Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 125pk Highline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Sportsvan 1.4 TSI 125pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 20.800 km |
KM-stand laatst | 173.000 km |
3 maanden in bezit
- 28.000 km
Auto als opvolger van een VW Touran 2.0 TDI gekozen. Heb nog gekeken naar de Audi Q5 en de VW Tiguan. Een Audi Q5 (wel fraai) wordt al snel of oud of heel duur, en is niet bepaald een lichtgewicht. De Tiguan heeft als nadeel dat de aangename 2.0 TSI alleen met 4-motion te krijgen is. Bovendien vond ik de Tiguan van binnen tegenvallen qua ruimte, zitpositie en afwerking.
De Sportvan heeft als voordeel dat hij op het nieuwere MQB platform staat en qua formaat voor ons ideaal is; de kinderen gaan steeds minder mee. De kofferruimte is tov de Touran wel een stuk kleiner.
Het is mijn eerste auto van minder dan 2 jaar oud, gekocht bij Autohaas in Zutphen (VW dealer). Goede uitleg over de auto gehad met alle opties. De auto is geïmporteerd uit Duitsland. Het is de meest luxe uitvoering die ik tot nu toe ben tegengekomen. De auto heeft DSG automaat, wit leren bekleding, panoramisch schuifdak, standkachel, adaptieve cruise control, lane assist, blindspot sensor, dynamic light assist, Discover pro navigatie, achteruitrij camera en noem maar op. Alleen geen key-less go en driving profiles.
Ik vind de auto heel comfortabel en prettig rijden. Vergeleken met de diesel enorm stil en trillingsarm. Alleen de banden hoor je wat meer.
Alle assistentie systemen zijn best leuk, maar niet van levensbelang. Wel heel plezierig is het licht, bi xenon met grootlicht assistent en statisch bochtverlichting. Werkt perfect. Ook de binnenverlichting is fraai.
Het verbruik vind ik netjes, tussen de 1 op 15 en 16. Iets zuiniger dan de Touran op diesel.
Wat ik nog nodig heb vanwege de caravan is een trekhaak. Ik twijfel tussen zo'n leuke wegklapbare trekhaak en een vaste haak. De eerste is zeker fraaier, maar ook beter?
Binnenkort de eerste beurt.
Één jaar in bezit
- 44.000 km
Ben nog steeds blij met de Sportsvan.
De auto is zeer comfortabel en rijdt buitengewoon prettig. Ook zijn alle extra's zeer plezierig.
In juli de eerste onderhoudsbeurt en een vaste trekhaak bij de vw dealer uit laten voeren, Hoogenboom in Vlaardingen. Sympathieke garage nog steeds ondanks onderdeel van een grote groep.
Deze zomer voor het eerst met de caravan op stap. Wat wel opvalt zeker met een aanhanger is dat de voorwielen heel snel doorslippen. Waarschijnlijk omdat de voortrein vrij stijf is, wat wel weer goed stuurt. Ook de achterwiel ophanging zakt nauwelijks in waardoor onze wat oudere caravan nogal raar achterover hangt. Maakt verder niet veel uit, het onderstel kan prima met een aanhanger overweg. De motor heeft minder over dan de 2.0 TDI, maar voldoet wel. Iets minder snel cruisen, nu 105 ipv 110-115. Ook: de auto remt niet zo hard op de motor, ondanks fanatiek terugschakelen van de DSG. Eigenlijk remt hij nauwelijks op de motor. Gelukkig zijn de remmen heel goed, en de automatische handrem werkt fantastisch. Het verbruik met caravan is ongeveer 11 a 12 ltr/100 km.
Na de vakantie is vlak voor het aflopen van de garantie één wiellager stuk gegaan. Geluk gehad.
Het benzine verbruik is in de winter met veel korte stukjes gestegen tot 7 a 8 ltr/100 km. Nu vanwege een grotere afstand wo-we verkeer weer gedaald tot 6,5 ltr.
Verder heb ik last van trillingen. Hopelijk een banden zaak. Nog geen zin gehad om daar naar te laten kijken. Verder komen er wat lichte resonanties uit de aandrijflijn, niet ernstig maar het moet niet steeds erger worden.
Na het kapotte wiellager niet meer in de garage geweest.
Nog steeds een fijne auto
- 114.000 km
De auto is nog steeds in mijn bezit een bevalt nog prima.
Er is echter één ding wat is zelf storend vind maar wat verder niemand opvalt. Als de automaat in 5 of 6 staat tijdens het optrekken lijkt er af en toe slip in de koppeling te ontstaan. De auto heeft al eens nieuwe koppelingsplaten gekregen maar dat heeft niets geholpen. Reparatie was onder coulance iets onder de €500. Het fenomeen wordt nooit erger. Het zal er wel bij horen.
Verder is de verwarming van één stoelzitting kapot gegaan, reparatie was ongeveer €250. Verder alleen regulier onderhoud bij de dealer.
De auto is nu 6 jaar oud en bevalt eigenlijk dusdanig dat ik voorlopig niets anders wil. Alleen een nieuwere Sportsvan zou een optie zijn, maar er zijn er geen die zo uitgerust zijn als deze. Een T-Roc zou kunnen, maar is van binnen tamelijk krap en dat harde kunststof interieur vind ik ook tegenvallen. Doorrijden dus maar.
Verkocht
- 173.000 km
De Golf Sportsvan is ingeruild voor een Tiguan 2.0 tsi. Voornaamste reden is de aanschaf van een nieuwe en grotere caravan.
Vorig jaar met de nieuwe combinatie op pad geweest en het was te doen maar dat was wat mij betreft ook alles mee gezegd. Ook zaten er wat kosten aan te komen, zoals 4 nieuwe schokbrekers en was de auto ruim 9 jaar oud.
Problemen de laatste tijd waren een lekkend schuifdak en xenon lampen die vervangen zijn. Verder eigenlijk niets.
Ik bleef de Golf Sportsvan een bijzonder fijne auto vinden, ruim en niet te groot van buiten en ik vond hem echt lekker rijden. Ook behoorlijk zuinig voor zijn formaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4TSI 125PK DSG!! All-in Prijs! Trekhaak! Camera!
- 2016
- 86.418 km

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline Eerste eigenaar zeer nette auto
- 2017
- 87.943 km

Volkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI 81kw 110pk H6 Comfortline Cruise-control,PDC, LMV,Achteruitrijcamera ,Stoelverwarming, Navigatie . etc. .
- 2018
- 35.507 km