Volkswagen ID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Limited Edition (2025) #2

autoreview

Volkswagen ID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Limited Edition (2025)

Signalement

UitvoeringID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Limited Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf44 km
KM-stand laatst1.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk na 1 week

  • 1.000 km

Na een levertijd van 4 maanden stond de ID.7 Tourer klaar voor aflevering begin september. Mijn huidige leasecontract van de Skoda Enyaq liep nog door tot eind september, dus helaas nog moeten wachten tot eerste week oktober.

Graag wil ik jullie meenemen in de keuze voor de ID.7 Tourer.
Mijn vorige EV de Skoda Enyaq iV80 was er een van de eerste generatie met de diverse softwarebugs. Echter na een aantal updates was deze auto eigenlijk heel fijn.
Minpuntjes waren de slechte laadplanner/navigatie (ik gebruikte derhalve veelal Carplay met Apple Maps/ABRP). De laatste jaren kan je overigens prima zonder planning rijden want meestal genoeg snellaadpalen in West-europa (laadpaal zoeken als je nog zo een 20% range hebt werkt ook goed). Ander minpuntje was het gebrek aan accuverwarming (pas van software 4.0 en dit is vooral probleem in de winter bij de eerste snellaadstop). Travel assist werkte over het algemeen prima maar handdetectie was erg buggy als de stuurverwarming is aangeweest.
Door deze vele software issues heb ik toch belangstellend gekeken naar de nieuwe Tesla model Y. Ik heb hier ook een proefrit in gemaakt en rijcomfort was best wel goed. Software is natuurlijk subliem.
Toen kwam er plotseling een aankondiging van de ID.7 limited edition die €9000 goedkoper was. Deze bleek nu wel in mijn budget te passen. Toch nog een proefrit gemaakt. Ik was al snel overtuigd want de stoelen waren top, ook de verbeterde software (accuverwarming en verbeterde travel assist) overtuigden mij. De auto is iets lager, maar vond dat wel meevallen. De ID.7 vond ik veel meer auto dan de model Y (die laatste toch meer een computer op wielen).
Uiteindelijk een ID.7 Tourer Pro S samengesteld qua spec redelijk gelijk met de model Y met dus de volgende extra's:
- Interieur pakket plus: Geventileerde stoelen, zelfs gecombineerd verwarmen mogelijk met uitgebreide massagefuncties, Harmon Kardon audio. Stoelen in lichtgrijs gekozen wat mooi contrast geeft met zwarte hemel van black edition pakket (onderdeel limited edition)
- 20 inch wielen: ik vond de standaard 19 inch in zwart niet zo mooi. Voor modeljaar 2026 is er wel 19 inch lichtmetaal te kiezen, maar toen nog niet. Je levert ongeveer 40 km in op WLPT maar het staat wel mooi.
- Trekhaak
- Verder nog een FitcamX webcam laten inbouwen (mooi esthetisch geintegreerd in regensensor kapje met voeding van de sensor).

Uiteindelijke WLTP zoals geconfigureerd 648 km. Mijn Skoda had 535 km.
Ik verwacht nu wel 400-500 km te halen op een volle batterij. In de zomer rijd ik altijd met vouwwagen en dakkoffer en dan was 225 km voorheen wel de max en hoop ik toch wel richting 300 km te gaan.

De ID.7 heb ik nu een week in gebruik. Hij bevalt prima. Hij is minder bonkig dan de Enyaq (beter vering). De wegligging is veel beter, wat je merkt op de snelweg bij 130 km/u. Doordat hij lager is, is hij minder gevoelig voor de wind.
Verbruik is ook veel lager. Je zit vrijwel altijd rond 16-17 kWh/100km, wat voorheen eerder rond de 20 kWh/100km was.
Heerlijke instelbare stoelen met automatisch instelbare koeling/verwarming.
Travel assist is feilloos en nu met rijstrookwissel zonder problemen met handdetectie (veel minder streng dan de Enyaq). Systeem is ook zelflerend voor positie op de weg obv gebruikersdata.
Aangegeven range op de gues-o-meter is rond 430-450 km bij 80% lading.
Geluidsysteem is een flinke upgrade al is de subwoofer wel een lachertje en komt de meeste bas gewoon van de speakers. Voor €330 is er een vervangende subwoofer online verkrijgbaar, maar dat heb ik er niet echt voor over. Speakers zijn wel heel helder en mooi surround-effect (wel zo instellen in het systeem).
Super verlichting (matrix) met automatisch grootlicht. Wel af en toe een lichtseinende tegenligger maar werkt best wel goed.
Er zit automatisch inparkeren op met geheugenfunctie. Dit heb ik op mijn oprit getest en werkt best wel goed al stopt hij direct als je krap ergens langs rijdt. Dit schijnt ook mogelijk te zijn buiten de auto met een aparte app, maar die heb ik nog niet getest.
De auto is zeer ruim en de kinderen zitten met gestrekte benen op de achterbank. Kofferbak is gigantisch. Voorbeeld was dat ik een eettafel besteld had bij de meubelboulevard met afmetingen 190x90 cm en die paste er zo in. Lengte kofferbak met neergeklapte achterbank is 2 meter en 1 meter breed!
De Volkswagen-app werkt prima. Ik heb nog geen server-downtime ervaren, wat bij Skoda nogal veel gebeurde. Alle functionaliteiten werken goed. Je kan nu ook de auto van afstand ontgrendelen/grendelen. Verder de standaard functies zoals voorklimatiseren en vertrektijden instellen. Ook kan je route/bestemming naar het navigatie-systeem sturen. Vooralsnog gebruik ik de ingebouwde navigatie (ziet er best wel mooi uit). Carplay werkt ook prima zelfs met AR in het head-up display.
Spotify is native app en is gratis te installeren via de ingebouwde shop. Hij gebruikt data via de sim-kaart van de auto zonder extra kosten. Kan ook via Carplay natuurlijk maar dat kost data van je mobiel.
Ik heb nog geen lange routes gedaan dus geen ervaring met de ingebouwde laadplanning, accuvoorverwarming (automatisch en handmatig met indicatie benodigde duur en laadsnelheid) en snelladen (piek zou 200 kW zijn).

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen ID.7

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.