Volkswagen Caddy Combi 1.6 Comfortline (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Caddy Combi 1.6 Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
De ideale auto voor 3 kinderen
- 115.000 km
Wegens het verkrijgen van een tweeling bieden wij NIET te koop aan: onze Caddy Life.
Sterker nog. Dit is voor ons met drie kinderen de ideale “family car”.
Nadat we van de schrik bekomen waren dacht ik als man; “we hebben een grotere auto nodig”. Natuurlijk was ik ook erg blij. Met mijn extra twee dochters maar ook met het verdwijnen van onze VW Passat (variant 1.8 92kw 1998). Een fijne wagen, maar een bodemloze geldput aan onderhoud en verbruik. En er passen geen 3 kinderzitjes op de achterbank.
Gelukkig deed mijn vader afstand van zijn geliefde Caddy en bestelde een nieuwe...
We hebben het hier over een benzine 1.6 in basiskleur rood van 2004, met 115000 km, uitvoering comfortline. Groot voordeel: je ziet hem op de parkeerplaats altijd staan. Nadeel: dat mijn dochters over pakweg 15 jaar niet wensen opgehaald te worden “met dat roze busje”.
Maar dat is van latere zorg. Ik zal eerst eens wat specifieke voor- en nadelen opnoemen, waarvan een deel volgens mij nog niet in diverse consumenten- of journalistenreviews zijn genoemd.
Voordelen:
Ruimte en hoogte. De kinderwagen kan desnoods uitgeklapt blijven staan.
De zithoogte van de achterbank is hoger dan van de voorstoelen. Dit valt in eerste instantie niet op, maar je hoeft dus niet ver te bukken als je de kinderen in de auto zet. Daarbij heeft het “middelste kind” een riant uitzicht naar voren.
Schuifdeuren. Geen gebeuk van jouw deur tegen andere auto’s als je de maxi-cosi(s) eruit wurmt.
Verbruik stad 1 op 10 en autobahn 1 op 12,6. (met olie 10w40 en gemiddeld 100-120 km/u). Veel beter dan onze Passat.
Vaste lasten. Goedkoper dan grote ruimtewagens als Sharan / Galaxy etc.
Nadelen:
Weinig zicht bij rechtsafslaan wegens dikke B-stijl, klein schuifraampje en hoofdsteun rechterstoel die precies in het zicht zit.
Starre achteras met bladveren. Je schudt lekker heen en weer als je al draaiend een drempel neemt bij bv het opdraaien van een woonerf.
Smeltende sneeuw laat vanaf het dak de schuifdeuren dichtvriezen. Oplossing: heeel veel vaseline aan de binnenkant op het plaatwerk spuiten. Want niet de rubbers maar het plaatwerk vriest aan elkaar vast.
Geen rolhoes voor bagageruimte maar een wat onhandige harde hoedenplank die je niet omhoog kunt vastzetten of weg kunt klappen zoals bij een Kangoo.
Op 2004-modellen een in de voorruit ingebouwde antenne met minder goede ontvangst.
Altijd even een raampje of deur openlaten als je de achterklep dichtgooit. Door de luchtverplaatsing lukt dit met een verder gesloten auto maar lastig. Of je moet m heeel hard dichtsmijten.
Niet superveel vermogen in 1.6. Nou hoef ik niet meer te scheuren met 3 kinderen achterin maar ik ben blij dat dit geen 1.4 is. Die (oud model met 70 pk) zou ik lekker laten staan.
Op 2004-model geen “zacht” plafond. Dit versterkt de herrie binnenin. Hij is natuurlijk niet zo stil als een volledig aan de binnenkant gestoffeerde auto.
Kortom; voor ons een no-nonsense auto die geen slagschip is qua buitenmaat en kosten, maar die wel alle hedendaagse comfort heeft waaronder zelfs 12-V aansluiting op achterbank en laadruimte. Je moet er wel tegen kunnen dat je in een model bestelauto rijdt met wat nadelen en wat minder luxe afwerking aan de binnenkant.
Veel succes met de keuze !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.