Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)

autoreview

Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)

Signalement

UitvoeringID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst1.295 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 900 km

Met de Skoda Superb combi waren de kids al goed verwend qua ruimte op de achterbank. Toch was het eerste wat hen opviel bij het ophalen van de ID.7 Tourer dat de ruimte achteraan rianter is dan in de Skoda.

Hoewel de 1.8 TSI DSG nog een prima auto was, toch veel interesse gekregen om over te stappen naar elektrisch voor de gezinsauto. Dat was trouwens al erg goed bevallen met de 2de auto (Renault Zoë R135). Uiteindelijk gegaan voor de Pro Business Premium versie (Belgische uitvoering) met alle opties behalve de wegklapbare trekhaak. Buitenkleur: Stonewashed blue en binnen de gedeeltelijk witte bekleding met wit stuur.

Eerste ervaringen zijn heel erg goed. Motor is voldoende krachtig (zelfs in Eco stand) en zuinig. Op vakantie in de Belgische Ardennen met veel energierecuperatie zijn ecoritjes met een verbruik tussen 8,5 en 10 kWh per 100 km zeker mogelijk. Tot hiertoe verbruik op snelweg (airco en alle comfortuitrusting in gebruik) rond 17,5 kWh per 100 km (Pirelli Cinturato P7 Elect 20 inch banden) aan 120 km/h waar mogelijk (inclusief verbruik voor preklimatiseren van interieur).

ErgoActive zetels zijn subliem. Erg comfortabel. In de Superb miste ik ondanks de Laurin&Klement uitvoering de mogelijkheid om het zitvlak te verlengen. Dat is gelukkig terug mogelijk in de ID.7. De massagefunctie van de Superb was vrij banaal vergeleken met de vele mogelijkheden in de Volkswagen. Ook de zetelventilatie en -verwarming zijn performanter dan in de Skoda.

TravelAssist is erg handig in gebruik. En ook de app met ontgrendelingsmogelijkheid en vooral preklimatisering werkt erg handig in de praktijk. Voordeel om de clima te bedienen via een computerscherm, is dat je dan via de app telkens de temperatuur naar wens kan instellen bij het voorverwarmen of koelen (inclusief voorruitverwarming en verwarmde of gekoelde zetels indien gewenst). Het parkeren met de app is af en toe handig om de auto goed onder controle definitief op zijn plek te zetten of de auto uit te laten parkeren als andere chauffeurs iets te dichtbij parkeerden.

Het witte stuur heeft met tropische temperaturen alvast het voordeel om niet op te warmen, zoals de stuurwielen in mijn eerder auto’s met zwart lederen stuurwiel.

Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen, maar eerste indrukken zijn erg positief.

Balans van weekje vakantie in de Ardennen

  • 1.295 km

Exact 615 km gedaan tijdens ons weekje vakantie in de Ardennen, waarbij in totaal 98,56 kWh gebruikt werden. Dat komt neer op 16,02 kWh gemiddeld per 100 km voor de vakantie. Over de totaal gereden 1295 km is het totaalverbruik beneden 16 kWh per 100 km).

Detailresultaten:
1) heenrit van 232 km met een totaalverbruik van 41,58 kWh, ofwel 17,92 kWh per 100 km gemiddeld. Rit kunnen rijden aan ongeveer 25 graden en zonnige omstandigheden, met telkens maximaal toegelaten snelheid waar mogelijk en relatief kalm verkeer. Vertrekhoogte ongeveer 25 meter boven zeeniveau en aankomsthoogte ongeveer 515 meter boven zeeniveau.
2) terugrit via een andere route met een afgelegde afstand van 210 km en een totaalverbruik van 35,42 kWh, ofwel 16,86 kWh per 100 km gemiddeld. Verkeer was veel drukker en temperatuur lager (ongeveer 40 procent van de rit in matige tot hevige regen). Drukker verkeer maakte dat er ook meer geaccelereerd diende te worden dan in de heenrit
3) ter plaatse 108 km afgelegd op de lokale wegen (dorpskernen 50 km/h en tussen dorpskernen tot max 90 km/h waar mogelijk) met een verbruik van 9,24 kWh, ofwel 8,55 kWh per 100 km gemiddeld
4) ter plaatse ook 65 km afgelegd met gebruik van N-weg in GHD Luxemburg (maximaal toegelaten snelheid afwisselend 90 km/h en 110 km/h) met totaalverbruik van 12,32 kWh, ofwel 18,95 kWh gemiddeld per 100 km

Het totaalverbruik bij de lokale ritten (3 en 4) kwam dus neer op 21,56 kWh voor een totale afstand van 173 km, ofwel 12,32 kWh per 100 km overall lokale gemiddelde

Batterijpercentage

  • 1.295 km

Het limiteren van het opladen van de batterij tot een bepaald percentage aan een laadstation werkt op zich prima, alleen gaat het weergegeven percentage bii de eerstvolgende rit met 4 procent omhoog. Bij volgende laadsessie begint de auto dan bij 4 procent minder dan weergegeven in app en op display te laden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.