Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk (2018)

autoreview

Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk (2018)
Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk (2018)Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk (2018)Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk (2018)Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk (2018)Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk (2018)Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk (2018)

Signalement

UitvoeringArteon 2.0 TDI 150pk
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst46.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen na 10000 km

  • 10.000 km

Begin April mijn nieuwe auto uitgezocht. Ik kom uit een Volvo V70. Van 2008 t/m 2012 heb ik 2x Passat Stationcar gereden. Hele fijne wagens met veel ruimte en gemakkelijk te rijden. Omdat wij op het werk een beperkt merken beleid hebben, heb ik alleen bij Volvo en Volkswagen gekeken. Op de shortlist: Volvo V60 (nieuwe model), Volvo S90, Volkswagen Arteon, Audi A5. De nieuwe V60 kwam te laat, de S90 kreeg ik niet passend, uiteindelijk toch bij Volkswagen gekeken. De arteon had ik nog niet eerder in het straatbeeld gezien en kende ik alleen van plaatjes. In de showroom bleek het een ontzettend mooie en verrassend ruime auto te zijn. Ook nog gekeken bij de Audi A5. Ook een schitterende auto, maar met name achterin (hoofd en beenruimte en kofferbakruimte ) veel kleiner dan de volkswagen. En aangezien toch een aantal jaren met deze auto moet doen gekozen voor de Arteon, met bijkomend voordeel dat ik deze ook veel completer qua uitrusting kon maken dan de Audi. Uiteindelijk de volgende configuratie samengesteld:

Volkswagen Arteon (basis) 2.0 TDI (150 pk)
-Pyrit grijs metallic
-DSG automaat
-Executive packet
-Keyless entry
-Winterpakket
-18 inch LM velgen Shikai adamantium silver
-Side assist (+ lane assist)
-Extra airbags achter
-Achteruitrij camera
-Privacy glas achter
-Afneembare trekhaak

De basis uitvoering is erg compleet. Hoewel ik de chroomstrips in de bumper bij de duurdere elegance uitvoering erg mooi vind, mis ik ze niet bij mijn Arteon. Dit komt omdat in Pyrit grijs het nauwelijks opvalt dat er geen chromen strips onder langs de bumpers zijn.
Opvallend bij de aanschaf. met betrekking tot volkswagen dealernetwerk. Bij Volvo had ik echt het gevoel met verkopers te doen die hun best voor me deden. Blijkbaar verkopen volkswagens erg goed en hoeven verkopers ze zich weinig in te spannen want bij 2 dealers trof ik weinig geïnteresseerde verkopers aan, die routinematig een offerte uitdraaiden en hooguit een herinneringsmail stuurden. Uiteindelijk bij een derde volkswagen dealer een verkoper gevonden die echt zijn best wilde doen een auto te verkopen, mijn wensen te inventariseren en mee te denken met de klant. Op het moment dat mijn auto op het terrein stond kreeg ik foto's doorgestuurd en tussentijds telefonisch geüpdatet met de stand van zaken. op 26 Juni (binnen 2 maanden na bestelling) kon ik hem ophalen. Ik rijd veel op asfalt maar vond de auto wel erg stug geveerd, veel stugger dan in mijn herinnering bij de proefrit. Toch eens gebeld met de dealer en gezegd: " als ik niet beter wist, zou ik denken dat de transportblokken nog tussen de veren zitten". Daar werd om gelachen, "dat merk je gelijk" werd gezegd. zelf ook nog eens onder de auto gekeken, maar niets te zien. Paar weken later toch nog eens langs bij de dealer, want zeker bij drempels rammelden de vullingen uit je kiezen. Na 10 minuten komt de verkoper terug met een zakje met 6 blauwe plastic blokken erin,......inderdaad "de transportblokken" die men vergeten was. Deze schijnen erg hoog gemonteerd te zitten en niet met het blote oog waarneembaar, maar wel uitermate slordig qua aflevering!
De mea culpa van de dealer in ontvangst genomen.

verder mijn eerste ervaringen na 10.000 km:
Zitcomfort:De stoelen zitten erg lekker en zijn goed (combi van elektrisch en mechanisch) in te stellen. Ook op lange ritten (1000 km+) stap je uitgerust uit. Pluspunt is de ruimte op de achterbank, je kunt daar heel goed zitten. Meer beenruimte dan in mijn volvo V70, voldoende hoofdruimte voor onze kinderen van 11 en 15. Ook volwassenen tot een lengte van 1,90 kunnen qua hoofdruimte uit de voeten. De voetenruimte is gigantisch en heb ik behalve bij een skoda Superb niet eerder gezien in deze klasse.

Kofferbak: Erg ruim. Volgens de specificaties had mijn vorige auto (Volvo V 70) 575 liter bagageruimte en de Arteon 563 liter. In de praktijk heb ik echter het idee dat in de Arteon meer past. Hierbij dien ik aan te tekenen dat ik het vergelijk bij de volvo tot de hoogte van de achterbank. Om goed zicht achteruit te houden laad ik nooit hoger dan de achterbank. Wel heeft de arteon een kleine tildrempel, die de volvo niet had. Tenslotte levert het afwezig zijn van een reservewiel in de Arteon ook nog extra ruimte op ten opzichte van de Volvo. Die afwezigheid van het reservewiel vind ik prima, in de afgelopen 20 jaar (ruim 1 miljoen kilometers) heb ik in totaal 1 lekke band gehad. Tamelijk onzinnig om dan de hele tijd een reservewiel mee te slepen. En nu heb ik (zeker bij vakanties) en behoorlijke extra bergruimte voor allerlei ditjes en datjes.

Geluidscomfort: Goed, De auto is erg stil. Motorgeluid wordt goed gedempt, boven de 2000 toeren iets meer, maar tot ongeveer 150 km/u blijf je onder de 2000 toeren en bij optrekken maar kortstondig boven de 2000 toeren (maar dan is het geluidsniveau ook laag,) maar hoor je de motor iets meer brommen. Ondanks de stijlloze ramen weinig windgeruis Ik hoor wel iets bij hogere snelheden, maar dat komt ook omdat het motorgeluid erg goed gedempt is. Andere rijgeluiden vallen dan eerder op. In zijn algemeenheid rij ik door het lage geluidsniveau al sneller harder dan bedoeld.

Vering: Comfortabele vering, typisch volkswagen zou ik zeggen (Zeker nu de transportblokken er onder weg zijn :) ). Je merkt dus ook niet dat er 18 inch velgen onder zitten, het afrolgeluid en veercomfort is prima.

Weggedrag: Het weggedrag is prima. Niet supersportief, want zoals aangegeven is de auto comfortabel geveerd. De Arteon kan als je wilt erg erg hard door een bocht. In principe is hij onderstuurd, maar pas bij echt hoge snelheden schuift hij lichtjes over de voorwielen weg. De progressieve stuurinrichting (dezelfde als de golf r32) zorgt ervoor dat je weinig omwentelingen nodig he hebt om te sturen. Deze progressieve stuurinrichting en de zitpositie ver voorin de auto zorgde er bij het begin wel voor dat ik scherpe bochten per ongeluk bijna te kort nam. Er komt nog een heel stuk auto achter je aan als je instuurt. Na enige gewenning is de auto echter met 1 hand de hoek om te draaien. Er zijn weinig omwentelingen nodig en de bediening is licht. In zijn algemeenheid is het gewoon allemaal typisch volkswagen, je merkt er niets van en laat zich makkelijk en comfortabel bedienen.

Navigatie. Supermakkelijke bediening en start snel op. Er is eigenlijk geen beter touchscreen op de markt dan dat van volkswagen. Ook het invoeren van adressen gaat supersnel en trefzeker. Nadeel van de navigatie vind ik de gebrekkige TMC, er wordt eigenlijk geen file op gemeld of pas als je er daadwerkelijk in staat. Tevens gaat de navigatie daardoor veel te laat op zoek naar alternatieven en laat dan ook weten " een alternatieve route werd niet gevonden". Eea is op te lossen met hotspot van je telefoon icm carnet te gebruiken, maar ik weet niet hoeveel data dat vraagt (dan krijg je namelijk wel realtime file informatie). Ook is de schatting van de aankomsttijd in de navigatie erg optimistisch. Als je overal gewone rijsnelheden hanteert, zie je continu je aankomsttijd oplopen (ook als er geen files zijn). Ik ben dit niet gewend in mijn Volvo (en BMW van mijn vrouw), maar herken het wel van het RNS 510 systeem in mijn passats uit de periode 2008-2012, daar was hetzelfde het geval. Blijkbaar hanteert Volkswagen zeer optimistische gemiddelde reissnelheid en houdt zeker bij binnendoor wegen geen rekening met stoplichten en kruisingen (die ervoor zorgen dat je gemiddelde reissnelheid lager is dan de toegestane max. rijsnelheid). Daar is dus nog wel wat verbetering mogelijk. Verder is wel heel positief dat de navigatie en radio grafisch heel mooi zijn en de bediening uit de kunst is. Snel, probleemloos, makkelijk te bedienen en mooie heldere display.

apple carplay: Ik wist niet wat ik van te voren kon verwachten en of het echt voordelen biedt. In de praktijk is het best handig. Bij telefoneren is het zoeken van nummers (vind ikzelf) iets makkelijker bij CarPlay dan in de standaard volkswagen belmodus. Zal vast te maken hebben met het feit dat het op dezelfde manier werkt als je iPhone en " look en feel" hetzelfde is. Dit geldt ook voor muziek afspelen via Apple CarPlay. Alleen een paar keer gehad dat als ik zelf het telefoongesprek afsluit vanuit apple carplay, het radiogeluid niet terugkeert. Hiervoor moet ik dan de auto stopzetten en echt afsluiten en weer starten (gewoon aan en uitzetten is niet voldoende). Blijkbaar zit hier nog een foutje in de CarPlay. Vanuit de de gewone telefoonfunctie van Volkswagen heb ik dit overigens nog nooit gehad. Verder mbt Apple carplay; Het kunnen laten voorlezen van whatss app berichten is erg handig en veilig, evenals de mogelijkheid om een whatss app in te kunnen spreken. Het aardige is dat je (als je de usb kabel gebruikt) je op de achtergrond apple CarPlay hebt maar wel gewoon de volkwagen navigatie kunt gebruiken. Tenslotte is carplay nog handig als het navigatiesystem van volkswagen tekort schiet (zoals in alle standaard navigatiesystemen zijn de kaarten niet altijd up-to-date, bijvoorbeeld de vernieuwde A1 van en naar Amsterdam of nieuwe afslag Hilversum op A27). De kaarten via Apple carplay kunnen dan uitkomst bieden, want deze zijn wel up-to-date. Grafisch gezien rij ik echter liever met de volkswagen navigatie. De apple kaarten vanuit carplay gebruik ik dus hooguit als back-up of als de volkswagen navigatie er niet uit komt. Ik moet apple kaarten nog uitproberen icm file informatie. Eens kijken of dat beter is dan de standaard TMC meldingen van de volkswagen navigatie.

DSG:Fantastische automaat. Schakelt zijdezacht op. In testen wordt weleens gezegd dat de dsg het motortoerental te laag houdt. Ik merk dat echter niet, de auto heeft karrevrachten koppel dus is het logisch dat deze vaak vanuit lage toerentallen werkt. Het gaspedaal iets verder intrappen zorgt er al voor dat de bak later opschakelt en ik herken de commentaren uit testen derhalve niet. Ik vergelijk deze DSG met de veelgeroemde ZF 8 versnellingen automaat uit de BMW (heeft mijn vrouw). Ik kan niet zeggen dat de DSG hier voor onder doet. Hooguit dat de kick down (met name in bergachtig gebied bij bochten omhoog) er iets zachter in zou mogen komen, maar over het algemeen schakelt de DSG zijdezacht en is een prettige partner. Het enige is dat bij het inschakelen van de achterruit je een enkele seconde vertraging hebt voordat de dsg herkent dat je acheruit wilt. In de praktijk echter geen probleem.

Het dashboard: Overzichtelijk. Ik heb de gewone meters en jammer dat die hetzelfde zijn als mijn passats die ik in van 2008-2012 reed. De andere kant is dat de meters wel heel goed afleesbaar zijn, dus tja, waarom zou je het dan veranderen. Verder weleens gelezen in testen dat men het jammer vindt dat in de Arteon hetzelfde dashboard zit als in de huidige Passat. ikzelf vind dit geen nadeel, want het dashboard in de passat is gewoon een heel mooi en goed doordacht dashboard. Ook een BMW 4 serie heeft hetzelfde dashboard als een bmw 3 serie en daar hoor je nooit mensen zeggen dat het een nadeel is dat die dashboards op elkaar lijken, welnu dat geldt wat mij betreft ook voor de Arteon.


Pilot assist: werkt prettig, maar gebruik ik alleen als extra rijhulp bij lange snelwegkilometers. In de dagelijkse praktijk vindt ik bij veel wisselen van rijstroken de licht tegendruk van de laneassist in zulke gevallen niet prettig. Acc, werkt goed, in druk verkeer moet je wel veel eerder naar de linkerbaan (anders remt de acc de auto al af) dan ik normaliter zou doen, maar werkt verder goed. Op de kortste afstand ingesteld vind ik zelfs dat de afstand tot de voorligger bij 80 kilometerwegen erg kort is, voor mijn gevoel houdt de acc bij hogere snelheden meer afstand als je hem op de kortste afstand instelt.
Zeker in druk fileverkeer is het een handige optie, je hoeft geen gas te geven, niet te remmen, de auto doet alles zelf, dus rijdt dan heel relaxed. Wel moet je leren te vertrouwen op het systeem. Daarnaast geldt uiteraard dat je moet begrijpen dat het hulpmiddel met een radar werkt en dus niet alles ziet zoals wij dat zelf waarnemen. Voorbeeld, als je op de rechterrijstrook rijdt en er komt plots van links iemand vlak voor je invoegen zul je zelf al wat bijremmen omdat je deze maneuvre al ziet aankomen. De Acc zal pas ingrijpen op het moment dat de invoegende auto in de radarbundel verschijnt en dat is dus later dan jezelf vanuit je ooghoek al waarneemt. Dat zijn uiteraard de beperkingen, maar hiermee rekening houdend is het een handig hulpmiddel. Verder nog een grappige optie om in te stellen is de functie di rekening houdt met max. snelheid en wegverloop (mits je de navigatie gebruikt). De auto houdt de maximumsnelheid aan en past deze aan aan de snelheidsborden die de radar oppikt. Daarnaast remt de auto zelfstandig af als je een bocht of rotonde te hard nadert. Uiteraard kan de bestuurder altijd de hulpmiddelen " overrulen" via rem of gaspedaal.
Verder werken de overige veiligheidsopties goed, soms wel heel erg goed. Zo kwam ik laatst in een parkeergarage en reed vrij snel een parkeerplaats in en gelijk greep de botspreventie in, waarna ik de Arteon in eerste instantie ook niet verder vooruit kreeg gereden. Niettemin heeft het me ook al behoed voor een kopstaart botsing, waarbij ik opzij keek bij optrekken en de auto voor mij toch besloot te stoppen en de botspreventie gelukkig ook ingreep.

Side assist: handig hulpmiddel. Ook gelezen in testen dat de lampjes te sterk schijnen, maar de helderheid kun je instellen via het menu, dus is geen probleem. Ik heb ze overigens op zijn helderst, en dat stoort mij in het geheel niet. Het enige is dat bij veel side assist systemen oranje kleuren als het veilig is en rood als het niet veilig is. Bij volkswagen is het lampje van de side assist uit als het veilig is en kleurt oranje als het niet veilig is. Dus even wennen.

Achteruitrijcamera: erg handig e nook nodig, want schuin naar achteren is de auto weinig overzichtelijk. Dit merk je vooral bij achteruit insteken. De camera is dan bijna noodzakelijk voor goed zicht.

Motor: Met 150 pk snel genoeg, zeker icm met de snelle schakelacties van de DSG. Het schijnt (informatie van de dealer) dat deze motor zich gemakkelijk laat chippen (met USB stick) naar 190 pk, maar daar heb ik tot dusverre geen behoefte aan.

Verbruik: Volgens de boardcomputer is mijn gemiddeld verbruik deze eerste 10.000 kilometer 1:18 geweest. De laatste tijd zie ik echter ook heel vaak verbruiken rond de 1:20. Wat mij betreft een prima score!

Tot zover, op naar de volgende fijne kilometers met deze erg fijne, fraaie, comfortabele en ruime auto

afscheid

  • 46.000 km

Per 1 september heb ik afscheid genomen van mijn Arteon ivm een nieuwe baan. Hierbij dus een resume over de afgelopen kilometers. In de vorige review heb ik aangegeven terug te komen op Apple CarPlay. De storing van destijds is niet meer teruggekomen. Verder: In de dagen vlak voor kerst 2018 werd ik door de volkswagen navigatie in de drukte in steeds meer files geduwd. Bij overschakelen op Apple CarPlay (google maps) zag je dat alle door de volkswagen navigatie gekozen routes diep donker rood waren. Vervolgens via Google maps uiteindelijk toch nog vrij snel thuisgekomen. Sindsdien nooit meer de volkswagen navigatie gebruikt, maar enkel Google maps. Grafisch niet heel mooi, maar qua routes en aankomsttijd super accuraat. Daarnaast ook de mogelijkheid onderweg te zoeken naar alternatieve routes. Ook whats app functie in Apple CarPlay veelvuldig gebruikt. Wil nooit meer anders dan Apple CarPlay! Ook nog iets over de DSG bak. In de eerder review vergeleek ik hem met de automaat van de BMW van mijn vrouw. Qua opschakelen zeker vergelijkbaar, maar qua terugschakelen is de DSG toch vaak net wat te laat. De BMW automaat heeft in en na de bocht altijd al de juiste versnelling te pakken, de DSG moet vaak daarna nog een tandje terug. In de praktijk (als je geen vergelijk hebt) is de DSG echter een prima automaat. Verder werken ook de veiligheidssystemen erg goed. De Autopilot ook (rekening houdende met in eerder verslag genoemde zaken). De autopilot (zonder handen uitgeprobeerd op rustige weg) geeft na en seconde of 20 een pieptoon, na nog een vijftien seconden nogmaals, vervolgens grijpt hij na een aantal seconden in door een korte trap op de rem en luide piep, je schrikt je rot en weet niet hoe snel je het stuur moet vastpakken. Verder werkt de autopilot goed en heb ik niet op fouten kunnen betrappen, soms is het wel zo dat je vrij stevig in het stuur moet knijpen of bewegen met je handen om de auto te laten weten dat je het stuur beet hebt (in auto pilot functie). De overige (botspreventie)systemen heb ik vrij gevoelig ingesteld en hebben me bij oprijden met voorliggers een paar keer behoed voor kop-staart botsingen. Nuttige voorzieningen en geven veilig gevoel! Wel is het zo dat snel keren in een straatje met veel obstakels de auto snel ingrijpt en continu bovenop de rem gaat staan (tenzij je keert met voet op de rem), maar bij snel bruusk op het gas keren met obstakels om je heen grijpt de auto continu in. Verder is de auto rammelvrij gebleken (op resonantie in geluidsbox bij hoog volume na) en is nergens een spoor van slijtage zichtbaar. Het enige mankement was dat de remmen bleven plakken. Na wassen in carwash bleven de blokken telkens aanlopen op de schijven (na paar keer remmen weg). Daarnaast kwam hij nogal bruusk van de authold functie af. Dit was te maskeren door eerst kort trapje op gaspedaal waardoor Autohold losliet en pas daarna het gaspedaal in te trappen. Na een modificatie aan de remmen (Garage wist eerst niet goed hoe op te lossen maar kwam later op de proppen dat er modificatie setje was voor bepaalde types) en dat bleek inderdaad de oplossing! Ook fijn is de armsteun die in hoogte en lengte te verstellen is. Verder is het gewoon een heel makkelijk rijdende, comfortabele auto. Verbruik was gemiddeld 1:17, dat kan zuiniger maar de auto rijdt makkelijk en is best snel en daarom trap ik het gaspedaal toch vaak wat dieper in. Ook kreeg ik nog de vraag van collega's of ik een achterruitenwisser niet mis. Neen, in tegenstelling tot een stationcar vervuilt de achterruit niet en verdwijnen na stilstand de druppels snel van de ruit.
Resumerend:
-Mooie auto (persoonlijk)
-Stille auto (behalve bij toerentallen boven 3000 toeren per minuut)
-Snelle auto met soepele automaat
-Goed werkende veiligheidssystemen
-Fijne stoelen, goed zitcomfort, makkelijke (lichte) bediening stuurwiel.
-Goed weggedrag. Niet heel spannend, maar in de dagelijkse drukte waarin ik rij vind ik het fijn dat hij makkelijk en comfortabel rijdt.
-Comfortabele vering, ondanks 18 inch wielen
-Ruimte voor - en achterin!
-Ruime kofferbak
Kleine verbeterpunten zijn er ook
-Onoverzichtelijkheid koets bij achteruitrijden (wat was ik blij dat ik een achteruit rij camera had)
-Motor mag iets stiller bij toerentallen boven 3000 toeren p/m (alleen bij optrekken)
-DSG mag iets sneller reageren bij achteruit rijden
Kortom, het waren fijne kilometers. Als ik de keus zou hebben zou ik zo weer een Arteon kiezen.
De komende maanden rij ik in iets heel anders: een Renault Talisman Estate 130 DCI EDC Intens 4 control (review volgt)

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.