Volkswagen e-Up Style (2021) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-Up Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Met de e-Up op pad
- 30.000 km
Na 4 jaar een Suzuki Alto voor de vrouw en de dochter in bezit gehad te hebben, werd het tijd voor een comfortabelere vervanging van het kleintje in ons wagenpark.
Na uitstekende ervaringen met elektrisch rijden via de zakelijke Tesla en door onze wens om volledig uitstoot vrij rond te karren, gingen we op zoek naar een elektrisch stadswagentje met toch minimaal 200 km bereik en een snellaadfunctie voor de wat langere verplaatsingen naar de familie in Nederland, want we wonen in Antwerpen.
Op de koop toe liep er nog een Vlaamse subsidie-actie (€3000) op elektrische occasions van minimaal 3 jaar oud.
Kortom de spannende zoektocht naar een aan alle voorwaarden voldoend modelletje kon beginnen. Budget € 15000, 3/4 jaar oud, minder dan 50k km op de teller.
Wat stond er op de shortlist?
- Renault Zoë 2021
- Skoda e-Citigo 2021
- VW e-Up 2021
- VW e-golf
Na een proefrit met de Zoë waren we niet overtuigd. De auto rammelde overal een beetje en voelde wat deinerig aan. Geen goede indruk.
De VW e-Golf viel af wegens meestal te hoge km standen en slechte verhalen over de autonomie(max 150km?).
Proefrit nummer 2 werd een e-Up met 24000 km uit 2021. Wat een geinig autootje, strak op de weg, comfortabele stoelen, mooi stil, degelijk afgewerkt en lekker pittig met dank aan de elektromotor. Verder erg compleet met automatische airco, cruise control, verwarmde stoelen en achteruitrijcamera. De testrit overtuigde meteen en de vrouwen vielen als een blok voor Uppie!
€13300 voor een 3 jaar oude Up met zo’n lage kilometerstand, 1 jaar garantie en nog €3000 subsidie maakte de aankoop tot een no brainer.
Nu 6 maand verder zijn we nog steeds erg blij met Uppie. Wat bevalt er goed?
De stilte aan boord, het zit-en rijcomfort, de degelijke afwerking, en de lage brandstofkosten euh elektriciteitskosten dus.
Wat valt tegen? Ja, het is wennen aan een autonomie van 180 km… maar voor het eigenlijke gebruik op korte afstanden is het wel goed te plannen. Gelukkig kan je ook snelladen weliswaar aan 50Kwh maar met een 36 KW accuutje schiet dat wel op.
Ook het ontbreken van een warmtepomp laat zich voelen, vooral in de winter waar als je wil snelladen eerst een uur moet rijden om niet finaal te coldgaten.
Kortom elektrisch rijden is meer gedoe en plannen en daar moet je aan wennen. Ook de dames.
Verder geen klachten, ik heb er nog 4 nieuwe Continental all season banden onder gezet en het rijcomfort is nog verbeterd. Ik ben oprecht verbaasd over het rijplezier in dit karretje, onvermoed.
Op naar veel elektrisch rijplezier met Uppie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.