Volkswagen ID.7 Tourer 86kWh 340pk GTX Business (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID.7 Tourer 86kWh 340pk GTX Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 2.200 km |
De rode bliksem
- 1.200 km
Na twee weken en 1200 km wil ik graag mijn eerste ervaringen over mijn ID.7 delen. Langetermijnervaringen volgen. Misschien :)
Het is een Tourer GTX Business leasewagen. Uitrusting: alles behalve trekhaak en warmtepomp
Interieurpakket,
Comfortpakket,
Assistentiepakket,
Exterieurpakket Plus inclusief panoramadak
21" velgen Mataró (zomer- & winterbanden)
Uitgangspunt
Mijn algemene rijprofiel is als volgt:
Mijn typische woon-werkverkeer is één keer per week 120km heen en terug. Af en toe naar het oosten van het land, soms centraal Nederland. Meestal werk ik vanuit huis.
Daarnaast zijn er korte stadsroutes in het weekend en langere routes van 100-150 km.
In totaal leg ik gemiddeld zo’n 1500km/mnd af of 25.000km/jaar.
Ik rij graag snel en vlot, maar het aantal boetes blijft beperkt doordat ik ook weer niet véél te snel rijd.
Zakelijke kilometers doe ik alleen, andere trips meestal met mijn vrouw en af en toe met de rest van het gezin
Omdat mijn werkgever de keuze voor elektrische voertuigen al langer promoot en de fiscale voordelen de meerkosten voor de werknemer als gevolg van het interne bedrijfswagenbeleid compenseren, lag het voor de hand om na de obligatoire Tesla weer een EV te nemen. De Tesla Model 3 Long Range Dual Engine die ik hiervoor reed, heeft me erg verwend qua powerrr en ook het minimalistische design sprak me erg aan. De continue software updates en het futuristische onderhoud vond ik adembenemend: alles via de app, niks balie, niks sleutel, niks code afgeven; gewoon parkeren, koffie drinken, bliep uit de app, instappen, wegwezen.
Helaas, de nieuwe longlist bevatte alleen Europese merken. Dag Tesla!
Na enig onderzoek bevatte de shortlist de ID.7, de i4 en de EQE. Redenen: ik wil geen suffe SUV en het gezin was de krappe achterbank zat.
Wie schetst mijn verbazing: de 5m lange EQE was achterin krapper dan de Tesla en de i4 was achterin al helemaal een onding. We waren wel heel erg gecharmeerd van de i5, maar hallo! 100k voor een middenklasser die dan nog niet eens alle goodies heeft waarmee onze Tesla ons heeft verwend?
Dus toen was er nog maar één...
Eind augustus dus het leasecontract getekend. Ik wilde de GTX (want 0-100 in 5.5sec valt na vijf jaar lang 4sec te tolereren), ik wilde rood, want ik ben klaar met monochroom en rood was de enige KLEUR. En trouwens een fraaie kleur. Ik wilde het glazen dak, want dat was ik zo gewend en vond ik heurluk! Ik wilde alle goodies, want ik miste Tessie! Een trekhaak heb ik nooit gehad, dus die zou ik niet missen en een warmtepomp heb ik nooit gemist en bij doorrekenen zou het onverstandig zijn. Zeker bij een leasekar die ik na vijf jaar weer inlever. Tenslotte nog vet grote wagenwielen die onder een koets niet zouden misstaan voor de leuk.
En toen begon het nagelbijten. Levering eind november, maar: exterieur plus gaat voor vertraging zorgen, panoramadak gaat voor vertraging zorgen, velgen gaan voor vertraging zorgen, gelaagd glas gaat voor vertraging zorgen. En toen kwamen ook nog de stakingen. Ik begon rekening te houden met maart 2025 en moest het ondertussen doen een Seat Leon ST. Prima auto hoor, maar niet als je uit een Tesla komt en wacht op een ID.7. Wel was het handig om alvast wat ervaring op te doen met de software (zelfde stal) en met meer ruimte voor de achterpassagiers.
De eerste ervaringen:
Optisch:
Ik vind de ID.7 als station, sorry Tourer wel geslaagd, al valt het typisch mollige uiterlijk niet te negeren. De tijd van slanke stationwagons is waarschijnlijk voorbij. King's Red inclusief Black Style staat hem goed en laat hem gestrekter ogen.
De 21-inchers waren een bewuste keuze om de verhoudigen nog meer in proporties te brengen. Ze rijden ook prima! Op geen enkele moment valt de wagen negatief op. Noch bij lange golven, noch bij kinderkopjes.
Al met al kijk ik graag naar mijn ID.7 en mijn buren ook.
Zitcomfort:
Omdat ik best lange afstanden afleg en eens zwakke rug heb, speelt zitcomfort een grote rol. De sportstoelen met hun goede omsluiting en massage bevallen prima! Ook de Teslastoelen waren prima, maar ik ben bv blij dat ik weer uitschuifbare bovenbeensteunen heb.
Kortom, zelfs lange afstanden kunnen zeer ontspannen worden afgelegd.
Rijcomfort:
Na youtube meningen en allerlei schrijfsels te hebben verinnerlijkt, besloot ik dat ik DCC nodig had. Ik ken de auto niet zonder, dus ik kan niet vergelijken, maar hij strijkt alle hobbels plat, óf hij gaat strak de scherpste bocht door. Gewoon een klik op het scherm. Heerlijk, keuzes.
Wat ik ook erg prettig vind is de hemelse stilte in de auto, niet in de laatste plaats door de geluidsisolerende ramen, die komend jaar volgens Duitse bronnen waarschijnlijk al niet meer leverbaar zullen zijn. Af en toe rij ik zonder muziek en het is een genot. Zelfs geen windgeruis!
De Tesla was geen slechte auto en de nieuwe versies zijn weer een stuk beter, maar deze speelt in een heel andere klasse.
Rijdynamiek:
Bij de Tesla hield ik van de wendbare body en de krachtige motoren met samen 400pk.
Qua acceleratie is de ID.7 een andere wereld. Ik krijg geen kick omdat ik in mijn stoel wordt gedrukt, maar er is wel de constante acceleratie bij elke snelheid. Past bij mijn nieuwe, wederom hogere leeftijd...
Een beetje sportief toeren gaat soepel en is best leuk. Het nog weer hoge totaalgewicht kan echter niet worden genegeerd. De ID.7 is meer een Grand Tour dan een dragracer.
Assistentiesystemen:
De assistentiesystemen werken verrassend goed. ACC op de grote weg doet het bij VW beter dan bij Tesla: minder handsfree, maar bij bijvoorbeeld inhalen, pakt bij VW de ACC het gewoon weer van je op. ACC raakt ook niet in de war van tijdelijke strepen en heeft minder paniek bij andere auto's om je heen.
In de bebouwde kom is het echter tragisch. Waar ik met de Tesla de auto gerust zelf liet slalommen, vertrouw ik de VW nog geen stoeprandje toe.
Intens irritant is de snelheidswaarschuwing, vooral omdat ik deze altijd vergeet uit te zetten als ik ga rijden, maar goed, die is nu bij iedereen verplicht, ook bij Tesla.
Mijn passagiers raken kort na het wegrijden een beetje geschrokken van het aanspannen van de gordel, maar daar heb ik er persoonlijk geen problemen mee.
Ik vind de HUD briljant. Het is de tweede keer dat ik er een heb, maar deze versie met z'n AR-functies is fantastisch. Ik wil niet meer zonder!
Verder, gewend aan een Tesla en zoals al over de hele interwebs is opgemerkt, de beeldkwaliteit van de achteruitkijkcamera is een aanfluiting. Overdag is het nog prima te doen, maar 's nachts is er weinig te zien.
En het feit dat een meerdere camera's zijn ingebouwd, maar je anno 2024 alsnog dashcams moet aanschaffen om acties van pannenkoeken vast te leggen is ook uitermate teleurstellend. Zeker als je vijf jaar hebt gereden in een auto (uit 2019 dus) die zonder meer beelden van vier van de zeven camera's beschikbaar stelt voor een rondomzicht op wat je medemensen allemaal uitspoken rond jouw bolide, 24/7 en ook nog eens live te bekijken via de app op afstand. VW mag zich hier echt schamen.
Ergonomie:
Ik ben al gewend aan het bedienen van (bijna) alles via aanraking. Maar optimaal is het niet. een paar knopjes zouden handig zijn. En dan verblijdt VW mij met een paar knopjes (licht en ruitverwarming) en dan zitten ze nèèèt buiten reikwijdte. FML.
Het ontbreken van dimmen van de buitenspiegels is ook irritant. Waarom VW, waarom!
Het menu van het infotainmentsysteem is door het grote aantal functies uiteraard erg uitgebreid, maar de ergonomie had veel beter gekund. Tesla is wat dat betreft bijna onverslaan, maar ik hoor ook goede verhalen over BMW. Desondanks verneem ik dat het nog veel slechter was, dus ik tel mijn versie 5.0 zegeningen.
Materiaalkwaliteit / verwerkingskwaliteit:
De interieurkwaliteit van de materialen is prima. Alle materialen voelen hoogwaardig aan. Hard plastic is alleen te vinden op de te verwachten plekken in de voetenruimte. Persoonlijk vindt ik stoffen aardiger dan (nep)leer, dus ik ben blij.
Helaas is het aandeel pianolak tov de Tesla vergelijkbaar. En bij de Tesla vallen er online vele setje vinyl te vinden om het aan de eigen smaak aan te passen. Bij de ID is dat (nog?) niet zo, maar ik kijk er met ongeduld naar uit.
Aan de buitenkant zag ik een grote opening tussen de twee delen van de bij andere versies zilveren sluiting boven de zijruiten. Het valt niet meteen op, maar als je het eenmaal hebt gezien, blijf je het altijd in de gaten houden.
Ook de grote luchterhapper vooraan onderin baart me zorgen. Bladeren en andere troep komen er gemakkelijk in, maar er is geen uitgang. De Tesla had ook een bladzuiger, maar die zat bovenop: roostertje openen en plukken maar.
Ruimte:
De ruimte voor de achterpassagiers van de ID.7 is immens. Gek genoeg is de bagageruimte niet zoveel meer dan in de kleine Tesla. Gewend als ik was aan de enorme ruimte ONDER de kofferbak en aan de heerlijke frunk, mis ik hier beiden. En geen idee waarom VW dat niet regelde. De VW heeft niet meer onderdelen nodig dan de Tesla, is ruime een halve meter langer en ook hoger. Als je de voorklep bij de VW opent vraag je je echt af wat ze daar hebben uitgespookt. En als je dan de ruimte onder de voorbumper ziet, snap je al helemaal niet wie dat zo ontworpen heeft. Maar goed, een stationwagen, dus volumineuze goederen passen iig wel beter, dus da's alvast mooi.
De variabele laadvloer is wat mij betreft een vraagteken. Tussen hoog en laag is het verschil vijf centimeter? Oké bedankt. Beetje beter vormgeven en we hadden een compartiment onder een nietvariabele laadvloer van zeker 60 liter.
Ik mis de frunk. Heerlijk om vieze kabels op te bergen, met haloween met tandjes uit te rusten en om met Sint stoute kindjes in te stoppen.
Overzichtelijkheid:
In principe is de auto prima overzichtelijk. Naar voren toe bolt de “motorkap” een beetje op. En de meeste moderne auto's hebben tegenwoordig brede A-stijlen. Bij het keren moet je goed om je heen kijken om niets te missen.
Het zicht naar achteren is ietwat beperkt, maar nog steeds voldoende.
En gelukkig zijn er de kleine helpers zoals Side Assist en het hele camerasysteem.
Wat vooral handig is in de stad is de extreem kleine draaicirkel, heb ik gehoord en gelezen. Helaas heb ik de GTX. De moter voorin voorkomt dat ik dat voordeeltje heb. De Tesla had dezelfde draaicirkel die ik nu heb, maar ja, dat was wel een kortere auto. Goed, zal wel gaan wennen.
Connectiviteit/nav:
Het navigatiesysteem werkt bij mij tot nu toe onopgemerkt. Alleen de weergave van alternatieve routes zou iets duidelijker kunnen zijn.
Bij woon-werkverkeer speelt laadplanning geen rol. De maximale afstand tot nu toe was ruim 350 km retour, wat met één lading kon worden bereikt.
De VW-app is erg minimaal. De Tesla-app had was wat dat betreft magisch: waar staat de auto, effe toeteren of de lichten laten knipperen, duidelijk. Ramen open, ramen dicht, kofferbak openen en sluiten, ontgrendelen, etc. VW laat je alleen opladen (in stappen van 10%. Why!?) en klimatiseren (maar geen stoelverwarming). Net als de Tesla heeft de VW park-assist. Maar waarom nou een aparte app daarvoor?
De mogelijkheid om de ID.7 voor te verwarmen met behulp van de app is natuurlijk enorm. Maar waar de Tesla-app mij nog nooit in de steek liet, lagen bij VW de servers er in twee weken al twee keer uit. Uiteraard juist dan als het buiten ijskoud is. Jammer. Maar goed, altijd nog beter dan ijskrabben.
Muziek/geluid:
Ik heb Interieur+ en dus superieur geluid. Overal Herman/Kardanas logo's. En toch, het geluid in de Tesla was beter. Alweer: jammer.
Oplaadervaring:
De Leasemij was gewoon vergeten mij een laadpas te sturen. Kan je het geloven!? Dus tot nu toe alleen maar thuis kunnen laden. Het opladen werkt tot nu toe zonder problemen. Dat wil zeggen, hij laadt. Maar in tegenstelling tot wat ik gewend was met veel minder beheersing. Bij de Tesla: 92% graag en wel altijd. Bij de VW: 92% graag oh dat kan niet, nou doe dan nu maar 100% en vandaag graag 90%. Oh, je doet toch 100%, ja super joh... :-/
En het mooiste: ipv de 11kW die ik al vijf jaar mijn Tesla inhengelde, wil VW niet verder gaan dan 7kW. Het eerste uur, want daarna gooit hij er 1 fase uit en dan wordt het 5kW. Dit schijnt een issue van jaaaren her te zijn en die krijgen ze maar niet opgelost :(
Kosten:
De leaseprijs is vergelijkbaar met hoe die van de Tesla was. Uiteraard is de bijtelling die hoger: van 6,8% naar 16,x%. Gelukkig ben ik meer gaan verdienen, maar ja, het gezin vroeg om meer ruimte, dus daar betaal je graag voor.
Verbruik schijnt vergelijkbaar te zien, maar electrisch laden is bij mij een vaste maandelijkse component.
Ik heb hem na aflevering door een quickfitter laten voorzien van winterbanden. Gezien de maat had ik het kunnen weten, maar toch geschrokken van de E1700. Gelukkig zit het in de leaseprijs verscholen. Ben benieuwd hoe lang alle bandjes bij deze kar meegaan...
Op woon-werkverkeer rijd ik de ID.7 meestal in de Comfort-modus met een binnentemperatuur van 19° met stoel- en stuurverwarming op automatisch. Het verbruik interesseert me niet echt. Bij de Tesla alles bijgehouden en van alles getest, maar het resultaat was voor mij verwaarloosbaar. Mijn maandkosten zijn vast, dus de inspanning verder niet waard. Natuurlijk ben ik een nette rijder, dus meestal rijd ik keurig zoals het hoort en via de lease-app kan ik zien dat ik beter scoor dan gemiddeld. Dus af en toe probeer ik mijn bolide uit. De Tesla zat daarmee op een verbruik van gemiddeld 19kWh/100km. Ik verwacht dat de VW daar iets boven gaat zitten, maar dat is iets om later over te berichten.
Tenslotte:
Touchstuur: Is niet optimaal
Krakende ventilatie: ik heb het tot nu toe niet opgemerkt.
Rammelende ruitenwissers: Meteen vervangen door Bosch exemplaren.
Toeter: valt in de categorie ‘grappig’, maar maakt mij niet echt uit.
Licht: Prima.
Trillingen tijdens het rijden: voor mij geen issue
Kwaliteit achteruitkijkcamera: zonder woorden (zie beschrijving hierboven onder assistentiesysteem)
Jumps SoC: Moet ik nog ervaren
Samenvatting
Over het geheel genomen is de ID.7, ondanks de beschreven tekortkomingen, waarschijnlijk de beste auto waarin ik sinds lange tijd met veel plezier in heb gereden. Nu hoop ik dat de betrouwbaarheid de komende 5 jaar en 120.000km goed zal blijken te zijn.
Tripje naar Ost-Friesland
- 2.050 km
Supportverzoek ingediend:
Oplaadproblemen, zowel AC als DC.
AC: waar andere auto's met 11kW kunnen laden, haalt de mijne max 8kW en laat regelmatig na circa 1-2u een fase vallen, waardoor ik max 5kW haal.
DC: bij verschillende stations van Tesla en Fastnet in Nederland en Duitsland proberen te laden. Na drie minuten crasht de verbinding. Elke 1-3min moet ik de kabel loshalen en opnieuw verbinden. Met hetzelfde resultaat. Bij één Tesla SuC wel succes, waarschijnlijk omdat de snelheid na de vierde poging door drukte onder de 80kW bleef.
Dit alles is niet volgens verwachting, niet volgens specs en ook niet werkbaar. Ik verwacht echt beter! Dit is uitermate teleurstellend
Waarschuwing!
- 2.200 km
Okay, laat ik eens klantenservice spelen:
Zodra je de auto ontvangt, DRINGEND meteen een snellader zoeken en uitproberen!
Omschrijving van het probleem:
Bij het snelladen (alias DC-laden) breekt de auto de poging na 1 tot max 3 minuten af.
De kabel kan dan ontkoppeld worden door 3x de [openen]-knop op de afstandsbediening te drukken, waarna je een volgende poging kan ondernemen die hetzelfde afloopt.
Constatering van uitzondering: als het snellaadstation zo drukbezet is, dat je onder de 60kW blijft, gaat de sessie door. Vastgesteld door mij bij één Tesla SuC te Emmeloord, dus geen garantie dat dit overal en altijd zo is.
Ervaring: een 8tal laders van Tesla, Ionity, Fastned, in NL en DE. Bij nood kan je zo tig keer laden om naar huis te kunnen hinken; er lijkt (tot nog toe) niks (nog meer) kapot te gaan.
Omstandigheden: toestand van de accu lijkt er niet toe te doen: vol, leeg, koud, warm, maakt allemaal geen verschil.
Stand van zaken: auto leeg naar dealer ter test en deze bevestigt mijn ervaring. Dealer heeft probleem nu bij VW zelf aangemeld.
Zoektocht: internet staat vol met dergelijke problemen, maar opvallend van een Duitse versie van mijn auto, dus een ID.7 GTX. ZIjn verhaal:
Update over het probleem: de volgende poging mislukte opnieuw, blijkbaar vanwege de batterij. Er zijn weer onderdelen besteld - ze zouden binnen ongeveer 2 weken binnen moeten zijn, op zijn vroegst
VW heeft kennelijk geen idee wat het probleem is en de onderdelen die vervangen moeten worden, zijn allemaal heel moeilijk te verkrijgen. Tot nu toe zijn de hoogspanningslader en de hoogspanningskabelset (naar verluidt) vervangen (en zijn er enkele software-updates uitgevoerd).
Afgelopen weekend hebben we de tweede oplostermijn op 20.januari gezet. Mentaal heb ik de auto al gedag gezegd. Vandaag heb ik de laatste persoonlijke spullen uit de auto gehaald. Hij staat al 2 maanden in de werkplaats, maar nu heb ik de accu en dergelijke al eens kunnen bekijken. Dat is ook interessant.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.7 Tourer Pro S Limited Edition 86 kWh
- 2025
- 2.500 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro S Limited Edition 86 kWh Warmtepomp, LED Matrix IQ.Light, 360° rondomzichtcamera (Area View), panoramadak, head-up display, Keyless Entry, navigatie, 3-zone Climatronic, Apple Carplay & Android Auto, verwarmbare voorruit, voorstoelen verwarmbaar met massage- en geheugenfunctie, adaptief dempingsysteem (DCC), dodehoekdetectie (Side Assist), dynamische grootlicht assistent (Dynamic Light Assist), adaptive cruise control met Stop&Go, geschikt tot 200kW snelladen, 19'' LMV 'Hudson'
- 2025
- 8 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro S 86 kWh | Head-up display | Trekhaak elektrisch uitklapbaar | Verwarmde voorruit
- 2025
- 2.500 km