Volkswagen Golf Plus 1.4 16V FSI Businessline (2006)

Volkswagen Golf Plus
Volkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf Plus - interieurVolkswagen Golf Plus - interieurVolkswagen Golf Plus - interieur

UitvoeringGolf Plus 1.4 16V FSI Businessline
Bouwjaar2006

Ik heb de VW Golf Plus 1.4 FSI Businessline (niet verwarren met de ’Business’) via een shortlease maatschappij en is praktisch nieuw. Fijne auto om in te rijden. De 1.4 FSI motor is qua kracht wel minimaal maar je komt in het dagelijks verkeer redelijk mee. Denk wel dat in de bergen (maar die heb je niet in Nederland) de motor echt tekort gaat komen. Je merkt het al als je een tunnel uit rijdt, dan kun je hem net op snelheid houden. Kies dus een 1.6 of meer. Verder valt op dat de auto prima schakelt en zowaar een redelijk sportieve brom aan geluid laat horen. Het enige dat een beetje opvalt is het terugvallen in toerental als je optrekt, dan verslikt de motor zich nogal eens. Je moet dus altijd gas bijgeven bij het optrekken. De FSI-motor is wel zuinig met benzine.

Het interieur is behoorlijk zwart en vergeleken met mijn vorige auto (Ford Focus Futura 2005 5d nw model) wat aan de saaie kant. Wel is de kwaliteitsindruk stukken beter. De Ford (van mei 2005) zag er binnen leuk uit maar kraakte werkelijk aan alle kanten en had soms ook startproblemen. Volgens de Ford-dealer kwam dat door de vorst (het is 2006 beste mensen...) en ze konden het niet verhelpen. De VW Golf Plus is echter ook niet zonder kwaliteitsprobleempjes. De vering kraakt een beetje bij het rijden over drempels en er zit een irritante rammel in het daschboard. Op de site van VW staat op 1 pagina over de Golf Plus notabene 2X vermeld dat rammels en kraken niet voorkomt bij VW! het lijkt er wel op dat het eenvoudig te verhelpen is.

Mijn mening over kwaliteit is dat de Duitse (niet Ford en Opel pas vanaf 2002) en de Japanse merken uit zichzelf serieus werk maken van kwaliteit en dat de meeste andere merken het alleen maar doen omdat ze moeten. Dan doen ze het minimale, kijk maar naar de nog steeds bedroevende betrouwbaarheid van merken als Renault en Peugeot. Kijk eens naar een VW Golf of Toyota Corolla van 10 jaar oud en vergelijk het met een Escort, Astra, 306, Megane of Brava uit 1996. Verder commentaar overbodig.

Qua ruimte is de Golf plus een weelde. Voorin maar vooral achterin heb je een zee van beenruimte en ook de hoofdruimte is prima. Bagageruimte is kleiner dan bij de Ford maar dat wordt goedgemaakt door de in twee ongelijke delen verschuifbare achterbank.

De wegligging is goed en de besturing ook. Dat laatste was bij de Ford Focus wel beter moet ik toegeven. Maar ja, daar piept en kraakt dan weer van alles in de bocht.

De Golf heeft zwarte vloermatten en geloof mij, je wilt geen witte. De Focus had witte (althans voor even) en dat geeft een armoedige indruk als het vies wordt. De hemelbekleding van de Golf is wel wit en daar moet je dus niet met je handen aan zitten.

Verder vind ik het geluid van de standaard Grundig radio niet geweldig. Ik mis ook de automatische anti-verblindingspiegel (je wilt niet meer zonder als je het hebt gehad).

De stoelen zitten ook beter dan die van de Focus. de Focus zat lekker sportief maar de stoelen gingen toch irriteren. Die van de VW zijn hard maar comfortabel.

Voor mensen met kleine kinderen: bij de VW kun je de bijrijderairbag met de sleutel uitzetten. Alleen dan mag namelijk de Maxicosi voorin. Bij de Ford kon dat niet.

Persoonlijk vind ik de Golf Plus wel mooi vormgegeven maar de achterlichten zijn voor VW denk ik een beetje te trendy. Over vijf jaar vinden we dit soort verlichting niet mooi meer.

Naast de genoemde rammel en kraak geen echte problemen met de auto gehad. Wel is het boekje onduidelijk omdat er geen apart boekje is voor deze uitvoering. Dat leest erg lastig.