Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021) #2

autoreview

Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)
Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

Signalement

UitvoeringGolf 1.5 eTSI 150pk Style
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1.100 km
KM-stand laatst83.749 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe ride

  • 1.900 km

Eigenlijk totaal onverwacht deze Golf aangeschaft. We zagen hem staan op de site van een autohandelaar, een neef van me en vonden de kleur en uitvoering erg mooi.

Na een proefrit besloten hem aan te schaffen. Toen we in de auto stapten voelde het gelijk vertrouwd. Alles voelt degelijk en solide aan. Sinds vorige week hebben we hem in bezit en inmiddels staat er 800 km meer op de teller. Er stond een goede 1000 km op. Het is een geïmporteerd voorraadmodel in de Style-uitvoering met wat optiepakketten.

- Assistance Pakket:
- Winterpakket
- Donkere achterramen en ruit
- Keyless entry & start
- IQ light, led matrix
- Diefstalalarm
- Telefoonvoorbereiding plus

Al met al een leuke configuratie. Inmiddels hebben we er 800 km op zitten.

Acc: Hier heb ik ervaring mee in de Seat Ibiza 6F en in de Mazda 3 BP.
De acc in de Ibiza werkt een stuk beter dan in de nieuwere Mazda 3. Die in de golf werkt echter nog beter.
De Mazda remt véél te hard af, trekt veel te langzaam op en blaast gewoon rechts voorbij auto's. De Seat reageerde ook niet zo alert als de Golf, maar bleef tenminste wel achter linksrijdende auto's. Totdat je dmv een tikje op het gaspedaal aangaf dat hij er voorbij mocht. Bij de Golf werkt dit net zo.

Stoel:

Verlengbare massagestoel met lendesteun. Tov de Mazda hier een stoel die een stuk meer steun geeft aan de bovenbenen. Ik ben 1.87 en de verlengde zitting komt bijna tot mijn knieholte. De stoel is voldoende verstelbaar. De lendesteun is ook in hoogte verstelbaar. De Mazda had ook een lendesteun, maar die was alleen in diepte verstelbaar.
Als je de massagefunctie van de stoel aan zet is het in principe gewoon de lendesteun die op een neer gaat bewegen en je op die manier masseert.

Achterbank:

Veel meer ruimte dan in de Mazda, voorzien van een armsteun met skiluik. Daarnaast zitten er ventilatieroosters, en hebben achterpassagiers een eigen climate control. Deze is ook vanaf het scherm voorin in te stellen. Onder deze ventilatieroosters zitten nog 2 usb aansluitingen. Achterin in de hemel zitten 2 led lampjes, die wanneer ze uit staan gemarkeerd worden door een vierkant lichtbalkje. Deze leeslampjes zijn in of uit te schakelen zonder ze aan te raken. Ze reageren op beweging. Als je er langs 'veegt' dan reageren ze. Verder zit er ambiance light in de deuren welke in 30 kleuren instelbaar is. Leuke gimmick.

Multimedia:

Ze noemen het de eerste digitale Golf. Het ziet er mooi uit en ik hou ervan. Wat je leest over de kachelbediening is waar. Heel onhandig om wrijfvlakken voor de temperatuur onder het scherm te plaatsen! Om het nog lastiger te maken zijn ze ook nog eens onverlicht. Van mij hadden ze die vlakken helemaal achterwege mogen laten. Er zijn namelijk handigere manieren om de temperatuur te wijzigen. Bijvoorbeeld via de 'clima' knop op het knoppeneilandje rondom de gevarenlichtknop. Als je daarop drukt krijg je op het multimedia scherm gelijk de kachelinstellingen. Je kunt ze ook krijgen door op het stuur het knopje van de stuurwielverwarming in te drukken. Die verwarming heeft trouwens 3 standen, net als de stoelverwarming.
Je kan beide overigens koppelen aan de climatecontrol. Dan gaat al naar gelang de temperatuuromgeving de stoel- en stuurverwarming ook automatisch aan of uit. Dit had de Mazda ook. Alleen werkte het daar vaak niet. Dan ging bij de bijrijder de stoelverwarming wel aan en bij de bestuurder niet. Of vice versa. Hoe het bij de Golf werkt weet ik niet. Heb het nog niet gebruikt.

Algehele bediening:

Knoppen hebben ze zoveel mogelijk achterwege gelaten bij dit model. Soms is het handig, maar niet altijd. Ik heb een Style en die heeft gelukkig nog fysieke knoppen op het stuur. De R-Line heeft dat niet bijvoorbeeld. Die heeft gladde vlakken op het stuur waar alleen de symbolen op staan. Niet echt handig lijkt me.

Rijden:

De 1.5 is een heerlijke, betrouwbare motor, waar ik zoals gezegd al ervaring mee heb. Intussen is dat vier jaar geleden, maar de ontwikkelingen hebben niet stil gestaan. Dit is de mild hybrid, eTsi genaamd. Alleen icm automaat te krijgen. Dat laatste was de hoofdreden van de aanschaf. Het is een lekker combi. Alles gaat even vlot en soepel. Dit is toch meer mijn ding dan een atmosferische motor. Het voelt gewoon een stuk soepeler aan allemaal.

IQ light:

Ik ben nogal gebrand op goede verlichting. Al is een auto nog zo mooi en luxe, zonder led verlichting laat ik hem staan. Deze is voorzien van het IQ light systeem.
De golf heeft standaard ledverlichting. Daar moet je echter niet teveel van verwachten. Dit is namelijk led in een reflectorbehuizing. Een stap hoger is de Led plus verlichting. Hier bevindt het led dimlicht zich in een projector. Het grootlicht gedeelte zit ernaast en heeft ook de vorm van een projector. Echter heeft dat gedeelte wel gewoon een reflector.
Het IQ light systeem heeft 2 projectoren. Zowel voor dim- als groot licht. Het grootlicht gedeelte heeft 22 leds per projector en is adaptief. Dat houdt in dat je altijd met ingeschakeld groot licht aan kan rijden. De camera achter de voorruit detecteert voor- en tegenliggers en licht deze uit. Alleen dan andersom. Het systeem zorgt ervoor dat je niemand verblindt. Werkt erg goed, en altijd een heel goed zicht. Je ziet het licht zich continu aanpassen. Vooral als er bijvoorbeeld bomen langs de weg staan. Het systeem houdt ook rekening met verkeersborden. Daar waar je normaalgesproken jezelf verblindt door je eigen groot licht, past het IQ light systeem de sterkte aan op verkeersborden.
Heel apart. Het is een dure optie. Op de Style kost het alsnog 950,00. Op een goedkopere uitvoering dan de Style bijna 2000,00.
Bij mij zit er ook nog een verbindende led strip tussen beide koplampen. Een optie van 80,00, die van mij niet had gehoeven. Voegt weinig toe in mijn ogen, behalve dat het op een kerstboom begint te lijken. Deze optie staat los van het IQ light systeem. Mocht je bijvoorbeeld een 2e hands exemplaar op het oog hebben waar deze led strip in zit en denken dat het IQ light systeem aanwezig is heb je het mis. De aanduiding IQ lights staat overigens ook binnenin de koplampen. Alsmede in de achterlichten. Een standaard Style uitvoering heeft geen geanimeerde knipperlichten achter. Voor wel. De geanimeerde knipperlichten in de spiegels is trouwens ook een extra optie. Bij Volkswagen is bijna alles een optie...

Problemen:

Afgelopen weekend waren we even in de Biesbosch. Mijn vrouw en ik fotograferen beiden en soms rijden we dan stapvoets door de Biesbosch. Na een poosje voortgesukkeld te hebben met 9 km/uur vielen er wat veiligheidssystemen uit. Even daarvoor zei ik nog tegen mijn vrouw, deze blijft het wel goed doen! Refererend naar de Mazda 3 die in dezelfde situatie constant last had van uitvallende veiligheidssystemen. Daar waar het bij de Mazda voldoende was om de auto even uit te zetten en weer te starten is dat bij de Golf niet het geval. Een herstart helpt niet. Maar na een minuut of 20 rijden werkte alles weer. Als het hier bij blijft heb ik hier niet zoveel moeite mee. Heb met de Mazda heel wat voor mijn kiezen gehad wat dat betreft. De Golf 8 staat niet bekend om zijn uitmuntende software zal ik maar zeggen. Ook de hardware van het mms is niet top. Het ziet er allemaal wel gelikt uit in mijn ogen. Volkswagen heeft in december 2021 aangekondigd met nieuwe soft en hardware te komen. Dat laatste zullen de huidige eigenaren van de Golf 8 helaas moeten ontberen.

Een verbruiksmonitor ga ik niet meer bijhouden. Zie wel wat het verbruik is. Heb dit nu tien jaar gedaan met al mijn auto's, maar zie er het nut niet van in.

Het viel me trouwens op dat er weinig reviews van de Golf 8 te vinden zijn hier. Daarom dat ik er zelf maar weer 1 plaats. Zal hem weer met regelmaat updaten ook.

Vragen kun je hieronder stellen. Ik kijk regelmatig bij de review en dan zal ik ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Tot een volgende update.

Wat kilometers verder

  • 4.500 km

Inmiddels weer wat km's en ervaring verder.

Automatische ruitenwissers:

Dit werkt stukken beter dan in de Mazda 3. Als je de gevoeligheid aanpast zie en merk je daadwerkelijk dat er wat gebeurd. Bij de Mazda maakte het geen verschil.
De ruitensproeiers daarentegen waren bij de Mazda beter. Daar waren ze in de ruitenwissers verwerkt. Werkt gewoon super.
Denk dat dat bij de Golf lastiger is omdat ze daar ook verwarmd zijn.

Multimedia:

Er zit nog 2 jaar WeConnect plus op de auto. De wagen is voorzien van een eSim. Databundels kun je aanschaffen bij Cubic, 1 of andere dataleverancier. Die zijn behoorlijk prijzig.
De auto hoort altijd online te zijn. Halverwege maart was hij echter offline, en ik kreeg het niet gefixt. Online overal gezocht, en dit komt regelmatig voor. In die tijd heb ik een gratis 1Gb databundel bij Cubic geactiveerd. Ondanks dat de wagen offline was (de WeConnect app werkte ook niet), verbruikte hij toch data. Na een dag of 10 was de auto toch opeens weer online. App werkte ook weer, webradio ook.

Die databundel was in no-time verbruikt. Maar je kan ook verbinden middels je telefoon via een hotspot. Dan maakt de auto gebruik van de databundel van je telefoon. Wireless CarPlay blijft dan ook gewoon werken. Nadeel is dat je elke keer als je de auto start de hotspot op je telefoon moet activeren. Dan pas maakt hij verbinding.

Het mms meldde ook een keer dat er een update was. Waarvoor, geen idee, maar heb hem toch geïnstalleerd. Dit heeft een aantal uren geduurd, maar ik weet nog steeds niet wat er precies geüpdatet is.

Dab+ zou standaard moeten zijn op deze auto, maar kan ik niet activeren. Kan alleen kiezen tussen webradio/radio. Dab+ schittert door afwezigheid. Heb dit ook uitgezocht en het komt vaker voor. Met een systeemupdate komt het weer terug. Mis het niet echt eigenlijk, maar wil wel graag dat het werkt. Hier moeten ze maar naar kijken bij de eerste oliewissel.

Daar wacht ik niet mee tot de 30k km's trouwens. Lijkt me beter om dat zo tussen de 15-20k km te laten doen.

Wat ik soms wel lastig vind is om het gas te doseren. Bij een handbak heb je dat zelf in de hand. Nu moet je maar afwachten wat er precies gebeurd als je het gaspedaal in trapt. Heb al een paar keer gehad dat ik bij een verkeerslicht met slippende banden wegreed.

Oliepeil heb ik in het begin gecheckt en stond bovenaan. Heb wel uit voorzorg een fles erin liggen. 0W20 is bij tankstations niet te krijgen. Vreemd eigenlijk, want best veel auto's hebben dat soort olie tegenwoordig. Moderne tsi's schijnen in het begin nog wel wat olie te kunnen verbruiken. Bij mijn Ibiza was dat ook zo. Dat was ook een 1.5.

Op wat nukkigheden van het mms na dus nog geen problemen gehad. Laten we hopen dat dat zo blijft. Heb andere verhalen gelezen van golf 8 eigenaren.

Wat een fijne kar is dit

  • 8.000 km

Inmiddels weer wat kilometers verder en geef ik maar weer een update. Voor zover ik terug kon vinden is dit de enige review van de 1.5 eTsi.

En wat is dit een prettige combinatie. Dit is by far de fijnste wagen die ik ooit gehad heb. En hij is erg zuinig. Heb nu met de huidige tank 700 km gereden, met een gemiddeld verbruik van 5,6 liter op 100 km. De elektromotor 'helpt' de brandstofmotor bij dit type. Hoe het allemaal precies in zijn werk gaat weet ik niet. Heb wel reviews gelezen van andere auto's met dsg 7 trap automaat maar daar schijnt hij niet helemaal vlekkeloos in te werken.
Daar heb ik totaal geen last van. Merk helemaal niets van het schakelen. Ook niet vanuit stilstand of bij achteruit rijden. Het gaat altijd schokvrij, en daarnaast erg zuinig. Deze motor is zuiniger dan de 1.5 tsi die in de Ibiza lag vermoed ik. Alhoewel je daar ook heel zuinig mee kon rijden. Hier is hij ook minder nerveus in. Vroegere types 1.5 konden wat bokkerig zijn. Daar heeft deze helemaal geen last van.

Het enige moment waar de dsg een twijfelmoment heeft is als je een snelle inhaalactie wilt doen. Dan duurt het even voor hij (tè ver) terug schakelt. Dat is bij deze motor helemaal niet nodig, want die heeft bij 1500 toeren al meer dan voldoende koppel. Verder is er gewoon niets op aan te merken.

Net als op de rest van de auto. Alles werkt tot op heden probleemloos en feilloos. Geen kraakjes, geen rammeltjes, geen olieverbruik, dit heb ik gisteren nog gecheckt, niets van dat alles. Multimedia en veiligheidssystemen ook geen problemen mee. Ondanks dat hij nog versie 1664 heeft waar anderen wel problemen mee ervaren. Wat een verademing tov mijn vorige auto. Daar had ik bij deze km stand al een heel aantal problemen mee gehad. Notabene een Japanner.

Ik ben geen fanboy van welk merk dan ook, maar deze auto kan ervoor zorgen dat je dat wel gaat worden. Als je zelf een jong exemplaar importeert, of je koopt een jonge import heb je niets met Pon te maken. Dan heb je gewoon de standaard 2 jaar fabrieksgarantie. Zo is dat geregeld in de eu.

De massagefunctie maak ik trouwens vaak gebruik van. Lekker om je spieren los te laten kneden onderweg naar je werk. Ga ook regelmatig met mijn ouders op stap. Die vinden het ook een fantastische auto. Heel comfortabel en heerlijke stoelen en achterbank. Ook veel ruimte achterin, en een armsteun. Krijg alleen soms een opmerking over de opvallende kleur. En dat was nu net hetgene wat voor ons de doorslag gaf voor de aanschaf... Naast de matrix led lampen trouwens. Die waren eveneens een vereiste.

Tot een volgende update.

Hoe zuinig kan het zijn?

  • 12.000 km

We zitten weer aan de 12k km. Ik heb diverse verhalen gelezen over de DQ200 dsg, Niet de meest positieve verhalen. O.a. versleten koppelingsplaten door het veel te vroege opschakelen wat deze bak doet. Uiteraard ivm de milieueisen. Enkele weken geleden heb ik de auto dus bij Tvs engineering gebracht om de dsg software aan te laten passen. Dit had nog wat voeten in aarde want ze konden de software wel lezen en zien welke er voor in de plaats moest komen, maar schrijven ging niet. Mijn Golf had net weer een ander protocol nodig. Dit hebben ze uiteindelijk geschreven, en ik heb een week een leenauto meegehad, zodat ze rustig hun gang konden gaan. Perfect geregeld allemaal. De leenauto was ook gratis. Heb er nu een stukken beter schakelende auto voor terug gekregen, en de koppelingsplaten worden ontzien doordat ze minder slippen. Hij rijd nu gewoon in zijn 1 weg ipv in de 2. Kan dit iedereen aanraden.

Enfin, inmiddels weer een paar duizend kilometer verder. Een paar weken geleden kreeg ik een melding van de bandenspanning. Die zou te laag zijn bij 1 band. Welke band weet je niet direct want het systeem in de Golf is gebaseerd op de Abs sensoren. De Mazda had in elk wiel een sensor. Nauwkeuriger, want je kan per band zien wat de spanning is. In het dorp hier bij de Jumbo supermarkt staat een apparaat om autobanden mee om te pompen. Wilde er zelf 2.7 bar in doen rondom, maar met 3 bar rondom zou hij zuiniger worden en het kan geen kwaad voor de banden. Dat maar gedaan. Hij is nu wel wat stuiteriger geworden. 3 bar is best hoog.

Het verbruik is wel echt goed te noemen. Zit meestal rond de 900 km met een tank. Dit heb ik met de mazda nooit gehaald. Afgelopen middag weer in België getankt en via een omweg terug gereden. Over 97 kilometer zaten we op een gemiddelde van 4,6 liter per 100 km met een gemiddelde snelheid van 64 km/u en 1:31 uur reistijd. Een poosje geleden heb ik het daadwerkelijke verbruik van een volle tank uitgerekend en toen zat ik op 1 op 19,7. De airco staat altijd aan trouwens. Vind dit echt een heel net verbruik. Let er niet eens speciaal op en rij standaard altijd 10 km sneller dan toegestaan is.

Afgelopen 11 jaar heb ik steeds een verbruiksmonitor bijgehouden. Dit doe ik sinds deze Golf niet meer, maar misschien dat ik het toch nog eens ga doen in de toekomst.

Verder bevalt de auto nog steeds zeer goed. Ontzettend blij met deze keuze. Niets van storingen of wat dan ook. Niet in de software en niet in de hardware. Doet probleem- en foutloos zijn werk. Het enige waar we spijt van hebben is van het feit dat we onze vorige auto niet eerder ingeruild hebben voor deze.

Verbruiksmonitor gestart + terugroepacties

  • 15.200 km

Afgelopen dag ben ik toch maar weer een verbruiksmonitor gestart. Vind het interessant om te weten hoe hij het doet. Volgens mij doet hij het nog redelijk wat zuiniger dan de seat ibiza 1.5 die ik gehad heb. Dit is dan wel een eTsi, maar in de basis is het dezelfde motor dan die in de seat. Die auto kom ik overigens nog weleens tegen in mijn dorp. Wat is het toch een pracht exemplaar. Zonde dat ik die weggedaan heb, maargoed. Moet het nu met deze golf doen. En dat is ook geen straf.

Aanstaande vrijdag krijgt hij zijn eerste oliewissel. Dit hoeft pas bij de 30.000 km omdat hij in de longlife setting staat, maar ik heb daar geen goed gevoel bij. Het was een nieuwe motor en er zit allicht wat slijpsel etc door de olie omdat alles op elkaar in moet werken. Daarom laat ik dat nu maar doen.

Laat dit doen bij de lokale vw dealer hier, waar ik destijds ook de ibiza aan verkocht heb. Laat hem gewoon daar onderhouden in de toekomst, want heb daar een goed gevoel bij. Kreeg te horen dat er 3 terugroepakties open staan. Heb daar geen melding van gehad van de importeur, maar hij is ingevoerd, dus zal daar wel mee te maken hebben? Heb daar geen ervaring mee. Iemand hier wel misschien? Check soms weleens het kenteken bij het rdw maar er staat nog steeds niets... Dan bedoel ik ovi.rdw... Via een andere weg kun je het wel opzoeken bij het rdw. Als je gewoon handmatig de gegevens invoert, zonder kenteken dus. Vind het wel vreemd. Bij de Mazda kon ik het wel zien. Maar dat was geen import.

De auto heeft er inmiddels 15k km op zitten, en geniet er nog elke dag van.
Wel heb ik sinds gisteren 1 of andere fout met carplay. Gebruik altijd google maps als navigatie, maar gisteren bleef dat steeds een wit scherm. Het vreemde is dat als ik hem op de telefoon zelf opende hij dan ook wit bleef en even later ook af sluitte. Zelfde als op het scherm van de auto. Zou ook aan de telefoon kunnen liggen natuurlijk. Iphone 11 pro van bijna 3 jaar oud is het. Geen idee.

Die terugroepakties is niet veel bijzonders. De meest interessante vind ik zelf een softwareupdate. De golf 8 schijnt daar veel problemen mee te hebben. Bij mij zit de eerste versie er nog in, maar ik heb op heel soms een 12V melding na nog geen problemen ervaren. Die 12V melding springt dan in het rood in het display en maant je onmiddelijk te stoppen. De accuspanning is dan te laag. Geen idee waarom dat zo erg zou zijn als dat echt het geval zou zijn... Iemand hier misschien? De melding is er meestal maar heel even. Een paar seconden ofzo. 1x wat langer. Toen was hij weg na de auto even uitgezet te hebben en opnieuw te starten. Alles bij elkaar heb ik die melding in die 15k km die ik er nu mee gereden heb misschien een keer of 5 gehad. Maak me er niet echt druk om. Met de Mazda had ik vele malen meer foutmeldingen. De Golf doet het wat dat betreft stukken beter. Ook het rijden zelf, eigenlijk het hele totaalpakket bevalt me beter. De Mazda vond ik mooier, maar de Golf begint ook te wennen. Kijk stiekem weleens om als ik hem parkeer. De achterkant vind ik het mooiste. Bij de Mazda vond ik de voorkant mooier. De neus van de golf lijkt heel ver naar beneden te lopen ofzo, maar dat is toch optisch bedrog.

Pas heb ik trouwens een stukje gereden met 3 personen achterin, maar toen voelde ik de neus wel wat lichter worden. 4 man gaat perfect. Qua ruimte en rijgedrag, maar 5 volwassenen is toch teveel. Heb wel de kofferbak vol liggen ook. Alles bij elkaar denk ik al snel een kilo of 40 wat erin ligt, maar dan nog.

Wil er eigenlijk ook nog wel een dashcam in laten zetten. Iemand daar nog aanbevelingen voor? Hoor steeds vaker dat de politie niets met de beelden doet, dus twijfel wat over het nut ervan. Weet niet hoe het zit met verkeraars. Of het daar misschien handig voor kan zijn? Had in de Mazda een blackvue 750 dual channel. Alleen die achtercamera deed het vrijwel nooit. Heb me daar zo vreselijk aan geergerd dat ik hem uit frustratie maar in de mazda heb laten zitten toen ik die inruilde. Dacht toen, ik haal wel een nieuwe. Alleen nog niet van gekomen. Heel verhaal geworden weer, maargoed. Kort en bondig is aan mij niet besteed geloof ik... Tot de volgende maar weer.

Update 1 augustus,

Auto is terug van de dealer. De olie hebben ze niet ververst. Was totaal niet nodig vonden ze, en zonde van het geld. Er zijn wel een aantal zaken uitgevoerd waar terugroepacties voor open stonden. Wat weet ik niet precies. Wel is de software van het multimediasysteem geüpdatet van versie 1664 naar versie 1896.
Moest weer een nieuw hoofdgebruikersaccount instellen. Drama. Uiteindelijk is het na 2 uur gelukt en staat alles weer zoals het stond. App werkt ook weer.

Voor mensen die dezelfde auto hebben en je hebt geen internet (grijs wereldbolletje). Maak dat eerst werkend, want anders lukt een account aanmaken niet. Om dat werkend te krijgen kun je spelen met de privacy settings. Helemaal op anoniem zetten en daarna alles openbaar. Soms moet je het een paar keer doen, maar je zult zien dat het wereldbolletje dan opeens wit wordt. En dan heb je dus internetverbinding. Je telefoon als hotspot gebruiken werkt trouwens niet,. Dat kun je alleen gebruiken voor de multimedia. Dan heb je niet de databundel van de auto zelf nodig.

20k bereikt

  • 20.000 km

Afgelopen week de 20k km bereikt. Probleemloos, maar had niet anders verwacht. Het multimediasysteem werkt na de update nog steeds probleemloos. Dab+ werkt ook prima. Bij de Mazda en Ibiza viel de ontvangst nog weleens weg, maar dat lijkt bij de Golf een stuk beter te gaan. Eigenlijk nooit last van wegvallende ontvangst.
Wat wel nieuw is, is dat hij zo nu en dan schokt tijdens het terugschakelen. Dit is ontstaan na de grote update. Schijnt met het elektrische gedeelte te maken te hebben. Het is een eTSI en hij regenereert dus regelmatig. Geen idee hoe het precies werkt, maar het werkte eerst wat soepeler dan nu. Veel bezitters van een eTSI ervaren dit.
Verder heb ik wat aanpassingen via Vcds laten doen. Achterlichten branden nu mee met de dagrijverlichting, en is instelbaar in het menu. Vreemd dat dat standaard niet aanstaat vind ik. De lane assist onthoud nu de laatst ingestelde stand. Hoef hem dus niet steeds weer uit te zetten. Laneassist is heel irritant en gewoon onbruikbaar. In tegenstelling tot travel assist. Die werkt prima. Vooral handig in de file.
Wat verder opvalt tov de Mazda is het feit dat de ramen niet beslaan. Het lijkt een onbenullig iets, maar o wat ergerde ik me daaraan. Dat wanneer je s morgens instapt je eerst 10-20 minuten moet gaan staan wachten voor de voorruit schoon is. Ergerde me daar echt kapot aan. Nu is het instappen en wegwezen. Zelfs al stap je nat van de regen in. Bij de Mazda was het soms zelfs zo dat wanneer ik instapte en de voorruit niet beslagen was, hij tijdens het wegrijden wel compleet dicht sloeg opeens. Gewoon door mijn eigen adem. Echt gevaarlijk.

Alles voelt nog steeds degelijk aan ook. Ik zit altijd met mijn knie tegen de middenconsole. Daar hoor ik soms een kraakje. Het is vrij hard plastic daar. Wat me wel alles meevalt is de krasgevoeligheid van die materialen. Had verwacht dat het vrij snel zou krassen, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn gelukkig. Ook de pianolak rondom de cockpit niet.

Heb wel een paar lelijke krassen in het lederen stuur gehad. Geen idee hoe ze erin zijn gekomen, probeer altijd voorzichtig te doen met in en uitstappen, en draag bewust geen horloge, maar toch komen er soms bij. Maar het materiaal op het stuur lijkt zelf helend te zijn ofzo. De krassen trekken dicht en vallen een week later veel minder op.

De stoelen zijn echt goed, net als de achterbank. Ga regelmatig een stukje toeren met mijn bejaarde ouders en die zitten zonder problemen enkele uren. De achterbank doet niet onder voor de voorstoelen volgens mijn vader.
De bestuurdersstoel heeft veel instelmogelijkheden en massagefunctie. In elke positie heb je rondom goed zicht. Ook als je over je schouder kijkt.

Oliepeil check ik ook regelmatig. Heb nu in totaal zo'n 700 ml bijgevuld ongeveer. Valt niet tegen met dat warme weer van de afgelopen tijd. De 0W20 is zo dun als water. De Mazda gebruikte op 17k km ongeveer een liter. Daar kreeg ik dan een melding in het dashboard als het bijgevuld moest worden. Volgens mij krijg je dat bij de Golf ook, maar heb het nog niet gezien. De keren dat ik het peil checkte stond het nog over de helft tussen de min-max op de peilstok. Maar ik wil het bovenaan de max houden.

Alles bij elkaar nog steeds genieten van deze auto. Erg blij met de switch. De kleur krijg ik regelmatig opmerkingen over. De meesten vinden het een kek kleurtje. Of niets. Ik hou ervan. Je valt er wel mee op. Een bankoverval ofzo zou ik er niet mee doen. Kom deze kleur vrijwel nooit tegen. De vorige Golf was er ook in het geel, maar toch weer een heel ander soort.

Goed, na de beurt/oliewissel komt er weer een update. Duimen dat ie het zo blijft doen zoals nu, maar daar gaan we wel van uit.

Eerste beurt

  • 27.000 km

Gisteren heeft de Golf de eerste onderhoudsbeurt gehad. Olie gewisseld en verder eigenlijk niets. Olieverbruik is ongeveer 1 liter geweest over deze 27000 km. De 0W20 is zo dun als water. Heb er een bus olie bij genomen. Wel de hoofdprijs bij de dealer natuurlijk, maar het is een locale ondernemer die -nog- niet bij een grote keten behoord en die moet je ook steunen is mijn mening.

Heb eveneens een dashcam in laten bouwen, via de dealer. Achter de spiegel geheel onopvallend. Hij staat op de officiële site met vw accessoires maar toen ik op carcam.nl keek wist ik dat hij daar vandaan moest komen. Die hebben Pon ook als afnemer. Er wordt een gebruiksaanwijzing bij de camera geleverd en daar bleek uit dan mijn vermoedens klopten.

Enfin app gedownload en aan de slag ermee. Heel irritante app. Veel reclame die je steeds weg moet tikken. Vind ik niet kunnen bij zo'n dure camera (451,00 incl. inbouwen).
Connecten via Wifi is een drama. Elke keer valt de verbinding weg en verbind hij weer met de draadloze carplay. Dit staat ook in de gebruiksaanwijzing die ik uiteraard niet eerst gelezen had. Na het uitschakelen van de automatische wifi verbinding met carplay lukte het verbinden wel.
Maar alsnog valt de verbinding vaak weg. Pas na een keer of 10 opnieuw te connecten blijft de verbinding stabiel.
Video's van de camera af halen via wifi gaat wel vrij snel. Veel sneller dan bij de Blackvue 750 dual channel die ik jarenlang gehad heb.
Video's bekijken gaat ook stukken beter bij deze camera trouwens. Bij de Blackvue kon je niet doorspoelen want dan stond de boel weer te laden. Heel irritant. Bij deze gaat dat probleemloos. Stuk doorspoelen en hij begint direct weer met afspelen.
Wat ik raar vind is dat ze deze camera bij VW/Pon niet aanbieden als dual camera. Kwam er pas achter dat hier ook een achtercamera op kan toen ik de Wifi naam van de camera zag. Daar staat iets van 'dual cam' in. Na een kijkje op carcam.nl zag ik dat je hem wel met achtercamera kan krijgen ook.
Nouja, dat komt later wel dan.

Misschien dat iemand die ook interesse heeft in deze camera er wat aan heeft.

Verder valt het op dat nadat ik de auto opgehaald heb de keyless entry niet meer vlekkeloos werkt. Voorheen nooit een probleem mee gehad. Had ingesteld staan dat hij open moet gaan bij benadering. Dat doet ie niet meer. Ook niet als ik de handgreep vast pak. Vaak zelfs niet als ik de sleutel zelf gebruik. Vermoed dat dit onstaan is doordat de spanning eraf is geweest ofzo.

Heb in het verleden een fiat punto gehad en die had een soortgelijk probleem met de cruise control. Die werkte de eerste 500 km nadat de stroom eraf was geweest niet.

Even kijken of dit probleem zichzelf oplost of juist niet.
Verder tot op heden geen klachten gehad. Zou ook niet mogen bij zo'n jonge auto, maar heb helaas andere ervaringen. Dit is dus wel een opsteker over hoe het ook kan.

Tot zover de laatste update op de laatste dag van 2022.

Paar eigenaardigheden

  • 28.560 km

Inmiddels bijna een jaar in bezit en 27500 km gereden. Sinds de beurt van afgelopen december heb ik enkele eigenaardigheden gehad.

Zo werkt de keyless entry/close regelmatig niet. Voorheen altijd probleemloos.
Gistermiddag reed ik weg en viel me opeens op dat de klok op 00:10 stond. Heb hem daarna op automatisch gezet en toen stond hij weer gelijk. Stond op handmatig. Maar dan nog hoort dit niet natuurlijk.

Afgelopen dag waren opeens de tankgegevens gereset. Normaal gebeurd dat vanzelf nadat je getankt hebt. Het viel me op omdat ik aan de linkerkant van de display achter het stuur de weergave op gemiddeld verbruik heb staan. Dat was plots veel hoger.

Misschien heeft het wat met de dashcam te maken. Die heeft ook een parkeerfunctie en trekt gewoon stroom van de accu. Als die te laag wordt schakelt hij zichzelf echter wel uit. Heb ook geen startproblemen gehad.

Het zijn maar kleinigheidjes maar meldt het toch omdat ik de review betrouwbaar wil houden!

Weer wat km's verder

  • 35.450 km

Inmiddels zitten we over de 35k met de golf. Wat is er in de tussentijd gebeurd?

De module van het noodoproepsysteem heeft ongeveer een week lang een foutmelding gegeven. De auto geeft dergelijke foutmeldingen door aan de dealer. Die hadden mijn voicemail ingesproken om een afspraak te plannen. Gelukkig had ik daar geen tijd voor, en kwam er een softwareupdate die dit probleem verholpen heeft.
Die software was overigens gewoon een algemene update voor het entertainment systeem en niet specifiek voor die sos module. Die updates komen trouwens over the air. Dat is mogelijk sinds versie 18XX geloof ik.

Het lampje van de module brandde tijdens de foutmelding ook rood, en in het dashboard stond een geel tekentje met foutmelding. Als ik op de knop achter het klepje drukte belde hij wel gewoon de nooddienst. Ik vraag me trouwens af of hij dan de nooddienst in Polen belt, of in Nederland. Omdat het Poolse import is. Geen idee.
Ik hing op voor er opgenomen werd uiteraard.
Het systeem wordt echter ook voor andere hulpdiensten gebruikt. In het gedeelte waar de knop zit, waar ook de binnenverlichting etc. zit, zitten nog een paar touch knoppen. Een steeksleutel, en een Info knop. Die werkten beide niet toen die foutmelding er was.
Maargoed, het is dus opgelost middels de OUG1 update. De softwareversie van het systeem staat nog op 1899.

Dit was het enige bijzondere wat zich eigenlijk voor gedaan heeft. Soms vallen de systemen even uit. Geen idee waardoor, maar meestal is het op dezelfde plaatsen, dus ik vermoed dat daar iets van straling in de lucht hangt. Vooralsnog is het veel minder frequent dan met de mazda. Niet iets waar ik me aan stoor.

De achterbanden beginnen volgens mij wel te cuppen, want die maken behoorlijk herrie. Er zit nog ruim voldoende profiel op, dus een beetje jammer om ze al te vervangen. Maar het moet niet veel erger worden want dan gaan ze er onderuit.

Verder hoor ik bij flinke drempels de vering linksachter ietwat kraken. Maar ik ben een mierenneuker. Iemand anders zou het niet eens in de gaten hebben vermoed ik.

Net nog even naar de peilstok gekeken of er olie bij moest. Maar er was na 8500 km nog vrijwel niets uit. Denk dat er 100 ml bij had gekund, maar dat ga ik niet doen. In principe geeft de auto ook zelf aan als er olie bij moet. Je krijgt dan een gele melding, en dan gaat er een liter bij. Bij de mazda werkte dit ook zo. Die verbruikte overigens meer dan deze 1.5 etsi. Ongeveer een liter op 17k km. Dat tsi's overmatig olie zouden verbruiken is dus allang verleden tijd. Had dit met de seat ook al ervaren overigens.

Verder is het met elke rit genieten. Zo relaxed en comfortabel. Problemen met bediening van de kachel etc. heb ik nog niet ervaren. Volume van de radio bedien ik altijd op het stuur. Het is inmiddels een jaar geleden dat hij bij TVS een behandeling gehad heeft. Heb sinds die tijd ruim 25k probleemloze km's afgelegd.

Denk dat dit mijn laatste brandstof auto wordt. Een ev zie ik nog lang niet zitten en ik zorg dat hij perfect onderhouden blijft. Ga ook gewoon naar de vw dealer hier in de buurt. Daar heb ik het meeste vertrouwen in. Wel wat duurder misschien, maar dat maakt me niet uit. Wil hier ook minimaal een jaar of 10 mee doen. Misschien kan ie dan ooit ook naar een klokje rond bij Joep.

Ik vergat 1 belangrijke irritatie: De keyless entry. Werkt compleet bagger. De helft van de keren werkt het niet via de deurkruk, maar ook via de sleutel werkt het regelmatig niet. Echt compleet waardeloos. Bij de ibiza werkte dat wel altijd goed. Bij de mazda was het ook bagger. Hopelijk wordt dat met een toekomstige update beter, want dit is niet zoals het hoort.

Op naar nog veel meer hopelijk probleemloze km's.

Een update die ik liever niet had gegeven!

  • 35.600 km

De titel zegt het al...

Gisteravond moest ik wat uit de koffer pakken toen me opeens opviel dat er deukjes in het dak zaten... Ik dacht gelijk aan de katten van de buren die regelmatig op de auto's zitten.

Vandaag dus langsgegaan bij een schadeherstelbedrijf en die constateerden dat er zeker 15 flauwe deukjes in het dak zaten. De conclusie was dat het zeker niet door katten veroorzaakt is, maar waarschijnlijk door een productiefout. Hierop ben ik verder gaan kijken, en heb wat andere golf's 8 bekeken. 1 exemplaar van hetzelfde productiejaar leek een soortgelijk iets te hebben. Deze stond in een showroom.

Uiteindelijk naar de vw dealer waar ik ook een paar auto's heb bekeken. Die hadden het probleem ook niet. Toevallig was daar een restyler aan het werk en die heeft hem onder zijn lamp bekeken. Er zaten zeker 20 flauwe deukjes in zelfs!
Hij had het nog nooit zo gezien. Herstellen kan wel, maar hij durfde geen garantie te geven dat het probleem niet terug zou komen.

Zijn conclusie was ook een fout in het productieproces. Een dak werkt onder temperatuursinvloeden, en waarschijnlijk is er een andere soort of hoeveelheid kit gebruikt. De deukjes zitten hoofdzakelijk daar waar verstevigings/dwarsbalken in het dak zitten. Zelf werk ik in de metaal, dus het verhaal klinkt me bekend in de oren.
Doordat het bij die verstevigingsbalken gaat werken kunnen er ook elders vervormingen ontstaan.
Er is ooit een model van audi geweest, een station, die indien hij zwart was, een soortgelijk probleem had vertelde de restyler. Zwarte lak wordt enorm warm in de zon en zo kon dat dus ontstaan.

Bij mij kan het zijn dat de deukjes na een koude nacht ook verdwijnen. Voor de zekerheid heeft hij de lakdikte nog gemeten rondom. In de eerste instantie schrok ik daarvan, want hij gaf overal 3-400 aan. Toen hij op andere auto's testte was dat ook het geval. De meter had een reset nodig. Gelukkig was het probleem daarna weg. Auto heeft geen schade gehad en is nooit overgespoten. Geen enkel deel.

Voorlopig laat ik het even zo, maar ik ben wel benieuwd of ik de enige ben met dit probleem.

Mocht iemand dit herkennen dan hoor ik dat graag. Dit is wel een tegenvaller natuurlijk. Nu eerst in de gaten gaan houden of het daadwerkelijk verdwijnt als het kouder wordt.

Nieuw rubber

  • 41.454 km

Vandaag de af fabriek bridgestones Turanza T005's laten vervangen voor Michelin Primacy 4+.
De voorbanden begonnen behoorlijk glad te worden en ik hou het graag veilig. Achter zat nog een 4mm profiel op, maar die heb ik mee laten vervangen.
Ondanks dat ik meestal rustig rij zijn de voorbanden toch een stuk sneller versleten dan bij mijn vorige auto. Denk mede dankzij het koppel van 364 Nm.
Hij blijft eraan sleuren als je het gas intrapt voor een inhaalactie ofzo. Een enorm verschil met de Mazda die slechts 210 Nm koppel had.

We kunnen nu weer veilig op weg met regen in elk geval. Van nat wegdek ben ik het huiverigst. Heb destijds met een leenauto met HiFly banden een flinke slipper gemaakt terwijl ik niets geks deed. Zonder gevolgen gelukkig, maar dat heeft me wel weer stil gezet bij het belang van goede banden.

Heb gisteren dmv een sd kaart zelf de software van het mib systeem geupdate naar versie 1941.
Weet niet of deze versie ota uitgerold wordt, maar dit gaat iets sneller vermoed ik.

Verder heb ik vorige week iets van 300 ml olie bijgevuld ongeveer. Erg weinig op 15.000 km in vergelijk met de mazda. Daar moest ik na 17k km een liter bij vullen. Maargoed, daar zat ook 0W20 in en die is zo dun als water.

Verder geen bijzonderheden. Het wagentje maakt tot op heden zonder problemen zijn km's. Heel af en toe weleens een elektronische melding van een sensor maar daar lig ik niet wakker van gezien de geschiedenis met de Mazda.

Vorige week werkte ik ergens waar iemand ook een zelfde Golf had uit 2020, ook een style. Die had continu problemen met het entertainment systeem. Traag opstarten en allerlei foutmeldingen. Hij heeft het me zelf laten zien. Enorm traag met opstarten enzo. Ben vergeten te kijken welke software versie hij erop had staan. Maar hij heeft hem inmiddels toch ingeruild. Lees die problemen vaker. Gelukkig helemaal geen last van zelf. Ook niet gehad. Die van hem had wel 2x zoveel gelopen, 80k.

Vanaf half september ga ik flink wat kilometers maken trouwens. Hopelijk gaat dat net zo goed als tot op heden.

Bumper perikelen

  • 53.000 km

Een poosje geleden zag ik opeens dat er bij de achterbumper lak los begon te laten in de wielkuipen. Veroorzaakt in een nieuwe wasstraat hier in de buurt.
Mee bij de dealer geweest en het heeft even geduurd, maar hij wordt onder garantie overgespoten.
Hoort niet te kunnen natuurlijk. Er is gewoon water onder de lak gekropen en als je wil kun je er zo nog wat vellen af halen.
Wel netjes dat het gewoon onder garantie gemaakt wordt. Lakdikte wilden ze ook nog meten uiteraard, maar hij heeft nooit schade gehad. Zou ook sterk zijn bij zo'n nieuw exemplaar, maar je weet het nooit. In de omgeving van de bumper was het overal 129 mu. Bumper zelf konden ze niet meten, omdat die van kunstof is. Volgens mij zijn daar wel lakdiktemeters voor.

Verder eigenlijk weinig te melden. Rij momenteel zo'n 8-900 km per week ivm huidige werk, en dat gaat tot op heden foutloos.
Soms wat foutmeldingen van de software maar dat is zo weer weg.
Veel filerijden ook uiteraard, en ondanks dat toch een zeer net verbruik. Meestal rond de 1 op 18. Gemiddeld zit ik nu ook op rond de 1 op 18. Hou een verbruiksmonitor bij hier op de site ook. Oliepeil check ik ook zo nu en dan. Wil het tot het maximum op de peilstok houden. Heb iets van een halve liter bijgevuld over 27k km nu. Mijn vorige, 2019 mazda 3 skyaktiv G lustte een liter op 17k km. Beduidend meer dan deze 1.5 etsi dus. Wat ook een verademing is tov de mazda is dat de voorruit vrijwel nooit beslaat. En als dat sporadisch eens gebeurd is het binnen no-time verdwenen. Bij de mazda stond je zo een kwartier of langer als de voorruit weer eens zeiknat was. Elke dag dus zo ongeveer. Een verademing dit dus.

De michelinbanden bevallen ook prima. Benieuwd hoelang die mee gaan. Heb inmiddels de 2e beurt ingepland. De eerste datum die vrij was, was pas 3 januari...

Ben benieuwd naar de gefacelifte 2024 golf. Deze bevalt nog zeer goed, maar je weet nooit watvoor deal er te maken valt. Inmiddels deze toch alweer zowat 2 jaar in bezit.

2e beurt en achterbumper bijgespoten

  • 57.400 km

Afgelopen maandagavond de Golf bij de dealer gebracht voor de 2e beurt.

- Olie & oliefilter vervangen
- Interieurfilter vervangen
- Bougies vervangen
- Remolie vervangen
- Airco na laten kijken
- Algehele controle uitgevoerd

Luchtfilter vervangen doet men blijkbaar niet bij deze km. stand. Dat heb ik zelf maar gehaald en vervangen. Oude luchtfilter was eigenlijk niet eens heel vies. Ook niet tussen de ribbels. Had het veel erger verwacht.
Had reeds half november een afspraak ingepland, maar die is verzet naar 10 en 11 januari vanwege het feit dat de spuiter dan pas tijd had. De 10e is dus de beurt uitgevoerd, en de 11e het spuitwerk.

Half december had ik zelf via een verborgen menu wat je op kan roepen de oliemelding gereset. Hij springt dan echter naar 15k olie interval ipv de gebruikelijke 30k.
Nu hebben ze hem wederom gereset na de beurt, maar hij staat nog steeds op 15k. Denk dat ik bij de 15k de olie weer laat verversen ipv pas na 30k.

Verder is er nog een permanente melding van het noodoproepsysteem wat niet zou werken. Een geel uitroeptekentje en nog een tekentje van het sos systeem zelf. Ook de knop in het dak waar je handmatig een noodoproep kan doen brandt rood. Handmatig werkt de oproep gewoon in elk geval.
Dit is nog steeds een algemeen voorkomend probleem bij de golf 8, en er is nog steeds geen definitieve oplossing voor. Soms helpt het stuur vervangen, maar vaak ook niet. Ik heb niet eens gevraagd of ze ernaar willen kijken. Vind het wel prima zo. Mocht er echt een oplossing zijn dan moeten ze er maar naar kijken. Ben eigenlijk niet van plan om er wat voor te gaan betalen ook.

De beurt zelf was al ruim 960,00.
December 2022 had hij zijn eerste beurt gehad. Toen was ik 937,00 kwijt. Maar toen is er ook een dashcam ingebouwd.

Flink geld, maar ik heb zelf om diverse dingen gevraagd die normaal bij deze beurt niet gedaan worden. Vind goed onderhoud heel belangrijk ook.

De bumper is dus ook bijgespoten. Bij de hoeken waar de lak loskwam. Het spuitwerk an sich ziet er wel goed uit, qua verloop enzo. Niets van te zien. Ook geen kleurverschil. Alleen bij de sensoren aan de zijkant ziet het er niet uit zoals het eruit hoort te zien. Ipv deze eruit te halen kun je zien dat ze afgeplakt zijn geweest. Op 1 rubbertje wat rondom de sensoren zit, zit ook spuitnevel. Slordig dus. Aan de onderkant van de bumper zat trouwens nog een stuk afplaktape.
Heb er per mail ook melding van gemaakt.

Had ook een leenauto meegekregen trouwens. Daar ben ik mee naar huis gereden, en weer terug naar de dealer om hem op te halen. Toen ik dat laatste deed kreeg ik de vraag of ik hem afgetankt had. Toen ik hem meenam zat hij niet vol zag ik, en ik heb hem ook niet afgetankt. Van tevoren was me verteld dat ik 25 euro per dag moet betalen voor de leenauto. Ben dus al 75 euro kwijt voor een auto die hier 2 dagen stil gestaan heeft voor de deur. Dan ga ik die ook niet nog eens voltanken voor de hooguit 50 km die ermee gereden is.
Benieuwd hoe dat af gaat lopen dus.

De auto zelf lijkt wat rustiger te lopen nu. Misschien door de nieuwe bougies. Heb geen idee om de hoeveel km die tegenwoordig vervangen worden eigenlijk. Bijna 60k km vond ik lang zat. We kunnen er in elk geval weer een poosje tegen. Binnenkort komt de gefacelifte golf uit. Daar wil ik wel een keer mee gaan rijden. Niet dat ik van deze af wil maar mocht ik hem goed in kunnen ruilen dan weet ik het niet. Hij wordt straks 3 en met deze km. stand krijg je nog een goede prijs misschien. Zoniet dan rijden we lekker door. Hij bevalt verder nog heel goed.
Als leenauto had ik trouwens een jaar oude Taigo met 1.0 110 pk en dsg meegekregen.
Ik zou de 1.5 voor geen goud in willen ruilen tegen een 1.0 in elk geval. Loopt gewoon veel minder mooi en soepel dan een 1.5. De afwerking van een Taigo ligt ook op een duidelijk lager niveau dan die van een Golf. Geluidsisolatie is ook veel minder goed. Veel hard plastic om je heen ook. Geen elektrische handrem, en geen automatische hill hold. Scherm achter het stuur is veel minder uitgebreid etc. Stoelverwarming zat er wel in, maar 2 standen. De Golf heeft er 3. Geen stuurverwarming.
Was blij dat ik de Golf weer om kon wisselen.
Tot een volgende update.

Het regent foutmeldingen

  • 61.547 km

Weer even een update.

Heb geen factuur van de leenauto meer gehad van de dealer, dus dat is positief.

Minder positief is dat ik de sos module heb laten checken bij een vcds specialist, en dat deze stuk is.
De vcds specialist vertelde dat dit heel vaak voorkomt en een algemeen vag probleem is. De modules zijn ook heel slecht leverbaar en hebben maanden levertijd.
Met een kapotte module is de auto niet apk waardig.

Helaas is de module niet het enige probleem.
Heb regelmatig een hele kerstboom aan foutmeldingen en bijbehorende geluiden die vreselijk irritant zijn.
Dit wordt veroorzaakt door het stuur, ook een algemeen bekend Vag probleem.

Soms doet hij het een paar dagen niet, en dan wordt je opeens weer gek van de foutmeldingen.
Het probleem hierbij is dat de meldingen komen met bijbehorende piep, vaak na een paar seconden weer verdwijnen, maar dan direct weer terugkomen, met wederom een piep.

Voor deze problemen heeft de pruductie van de golf 8 zelfs stil gelegen.
Maar mijn garantie is voorbij, ondanks dat de auto nog geen 3 jaar oud is. Maar het is import en dan heb je niet de 4 jaar garantie die de importeur hier geeft.

Wat ik het ergste vind is dat er geen terugroepakties zijn voor deze problemen. De klant kan zelf opdraaien voor fouten van het vag concern.

Ondanks dat mijn vorige auto, een Mazda 3, nog veel meer problemen had, werd dat wel altijd netjes opgelost door Mazda.

Verder bevalt de auto nog prima, maar ik zet hem toch op een ster minder vwb betrouwbaarheid.
Deze problemen zorgen toch voor een fikse kostenpost van zo'n 1500,00 euro als ik dit zelf op moet gaan lossen, waar het wel op lijkt.
Schandalig natuurlijk.

Ik wilde in de nieuwe golf proef gaan rijden, maar kijk eerst eens aan hoe dit allemaal gaat verlopen. Dan kan ik daarna beslissen of de volgende wel een vw of iets anders van vag gaat worden.

Het hangt helemaal af van hoe hier mee om wordt gegaan door de dealer en volkswagen NL alias Pon.

Ik ben wel goed maar niet gek natuurlijk. En zit niet vast aan welk merk dan ook.

Edit: Rij nu een stuk minder met de Golf vanwege het feit dat ik nu ook een Caddy in bezit heb. Daar rij ik ongeveer evenveel mee dat met de Golf. Van deze Caddy hou ik overigens ook een review bij.

Cuppende achterbanden

  • 77.521 km

Inmiddels is er weer 16k km bij gereden bij de Golf.
Tot juli is er vrij weinig mee gereden. Omdat ik naast de Golf ook nog een Caddy aan had geschaft, zie review elders.

Het plan was om voortaan alleen maar met de caddy naar mijn werk te rijden. De Golf zou dan beduidend minder km's gaan rijden.

Helaas gaf de 18 jaar oude Fiesta van mijn vrouw er elke keer de brui aan, en hebben we die de deur uit gedaan.

Sindsdien rijdt vrouwlief met de Caddy, en ik zelf alleen als het nodig is. Om gereedschap op locatie te brengen of op te halen.
Naar het werk toe tijden doe ik nu weer met de Golf. Met als gevolg dat de km. stand weer sneller op loopt.

Heb nog zitten kijken om dit jaar een nieuwe caddy aan te schaffen, mede omdat de bpm vrijstelling volgend jaar verdwijnt, maar ik vermoed dat ik daar spijt van ga krijgen, dus durf het niet aan.

Daarnaast was deze golf relatief gezien een koopje. Als ik hem nu op zou ruimen verdampt dat voordeel eigenlijk.

Wilde de kapotte sos module en het stuur wat foutmeldingen veroorzaakt laten vervangen, maar toen ze bij de garage -niet de vw dealer- gingen checken kwamen ze erachter dat er sinds 2 oktober dit jaar een terugroepaktie open staat. Voor... jawel, de sos module... Daar moet de sw van geupdate worden. Verplicht van vw uit.
De garage adviseerde me te wachten tot ik een oproep kreeg van Pon. Aangezien de module stuk is zullen ze die moeten vervangen op hun kosten vermoedde men bij de garage. Anders kan de verplichte sw update niet gedaan worden. Benieuw hoe dit gaat verlopen.
Als ik het kenteken door het rdw haal staat er geen terugroepaktie open. Denk dat ze daar wat achter lopen.
Verder hebben we de afgelopen zomer nog de volkswagen fabriek in Wolfsburg bezocht en heb ik hem lekker uit kunnen laten op de autobahn. Verschillende malen 230 k/h aangetikt. Met volle bepakking en 3 personen. Lijkt wel dat hij begrensd is.
Gisteren heb ik voor het eerst sinds de rit naar Duitsland even naar het oliepeil gekeken. Ging 350 ml bij tot hij weer aan het maximum stond. Valt mee dus. Die olie is zo dun als water. Het is 0W20.

Verder doet hij alles zoals het hoort. Op die kapotte sos module na, en soms wat storingsmeldingen van het stuur. Beide worden vervangen maar ik wacht dus even af waar de dealer mee komt ivm die terugroepaktie.
Owja, vergat ik bijna de ontzettende herrie van de gecupte achterbanden. Zo zonde. Ze zijn nog bijna nieuw en maken ontzettende herrie. Had dit niet verwacht van A merk banden zoals Michelin. Dacht hier voorlopig mee vooruit te kunnen maar dat lijkt dus tegen te vallen. Zal eens opzoeken of hier wat aan gedaan kan worden. Banden afdraaien of weet ik veel wat, en misschien uitlijnen om het in de toekomst te voorkomen. Geen idee hoe het komt. Heb nog nooit een stoeprand ofzo geraakt.

Tot de volgende update.

3e beurt gehad

  • 83.749 km

Gisteren heeft de Golf zijn 3e oliewissel/beurt gehad.

De sos module die het al 1,5 jaar niet meer deed is vervangen. Hier is een terugroepaktie voor vanuit volkswagen. Let op, deze aktie is niet via het rdw geregeld, dus die zie je niet staan als je het kenteken op de site van het rdw checkt.

Volkswagen heeft aangegeven dat hij geupdated of vervangen moet worden zodra de auto bij de dealer komt voor onderhoud of een ander probleem.

Ik zag dit zelf staan in Erwin online. Je kan daar tegen betaling een uur toegang krijgen en alles inzien.

Het regende ook foutmeldingen door het stuurwiel. Travelassist, frontassist etc. vielen regelmatig uit.

Hiervoor hebben ze er een nieuw stuurwiel ingezet. Heb erna inmiddels weer een paar honderd km gereden. Zonder 1 foutmelding. Het is gewoon vreemd nu, om te rijden zonder foutmeldingen.

Geen enkel piepje of waarschuwingslampje meer. Zo hoort het te zijn natuurlijk.

Eind april moet hij voor de eerste apk, en daar is hij nu pico bello voor in orde.

Verder maakt hij zonder problemen zijn kilometers en is hij bovendien nog behoorlijk zuinig ook. Ik ben vanaf de 15.000 km de tankbeurten bij gaan houden en zit nog steeds 1,7% zuiniger dan de fabrieksopgave. Dit is de eerste auto die in de praktijk zuiniger blijkt te zijn dan de fabrieksopgave.

De beurt was alles bij elkaar toch nog ruim 900,00 qua kosten dus wel behoorlijk pittig nog. Maargoed, daar zat dus ook een nieuw stuurwiel bij in.

Ik kan ermee leven.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.