Volkswagen New Beetle 1.9 TDI 90pk Highline (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | New Beetle 1.9 TDI 90pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als echte keverliefhebber vond ik het wel charmant om een New Beetle te rijden. De auto is eigenlijk een beetje vreemde eend in de bijt. Pas nu ik een nieuwe auto moet uitzoeken (hij moet er na bijna 4 jaar uit) besef ik hoe prettig de auto wel niet is.
Deze auto koop je maar voor 1 reden en dat is dat je het ontwerp mooi vind. Natuurlijk heeft deze auto relatief weinig ruimte. Volwassen passagiers achterin is niet echt prettig als het langer dan 15 minuten is. Ook de toegang tot de kofferbak is erg onhandig (ver voorover buigen), dus niet echt een lekkere boodschappenauto.
Het ontwerp van de auto heeft nog meer nadelen, want door de vele uitstekende delen heb je wat meer geluid in het interieur. Ook vervelend is de nogal grote A-stijl, waardoor een fietser wat makkelijker over het hoofd wordt gezien.
Maar het design heeft ook grote voordelen als je hem gebruikt als tweezitter. Voorin heb je volop ruimte. Ik ben zelf bijna 2 meter lang en ik heb voldoende beenruimte (goede stoel- en stuurverstelling) en hoofdruimte. Het grote dashboard lijkt een verspilling van ruimte, maar het geeft een enorm ruimtelijk gevoel (je moet alleen niet naar achteren kijken).
Ik heb zelf gekozen voor een 1.9TDI motor en die bevalt prima. Nooit problemen mee gehad en de motor is voldoende om lekker mee te komen op de snelweg. Geen GTI killer, maar een goede cruiser. Ook het weggedrag is prima voor elkaar.
De standaard ESP heeft mij zeker 1x gered van een crash. Een Volvo 440 gaf weinig ruimte, waardoor ik in de bocht door de berm moest en de auto erg dwars kwam te staan. De ESP trok de auto weer helemaal recht en met knikkende knieen kon ik mijn weg vervolgen.
Qua veiligheid zit het wel snor met deze auto, maar helaas zijn de comfortverhogende opties erg prijzig. Zelf heb ik gekozen voor airco (climate control niet mogelijk), lichtmetaal, winterpakket, comfortpakket en CD-wisselaar. Dat maakt de auto wel duur, maar ik heb het een erg prettige auto gevonden.
In het interieur is het ’hoogwaardige kunststof’ toch wat minder hoogwaardig dan vaak wordt geroepen. Het zachte laagje om het plastic (lijkt een soort rubber) slijt erg snel. De oude Audi A3 had hetzelfde manco. Dit ziet er snel goedkoop uit.
Toch vind ik dit de leukste auto die ik ooit voor dagelijks gebruik heb gehad. Ik zal hem met pijn in het hart weg moeten doen. Hij heeft me nooit laten staan en ik hoop dat hij een goed baasje krijgt.
PROBLEMEN
De verlichting gaat vaak kapot (standaard bij VW) en kan niet zelf vervangen worden. De dealer is er per lampje al gauw 45 minuten mee bezig. Voor een lease auto niet zo´n probleem, maar niet prettig als het je eigen auto is.
Ook ander onderhoud is vaak wat duurder, omdat alles moeilijk toegankelijk is. Ook zijn vaak onderdelen niet op voorraad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.