpelijk dat de Arteon een 5 deurs is. Het 'naar boven' openslaan van de kofferklep vind ik dan wel weer handig.
- De carkit werkt niet goed. Ik weet nog niet goed waar het in zit. Er zit dus geen originele volkswagen radio in maar toch zou het moeten kunnen werken. Ik kan de telefoon wel opnemen en de persoon hoor ik over de speakers, mijn microfoon lijkt echter niet te functioneren. Ik moet hier nog verder onderzoek naar doen.
Pluspunten:
+ Heerlijke combinatie van stijl, comfort en stevig rijgedrag
+ Super fijne motor. Veel vermogen en vooral breed beschikbaar
+ Ik heb nog steeds het gevoel in een bijzondere auto te rijden
+ De auto is, binnen de beperkingen van het sedan/coupe achtige ontwerp, toch opvallend praktisch. Achterin zitten is echt top, zolang je niet langer bent dan 1,90m. Daarboven moet ook lukken maar dan moet je wat dieper zitten.
+ De stoelen zitten lekker stevig en bieden goede steun. Op de achterbank is het volgens mij ook echt prima toeven maar heb daar nog niet langer dan 5 minuten gezeten.
Excuses dat ik er nog geen nieuwe foto's op heb gezet. Die volgen alsnog binnenkort. Ook van het interieur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.