Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Highline Business (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.5 TSI 130pk Highline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Betrouwbare alleskunner
- 40.000 km
Ruim 5 jaar in bezit van deze "betrouwbare alleskunner".
Na een trotse eigenaar te zijn geweest van een VW Polo uit het bouwjaar 2007 was de tijd rijp voor een stapje groter. Ondanks eerder een Opel Tigra (wat een grappig, onpraktisch zwaar ding was dat) te hebben gereden heb ik altijd een zwak gehad voor de auto's van Volkswagen. Een Golf of een Transporter, allemaal hebben ze die herkenbare koplampen en kenmerkende "kop derop".
Overigens is mijn vrouw (na licht aandringen) al jaren eigenaar van een Up!, wat ook een betrouwbare en vooral zuinige auto is. Niet comfortabel genoeg voor de lange afstanden en meerdere passagiers, maar voor woon-werk verkeer en de vlugge boodschappen, fantastisch.
Terug naar de Golf. Waarom meteen een stationwagen en niet eerst een normaal "Golfje". Wij zijn echte kampeerders. Voorheen met een tent en nu met een midsize sleurhut. Een beetje een flinke tent, kofferbak en achterbank vol. Je kan mega veel kwijt in deze auto. Ook de ruimte van het reservewiel (want ja, die ligt natuurlijk altijd bovenop), is mega. Vervolgens een koffertje op het dak en hup richting Zuid-Frankrijk. Daarbij ook een kinderwens, dus er moest een kinderwagen en veel rommel mee kunnen.
Waarom dan geen Passat?
Die was helaas op dat moment net boven budget. Ik heb mezelf voorgenomen niet teveel te kwijlen wanneer ik een Passat van hetzelfde bouwjaar voorbij zie gaan.
Waarom een 130pk en geen 150pk?
De benefits van de 20pk meer waren voor mij de meerprijs niet waard. Achteraf gezien toch een beetje spijt aangezien ik nu maar 1300kg mag trekken i.p.v. de 1500kg bij de 150pk versie. Typisch gevalletje "als je alles van tevoren weet..".
Wat looks betreft vind ik deze 2018 versie absoluut schitterend. Met name het "achterwerk" van de auto is naar mijn mening een genot voor het oog. Bewust voor deze Highline versie gekozen. Net wat degelijker afgewerkt, maar niet zo patserig (no offense) als de R-line. Ook daar weer een behoorlijke meerprijs die ik niet gerechtvaardigd vond. Daarbij zie ik in de samenstelling zoals deze weinig dezelfde rijden, en dat voelt gek genoeg goed. Kan en mag als kinderachtig worden omschreven..
Grijs antraciet, ik durf de exacte naam niet meer te zeggen, maar schitterende kleur. Heb de auto nu 2x laten poetsen bij specialist die werkt met SwissVax. Dit kan ik iedereen aanbevelen. Het is door de waslaag een genot om de auto te wassen (gemakkelijk) en ik krijg met regelmaat de opmerking dat de auto als nieuw oogt.
Rijgedrag van de Golf: Ik ben geen expert, maar naar mijn mening super comfortabel. De DSG automaat (mits opgewarmd bij koude temperaturen, kom ik later op terug) zorgt voor een "smooth" verloop van accelereren. Met 130pk hoef je geen sprintwedstrijd te doen bij het stoplicht, maar even de oprit van de A27 opvliegen en een tandje bijzetten is geen probleem (zolang er geen file staat). Het bochtenwerk gaat prettig, zelfs met wat hogere snelheden. De stoelen zorgen voor een stevige zit. Met name de kromming in de zijkanten zorgt voor comfort. Ik heb ook van medepassagiers nog geen negatieve opmerkingen hierover gehad. Ieder reisgezelschap is enthousiast over het comfort. Ook over de ambiance. De sfeerverlichting is soepel maar voldoende aanwezig. Dat maakt het toch net even af. De portieren voor beschikken over een zachte stof afwerking i.c.m. met plastic. Jammer dat dit achter niet is doorgetrokken daar waar alles van hard plastic is.
Ik ben iemand die niet veel lange afstanden hoeft af te leggen (lees max 8.000km per jaar). Dit heeft tot gevolg dat de motor eigenlijk nauwelijks de kans krijgt om warm te worden. Dit heeft tot gevolg dat de DSG automaat kan stotteren in de lage versnellingen bij een koude motor. Met name in de wintermaanden merk je dit goed bij het vertrekken uit stilstand. Geen idee of dit echt een mankement genoemd mag worden of dit simpelweg een gebruiksdingetje is. Wellicht heeft iemand hier een antwoord..
Achterin is de beenruimte krap. Daar heb ik als bestuurder zelf geen hinder van.. Totdat er 3 volwassenen meerijden. Ik met m'n ruim 1.90m voelt zich verplicht om de stoel wat naar voren te zetten, wat ten koste gaat van het comfort. Overigens moet de stoel dan ook flink naar voren. Iets met C-segment? Opnieuw zie ik de Passat voor me.. had ik toch door moeten sparen? Gelukkig is mijn vrouw een kleine 30 centimeter kleiner en kan zoonlief in de kinderstoel daarachter. Dan kan hij met de schoenen de passagiersstoel niet besmeuren met bagger. Daarom ben ik toch in de meeste gevallen de bestuurder. Zo niet dan kan ik beter naast hem op de achterbank zitten. Mama schuift de stoel helemaal naar voren en daardoor heel veel ruimte voor papa!
Kofferbak. Wauw.. Simpelweg wauw.. wat een ruimte! Niet normaal. Banken plat en je kunt helpen bij een verhuizing. Nadeel is wel dat het interieur achterin grotendeels van kunststof is, en dat is erg krasgevoelig.
Panorama dak gebruiken we in de praktijk minder dan verwacht. Toch zal ik deze missen wanneer deze ontbreekt bij een eventuele volgende auto. Het is op de extreem warme dagen fijn om snel de auto te luchten daar waar de airco dit niet snel genoeg aankan. Daarbij op een zomerse avond met het dakje open geeft ons net een beetje het cabrio gevoel dat we hadden met onze Opel Tigra.
Wel Adaptive Cruiscontrol, geen Lane Assist. Dit is een bewuste keuze. ACC werkt vlekkeloos. Weinig ghost breaking. Afstand goed te regelen. Werkt echt heel fijn en ik gebruik het ook bij op wegen met lagere snelheden. Lane Assist was ik niet kapot van. Dat ingrijpen wanneer je zoals ik veelvuldig en graag dicht bij de kant wilt rijden hoeft voor mij niet. Opnieuw een meerprijs niet waard verhaal. Bij de T-Roc van m'n ouders moet LA bij ieder gebruik van de auto uitgezet worden. Geen spijt van dus..
Infotainment met digitaal instrumentarium achter het stuur. Een beetje een gimmick als je het mij vraagt. De opties zijn nihil en de navigatiekaart weergave heb ik op één of andere manier toch graag in het centrale scherm. Geluidsinstallatie is gewoon prima. Telefoon connectiviteit via bluetooth werkt perfect. Apple Carplay is ideaal maar alleen via USB. Dat had ik graag draadloos via BT of Wifi gezien zoals in nieuwere versies van de Volkswagens. Opbergmogelijkheden aanwezig, maar erg klein. Een beetje zonnebril met hoesje kun je alleen kwijt in het dashboardkastje al moet je dan wel voorzichtig zijn dat deze er niet klem komt te zitten.
Achteruitrijcamera is een uitvinding. Ik begrijp niet waarom andere merken dit niet ook doorvoeren of een variatie hierop. Wellicht heeft VW daar patent op? De camera zit onder het VW logo in de achterklep. Zodra je automaat in R zet, kantelt het VW logo omhoog en komt de camera tevoorschijn. Hierdoor altijd een schone en niet met condens beslagen camera. Fantastisch! Je moet alleen geen haast hebben met het openen van de achterklep na het achteruit inparkeren. Het duurt net een paar seconden te lang voordat hij terugschiet.
Bevindingen met de caravan aangekoppeld. Allereerst de trekhaak. Ik heb een verwijderbare trekhaak. Gelukkig was dit een optie aangezien ik trekhaken in de basis spuuglelijk vind. Mooi moment om na het terugbrengen van de caravan in de stalling de trekhaak voor een langere periode onderin de kofferbak te verstoppen. De DSG krijgt een signaal dat er iets achter hangt door de koppeling van de stekker. Meteen valt op dat de auto hoger in z'n toeren gaat rijden. Ondanks de 130PK i.c.m. de max 1300kg gaat dit prima met een caravan a 1100kg. Wij gaan al enkele jaren graag met de Golf + sleurhut op pad. Uiteraard met de enorme kofferbak goed gevuld!
Wat betreft onderhoud heb ik tot nu toe geen bijzonderheden gehad. Mag eigenlijk ook niet met dergelijke aantallen km's op de teller. Enkel 4 nieuwe banden (all season) en de basis dingen bij klein onderhoud. Helaas wel wat schade aan de lak door openslaande deuren op de parkeerplaats. Kan er met m'n verstand nog altijd niet bij dat sommige mensen niet voorzichtiger zijn. Zonde, zeker wanneer je zelf zo zuinig bent op je auto!
+ & -:
+ Comfortabel
+ Voldoende vermogen en trekkracht
+ Rijgedrag
+ Ruimte kofferbak
+ ACC
- Gebruik plastic achtering
- Schokkende DSG (koud?)
- Beenruimte achterin
- Apple Carplay niet draadloos
Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn review!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf E-DITION 36 kWh, SOH 91% / DynAudio / Keyless / Sensoren + Camera / Carplay + Android Auto / Stoelverwarming / 17" LMV
- 2019
- 45.975 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI Comfortline | Trekhaak | Org NL | CarPlay | Climate Control |
- 2017
- 169.184 km

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Comfortline Business Pdc | Stoelverwarming | adaptive cruisecontr. | trekhaak |
- 2017
- 338.072 km