Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Limited Edition (2025)

autoreview

Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Limited Edition (2025)

Signalement

UitvoeringID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Limited Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst4.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 4.900 km

Eind 2024 was het zover, er mocht een nieuwe leaseauto uitgezocht worden. Mijn vorige leaseauto, een Skoda Superb Sportline (zie de review daarvan in mijn profiel) mocht na uiteindelijk 6 jaar en 3 maanden met vroegpensioen: dus op zoek naar een waardige opvolger.

Deze opvolger mocht een elektrische auto worden. Heel fijn, ik was al fan en kon niet wachten op mijn eigen elektromobiel. Daarnaast zocht ik naar veel ruimte en een uitrustingsniveau waarbij ik niet teveel zou inleveren ten opzichte van de zeer complete Superb. Tot slot moest het een beetje snel laden, liefst 200+ KW. Een range van rond de 500km WLTP is dan in alle omstandigheden prima. Ik rij relatief veel snelwegkilometers, meer dan 90% van het totaal.

Binnen het elektrisch gamma had ik brede keuze, alleen een aantal Chinezen waren niet beschikbaar. Op de shortlist stonden:

VW ID4/5 Pro Business: redelijk compleet en ruim, maar op beide punten wel inleveren op de Superb.

Skoda Enyaq 85 Sportline: uitrusting en ruimte in lijn met de Superb, maar rijdt echt minder fijn.

Tesla MY LR: onverslaanbare aanbieding, zeker na de facelift. Als vind ik die laatste minder geslaagd.

Audi Q4 e tron 45 Quattro: scherpe tijdelijke aanbieding voor deze fijn rijdende auto, maar wat een geld voor de opties. Wat aan de krappe kant qua ruimte.

Polestar 4: Mooie verschijning, ruim genoeg en compleet van uitrusting. Gunstig in de lease, duur in de bijtelling.

Wat gaf de doorslag? De Skoda viel af vanwege de ongunstige leaseprijs, De Polestar vanwege de hoge catalogusprijs en de Audi omdat de actie afliep voordat ik bestelde.

Net toen ik moest kiezen voor óf een MY, óf een ID4, kwam VW met de Limited Editions op de ID4, 5 en 7. Daardoor kwam ook de ID7 binnen bereik, want er ging maar liefst 9000 euro van de prijs af. Met wat rekken in het budget was zelfs ook een heerlijk complete Pro uitvoering mogelijk. De reviews waren enthousiast en met een “Passat” zit je altijd goed. Ruimte? Check. Uitrusting? Check. Dus besteld!

Qua uitvoering was er weinig meer te kiezen of te wensen. De kleur hield ik bij hetzelfde als dat ik had, namelijk KOMO-grijs met zwarte accenten. Ook de zwarte 19inch wielen vind ik prima. Tot slot nog een trekhaak voor de klapkar en dat was hem wel. De enige optie die ik nog wel graag had gewild, was het Harman Kardon audio systeem, dat in een duur pakket was verstopt. Soit.

Na de auto bij de dealer afgehaald te hebben (prima ervaring in Apeldoorn, complimenten) en de eerste kilometers gereden te hebben, hieronder de eerste ervaringen. Ik deel ze even op in plus en minpunten, en in handigheden en ergernissen, om de eenvoudige reden dat bijvoorbeeld een ergernis niet direct een minpunt is.

We gaan nu langzaam de winter weer in, en rond maart ‘26 zal ik een update schrijven nadat de auto ook richting de Oostenrijkse Alpen is geweest en wellicht de nodige kou en regen heeft doorstaan.

Pluspunten
- Ruimte. De Superb had er heel veel van, en dat went: “Iets niet meekrijgen”, was iets wat niemand ooit zei. Nou, de ID7 kan er ook wat van. De bagageruimte is vergelijkbaar met de Superb: iets minder diep maar wel hoger, met een lekker groot extra gat onder de bodem. De ruimte op de achterbank is dat ook, maar is extra praktisch door de ontbrekende middentunnel. Ik vervoer er regelmatig een racefiets in, en dan is het ontbreken van die middentunnel heel fijn om je wielen makkelijk mee te nemen. Voorin is het helemaal feest. Véél aflegruimte, weer door het ontbreken van die middentunnel, en net even iets breder en meer hoofdruimte dan in de Superb.

- Rijgedrag en plaats op de weg. De ID7 heeft een hoge zit, en dat verraste me enigszins, het geeft veel meer overzicht dan in een lagere traditionele stationwagon. Daarbij is het rijgedrag zeer solide, ook vanwege het hoge gewicht en de comfortabele onderstelafstemming. In combinatie met de Travelassist (VW’s autopilot) zweef je over de snelweg. Daarbij is de auto erg wendbaar, door de lachwekkend kleine draaicirkel. Na een korte gewenningsperiode, voelt de auto in alles kleiner aan dan de Superb. Behalve in ruimte dan.

- Luxe. Ja dit ding zit goed in de spullen, en “doet” die spullen ook echt goed. De stoelmassage, bijvoorbeeld, is echt goed stevig. De verstelbaarheid van de stoelen is feilloos. De sfeerverlichting is overal goed uitgevoerd en draagt goed bij aan de interieurbeleving. Een fijn groot scherm, het headup display met AR, de fijne luchtcirculatie (daarover later meer…). Na zes jaar weer in een nieuwe auto te rijden schept verwachtingen, en de ID7 overtreft deze met gemak. De auto positioneert zich een ruime klasse hoger dan de Superb.


Minpunten
- Software. Dit heeft VW toch nog niet echt goed op orde. Niet enkel het bedieningssysteem, dat inmiddels op versie 5.4 best prima werkt, maar met name de eigenaardige beslissingen die de auto soms voor je neemt. Wat voorbeelden: de bestuurdersstoel hoort bij instappen naar achteren te gaan en bij starten weer in de laatste positie terug te keren. Dat doet ie dus… soms. Hij doet soms lang over het schakelen tussen systemen, zoals tussen Carplay en het eigen VW systeem, of, nog irritanter, het soms niet opstarten van de camera’s bij parkeren: het is gewoon niet “af”. Eenmaal onderweg gaat het in het algemeen overigens prima, en is het systeem veel stabieler dan in de Superb, dat nog wel eens midden in een rit de brui gaf. Dat heb ik met de ID7 nog niet meegemaakt.

- Ventilatieopeningen. Het lumineuze idee om de uitstroomopeningen -om puur esthetische redenen- alleen “digitaal” verstelbaar te maken, is een regelrechte misser. Je moet er 2 menu’s voor door om in het scherm te komen om dit te doen, gevolgd door het spel “Hoe blaast ie nu? Bijstellen. Hoe blaast ie nu? Bijstellen”. Er was niets mis met handverstelling. Erg jammer, want de luchtcirculatie zelf is heel goed.

- Zijwindgevoeligheid. Het is natuurlijk een flinke auto, maar gezien het gewicht en de toch bescheiden hoogte in vergelijk met SUV’s, bijvoorbeeld, is hij wel erg zijwindgevoelig.


Handigheden
- Supereasy access. De instelling dat de auto opent en werkt wanneer je in de buurt komt, en vanzelf dichtgaat als je wegloopt, werkt feilloos. Niet uniek, maar wel heel fijn.

- Alle bediening links. Net als Mercedes heeft de ID7 alle bediening op de linker stengel zitten. De rechter stengel is alleen voor het aanpassen van de rijrichting. Aangezien ik veel met 1 hand aan het stuur rij, en dan wel de linker vanwege de hoogte van de raamrand (vensterbank?), geeft dit veel gemak.

- Autopilot. Ik noemde hem al even, en het is fijn om mee te rijden, zeker op de snelweg. Wel heb ik de automatische rijstrook assistent uitgezet. Die weet niet wat ie wil, herkent geen spitstroken (en wil daar dus niet op) en breekt rijstrookwissels zonder reden midden in de manoeuvre af. Maar die kan dus uit, en laat een heel fijn systeem over.

- Standaard audiosysteem. Dit was de enige optie die ik miste, ik had graag de Harman-installatie gehad. Maar tegenvallen doet het ook niet. Zeker, verfijnd is het niet, en bij bepaalde genres en bij matig opgenomen podcasts is het vermoeiend om er lang naar te luisteren, maar het is zeker niet slecht. Een finale oordeel zal ik in een volgende update zetten, als het systeem goed is ingespeeld.


Ergernissen
- Hoepelen. De draaicirckel is klein, en de besturing indirect. Dus je bent op lage snelheden veel aan je stuur aan het draaien. Dat wil nog wel eens op de zenuwen werken.

- Knopjes op het stuur. Er is al veel over gezegd, de touchknopjes op het stuur. Geen ramp, ze werken 98% van de tijd prima. En dus ook 2% van de tijd niet. En als ze dan niet werken, werken ze ook echt niet. Enfin, VW heeft het inmiddels ook begrepen, maar dus te laat voor deze ID7.

- Interfacedingetjes. Kleine ergernissen in een verder prima werkende user interface (het scherm). Waarom kan ik nergens zien hoeveel stroom de auto geladen heeft? Waarom kan ik wel een snelkoppeling maken om de ventilatie in eco te zetten (en zo nog 10 onzinnige ventilatiedingen) en er géén maken naar het scherm waar je die verdoemde uitstroomopeningen kan verstellen? Hopelijk wordt een en ander steeds beter met updates.

- Verwarming. Nu het in de ochtend frisser wordt, merk ik dat de verwarming (en in zekere zin ook de koeling) toch anders werkt dan ik van VAG producten gewend ben. De warmte is “anders” warm. Een beetje elektrische kachel-achtig, heel direct. En de koeling bij lagere temperaturen, bijvoorbeeld als het door het zonnetje toch lekker warm wordt, is dan weer wat te fanatiek zodat het frisser aanvoelt dan de temperatuurinstelling aangeeft. Ik zit dan ook veel meer aan de temperatuur instellingen dan ik gewend was in de Superb. Misschien is het elektrische auto’s-eigen, ik moet er in ieder geval aan wennen.


Tot slot nog het verbruik. Na even te hebben moeten wennen aan wat nu normaal is, kom ik over de eerste maanden uit op 16,3KW volgens de boordcomputer, wat redelijk overeenkomt met wat ik ervaar. Je kan gemakkelijk 300km halen op een 20-80% charge. Ik begrijp dat dit een prima gemiddelde is. Zelf weet ik niet precies wat ik moest verwachten, het valt me mee noch tegen.

Dat dus tot zover. Echt een fijn ding hoor, zo’n ID7, en van harte aanbevolen. In het voorjaar volgt een update met wat winter(sport) ervaringen. Doe je voordeel ermee!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen ID.7

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.