Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk 1st Edition (2024)

autoreview

Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk 1st Edition (2024)
Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk 1st Edition (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk 1st Edition (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk 1st Edition (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk 1st Edition (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk 1st Edition (2024)

Signalement

UitvoeringID.7 Tourer 77kWh 286pk 1st Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf89 km
KM-stand laatst12.149 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De allereerste kilometers

  • 204 km

Na maanden van wikken en wegen, Autoweek doorspitten, reviews bekijken en natuurlijk proefrijden, was het eindelijk zover: de bestelling van mijn aquamarine blauwe VW ID.7 Pro Business Tourer First Edition. Deze ID.7 versloeg geduchte concurrenten zoals de Tesla Model Y, BMW i4, en (serieuzer) de iX1 eDrive20, Mercedes EQB en EQE, en de KIA EV9 Launch Edition GT-Line.

Het draaide allemaal om comfort, rust en het gemak van een volledig elektrische auto. De binnenruimte was een must, net als de mogelijkheid om een vouwwagen te trekken. En ja, de MRB-plannen van de regering speelden ook een rol, maar niet doorslaggevend. De (ver- en gebruiks)kosten van een BEV ten opzichte van een ICE gaven de doorslag. Een PHEV viel daarom af. Als het geen BEV was geworden, had ik waarschijnlijk gekozen voor een ander VAG-product zoals een Skoda Kodiaq (vorig model) of Superb.

Maar goed, terug naar de ID.7 die ik afgelopen vrijdag bij de dealer heb opgehaald. Wat een plaatje: aquamarine blauw met zwart dak, panoramadak met smart glass, interieurpakket plus in wit met zwart, warmtepomp, trekhaak, 20-inch velgen, en op mijn verzoek de zilverkleurige boog zwart laten spuiten (in lijn met het dak en de raamlijsten).

In eerdere gesprekken leek het erop dat het VW-logo aan de voorzijde niet oplichtte, maar tot mijn vreugde en tevredenheid bleek dat wel het geval. Het is een detail, maar maakt het wel af. Verder vielen mij de projectie van het VW-logo op de grond (vanuit de zijspiegels) op, evenals de vier handige haakjes om je jas op te hangen. Kleine zaken die je niet snel mist, maar weet te waarderen als ze aanwezig zijn.

Uiteraard valt er nu nog weinig te zeggen over prestaties, actieradius, betrouwbaarheid, etc., bij deze zeer lage kilometerstand, maar wat een fijne, comfortabele en uitzonderlijk ruime wagen is het. Wanneer er meer kilometers gereden zijn, of andere bijzonderheden te melden zijn, laat ik hier een update achter. Dus, wordt vervolgd...

De eerste 1.000 kilometers

  • 1.200 km

De eerste kilometers met mijn ID.7 zitten erop en ik ben nog steeds dolenthousiast over deze auto. Het comfort van de ergo-stoelen (met massage, verwarming en ventilatie) maakt elke rit een feestje. Dankzij de personalisatie begint elke rit met mijn instellingen, wat betekent dat ik niet telkens alles hoef aan te passen nadat andere gezinsleden de auto hebben gebruikt. De Harmon-Kardon geluidsinstallatie is een waar genot voor de oren.

Met het aangename weer van de afgelopen weken viel het verbruik ook erg mee: gemiddeld 14,8 kWh/100 km over de gereden 1200 kilometer, wat neerkomt op een reële actieradius van 520 km. Ik houd me daarbij aan de maximale snelheid met een kleine marge van enkele km/u daarboven, alle comfortitems gewoon aan, driver modus op comfort, en een combinatie van woon-werkverkeer (75 km enkele reis) en gebruik rondom huis. De batterij laad ik op tot 80%.

Wordt vervolgd...

Ritje milieustraat en eerste buitenland trip

  • 4.017 km

Afgelopen weekend was het tijd voor een grote opruimactie en een tripje naar de milieustraat. Met de achterbank plat en de rolhoes netjes opgeborgen onder de bodem van de achterbak, leek er geen einde te komen aan de hoeveelheid spullen die ik in mijn ID.7 kon proppen. Voor de rolhoes is er zelfs een speciale uitsparing waar deze precies inpast. Met dit laadvolume blijft de trekhaak voorlopig ongebruikt.

Na het weekend stond er een werktrip naar Duitsland op de planning: van Tilburg naar Keulen en terug, zo'n 456 kilometer in totaal. In het weekend had ik de batterij opgeladen tot 100%, wat volgens de boordcomputer neerkomt op een rijbereik van ongeveer 509 kilometer. Onderweg hield ik me keurig aan de maximaal toegestane snelheid (en in Duitsland max. 130 km/h). De omstandigheden waren ideaal: 's ochtends een graad of 14, 's middags rond de 19 graden, licht zonnig, geen harde wind en op de terugweg een beetje regen.

Bij thuiskomst had ik nog zo'n 9% batterijcapaciteit over, goed voor ongeveer 45 kilometer. Het verbruik over de hele rit kwam uit op 15,3 kWh/100 km, wat bij een accupakket van 77 kWh neerkomt op een theoretische actieradius van zo'n 503 kilometer. Gedurende de rit heb ik genoten van de airconditioning op 19/20 graden, stoelverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en natuurlijk het geweldige geluidssysteem van Harman Kardon. Het was zeker geen straf om in één keer heen en terug te rijden. Al met al een comfortabele reis en ik stapte nog fit uit bij thuiskomst.

Wat vooral opviel tijdens het rijden op de onverlichte snelwegen in Duitsland, was hoe prettig de IQ Light van Volkswagen werkt en wat een goed zicht dat oplevert in het donker. Laat de winter maar komen!

Frunk

  • 12.149 km

Zo, even tijd voor een korte update! Er is eigenlijk weinig bijzonders te melden, behalve dat mijn ID.7 nog steeds fantastisch bevalt. Zelfs in deze koudere periode valt het verbruik me alleszins mee. Gemiddeld zit ik nu op 17,2 kWh per 100 km, en dat over ruim 12.000 km sinds de aanschaf in augustus '24.

Vandaag heb ik wel iets leuks gedaan: ik heb de frunk-set van de Oostenrijkse firma Frunk [dot] at geïnstalleerd. Nou ja, "geïnstalleerd" is een groot woord, want het was meer een kwestie van vastklikken. De bak zelf vergt geen installatie en biedt genoeg ruimte voor de laadkabel en de calamiteitentas, met nog wat ruimte over. Ook de gasveer voor de motorklep (of hoe noem je dat bij een BEV?) was binnen vijf minuten vastgezet. Geen natte of vieze kabels meer in de kofferbak of in het bakje onder de vloer tegen de subwoofer, maar gewoon netjes en goed bereikbaar onder de motorkap.

Kortom, alles loopt op rolletjes en ik geniet nog steeds volop van mijn ID.7. Tot de volgende update!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.