Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 850 km |
Zeer comfortabele ruime auto
- 850 km
Het betreft een ID.7 Tourer Pro Business in de kleur Stonewashed Blue met het exterieur plus pakket, interieur plus pakket in wit en zwart en een warmtepomp.
De eerste anderhalve week met de ID.7 Tourer is zeer goed bevallen. Vooraf toch beetje bang geworden door online ervaringen van anderen die grote problemen met, met name, de software ervoeren.
Tot nu toe valt het me niet tegen, het systeem werkt zeer soepel en snel. Scherm is groot en heb eigenlijk geen haperingen gehad.
Uiterlijk
De auto ziet er zeer fraai uit van de zijkant en achterkant. Van voren vind ik het er wat braaf uitzien. Ik ben niet zo’n fan van de doorlopende lichtbalk en verlicht logo aan zowel voor als achterkant
Rijgedrag
Ik ben zeer tevreden over zowel de prestaties als rijgedrag van de ID7 Tourer. De auto is zeer comfortabel, vlot zonder enorm snel te zijn en erg goed weggedrag. De auto verwerkt hobbels, kuilen en verkeersdrempels zeer goed, zonder erg na te deinen en zonder te hard afgeveerd te zijn. Wel vind ik dat zijwind wat meer invloed op de auto heeft dan ik in vorige auto’s gewend was.
De remmen in de drivestand voelen nogal ‘zompig’ aan, je moet echt stevig de rem intrappen om echt stevig te remmen. In de B stand (regeneratie bij het remmen) waarbij het loslaten van het gaspedaal meteen stevig remmen veroorzaakt heb ik dat gevoel niet. Heb ergens gelezen dat in de D stand remmen in eerste instantie alleen zorgen voor regeneratie en pas bij dieper indrukken daadwerkelijk de remmen hun werk gaan doen. Vind ik echt een minpunt.
Rijsystemen
Elke keer de verplichte piepjes van te hard rijden moeten uitzetten is irritant maar EU voorschrift dus kan ik VW niet op aankijken.
Wat verder opvalt is dat de ondersteunende rijsystemen erg fijn zijn. Was van tevoren vastberaden alle systemen uit te zetten zodra ik ging rijden. Maar zowel de lane assist, side assist, dynamic cruise control, grootlicht assistent en front assist werken zeer fijn en maak ik graag gebruik van. Lane assist positioneert je naar mijn zin wel iets te veel naar rechts op de rijstrook.
Sommige systemen zoals het automatisch inparkeren nog niet gebruikt, dat gaan we deze kerstvakantie eens rustig uitzoeken.
Verbruik
Het verbruik van de auto valt niet mee en niet tegen. Afgelopen 10 dagen temperaturen tussen 2 en 10 graden. Verbruik vaak rond 17 of 18 kwh/100km waarmee actieradius ergens tussen 450-500km ligt tov wltp-range van circa 600km.
Het is mijn eerste elektrische auto dus heb nog beetje range anxiety en dat heeft de ID7 nog niet weggenomen.
Interieur
De afwerking van het interieur is echt top. Alles voelt goed en luxe en zonder piepjes en kraakjes. Stuur voelt heel fijn aan. Er is online en bij autojournalisten heel veel kritiek op de touchbuttons op het stuur, maar vind ik erg meevallen, de bediening is prima wat mij betreft.
De stoelen zitten echt zalig. Langste rit was tot nu toe 2 uur en dan ben je nog lang niet aan een stop toe. Ook de stoelverwarming, ventilatie (droogfunctie gebruikt, dat is stoelverwarming en ventilatie tegelijk aan om natte kleding te drogen) en massage is top!
De bediening van het scherm is prima. Het scherm is wel zo groot dat als je rechtsboven op het scherm iets wil aanklikken dat je dan beetje naar voren moet met je lichaam om er bij te kunnen.
De headup display is fantastisch. Goed naar wens te positioneren in de ruit. De dynamische aanwijzingen van de navigatie en de adaptieve cruisecontrol en lane assist vind ik bijna spectaculair te noemen. Alsof je een soort Google glasses op hebt.
Ook het audiosysteem geeft prima geluid en de aanpasbare sfeerverlichting is leuk om je auto te personaliseren.
Ruimte
Wat een zitruimte voor- en achterin is er, enorm gewoon! Fijn is ook de vlakke vloer achterin, waardoor je ook in het midden van de achterbank goed kunt zitten.
Ook de kofferbak is vrij fors, zeker met de variabele bodem omlaag. De bijgeleverde plastic/rubber inleg heb ik er meteen uitgegooid, omdat daarmee het openen van de bagagevakken onder de variabele bodem moeilijk wordt.
Wat nog meer gevoel van ruimte geeft is het fantastische panoramadak dat je kan blinderen door het glas zelf mat te ‘swipen’, echt prachtig!
App
De app valt me wat tegen. Hij werkt goed en je kan de oplaadstatus zien, het klimaatsysteem aanzetten en je auto terugvinden en vergrendelen. Maar ik had verwacht dat er meer functionaliteit in zou zitten. Ook brengen veel links in de app je naar je VW account op een website via je browser, waarom zit dat niet geïntegreerd in de app?
Eerste oordeel:
Echt een hele mooie, fijne, ruime en comfortabele reisauto die van alle gemakken en luxe is voorzien. Alle hulpsystemen werken prima en dragen bij aan de rijervaring.
Actieradius ben ik benieuwd naar hoe zich dat op langere termijn gaat manifesteren.
Score vooralsnog 8,5/10.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited Edition 77 kWh | Direct leverbaar | Fysieke voorraad auto | Warmtepomp voor actieradiusoptimalisatie | Trekhaak, elektrisch inklapbaar | Exterieur Pakket Plus | LED Matrix (IQ.Light) | Achterklep elektrisch
- 2025
- 15 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business 77 kWh / Head-Up Display / IQ. Light / Side Assist / Navigatie / 360 graden camera / 20'' LMV
- 2025
- 6.522 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business 77 kWh 286 PK | 360 Graden Camera | Harman Kardon | Ergo-Active Voorstoelen | 20'' Montreal Velgen | Dodehoeksensoren | Stoelverwarming Voor + Achter | Driving Profiles |
- 2025
- 15 km