Volkswagen ID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Business (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | ID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Business |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 10.000 km |
Mijn eerste EV, best spannend!
- 10.000 km
Toen mijn Passat Variant uit 2021 na ca. 200.000km zijn pluimen begon te verliezen, werd de zoektocht naar een nieuwe wagen gestart.
Aangezien het een (Belgische) firmawagen betreft, moest die dus EV of heel misschien nog PHEV worden.
Sowieso heb ik niks met hoogpotige modellen, dus laat ons zeggen dat er al heel veel mogelijkheden van tevoren afvielen...
Mijn vereisten:
- bij voorkeur een stationwagon
- neutrale uitstraling
- comfortabel op langere afstanden
- geschikt om minstens 400km op een dag mee af te leggen (indien EV)
- grote (en ook bruikbare, dat is niet per sé hetzelfde) kofferruimte
- voldoende ruimte op de achterbank voor mijn 3 tienerzonen
- alle hedendaagse luxe
- goed autonoom rijdend voor zowel mijn dagelijkse ritten alsook de vakantieritten
- wegklapbare trekhaak
- panoramisch open dak
Over veel modellen tests gelezen en bekeken (op youtube). Bjorn Nyland gevolgd. Ik heb redelijk wat modellen geconfigureerd en er in gezeten: o.a. VW ID4, Model 3, Model Y, Audi Q4, Audi A6, Audi Q6, Skoda Enyaq, Volvo EX40, BMW iX1, (i5 touring - dromen mag), ...
Finaal de Passat Variant plugin en de ID7 Tourer naast elkaar gezet.
Beiden behoorden tot de mogelijkheden voor mijn werkgever (ondanks de onzekerheden i.v.m. de aftrek voor PHEVs). Panoramisch open dak was mogelijk bij de Passat en voor mij dus een voordeel. Maar ik vond de Passat B9 veel minder mooi dan de B8. En de grotere koffer van de Passat ten opzichte van de ID7 viel bij de PHEV ook weg.
Dus toen maar besloten om ineens voor full-EV te gaan!
Jammer genoeg was er qua budget niet veel meer mogelijk dan de (toegegeven: reeds rijkelijk uitgeruste) ID7 Tourer Pro Business. Geen dikkere/grotere velgen (die anderzijds de autonomie omlaag hadden geholpen). Geen panoramisch dak (geen gemis voor mij, want het gaat toch niet open). Wél de trekhaak.
Mijn ervaringen na 10.000km op 23/10:
Op 13/08 heb ik de auto opgehaald: mijn eerste elektrische auto. Een beetje aanpassen zou het dus worden, maar ik had mij wel voorbereid. Een laadpaal thuis heb ik (voorlopig) niet. Ik kan laden op het bedrijf en onderweg/bij klanten/ ...
Een hele uitleg gekregen bij aflevering en na een goed uur waren we weg. Onmiddellijk de snelweg op en wat ging die actieradius snel omlaag... Aangekomen bij een winkel keek ik achterom toen de ID7 geparkeerd stond.
Vind ik het een mooie auto? Neen. Een beetje een lompe potvis.
Maar tussen alle hedendaagse auto's vind ik maar weinig mooie en elegante exemplaren meer zitten. Ook de andere auto's die ik van dichtbij bekeek, vond ik verre van mooi.
Ook hedendaagse auto's die niet in aanmerking kwamen, doen mij qua uiterlijk nog weinig.
Wat vind ik verder van deze auto na een 10.000km:
Plus:
De auto is enorm ruim. Voorin merkt je bijvoorbeeld ook duidelijk dat je verder van de passagier af zit dan in de Passat B8. Achterin heb je gigantisch veel beenruimte. Misschien nog wel het best te vergelijken met de verlengde V-klasse van vrienden. Sowieso ruimer dan alle conventionele auto's waar ik reeds achterin heb gezeten. De kofferruimte is dan wel iets kleiner dan mijn Passats maar toch nog steeds erg groot én ook bruikbaar want een lange en brede laadvloer. En dat vind ik handiger dan een heel diepe koffer. Ook zijn er (erg) veel grote opbergruimtes, die van pas komen wanneer je 50k km per jaar aflegt... Ook de zetels zijn erg goed, misschien nog iets beter dan in de Passat en op lange afstanden zitten deze ook beter dan de sportzetels van de g31 5-serie waarin ik afgelopen zomervakantie reed.
De ID7 heeft een erg goede aandrijflijn. Op de 1 of andere manier heb ik het idee dat de motor niet ineens al het vermogen/koppel vrij geeft, maar dat "opbouwt" waardoor deze zeker niet zo vlot is als de Tesla's waar ik reeds mee reed maar eigenlijk meer dan vlot genoeg dankzij zijn genereuze koppel. Het zal nooit een hot hatch of een rijdersauto worden door zijn omvang en gewicht maar op nat wegdek kwispelt de staart al eens wanneer je het uitlokt, hoewel het erg gecontroleerd blijft.
De auto is erg comfortabel door de lange wielbasis in combinatie met de comfortabele/zachte ophanging. De stap vanuit een auto met (verlaagde) sportophanging is groot. Ook de stilte aan boord is indrukwekkend, voor een stuk eigen aan het feit dat dit een EV is, maar ook door de ver doorgedreven geluidsisolatie.
Qua autonoom rijden was ik heel enthousiast van de stappen die ik in mijn Passats maakte (van adaptieve cruise-control naar travel assist (dit is adaptieve cc in combinatie met lane assist). Ten opzichte van enkele andere merken die ik reed met soortgelijke systemen vond ik de Passat hier duidelijk in uitblinken. De ID7 doet er nog wel een duidelijke schep bovenop. Hij systeem werkt nog vlotter/comfortabeler en ook de adaptieve rijbaanwissel is een leuke en goed werkende toevoeging.
De serie-uitrusting kan echt wel volledig genoemd worden. Mensen die meerijden, denken dat de auto bomvol extra's zit, maar eigenlijk is het het (in België) standaard business model. Naast de standaardzaken tegenwoordig o.a. nog een klein display voor je neus, er bovenop een HUD, massagezetels, webradio, adaptieve matrix LEDs (zou ik niet meer kunnen missen na mijn laatste Passat), 360 graden cameras, ... Voor mij althans geen noodzaak om nog optiepakketten toe te moeten voegen.
De grote batterij (86kWh) in combinatie met het zuinige verbruik, zorgen voor een lange actieradius bij normaal gebruik (een combinatie van 50/70/90- en 120-wegen). In de nazomer kon ik theoretisch tussen de 550 en 600km op een batterijlading (100 naar 0) rijden. Ik heb ook enkele testjes aan constante snelheden gedaan voor de geïnteresseerden:
50km aan 100km/u constant bij 15 gr is 14.0kWh/100km
50km aan 110km/u constant bij 15 gr is (net geen) 16.0kWh/100km
50km aan 120km/u constant bij 12 gr is 18.0kWh/100km
50km aan 120km/u constant, met 3 fietsen op trekhaak, bij 17 gr is 21.0kWh/100km
Min:
De ID7 is echt wel groot/lang. In de breedte valt het gelukkig wel mee. Dat had ik overigens nog storender gevonden.
Dankzij de enorme wendbaarheid (belachelijk kleine draaicirkel), heb je er anderzijds eigenlijk maar weinig echt last van. Hier en daar is ie bij het fileparkeren gewoon te lang. Hoewel de parkeerassistent de auto beter in kleine parkeerplaatsen kan krijgen dan ikzelf (ere wie ere toekomt).
De haptische knoppen op stuur zijn zo handig niet als de gewone drukknoppen op mijn Passats. Ik snap de switch niet zo goed, maar het went wel na een tijd. Hoewel het van tijd tot tijd nog steeds wel eens fout gaat (wat gelukkig nooit resulteert in gevaarlijke situaties).
De kwaliteit van de achteruitrijcamera is lachwekkend (slecht). Die scoort min of meer hetzelfde als die van de Mokka uit 2014 van mijn schoonouders. Op een auto van deze prijsklasse had dit anders gemogen. Opgelet: hij werkt wel, maar ik mis wel de goede kwaliteit van de camera op mijn Passat.
Al bij al een supercomfortabele en aangename kilometervreter!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID.7
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Door zeven (Balkan)landen met de Volkswagen ID7 Tourer kan, maar je moet wel vooruitdenken

Gouden sturen voor BMW, Opel en Volkswagen - en nog twee merken

Waarom de Volkswagen ID7 nu al (bijna) de betere Passat is

Op de ruimtelijke tour: BMW i5 Touring vs. Volkswagen ID7 Tourer - Vergelijkende Test





