Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 90pk Trendline (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Cabriolet 1.8 90pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 76.000 km |
bijzonder
- 76.000 km
Ik wil degene die een Golf Cabriolet overweegt graag een bruikbare review geven.
Ik heb zelf de Golf Cabriolet van 1998-2002 (faceliftmodel) altijd een tijdloze auto gevonden en vind dat nog steeds. Ik knapte vaak toch een beetje af op de dikke velgen, verlagingssets, een beetje 'petjesfiguur' auto. Prima natuurlijk, maar niet voor mij al zal ik in de zomer ook wel is een petje op doen ;-). Voor mij het liefste geheel origineel zelfs met wieldopjes. Maar het is van belang de auto te zien zoals hij is, net zoals vele andere semi klassiekers, wat dat is hij zeker. Dus moet je je vooroordelen even laten varen.
Mijn zoektocht naar een echt mooie originele ging niet makkelijk. Meestal toch plamuur en/of roest onderaan de voorschermen. Vuil van binnen, krassen, kapotte stoelen, vage kilometerstand, rammelend interieur bij rijden... Op de foto ziet het er vaak allemaal leuk uit. Wat meer betalen voor een mooie en goede is zeker het afwegen waard. Het is ook van belang de wielkasten goed schoon te houden, en de krikpunten regelmatig bij te houden. Dit om roest te voorkomen. Een binnenslaper is het aantrekkelijkste. Zo kan het voorkomen dat je dan bijvoorbeeld de originele kap nog aantreft, of deze nu van PVC is (bij mij) of linnen. Ook zou ik er een met airco zoeken, dit wordt straks de meest gezochte.
Het is namelijk een auto die best wel verrast als je er voor het eerst in rijd. Hij voelt groter, zwaar en gezapig aan, met best wat onderstuur. Het is echt een 'cruise' auto, een onthaastingsauto. De vering is erg soepel, haast Amerikaans. Wat ook direct opvalt is dat de auto voor een Cabriolet best stil is (er zit een heel dikke geïsoleerde kap op). Tot 100 km/uur heel stil en tot 120 km/uur redelijk stil. Daarboven gaat windgeruis een steeds grotere rol spelen. Het leuke is dat de auto dus eigenlijk alles in één heeft. Het is een semi-klassieker, comfortabel, degelijk, oogt tijdloos, is een cabriolet en vrij simpele techniek. Ik heb zelf een 1.8 90pk met een soepele 4-traps automaat (let op deze mag geen bijgeluiden maken)en dat rijd zeer ontspannen. De motor komt bij stadsverkeer niet boven de 2500 t/min en is nauwelijks hoorbaar. Op de snelweg draait hij bij 120 km/uur ongeveer 3500 toeren. Ook opvallend is de afwezigheid van rammeltjes op klinkerwegen e.d. (als je een goede hebt). Een kraakje bij gemene drempels of diepe kuilen is er natuurlijk wel maar zeker niet snel. Gebaseerd op de Golf 3 is dit een hele prestatie.
De remmen zijn gewoon erg goed, standaard ABS maar dat zul je niet snel gebruiken.
De kap is er echt een van degelijkheid. De hendels bij de voorruit losklappen en de kap naar achteren. Ook in de wintermaanden met de verwarming aan en de ramen omhoog nog open te rijden. Je hebt dan vaak nog een oprolbaar windscherm tegen de wind in je nek.
Met deze auto heb je het gevoel in een klassieker te rijden die technisch en qua comfort nog heel behoorlijk met de tijd van nu mee kan. Je zult je niet snel gaan ergeren aan tekortkomingen of het moet het ouderwets aandoende dashboard zijn uit de Golf 3. Maar ook dat is weer degelijk gebouwd en typisch saai Duits met alleen het nodige en zeker geen poespas.
Over de bouwwijze is het allemaal toch weer degelijkheid ten top uit de jaren '90 toen veel auto's nog zo goed mogelijk gebouwd werden.
Over kosten kan ik weinig zeggen, ik heb hem pas. Op verschillende fora kun je wel vinden dat roest op de vermelde plekken een probleem kan zijn. Verder wil de 2.0 ltr motor nog wel is veel olie verbruiken. Goed onderhoud en een auto waar weinig aan geprutst is lijkt mij erg belangrijk.
Als ik het zo teruglees staan er maar weinig minpunten. Ik zou die ook niet zo snel kunnen geven. Deze Golf heeft nog steeds een leuke uitstraling en rijd gewoon goed. ik probeer zo objectief mogelijk te zijn, en heb heel veel auto's gereden. Misschien dan het kleine kofferdeksel, waar je met een kratje goed moet uitkijken dat je niks raakt. Maar achter dat deksel zit dan weer een best grote kofferbak. Oh ja, het dashboardkastje is wel erg klein.
Resumé:
Wegligging:
Zeer stabiel in rechte lijn op de snelweg (wil graag rechtdoor zonder bijsturen). Bochten? Nee hier zeker geen ridder in, en dan ook wat gevoelloos.
Comfort:
Opvallend stil, de afwezigheid van rammeltjes. Goede stoelen met langere zitting dan bij moderne auto's.
Prestaties:
Verwacht geen topprestaties van 90pk. Het geheel rijd puur op koppel. In het stadsverkeer zuipt hij best, ik ben blij met 1 op 8a9. Op de snelweg bij zo'n 110 km/uur is hij dan weer heel zuinig. Gemiddeld moet je tevreden zijn met 1 op 12a13.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.