Volkswagen ID.7 86kWh 286pk Pro S Business (2025) #2

autoreview

Volkswagen ID.7 86kWh 286pk Pro S Business (2025)

Signalement

UitvoeringID.7 86kWh 286pk Pro S Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst3.015 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto

  • 3.015 km

Aanschaf
Na een paar keer elektrisch te hebben gereden heb ik de stap gewaagd om privé over te gaan naar volledig elektrisch rijden. Met enige pijn in het hart mijn Audi A6 ingeruild voor de ID7. Ik heb overwogen om een Q6 of A6 e-tron te gaan rijden, maar gezien de prijzen incl. bijkomende opties besloten om daar mee te wachten. Aangezien ik een voorkeur heb voor VW/Audi en goede verhalen heb gelezen over de ID7 heb ik de stap gezet.

Uitvoering
Ik was op zoek naar ID7, Pro S met trekhaak (i.v.m. een fietsendrager). Deze stond als voorraadauto bij de dealer waardoor ik ‘m snel kon ophalen. Samen met het businesspakket en de 20 inch wielen is het plaatje compleet.

Rijden
De auto rijdt erg goed, ontzettend comfortabel en fluisterstil. Het grote scherm laat zich eenvoudig bedienen. In het begin is het even zoeken om de instellingen te vinden maar dat went (zeer) snel. De bediening op het stuur valt mij reuze mee, zeker in relatie tot alle negatieve reviews m.b.t. onderwerp.

Bij het in- en uitstappen schuift de stoel automatisch naar achteren. Zodra de rem wordt ingetrapt schuift deze weer naar voren, naar de vooraf ingestelde stand. Als je het niet hebt dan mis het niet, maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je het niet meer kwijt. Datzelfde geld met het voorverwarmen/koelen van de auto. Je kunt het zo instellen dat ook de stoel -en stuurverwarming automatisch worden aangezet als het koud is.

Travel assist vind ik met name prettig op de provincialeweg en snelwegen. Meetstal heb ik alleen de cruise control aan.

Wat mij behoorlijk irriteert is dat de software ingrijpt waar het niet hoeft in te ingrijpen. Ik kan mijn auto achter het huis parkeren. Echter moet ik een smal weggetje over om er te komen. Ik rijd stapvoets achteruit. De software grijpt dan regelmatig in door plots vol te remmen, blijkbaar omdat er gevaar wordt gezien in de struiken die langs de oprit staan. Ook heeft de software moeite met smallere wegen waar aan beide kanten wegversmallingen staan. Dat is dan wat slalommen maar de software grijpt dan redelijk snel in, ondanks dat de snelheid niet hoger ligt dan 30 km/h. Wat mij betreft is dat nog een verbeterpunt.

De auto beschikt over veel opbergruimte in het middenconsole. De telefoon laadt draadloos op. In tegenstelling tot mijn vorige auto werkt dit zeer goed. Via Frunk.at een opbergbak aangeschaft welke eenvoudig onder de “motorkap” wordt bevestigd. Hierin berg ik de laadkabel en veiligheidshesjes op.

De auto is voorzien van een standaard geluidsinstallatie. Ik vind de geluidskwaliteit tegenvallen. Niet dat het slecht is, maar goed is anders.

De stoelen zitten perfect. De massage functie heb ik tot nu toe weinig gebruikt.

De headup display vraagt enige gewenning vanwege de diepte en projectie op het raam. Eenmaal gewend is het erg prettig. In het raam worden tijdig de afslagen geprojecteerd.

Het nadeel is dat bij zonnig weer er veel reflectie van het dashboard in het voorraam zichtbaar is.

Verbruik/bereik
In het begin was ik gespannen over het bereik. Dat valt mij gelukkig erg mee. Laadstress is niet nodig. Zoals algemeen bekend worden de WLTP waarden niet behaald. Maar bij temperaturen vanaf ca. 15 graden ligt het bereik van ergens tussen de 500 en 550 kilometer (100% opladen).

Onlangs met wind mee, 14 graden, 100 km per uur op de snelweg (gemiddelde snelheid incl. bebouwde kom 76 km/h) een verbruik van 14,3 kwh/100 km gehaald. Dat zou een totaal bereik van 601 kilometer inhouden. Op de terugweg met dezelfde snelheid maar met tegenwind een verbruik van 16,7 kwh/100 behaald. Nog steeds netjes, maar ik was verbaasd dat de wind zo’n verschil maakt.

De auto heeft een goed bereik. Ik rijd regelmatig vanuit de randstad naar het noorden van Nederland, zo’n 240 kilometer enkele reis. Het laden is geen enkele issue. Bij vertrek zorg ik ervoor dat de accu 100% geladen is. Bij aankomst (met 100 km per uur) is de accu nog ca. 45% geladen.

We hebben een tweede huis in Oostenrijk. Binnenkort gaan we voor het eerst met de elektrische auto die kant op. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen om tussendoor een paar keer te moeten laden. Volgens de app van ABRP lijkt het aantal stops en de tijd die ermee gemoeid gaat mee te vallen. Nu de praktijk nog.

Laden
De laadpaal wordt binnenkort thuis geïnstalleerd. Tot die tijd afhankelijk van de openbare laadpalen en snelladers. Onderweg hebben de Tesla snelladers mijn voorkeur gezien het lage tarief. Ik heb de opgegeven laadsnelheden nog niet behaald, tot nu is de maximale laadsnelheid 170 Kw/uur geweest. Het nadeel van de Tesla snelladers is dat bij bepaalde snellaadpunten de oplaadkabel te kort is. Dit valt op te lossen door naast de snellader te parkeren. Maar het komt regelmatig voor dat dit niet mogelijk is gezien het beperkt aantal plaatsen dat beschikbaar is.

Samenvattend
Tot nu toe ben ik erg tevreden. Ik kijk er naar uit om een stuk te gaan rijden. De auto is lekker vlot, zeer comfortabel en heeft veel binnenruimte. Het bereik is goed en het laden is geen issue. Wat rijcomfort betreft zou ik niet meer terug willen naar een benzine variant.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.