Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.4 TSI 150pk Highline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf79.600 km
KM-stand laatst89.612 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 80.000 km

Twee weken terug een nieuwe auto aangeschaft. Na een keurige zoektocht van 1 maand heb ik de juiste auto gevonden, een familieauto! Het betreft weer een prive auto.

Voorheen reed ik prive een BMW 1 serie uit 2014 met toen 17km op de teller. Vanwege gezinsuitbreiding wilde ik het toch goed doen. BMW eruit, ondanks de sublieme rijervaring en een station erin.

Tijdens een vakantie in italie hebben we voor het eerst een echter panoramadak ervaren. In een gehuurde Renault Kadjar diesel (voor maar 23euro per dag!) was dat echt een toegevoegde waarde, wat een vakantiegevoel kreeg je ermee! Dat werd onze eerste eis.

Daarnaast wilde ik zelf niet veel achteruit gaan. Mooie looks (erg subjectief + de BMW had een M-Pakket), prettige interieur, een fijne wegligging en gelijkwaardig of meer vermogen dan mijn 116i (136pk/220N pre-facelift).

Ook moest het een automaat zijn, zodat de files comfortabeler gereden kan worden.

Samenvattend:
-Stationwagen
-Benzine
-gelijk of meer dan 100kw/220nm (onder de 9 sec, 0-100)
-Automaat
-Panoramadak
-2016+
-Xenon/LED


De gebruikelijke rijtje stations kwam naar voren. Allemaal stations. Selectie is dan het modeljaar vanaf 2016, eigenlijk zijn dat op dit moment de huidige courante modellen die je op de weg ziet.

Renault Megane
Peugeot 308
Skoda Octavia
Seat Leon
VW Golf
Toyota Corolla
3-serie (F31)

De Megane, dit gaf mijn in eerste instantie al niet zo'n goede indruk. Ik rij veel op de A2, hierbij komen vaak de de megane's langs. Zoals bij een mooie dame, geniet ik ook graag het achterwerk van auto's. (of vice versa). Wat mij opvalt aan de megane is dat bijna alle megane's scheve achterklep hebben. Het rand van het achterruit sluit niet aan op het achterlicht. Dat stoort mij enorm.
Daarnaast ook veelvoudig in een megane van het vorige type en huidige type op wintersport geweest. Knoppen die vroegtijdig slijten, bekleding die rafelt na 5 jaar gebruik. Geen indrukmakers, dus heb ik het maar hierbij gelaten. Rijdt verder uitstekend, motorisch zeer sterk bij de wintersport auto's. Geen technische issue's gehad.

Peugeot 308. Het uitgaand model, wat is die lelijk zeg. :)

Skoda Octavia, goede kanshebber. Het interieur is goed, maar oogt bij mij iets uit het vorig decennia, ook met actieve info display. Het middenconsole lijkt op een klassieke mazda. En hiermee is alles zo'n beetje mee gezegd. Rijdt als een zeem. Ondanks een 140/150pk versie, heeft de achteras toch een torsieas.

Seat Leon, eigenlijk niet overwogen. Interieur voelt niet lekker aan. Als ik dan toch moet kiezen, dan de Octavia.
Rijdt wel sportief, maar ik weet niet, mis toch iets.

VW Golf, overal saai in. Maar gewoon goed. Lekker stil, kan nu een goed gesprek voeren met de achterbank. En op zich, in de juiste uitvoering ziet het er strak uit.

Corolla, net uit en eigenlijk te duur. Wel proefrit mee gemaakt. Erg zuinig, ziet er goed uit, mooie materialen (behalve de navi die eruit ziet als iets van 2008). Rijd niet sportief maar daar is de motor ook niet naar. Het topmodel met 180pk voelt niet aan als 180pk. Misschien komt het door de lage koppel tov het gewicht.

3-serie, na 5 jaar 1 serie te hebben gereden leek mij niet zo fijn om nog eens 5/6 jaar naar hetzelfde dashboard te kijken. Daarnaast is bmw rijden gewoon duurder, het budget is er ook niet naar. Voor het budget zou ik een veel oudere bmw rijden met 120+kkm krijgen.

Omdat de bovenstaande eisen combinaties niet zoveel zoekresultaten opleveren was de keus eigenlijk gevallen op de 3 VAG producten. Er zijn simpelweg gewoon meer van door de leasebevolking

Van de 3 VAG producten ben ik uitiendelijk voor de Golf gegaan. Ook hiermee zijn niet zoveel zoekresultaten van te vinden.

Totdat ik de huidige auto zag bij PonDealer Barneveld.
VW Golf Variant uit 2017 met de bovenstaande eisen. Helaas geen R-line pakket wat de auto toch wat leuker maakt, maar wel een panoramadak en het juiste motor.

Normaal zou ik niet voor een auto gaan met zoveel km's, maar ik dacht met zoveel km's in het jaar, daar moet gewoon goed onderhoud worden gepleegd. In de boekjes waren netjes alle beurten rond de 30.000kms en de beurten waren gedaan door PON/VW zelf. Je ziet vaak dat bij grote leasemaatschappijen dit uitbesteden aan Bosch Carservice of ander universele bedrijven.

Ook de motor lijkt mij een goede keus. Een uitlopend model (1.4 tsi) die toch een goede 7 jaar in productie is geweest en nu wordt vervangen door een nieuw model. Ik zie dat als een uitontwikkeld product waarbij alle kinderziektes en onbetrouwbaarheden eruit zijn gehaald. Alle mogelijke problemen bij gewoon gebruik zijn bekend. Met een nieuwe motor die net een jaar op de markt is (1.5 tsi evo) is het nog wachten totdat de klachten binnenkomen. Mij niet gezien!

Daarnaast mooie opties zoals het panoramdak. Een verrassing is het verwarmbare voorruit. Zoals met een occaision kan verwachten, alles zit hier en daar wat krassen en slijtageplekken op.
Helaas ook diepe krassen in het achterruit, waardoor het achteruitverwarming niet goed werkt. 5 lijnen doen het niet. Ik weet echter niet of dit allemaal wel verwarmingslijnen zijn of functie hebben als radioantenne.

Ook vreemd genoeg zijn veel kapjes los.
-Het tankklep, het plaatje waar de kleurlak op zit, schoof heen en weer. (plastic klikvinger gebroken)
-Het kapje bij de bestuurderszijde waarmee je normale sleutel erin kan doet zat los (plastic klikvinger gebroken)
-Bij de D-stijl zit een interieurplaat los (plastic klikvinger verbogen)
-En het zwarte kofferbakinterieurplastic zat bij een metal klikveer niet goed in het carrosoriedeel.
-Ook is het linker achterwiel vreemd genoeg meer afgesleten dan de rest. (3x 6mm en 1x 3.8mm). De dealer gaat er niets aan doen en verwijt het op een mogelijke lekke band. Het advies (of is het een devies?) is: doe maar lekker oprijden, merken doe je er niets van. (... okay ...)

Dat was het wel denk ik. Gelukkig ook geen lekkage vlekken in het dakbekleding gevonden.

Rijden doet het erg goed. Gaat soepel naar de 7e versnellingen maar schokt lichtjes bij het terugschakelen. (Alsof je mussen onder je wielen hebt) Ik had gelezen dat dit normaal is. Ik gok hierop dat de DQ200 goed zijn werk doet. Ook hierbij is het een product wat al meer dan 7 jaar op de markt is.

Het betrouwbaarheid moet ik nog ervaren. Hiervoor 3 sterren. Over 10kkm moet ik alweer een beurt hebben. Ik schat het in op 850euro bij de dealer.

[Edit]
Ik heb het even verder uitgediept. Prijslijst juli 2019:
Long life beurt 340 euro.
Interieur filter 45euro (zou ik zelf kunnen doen)
Lucht filter 55euro (zou ik zelf kunnen doen)
Brandstoffilter 95euro
Bougies 165euro
En remvloeistof 85euro.
En uitgebreide inspectie 65 euro.
Distrubutieriem vervangen 605euro voor 1.4tsi. 570euro voor 1.5tsi.
Dan kom ik uit op 850 euro.

Om de 30.000km, long life beurt. Bij elke 60.000km LL-beurt + aanvullende zaken, lucht filter en bougies.

TLDR:
30kkm LL + Inspectie = 405
60kkm LL + bougies, interieurfilter en brandstoffilter = 605
90kkm LL + Inspectie = 405
120kkm LL + D-Riem, bougies, interieurfilter en brandstoffilter = 1210
150kkm LL + Inspectie = 405
180kkm LL + bougies, interieurfilter en brandstoffilter = 605
210kkm LL + Inspectie = 405
240kkm LL + D-Riem, bougies, interieurfilter en brandstoffilter = 1210 (vast wat meer tegen die tijd)
(exclusief de half jaarlijkse prijs indexering)
Specifiek voor mijn situatie rijd ik van 90kkm naar ongeveer 210kkm in ruwweg 5 jaar. Opgeteld 606 euro per jaar. Ongeveer 200 euro duurder dan een BMW 1 serie voor 5 jaren a 23kkm p/j.

Een EA211 motor (1.4tsi en 1.5 tsi) hebben een distributieriem. Het internet claimt voor de golf 7 240.000km hiermee onderhoudsvrij te kunnen rijden. Echter staat er op de VW website, elke 5 jaar of bij een maximale aantal km's laten vervangen. Na goed zoeken is dat dus 120.000kms!

Kosten 605euro voor de 1.4tsi en 570euro voor de 1.5tsi. Inplaats van een duurdere ketting die niet rekt word je nu opgescheept met een riem die onderhoud nodig heeft. Sommige dealers claimen zelfs tussen de 60.000 en 120.000 de riem al aan vervanging toe is. (google distributieriem vervangen vw golf 7).

Op de site van Continental Contitech, de fabrikant van distrubutieriemen geeft dit ook aan: bij twijfel 120.000km. Dat kan je zelf ook controleren. https://www.continental-engineparts.com/eu/nl-nl/Automotive-Aftermarket/PIC-Katalog/PIC-Product-Information-Center-4) Je eigen auto selecteren en onder "algemene informatie" en "vervangingsinterval" kijken. Ook leuk is het tab "problemen - diagnose en oplossingen". Daar zie je de problemen je de distributieriem en een bijbehorende plaatje van hoe de slijtage eruitziet + oplossingen. Handig als je staat te discussiëren met een technicus.
[/edit]

Na de eerste 2 weken rijden, met 1500km verder op de teller is het rijden wel erg comfortabel maar saai vergeleken met mijn 1 serie. Daarnaast is het active info display en discover media erg afleidend voor het rijden. Wel erg leuk als gimmick.

Misschien ben ik toch ouderwets. Geef mij maar tellers.

Verloren text

  • 86.500 km

Echt naar, ik had hier een heel verhaal over de afgelopen 5500 km getypt. Doet de site het niet. Helaas geen zin meer om het opnieuw te typen. Bij de 90kkm beurt nogmaals proberen.

90kkm beurt (89612km)

  • 89.612 km

Hopelijk gaat dit nu wel goed.

In mijn verlof de auto naar de garage gebracht voor de 90kkm beurt. Ietsjes eerder dan nodig omdat ik nu tijd heb om naar de garage te gaan. De olieservice melding gaf nog 2500km aan, dan kom ik net iets boven de 90kkm uit voor een beurt.

Wat vervelend is bij VW is de tijdsduur tussen beurten in. Mijn vermoeden is dat dit (door VW/PON(dealer)?) met is gedaan voor het verdienmodel van de garage.

Je heb namelijk een inspectiebeurt en een olieservicebeurt, LL voor 30kkm en normaal voor 15kkm. Een losse inspectiebeurt is eigenlijk flauwekul en je betaalt eerder voor de mobiliteitsservice. Dit hoort ieder jaar te gebeuren. Een LL beurt is tot 30.000km. Dit hoeft dus niet ieder jaar te zijn, het kan zijn dat je per jaar maar 20kkm rijdt. Dan kom je uit op 1,5 jaar. Als je en LL beurt doet, wordt ook een inspectie gedaan en worden beide olie- en inspectiebeurten gereset (30kkm).

En nu de clou, bij verkoop wordt verplicht een inspectiebeurt verkocht.

Maar na een jaar gaat dit uit elkaar gaat lopen. Maar het stomme is, als je geen inspectiebeurt doet, verlies je mogelijk recht op garantie (en mobiliteitsservice).

Het is niet fijn, maar ik heb geen keus als ik de garantie (voor nog een jaar) wil behouden.

Afijn, voor het onderhoud wil ik minimaal een ruime jaar (of 30kkm) geen garage bezoeken, dus dit is er gebeurd:
-90kkm LL olieservicebeurt
-Luchtfilter vervangen
-Remvloeistof (5 maanden eerder)
-Remblokken achter. (Nog 5000km te gaan)

Daarnaast;
-Garantie recall op panoramadak, afvoer veranderd.
-Garantie op tankklep wat niet open ging, klep volledig vervangen.
-Garantie op firmware update van navigatie omdat die raar deed.
-Huurauto Citigo.

Waarom alles in 1 keer? Dit kost mij het minste tijd over het gehele jaar. Anders kost het mij meer tijd om de garage te bezoeken; eerste olieservice na 2500km, daarna remblokken achter, en dan het remvloeistof, afsluitend na een periode van een jaar de inspectiebeurt.

Wat mij wel verbaasde waren de remblokken achter. Bij de vraag om deze te inspecteren waren de remblokken voor in orde. Geen resterend km schatting afgegeven. Blokken achter versleten met 5000km te gaan. Dealer wist niet exact waardoor dit kwam. Waarschijnlijk door veel remmen (goh).

Bij eigen onderzoek heb ik gevonden dat de voorwaarschuwing (rode auto met uitroepteken in je dashboard) je remmen alvast klaarzet voor een noodingreep. De speling tussen de remblokken en remschijven worden verkleind voor een snellere remactie. Hierbij treed extra slijtage op van de schijven en remblokken. Ik heb dit initieel op “vroeg” staan, voor de veiligheid. Ik heb deze weer op “normaal” gezet om te zien of dit effect heeft. Hoe ik dit wil meten weet ik nog niet.

Totaal met korting 595,- en 20 euro voor de huurauto.
Met een voucher kreeg ik 25% korting op het reguliere onderhoud (olie, filter vloeistof) a 360euro na korting. Remblokken vervangen is volledig belast met 235 euro. (in 2019 was dit 225 euro)

Een stevig bedrag. Had het anders gekund, wellicht. Ik zie ideeën graag terug in de reacties. Goedkoper vast ook, maar mogelijk zonder de garantiewerkzaamheden.
Had het bij een andere auto ook zo’n bedrag moeten uitgeven? Dit zou ik alleen weten als ik de auto vanaf begin zou rijden. En is dus afhankelijk van de rijstijl. Bij mijn vorige auto die ik vanaf het begin (17km) heb gereden, was dit niet het geval geweest.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens