Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 140pk BlueMotion. T. (2012)

autoreview

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 140pk BMT (2012)

Signalement

UitvoeringPassat Alltrack 2.0 TDI 140pk BMT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf13.111 km
KM-stand laatst32.282 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 14.537 km

Ik heb al eerder getwijfeld over de aankoop (lease) van een auto maar bij deze auto is er heel veel water door zee gegaan voordat de beslissing werd gemaakt. De historie: Na dik 3 maanden in een heerlijke 320d M-Sport te hebben gereden (zie de vorige review) wisselde ik van werkgever. Aangezien mijn nieuwe werkgever een start-up is was een lease optie niet voorhanden. Wel een goede autokosten en km vergoeding.
In eerste instantie wilde ik eerst BMW blijven rijden, ik heb uitgebreid gezocht naar een 6-cilinder diesel van de E91 van max 2 jaar oud. Ik heb op het punt gestaan een 335d te kopen maar schrok toch terug van de maandelijkse kosten. Daarnaast was mijn grootste "ergenis" bij de 3-serie ook de binnenruimte. Na een zijstap in mijn zoekfunctie op de diverse auto "speurders" kwam ik de Passat Alltrack tegen en na een proefrit was ik overtuigd. Waarom dan in godsnaam een Passat? Dat zal ik hieronder toelichten.

De auto en aankoop.
Zoals bij vele auto aankopen was voor mij de start een orientatie en proefrit. Ik ging eigenlijk met weinig verwachtingen naar de dealer toe maar vond op het oog de auto wel mooi. Daarnaast is de Passat Alltrack geen alledaagse verschijning en zit deze auto ruim in de opties.
De auto was een demo-auto van de dealer en is van april 2012 en had 13.000km gelopen. Als opties beschikt deze alltrack over Dyn-audio, panorama-dak, sportstoelen, xenon, stoelverwarming, 18inch lichtmetaal, multimedia aansluiting, keyless drive en een elektrische kofferbakklep. Wil je echt muggeziften dan mis ik alleen nog lederen bekleding, dat had de auto afgemaakt.
Met de dealer heb ik goed zaken kunnen doen en naderhand is nog een trekhaak gemonteerd. Binnenkort wordt de motor ook onder handen genomen en voorzien van een ABT-upgrade waarmee de motor iets meer vermogen (170pk) krijgt.

Rijden met de Alltrack
Tja, eigenlijk rijdt de auto als een gewone Passat. De zit is wat hoger maar het rijcomfort is perfect, en is het interieur stil tijdens het rijden. Natuurlijk gaat een vergelijking met de 320d mank, sportief versus comfort.
Persoonlijk vind ik de 140pk prettig maar nog niet heel soepel. Hopelijk zal de tuning daar verandering in brengen. Met name in de 1ste versnelling voelt de auto vrij traag. Op snelheid ontpopt de Alltrack zich als een fijne reisgenoot, en daar heb ik hem voor gekocht. Veel kilometers met comfort en voldoende binnenruimte.

De Positieve zaken:
1. Ruimte, zowel voorin als in de kofferbak. Ik schuif mijn racefiets zo naar binnen, ook een dagje met het gezin weg levert geen problemen op.
2. Prettige stoelen, ik mis wel een in lengte verstelbare zitting.
3. Het panoramadak, zat al in de 320d en zal ik altijd in mijn auto willen hebben. Het licht draagt bij aan het ruimtelijke gevoel.
4. De styling en afwerking. Alles staat op een hoog niveau en de auto heeft toch best wat bekijks. Ook de velgen vind ik persoonlijk erg mooi.

De "Mindere" zaken
1. Het Dyn-audio systeem is aardig maar kan niet tippen aan het Harman Kardon systeem van BMW. Voor mij is het goed zat, maar echte audio-fielen zullen er geen genoegen mee nemen.
2. Het motor vermogen.
3. Ik vind het verbruik momenteel aan de forse kant, en ik rij nu toch echt redelijk rustig. Snelweg max 130-135 en op tijd opschakelen.
4. RNS-510, 's ochtends loop ik met angst naar mijn wagen. Door alle verhalen over diefstal ben ik daar toch wel angstig voor. Als particulier gaat het je toch geld kosten. Ter preventie zit er een navi-lock en mooi masterlock op als ik de auto afsluit.
5. Waarom gaan de achterlichten niet branden als de dagrijverlichting aan staat?

Ik heb de waarderingen ingevuld maar de zaken kunnen nog veranderen wanneer er meer kilometers gereden zijn.
Ik zal de review updaten als de ABT tuning is gedaan.

Update oktober 2012

  • 21.000 km

De Alltrack is momenteel ruim 2 maanden in mijn bezit en sinds die tijd heb ik er ca. 8.000km mee gereden. Een mooi moment om mijn ervaringen te delen.

Tuning:
Een paar weken geleden heb ik de auto laten voorzien van de Abt tuning die de motor naar ca. 170pk's brengt.
Ik moet zeggen, ik ben tevreden. De acceleratie verloopt een stuk soepeler omdat de auto beter aan het gas hangt. Met name in de eerste en tweede gang merk ik een soepeler verloop. Al met al voorlopig geen spijt van de upgrade.
Overigens valt het me op dat er een duidelijk zichtbaar "kastje" op mijn motorblok geplaatst is, geen idee waar dit voor dient. Ik dacht dat dit een chip zou zijn, het oogt nu meer als een power-box. Maar dit terzijde als opmerking van een complete leek op dit gebied.

Verbruik:
Het is nog te vroeg om te zeggen dat de tuning een positief effect heeft gehad op het verbruik. Op de boordcomputer zie ik bij lange ritten een verbruik van ca 5.4-5.7l per 100 km wat behoorlijk netjes is. Overigens rijd ik dan wel netjes aan de snelheid met max 133 km/pu op de cruise control. Op basis van de verbruiksmanager die ik ook bijhoud blijkt het verbruik toch wel hoger te liggen maar dit zal ongetwijfeld door de kilometers binnen de bebouwde kom komen.
Sinds dat ik de brandstof zelf betaal ben ik me overigens veel meer bewust van de prijs aan de pomp en houd daarmee ook mijn rechtervoet in bedwang. ;-)
Ik heb vorige week ook winterbanden laten monteren: 4x Vredestein type Wintrac 4 Extreme. Dit zal waarschijnlijk het verbruik niet verbeteren.

Het rijden:
Ik ben behoorlijk tevreden over de auto, het rijden is zeer comfortabel. Ik stap uitgerust uit de auto naar een lange rit en stap ook nog steeds met veel plezier elke dag in de auto. De zaken die vooral tevreden stemmen zijn; de opberg- en aflegruimte, de wat hogere zit en het stabiele rijgedrag.
Overigens merk ik dat bij snel genomen bochten de auto regelmatig neigt naar onderstuur.

Er zijn ook wel wat kleine puntjes die me storen.
1. de regensensor werkt niet altijd naar behoren, ik moet toch vaak bijstellen.
2. de speakers in de portieren resoneren af en toe, het Dynaudio systeem is okay. Maar niet super goed. Echter geen reden om nu extra te gaan investeren in verbetering van de audio.
3. opstarten van de RDS-510 is af en toe traag en de media capaciteiten van het systeem zijn het net niet. Dit heeft BMW echt veel beter begrepen. Deze lijn trekt zich volgens mij ook door naar de Audi modellen waar ik het MMI systeem ook niet echt super vond. Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd om een externe harddisk aan de music interface te hangen maar het systeem herkent de externe gegevens dragen niet. Er zit een HDD van 30gb in de auto en die wilde ik graag gebruiken. Nu kan ik er niets mee, nog maar eens uitvogelen hoe ik dat wel voor elkaar kan krijgen. Voorlopig gebruik ik een iPod classic met 160GB voor mijn muziek.
4. Navigeren, het updaten van de actuele verkeersinfo als je de grens over gaat is ronduit slecht. Ook hier, bij BMW stukken beter. Als er wel file info gegeven wordt op de route is deze vaak verouderd. Ik merk nu dat ik de route wijzigingen negeer en het systeem wat dat betreft niet vertrouw.

Tot zover de update, ik meld me weer over een paar maanden.

Laatste kilometers

  • 32.282 km

In verband met een nieuwe baan gaat de VW Passat Alltrack er binnenkort uit. Doe ik hem met pijn in mijn hart weg zoals het geval was bij de BMW 320d? Nee. Toch blijf ik de Alltrack een mooie auto vinden, ik zou echter niet snel eenzelfde auto kopen/leasen.
Alvorens ik de redenen noem nog even een korte update van de laatste maanden.

In december werd er op een smalle landweg mijn linkerspiegel kapot gereden. Kosten; 450 euro voor de behuizing en spiegel.
Daarnaast is de achterruit compleet vervangen onder garantie omdat het verwarmingselement niet helemaal goed werkte. Daar kom je dan achter in deze tijden...
Ik heb over bijna 20.000km het verbruik niet hoger dan 1 op 14.7 weten te krijgen. Aangezien ik de brandstof zelf betaal is me dit enorm tegen gevallen. Ik heb me overal netjes aan de snelheid gehouden met gebruik van de cruise control waar mogelijk.

Op 11 februari gaat de auto eruit. Ik maak nu alvast de balans op met de positieve en negatieve punten.

Positief:
+ Wat een ruimte en laadgemak.
+ Fijne reiswagen, stabiel op de weg (rechtuit met name).
+ Panorama dak en interieur afwerking.
+ Elektrische kofferbakklep, fijne optie.

Negatief:
- Verbuik.
- Snelheid en bedieningsgemak RNS-510
- Kwaliteit DynAudio speakers, een gemiste kans.
- Kwaliteit stoelen, zeer zacht en al snel last van de onderrug.
- Media adapter lijkt een eigen leven te leiden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.