Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TSI R 4Motion
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf2.700 km
KM-stand laatst28.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van 7R naar 8R: de eerste ervaringen

  • 5.200 km

Na ruim 6 jaar tot volle tevredenheid met mijn Golf 7R is het er toch van gekomen om zijn opvolger te kunnen kopen. Ondanks de kritiek van de AW journalisten over een overdaad aan hard plastic en het storende/trage multimediasysteem, ben ik toch op zoek gegaan naar een Golf 8. Al met al ben ik zo'n jaar bezig geweest om tot definitieve aanschaf over te gaan. Voor mij spelen verschillende factoren een rol, om als particulier een dergelijke uitgave te doen. Net als bij de 7 graag een heel jong gebruikte die nog echt als nieuw is, met de juiste opties, aanschafprijs, inruil eigen auto en graag met zo'n hoog mogelijke eerste afschrijving.

Het aanbod van de Golf 8R is in NL heel langzaam op gang gekomen na de introductie eind 2020. De meeste auto's worden uit Duitsland gehaald. Bij de kleur is er weinig keuze: wit (uni), zwart (pareleffect), of blauw (metallic). Voor mij moest het een zwarte of blauwe worden, met een lichte voorkeur voor Lapiz Blue.
Door allerlei oorzaken is de Golf R een echt dure auto geworden, vind ik. In NL, met alle beschikbare opties aangevinkt, ruim 80.000 euro. Overigens zijn vergelijkbare auto's zeker net zo duur of duurder. We moeten het er helaas mee doen in NL ....

Aanbod:
Zoals ik al aangaf, ongeveer een jaar aan het kijken geweest en de eerste R's werden boven de nieuwprijs aangeboden vanwege de schaarste. Die heb ik uiteraard laten schieten haha.
In het najaar van 2021 wordt het aanbod wat groter, zowel op de NL autosites als mobil.de. Wat opvalt is, dat 80-90% van het aanbod met de velours beklede stoelen is, terwijl ik dus echt de lederen uitvoering wil hebben. Voor mij viel dus al veel af. Verder wilde ik per se de Harman Kardon, achteruitrijcamera, adaptieve onderstel (DCC) en diefstalalarm. Omdat ik al verwend was, wil je liever niet inleveren, vandaar. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb uiteindelijk een heel mooie, complete 8R gevonden in NL (wel geïmporteerd). In de kleur zwart, op de Akrapovic uitlaat na, met alle leverbare opties. Een dergelijke uitlaat hoefde voor mij ook niet, ik denk namelijk dat dit niet altijd even prettig is. Kortom, precies wat ik graag wilde. Naast de standaard R uitrusting dus ook:
- R-Performance pakket (270 km, extra rijmodus, spoiler en 19 inch Estoril velgen);
- Lederpakket "Nappa" met elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen functie, ventilatie en verwarming;
- Winterpakket (verwarmd stuur en ruitensproeiers);
- Zij-airbags achter;
- Head Up display;
- Panorama schuifkanteldak;
- Diefstalalarm;
- Bestuurdersassistentiepakket (dode hoek, zelf inparkeren);
- Achteruitrijcamera;
- Adaptieve onderstelregeling (DCC);
- Harman Kardon geluidsinstallatie;
- IQ Light (LED matrix, dynamische licht assistentie en richtingaanwijzers);
- Zwarte spiegels en telefoonvoorbereiding plus.

En tot slot, wat deze auto voor mij extra aantrekkelijk maakte, slechts 2700 km gereden. De auto was echt als nieuw, op geen enkele manier enig gebruiksspoor zichtbaar. In de kofferbak had waarschijnlijk nog nooit iets gelegen. Omdat het een 2021 auto is, toch al een mooie afschrijving en voor de rest klopte het voor mijn gevoel allemaal. De knoop uiteindelijk doorgehakt!

Rijden:
Mijn referentie de laatste jaren is natuurlijk de 7R en veel is herkenbaar. Wat opvalt is het gevoel van het iets strakker sturen en de rust in de wagen bij normaal gebruik/rijden. Of de isolatie is een stuk beter verzorgd of de DSG7 is hier debet aan (7R had DSG6). In de normale rijmodus valt ook op, dat bij gas de DSG trager terugschakelt of je moet echt plankgas geven, dan komt ie wel direct. In de S of in de R-rijmodus gaat dit wel snel. Al even naar Duitsland geweest en ook op hogere snelheden voelt alles zeer vertrouwd aan. Met al die luxe aan boord is het een plezier om mee te rijden en als je zin hebt, gaat ie ook nog eens als de brandweer. Zo niet, dan tokkel je rustig met het verkeer mee.

Interieur:
De forse kritiek van de AW journalisten en anderen, vallen mij erg mee. Wellicht omdat je toch enigszins vooringenomen instapt. Ik herken de kritiek namelijk niet, al heeft deze uitvoering de decorinleg "carbon grey" wat van invloed kan zijn. In de 7 was de middenconsole fors en dit is nu niet zo, wat een ruimtelijker gevoel geeft. Wat mij betreft prima materialen. Het multimediasysteem vind ik erg mooi om te zien, de instellingen zijn legio en het is een hele klus om alle instelmogelijkheden te bekijken. De vele storingen die in het systeem zouden zitten, heb ik nog niet meegemaakt. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik alle updates heb gehad. Bij de navigatie denk ik soms wel, dat mag iets sneller, maar vind ik niet echt storend. Een erg mooi, scherp en kleurrijk beeld. Je kunt bijna alles instellen, wat via een (touch) menu structuur gaat. Voor een aantal instellingen is er wel een snelmenu. Kortom, ik vind de gebruiksvriendelijkheid heel erg meevallen na alle kritiek, die ik had gelezen.
De achteruitrijcamera was al een must voor mij, waarbij het beeld nu nog mooier is geworden. De geluidsinstallatie is heerlijk om aan boord te hebben en de head up display (nieuw voor mij) is ook een prettige optie. De lederen stoelen zijn prachtig en zitten net als in de 7R prima.

Voorlopige conclusie:
Zo blij en tevreden als ik met mijn 7R was, gaat gewoon door bij deze modernere versie met hopelijk veel mooie en veilige kilometers. Tot een volgende review.

Emergency- en travel assist? en op stage geweest.

  • 28.000 km

Wat vliegt de tijd en wat is het lang geleden dat ik een review heb geschreven. Dit komt wellicht ook doordat de auto op zich mij nog steeds heel erg goed bevalt en ik hem ook nog steeds erg mooi vind in deze uitvoering. Het rijden is als vanouds, dat doen ze eigenlijk wel heel goed bij VW en die 2.0 motor is heel fijn. Wat ik nog niet zo lang geleden heb laten doen, is het laten tunen. Voor mij een sprong in het diepe.

Voor de motor een stage 1+ en voor de DSG een stage 2 uit laten voeren bij VAG techniek. Ik heb dit nooit eerder laten doen. Door meerdere positieve berichten en ik vond het snelle overschakelen van de DSG wel opvallend. Vooral op de snelweg of als je wilt versnellen, dan moet je best veel gas bijgeven, dan lijkt de bak/motor een momentje na te denken, schakelt dan een paar verzetten terug en gaat er dan wel vandoor. Het werkt wel, maar de soepelheid ontbrak enigszins naar mijn mening. En nu?
Ik had dit veel eerder moeten doen!! De auto schakelt iets minder snel op, heeft meer vermogen onderin en het voelt allemaal veel prettiger aan. Een leuke bijkomstigheid, dat je nu ook kunt zien in welke versnelling je rijdt, wat voorheen niet zo was. Het extra vermogen (zowel de pk's als Nm's) maakt het uiteraard alleen maar nog leuker. De auto was al niet karig bedeeld, dit geeft toch nog een extra boost.
Kortom, een heel goede keuze geweest en vakkundig uitgevoerd bij VAG techniek.

Software en garanties VW
Een minder goed bekend staand item bij VW is de software, al had ik daar weinig last van. Sinds vorig jaar echter krijg ik regelmatig de melding (storing), dat de emergency- en travel assist tijdelijk niet beschikbaar zijn. Dit gaat ook vanzelf weer uit, komt soms irritant vaak terug en soms ook weer tijden niet. Bijzonder zou je zeggen. Op internet lees ik echter dat veel meer producten van VAG dit hebben. Bij de laatste beurt bij de dealer keurig gemeld, uitgaande dat dit wel opgelost zou worden. Omdat mijn auto echter uit Duitsland is geïmporteerd, geldt er geen verlengde garantie. In mijn ogen eigenlijk geen garantie dingetje, maar gewoon ondeugdelijke materialen gebruikt. Het schijnt om een sensor te gaan in het stuur (al vele sturen zijn vervangen als ik het goed begrijp) en als deze al na 3 jaar kapot gaat, na zo weinig kilometers, kun je in mijn ogen niet echt spreken van een goed product. Helaas doet de VW garage hier niet aan mee en voor ongeveer 700 euro willen ze het stuur wel vervangen. Hetzelfde geldt voor de projectie van een verlichte R in het donker vanuit de spiegel. Dit is helemaal versnipperd, schijnt ook een bekend probleem te zijn door verkeerd lampje en folie. Er is nu een aangepaste versie, maar de ondeugdelijke vervangen is er helaas niet bij. Kosten vervanging rond de 270 euro. Mochten er overigens meer lezers mee te maken hebben gehad, ik ben best benieuwd hoe dit bij jullie is opgelost. Maar goed, ik heb het voor nu maar even zo gelaten. Het zijn geen heel belangrijke zaken, toch fijner als het functioneert zoals het hoort.
Uit de APK en grote onderhoud/service beurt verder geen bijzonderheden gekomen, behalve dan een flinke nota voor de uitgevoerde handelingen. Stel je voor, dat er echt iets kapot gaat, haha :).

Inmiddels met vakantie naar Duitsland geweest en de tuning is echt goed merkbaar, vind ik. De auto accelereert veel soepeler, meer vermogen van onderuit en gaat met gemak door de 250 km grens. Uiteraard alleen op een heel rustig stuk uitgeprobeerd.
Jammer van die paar kleine dingen, de auto zelf bevalt mij echt nog steeds super goed met dito rijeigenschappen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.