Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Comfortline (2009)

autoreview

Signalement

KM-stand laatst39.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 8.500 km

Ik rijd nu bijna een half jaar in deze auto en heb ondanks alle goede rijervaringen 3 minpunten.
Allereerst trad in het buitenland bij het rijden in de bergen de alarmering in werking i.v.m. tekort aan koelvloeistof.Het reservoir bleek bijna leeg zonder dat de temperatuur opgelopen was. Na bijvullen door de Touring Service is dit daarna op peil gebleven.
Ten tweede maakt de motor bij een koude start korte tijd een snerpend dieselgeluid. Omdat de auto in een garage staat valt dit ook eerder op.Volgens de dealer is dit de turbo, maar ik heb mijn twijfels en vraag mij af of er korte tijd te weinig smering is, wat later slijtage kan geven.
Ten derde geven de Contibanden op 17-inch Porto-velgen
op een slecht wegdek wel erg veel lawaai.
Graag hoor ik ervaringen m.b.t. deze punten.
Aanvulling: Omdat mijn review onvolledig gevonden wordt, geef ik nog wat aanvullingen:
Het peil van de koelvloeistof was overigens gecontroleerd en in orde voor vertrek.
Positieve zaken:
De 1.4 TSI motor trekt uitstekend, ook in lage toeren en laat zich daarbij nauwelijks horen. Het benzineverbruik is ook zeer gunstig met gemiddeld 1 op 16 op de grote ritten en met 1 op 15 met wat meer gebruik in de stad. De stoelen zitten comfortabel en geven goede ondersteuning.De knop voor de cruise-control zit wat ongelukkig,maar het went.
Verder is de remwerking uitstekend en vergt zoals ik van volkswagen gewend ben weinig pedaalkracht.
De versnellingsbak schakelt heel soepel.
Het uitzicht naar achteren wordt gehinderd door de achterstijlen, waarbij met achteruitrijden rekening gehouden moet worden.
Wat mij bij de overigens goede afwerking opvalt is dat de kunstof ingezette panelen in dashboard en deuren wat vlekkerig zijn in de zon.

  • 19.500 km

Nu bijna 20000km gereden zonder grote problemen.
Ook op de buitenlandse autowegen waar hard gereden kan worden, blijft de auto rustig en stil rijden. Het rijden blijft comfortabel en ook na een lange rit stap je fit uit.
Toch enkele negatieve kanttekeningen:
1. De lak is kwetsbaar voor steenslag. Bij pearl-black en de witte onderlaag is dit natuurlijk ook snel zichtbaar, maar bij mijn vorige volkswagen (donkerblauw) aanzienlijk minder.
2. De motor geeft bij een koude start korte tijd een rauw geluid. Volgens de dealer de turbo of de olie die nog rondgepompt moet worden.Een plausibel verhaal.
Bovendien geeft een start bij temperaturen boven de 20 graden gedurende ongeveer een minuut geraas met een verhoogd toerental. Dit is waar te nemen op een Duitse site met video (lauter Auspuff beim Kaltstart) http://www.michaelneuhaus.de/golf6/golf6-probleme.htm
Hierop zijn ook andere veel voorkomende problemen te vinden.
3.Bij optrekken of verhogen van het toerental valt soms de airco en de dashboardverlichting heel even uit. De dealer kent het probleem maar weet evenals de importeur nog geen oplossing.
4. Ik vind het erg lang (soms meer dan 10km) duren voordat de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft. Dit schijnt bij deze motoren normaal te zijn.

In februari de eerste servicebeurt en eindigt de garantie.

duur onderhoud

  • 39.500 km

Nu na 4 jaar en bijna 40000km nog steeds tevreden over de auto. Het blijft door de goede zit en het geringe motorgeluid en de fijne wegligging ontspannen rijden. Ook hebben zich geen storingen voorgedaan. Uiterlijk ziet de auto er nog uit als nieuw.
Over de onderhoudsbeurten ben ik minder tevreden.
Bij 2jaar en 20000km een kleine beurt (olieverversen en intervalservice ? ) 270 euro.
Bij 3jaar zomercheck met remolie verversen, waarbij bijna 1 liter motorolie zou zijn bijgevuld.Het peil stond echter zowel voor als na de check op max. Uiteindelijk zijn deze kosten terugbetaald.
Bij 4jaar en 40000km blijkt de grote onderhoudsbeurt (olie verversen, bougies en interieurluchtfilter verv. +APK ) 562 euro te kosten. Wel vooraf deze prijsopgave gehad.
Daarbij kwamen de kosten voor een nieuwe sensor bij de inlaat. De computer gaf volgens de monteur aan dat deze defect was, hoewel ik geen klachten had. Deze is weliswaar onder coulance vervangen.
Na 50 km rijden na deze beurt voor de zekerheid het oliepeil gecontroleerd. Dat bleek bijna 2 cm boven het max. In de garage duizendmaal excuses. De monteur had de peilstok er niet geheel ingestoken en er zou volgens de receptie 0,5 liter uitgepompt zijn. De Er werd mij verzekerd dat dit beslist geen schade kon opleveren.
Het aantal beurten is dus weliswaar teruggebracht, maar de totaalkosten zijn daardoor niet minder en de mobiliteitsgarantie is daarin ook gecalculeerd.
Verder geeft het een onprettig gevoel (zeker op vakantie ) dat je altijd op moet blijven letten of de distributieketting niet hoorbaar is bij het starten en dat je niet weet wanneer reparatie noodzakelijk wordt.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.