Toyota Yaris Verso 1.5 16v VVT-i Linea Sol (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris Verso 1.5 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 544.798 km |
2001 t/m 2007
- 240.000 km
Mei 2001 tot Okt 2007 : de eerste (bijna) 7 jaar
240.000 km, 28 – 10 – 2007 eerste bericht.
De auto is nieuw geleased in mei 2001 voor 4 jaar en 100.000 km. Na 4 jaar en 150.000 km hebben we de auto overgenomen en rijden er nu nog mee. Altijd zakelijk gereden, dus met bijtelling en BTW aftrek. Alle vermelde bedragen en benzinekosten zijn echter incl BTW vermeld.
Uitrusting: airco, dubbel sunroof met schuifdak, CD-ROM navigatie (pijltjes op klein scherm), mistlampen, Cd-speler (en cassettespeler!!, ja ja). Bij de dealer zijn cruise control en alarm ingebouwd.
Begin 2007 is de navi vervangen voor het Toyota DVD-systeem met TMC, nog steeds met het kleine pijltjes scherm. Dit werkt het tevredenstellend en geeft minder diefstalrisico. Ipv een CD-rom per land is er nu één DVD voor heel Europa. De CD-navi was goed, maar de schijven hielden bij de grens abrupt op. Voor een buitenlandse bestemming moest daarom als bestemming eerste een of andere NL grensplaats ingevoerd worden. Daarna de volgende schijf met bv D (Duitsland), enz. De DVD-navi bevat heel Europa. Als je dan vanuit Polen bij Berlijn de A2 opkomt toont de display “rechtsaf 420 km”. Ik ondervind geen nadeel van de simpele pijltjesdisplay tov een kaartdisplay. De TMC werkt in Duitsland perfect: alleen info over de geplande route, pompstations kloppen, file-info ’over X km staat Y km file’. In NL heb je er minder aan, dat ligt mogelijk aan de radiostations.
De auto is gebruikt door heel Europa en fenomenaal betrouwbaar. Het uiterlijk is weliswaar niet aantrekkelijk, zeg maar gewoon lelijk, maar de rechtop zitpositie en ruimte om de bestuurder vind ik heerlijk. De maximaal 2000 ltr transportcapaciteit bij ingeklapte stoelen is enorm en de hoge vierkante vorm slikt grote voorwerpen. En dat in een auto van krap 4 meter lang.
Voordelen: zitpositie, ruimte, zicht rondom, compacte maten, makkelijk hanteerbaar, fijn rijden met open dak tot 100 km/u. De achterdeur blijkt makkelijker in de omgang dan een grote klep zou zijn.
Nadelen: totaal niet representatief, geen (1350 kg) caravan trekken.
Verbruik: 5.5 - 7.5 ltr/100 km. Als vrouw of kinderen rijden is het 7 - 8.5 ltr/100 km. Ik kan vooral in de stad en op de binnenweg het verbruik drukken tot 1 op 18 a 20 op de computer, zonder langzamer dan het verkeer te zijn. Reëel blijkt het dan ca 1 op 16 a 18 te zijn. Dit door veel te rollen met de koppeling ingedrukt (als er niemand achter rijdt).
Elke winter wordt de auto omgezet naar winterbanden, zeer aan te raden. Dan rijdt zo’n lichte voorwielaandrijver makkelijk en hanteerbaar.
Bij 200.000 zijn op eigen wens de achterveren vervangen. Geheel tegen de zin van de Toyota dealer, die dat onnodig vond. Onbelast zag je geen verschil, maar met 2 of 3 personen erin schuurde het me te vaak over drempels. Ik had veel gereden met een paar honderd kilo aan gereedschap en demo machines achterin. Ik vind Japanse auto’s toch al weinig grondspeling hebben.
Sinds April 2007 is er zakelijk een auto bijgekomen, daardoor is het zakelijk gebruik met de Yaris Verso minder.
het 8e jaar
- 248.000 km
248.000 km, 2 – 2 – 2008 update
Het gebruik is toenemend privé. Dwz gezin, boodschappen, school, stageplaats dochter. Incl. Eurodisney en buitenlandse sporttoernooien. Het gebruik blijkt daardoor toch niet minder.
Het uiterlijk is ondertussen minder mooi door beschadigingen die allemaal de auto niet te verwijten zijn: een te harde spons voor vogelpoep, vandalisme krassen, bumper door een andere auto geraakt.
In het onderhoud ben ik een paar dingen vergeten. Na ca. 3 jaar was de originele accu kapot, iets eerder als je zou verwachten. De 2e zit er nu in, wordt nu 4 jaar oud en zal dus ook wel eens de geest geven. De remblokken zijn 2 x en de schijven 1 x vervangen. Niet opvallend veel, daarom heb ik het niet apart bij gehouden. Krap geparkeerd ben ik eens door de rechterdeur uitgestapt. Toen ik terug kwam bleek de accu leeg, want de zoemer “lampen aan” werkt niet op de rechterdeur: accu leeg. Gestart met startkabels en de auto van een vriend. Dat doe je nu niet meer zo gauw, want nieuwere auto’s lopen daarmee kans op een software storing.
Ik gebruik de open daken zeer regelmatig van Maart tot Oktober. Thuis staat de auto soms met het dak open onder de bomen. De waterafvoerslangen van de goten om het schuifdak door de A-stijlen waren verstopt door bladvuil. Het water klotste in de goten en liep in de bocht ook de auto in. Door de werkelijk uitstekende dealer Toyota Andreae in Zevenbergen opgelost.
De eerste jaren wilde het alarm een enkele keer niet uitschakelen. Dat gebeurde maar ca. 1 x per jaar. Het werkte na een paar minuten dan wel weer, maar was toch ergerlijk. Eenmaal heb ik de auto al knipperend en toeterend 500 m verder gereden en toen werkte de afstandbediening wel weer. Merkwaardig genoeg is de laatste jaren niet meer voorgekomen. Ik vermoed dat externe radiostoringen dit veroorzaakten.
Het blijven allemaal dingen die de auto niet te verwijten zijn. Hij rijdt met 2e accu, maar de eerste uitlaat (ondanks een al 100.000 km lang brandend katalysatorlampje), radiator, dynamo, startmotor, airco. Elektrische zaken als open dak, spiegels en alle kop-, dashboard-, achterlampen, etc.(!, niet vanzelfsprekend en bovendien je kunt er ook nog zelf bij!) doen het sinds nieuw.
Volgende review deze zomer, als de kinderen hem heel houden.
het 9e jaar
- 270.000 km
270.000 km, 28 – 1 – 2009 update
De grote onderhoudsbeurt elke 30.000 km komt eraan. Elke 15000 km een kleine beurt, dus schone olie. Vergelijk dit met de Fiat Croma diesel: pas na 40000 km de eerste oliewissel sinds aflevering middels computergestuurde aankondiging. Ik denk dat de Toyota (en vele andere auto's) veel vaker een oliewissel krijgt als technisch nodig is, maar voor de garage is dat fijn. En zoveel minder een auto onderhoud benodigd, zoveel duurder wordt het per beurt.
Beide koplamppitten waren tegelijk kapot, dus die zijn nu voor de 2e keer vervangen. Ca. 3 jaar geleden was er ook een kapot en toen heb ik er ook gelijk 2 nieuwe ingezet.
In december 2008 is er een nieuwe accu geplaatst. De vorige accu was van 2004, dus dit is de derde accu. Nu van Kwik-Fit.
Sinds km-stand 140.000 (dus in 2005) rijden we rond met een permanent brandend oranje motorwaarschuwingslampje. Volgens de dealer waarschuwde het OBD (on board diagnose systeem) voor een storing in de uitlaatgasreiniging. De lambdasonde achter de katalysator zou iets fouts bespeuren, maar de 4-gas meting was goed (genoeg). Men resette dit elke keer bij een beurt, maar het lampje meldde zich binnen een week terug. Nu blijft het permanent uit. Ik vermoed dat ze iets uitgezet hebben.
Verder doet de auto altijd alles zonder problemen. Het model van de Yaris Verso ziet er niet uit, maar hij is handig en voor alles goed. Zelfs zeer lange afstand ritten.
=========================================
280.000 km, 13 – 7 – 2009 update
Zonet de 280k gepasseerd. Let wel: met de eerste uitlaat, hoewel ooit een klein stukje vervangen is. Verder nog steeds de eerste dynamo, startmotor, radiator, airco etc. OK, de derde accu maar dat is normaal. En pas het derde stel koplamppitten (!). Hij doet het gewoon altijd en rijdt zelfs op 1000 km dagafstanden heel lekker, vooral dankzij de cruise control.
De deurvanger (gehobbelde plastic strip) van de achterdeur is vernieuwd. Die blijft nu weer open staan. Dit is ook voor beide voorportieren nog nodig. Verder slaat de auto op die hele gemene 2 km/u richels in woonwijken met de voorzijde door, als je precies de juiste “doorveer-duiksnelheid” aanhoudt. Nu zouden de voorveren misschien ook vernieuwd kunnen worden. Maar niet in de crisis.
Helaas heeft dochterlief in de parkeergarage de binnenbocht tegen de vangrail genomen: diepe deuk + krassen in het portier rechts achter, ca. EUR 2000. Nu had de auto al de nodige krassen: schuurspons krassen op links voor portier, krassen van een wisser op de motorkap. Vandalisme krassen op de achterzijde op parkeerplaats sportveld. Zoon op de snelweg links voor gesneden door een Audi (zwarte natuurlijk, andere worden niet geleverd): spatbord + bumper rechtsvoor een veeg. Bij een verhuizing gleed een kast langs links: krassen. Alle krassen zijn meer optisch en vallen nauwelijks op.
De tweede set voetmatten wordt ook lelijk. De 2e gaskabel van de Bosch cruise control was geknapt bij 275.000 km. Ik heb hem zelf wat ingekort en de bocht wat korter gelegd. Hopelijk weer OK voor de volgende 275.000.
Nog steeds ideaal: rijden tot 100 km/u met open daken vind ik fijner als met de airco aan en alles dicht. Dat doet de familie.
En eerlijk: de elektrische hoogteverstelling koplampen is al jaren kapot, maar duur en lastig te maken.
Na reparatie van de schade weer bericht en wat foto's.
het 10e jaar
- 294.424 km
294.424 km, 4 – 1 – 2010 update
De Yaris rijdt gewoon door. Eind november nog in twee dagen 1800 km naar Duitsland vv gereden. Zo tellen de km wel op.
In augustus is de parkeergarage kras rechtsachter van dochterlief hersteld. Tegelijk zijn de andere blessures rondom behandeld en zijn er twee nieuwe deurvangers in de voorportieren gemonteerd. De nokvorm van deze kunststof strips was versleten. De (standaard) hoogteverstelling van de koplampen is nog steeds kapot, want daarvoor schijnen de hele koplampunits (EUR 250/st) vervangen te moeten worden. Totaal schadeherstel iets meer dan EUR 2000.
Begin oktober bij 285.000 km de 19e beurt bij Andreae Zevenbergen: EUR 180 incl. interieurfilter en wissers voor. Verder niets. Het stempelboekje reikt tot 330.000, dan hoop ik van Toyota een nieuwe te krijgen. Ik zal de hele onderhoudshistorie met kosten eens bij Andreae ophalen.
Eveneens in oktober zijn de winterbanden van vorig seizoen er weer onder gegaan. Toen reed en spoorde de auto er perfect mee: rechtuit rijden zonder kracht op het stuur. Maar nu trilde het stuur. Geen onbalans zei de Profile Tyre, maar een hoogteslag in een band (?). Is die er in de loop van de zomer in gekropen? Het is opnieuw gemonteerd, maar door de voor/achter wissel is de zelf-sporing nu net niet perfect. Dat is na elke bandenwissel opnieuw afwachten.
In november zag ik dat 4 clips van de binnenbekleding achterdeur ontbraken. Misschien verloren, maar waarschijnlijker zijn die vergeten bij het vervangen van de eveneens versleten achterdeurvanger afgelopen voorjaar. Nu was ik er 11 euro voor kwijt.
In december toen het koud werd, bleken de batterijen van de afstandbediening in beide sleutels te zwak. Na een korte rit in een koude auto zijn ze dan zover afgekoeld dat ze niet meer werken. Dan kan je met de sleutel de auto wel openen, maar het alarm kan alleen met de ab afgezet worden. Weer 10 euro kwijt. Wanneer weet ik niet meer, maar ik heb ooit een nieuwe sleutel met afstandbediening gekocht, kosten EUR 100 of zo. Zoon hat een stoel erop geklapt. Ik gebruik twee sleutels met afstandbediening, omdat zoveel personen de auto gebruiken. Die tweede is destijds er bij aflevering apart bij gekocht.
Toch kun je niet klagen over deze “problemen”. Met deze km-standen zie je wel dingen die anders niet opvallen. De voorruit, één keer vervangen na een scheur in ca. 2004, is nu erg gekrast. Dat valt een heel enkele keer op bij bepaalde licht- of regenomstandigheden. Misschien komt er een keer een steen op, dan kan een nieuwe ruit geplaatst worden. De voorveren zijn al langer wat ingezakt (zoals eerder vermeld) maar daar heb je weinig last van. Verder werkt alles: elektrisch dak, alle elektriek van de motor, deuren, klapmechanieken, etc. De binnenbekleding in de voetenruimte van de bestuurder is doorgesleten op een plek waar ik kennelijk veel zit. Schoonheidsfoutje, en niet eenvoudig te vervangen. Lastiger zijn de originele (?) voetmatten: die zijn er een paar jaar geleden nieuw ingekomen, maar deze zijn te slap en schuiven met vouwen onder de pedalen. Dit is een bekend Toyota probleem en vorig jaar misschien verantwoordelijk voor de grootste terugroepactie ooit van Toyota. Er waren in de VS kennelijk ongelukken mee gebeurd. Het gaspedaal bleef erop hangen. In Europa is men niet zo scherp met lawsuits, dus hier laat Toyota het maar zitten. De matten gaan er tzt wel uit.
Het merkwaardige centrale, diepliggende dashboard met zijn digitale snelheidsmeter vind ik altijd leuk. De werking van de cruise control is digitaal leuk zichtbaar.
De 300.000 km komt in zicht, en de Yaris Verso blijft gewoon in dienst. Zoals ook andere reviews al schreven: ideale auto, je krijgt spijt als je hem wegdoet en vervanging is niet te vinden. Hij ziet er niet uit, maar blijft enorm praktisch, comfortabel en bruikbaar.
=======================================
303.148 km, 27 – 3 – 2010 update
Grote onderhoudsbeurt 300.000. De nummerplaat voor is versleten. Sorry, meer groot nieuws is er niet.
De afgelopen 6 maanden is de Yaris intensief gebruikt. Door omstandigheden veel familiebezoek, ritten voor het werk tot aan bij Basel, de feestdagen. Dat waren 17000 km in krap 6 maanden. Ik houd de vingers gekruist: nog steeds geen grote onderdelen t vervangen. Ik overweeg om een Scan Gauge II (www.scangauge.com) in het zonnebrilvak of zo onder te brengen. Eens moet de radiator slechter worden. Als ik wacht tot het zover is, ontstaat misschien volgschade door oververhitting: koppakking of zo. Tenslotte is er geen koelvloeistoftemperatuurmeter aanwezig. Het aansluiten van de scan gauge op de auto-electronica gaat direct onder het dashboard aan de OBD stekker. Dat kan bij zo'n beetje alle auto's vanaf 1999. Er hoeft dus niets onder de motorkap te gebeuren. Dan heb ik koelvloeistoftemperatuur, inlaatluchttemperatuur, motorlast, toerental, verbruik en nog meer op een display. Vier waardes naar keuze tegelijk. Kost ongeveer EUR 150,=.
Vorige week heeft de Yaris zijn 300.000 beurt gehad bij Toyota Andreae in Zevenbergen. Altijd goede ervaringen mee, vlotte behandeling en geen overbodige werkzaamheden.
Ik heb het onderhoud bij km 302.715 laten uitvoeren. Dat is iets te laat, maar dan kon de APK in een keer meegenomen worden. Kosten van de deze grote beurt 292,69 incl. BTW. Daarbij geen bijzondere werkzaamheden.
Alleen de nummerplaat voor zag er na 9 jaar weer en wind niet meer uit. Door de jaren heen veel kilometers in Duitsland, Frankrijk en Italie. Zowel zomers als winters, met alle weersomstandigheden die je tegen kan komen. De kentekenplaat was vlekkerig, de zwarte verf van de letters deels weg. Een nieuwe plaat voor 10 euro + BTW moest dan maar. Verder niets bijzonders te melden dus.
====================================
315.000 km, 15 – 8 – 2010 update
Morgen weer een 1000 km dag. Via Gummersbach naar Hannover en terug.
Daarmee gaat de km-stand over de 315.000. Alvast een foto gewijzigd: In 2005 tegen de oostenrijkse grens in de winter. Bij aankomst in het hotel 's nachts -15 gr.C. op de display. Na de komende onderhoudsbeurt zal ik de onderhoudshistorie en kosten bij Toyota Andreae ophalen en vermelden. Dat heb ik zelf ook nog nooit opgeteld, dus ik ben benieuwd.
het 11e jaar
- 356.800 km
356.800 km 2-8-2011 update
Schade EUR 1000,= door een klappaaltje. Bij verhuizing dochter ben ik over een neergeklapt (ja dat wel) paaltje gereden. Het scharnier bleek ca 12 cm verticaal omhoog te steken. De uitlaatdemper midden onder de auto hangt echter slechts ca 10 cm boven de weg. En dat tussen de wielen, met een verticale voor en achterzijde van de demper. Er zal (slechts) ca 100 kg in de auto geladen zijn + bestuurder = 200 kg. Langzaam achteruitrijdend ca 2 of 3 km/u stuitte de Yaris terug. Direct duidelijk geluid van uitlaat lek.
Diagnose: verbinding tussen uitlaatspruitstuk en uitlaatpijp naar katalysator kapot. De bouten moeten vervangen worden. Daarvoor moet het uitlaatspruitstuk eraf. Daarbij knappen na 10 jaar en 3,5 ton km echter enkele vastgeroeste bouten. Dus moet de cilinderkop los, hopelijk kunnen de bouten dan eruit zonder de kop te beschadigen. Nieuw spruitstuk. Combineren we met grote beurt 360.000. Ik zal wat foto’s maken.
Maar waarschuwing aan YV rijders: zoals meerdere japanse autos heeft hij weinig bodemspeling, met paar honderd kg nog minder, met door 10 jaar gebruik ingezakte vering nog minder, en de demper haakt vertikaal op een vertikaal obstakel ipv er overheen te schuren. Ik had moeten kijken waarom de bodem wel eens schuurde over een redelijk normale drempel.
Ik heb het niet onder problemen gezet, omdat het aanrijdingschade is. Kun je anders bekijken: een kleine SUV zoals een Toyota RAV of Mitsubishi ASX past beter in ons drempellandschap.
Eind augustus reparatie aanrijdingschade aan uitlaatsysteem.
De laatste dag voor vertrek naar Spanje had ik de auto terug. Daar had ik een slecht gevoel over ivm risico montagefouten. Inderdaad: Airco aan in Belgie veroorzaakt slippen V-snaar. Zelf aangespannen. 70 km verder bij Arras in Noord Frankrijk geratel en over en uit. Afslepen, hotel, kinderen brengen andere auto, Yaris op transport naar Andreae Zevenbergen. Het vermoeden was zuigerveren kapot = motor in de soep. Groot was 2 weken later de verbazing over het telefoontje van Toyota Andreae. De Yaris is weer klaar en kan opgehaald worden.
Later de diagnose gevraagd. De cilinderkop heeft 2 paspennen voor positionering, en een derde precies hetzelfde gat voor olietoevoer nokkenassen. Je raadt het al: een paspen in het oliegat, geen olie in cilinderkop, nokkenassen vastgelopen. Een was zelfs bij de 4e cilinder vanaf de nokkenasketting afgebroken.
Zo’n fout zou te verdoezelen zijn geweest: benzinemotor 3,5 ton gelopen, kan gebeuren, is een keer afgelopen natuurlijk. Dat deed Andreae niet. Ze zochten een cilinderkop en hebben de zaak gerepareerd. Geen kosten hiervoor. Wel had ik de afsleepkosten: ca EUR 115 voor aftransport van de snelweg en ca EUR 500 voor transport naar Zevenbergen (1,20/km). Let wel: dat is EX BTW want bedrijfsauto. De Toyota mobiliteitsverzekering HAD het afslepen geregeld (is nog niet hetzelfde als betaald). Maar die is tot 10 jaar na aankoop geldig en de Yaris was 3 maanden ouder.
Ondertussen zijn we 5000 km verder. Het olieverbruik lijkt met deze cilinderkop niet minder: ca 1 ltr per paar duizend km. Nauwkeuriger heb ik het nog niet bekeken. Dat zou betekenen dat de olie vooral langs de zuigerveren verbruikt wordt, en niet langs de klepsteelrubbers. Deze cilinderkop zal zeker minder dan 2 ton gelopen hebben, misschien omstreeks 100.000 km.
Ik vind het zeer jammer dat we nu niet in de Yaris in Spanje hadden. De vervangende auto was een goede moderne 2007 Focus 2 ltr sport, 147 pk en van alles voorzien. Maar krap: een deel van de bagage kon niet mee ondanks maar 2 personen in de auto. En sightseeing door de Pyreneeën in zo’n lage auto geeft weinig uitzicht links en rechts. Overigens verbruikte de Ford op de franse en spaanse E10 benzine (tot 10% ethanol) ca 5% meer dan op onze E5 95. Er is 4000 km mee gereden = 6 tanks van ca 650 km. 3 x E10 en 3 x Superplus 98 (zonder ethanol dacht ik) Het prijsverschil is 4 ct (Frankrijk) en 12 ct (Spanje). Verrekend met het meerverbruik rijdt Super 98 benzine dus ongeveer even duur. Daarvoor hoef ik het risico van die bio-benzine niet. Ik probeer altijd al zoveel mogelijk km uit een tank te rijden. Daarbij past me meerverbruik (om de bio-industrie te helpen) ook niet.
De Yaris kan nu naar de 375.000 km. Het olieverbruik betekent ca 4 ltr tussen de beurten bijvullen = ca EUR 20. We zien wel hoe het verder gaat.
====================================
Km 361.913, 27 - 10 - 2011
De reparatie van de aanrijdingschade afgelopen augustus (zie onderaan) was dus een crime. Daarna moest de betrouwbaarheid eerst weer bewezen worden. Dus miste de Yaris eerst de Spanje vakantie en vervolgens enkele buitenlandritten. Na enkele duizenden km in NL, werd ie afgelopen week weer voor het eerst voor langere ritten in het buitenland ingezet.
Sinds ca 300.000 km is olie bijvullen tussen de beurten nodig. Het olieverbruik lijkt ca 1 liter op ca 2500 km. Dat is nog acceptabel. Als het de 1 op 1000 nadert, overweeg ik wat te doen. Omdat de rest van de auto in goede staat is en qua uitrusting, comfort en gebruiksgemak bevalt, zal ik vermoedelijk uitkijken naar een ruilmotor. Demontage van zuigers en krukas moet dan uitsluitsel geven.
Nu net gaat het schuifdak niet open. Dat stoort in de winter niet. Ik zal het komend voorjaar nakijken.
Ik ben met de verbruiksmonitor begonnen. Ik haal de fabriekswaardes met extreme rijstijl: in de stad over bekende doorgaande routes, groene golf gebruiken, veel rollen met koppeling in (zonder het andere verkeer te ergeren). Niet zo dicht op voorgangers rijden dat ik ook elke keer moet remmen als iemand afslaat. Alleen voor inhalen moet je er dichter op zitten, maar wie denkt daar tijd mee te winnen? Het is een hele sport om middels rijstijl niet meer te verbruiken als nodig en zinvol is om ergens op tijd te komen. De insteek is: niet onnodig remmen. Als er geremd moet worden, heb ik dan tevoren ergens teveel gas gegeven zonder sneller op bestemming te komen? Zoals voor rode stoplichten in de verte. Kofferbak kleven = altijd onnodig remmen samen met voorganger. Niet remmen op de snelweg maar tijdig de koppeling intrappen.
Dan kan zeer zuinig gereden worden. Met koude motor beginnend 25 km binnendoor en stad Breda heen = 5,7 ltr/100km. Met warme motor andere route 23 km terug = 4,9 ltr/100km.
Op de snelweg is minder mogelijk. 200 km heen met 125 km/u -/-7 = 118 echt (smartphone navi), wind mee en druk verkeer heen = 6,6 ltr/100km. 's Avonds terug 200 km, wind tegen en rustig verkeer = 7,5 ltr/100km.
het 12e jaar
- 399.200 km
370.192 km, 24-01-2012 Update
In maart staat weer APK aan en een kleine beurt. Dan kan ook het nu weigerende (elektrische) open dak gemaakt worden. In de winter stoorde dat nog niet, maar vanaf maart rijd ik in de stad en binnendoor meestal met open dak ipv de airco. De rest van de familie gebruikt de airco.
Ik had de banden langere tijd niet op spanning gebracht en ze bleken ca 2 bar te zijn. Met de winterbanden rondom terug op 2,4 bar bleek een vaste afstand ineens bijna 2% korter te zijn. Dwz 70,0 (vlg dagteller) ipv ca 71,4 km. Ik zal het nog eens proberen.
Een rubber lijst onder aan het re.voor portier zit los. Die wordt ook vernieuwd. De re. koplamp is origineel en moet eigenlijk vervangen worden. Het dek”glas” (plastic) is nogal gekrast en de al jaren kapotte hoogteverstelling doet het dan ook weer.
De bekleding van de accessoire armsteun tussen de voorstoelen (sinds nieuw) heeft slijtgaatjes. Niet mooi. Wel een onmisbaar ding.
Geen grote mededelingen. De auto bevalt al ruim 10 jaar en gaat dus door.
Ik was uit interesse gaan kijken naar een Hyundai i40. Mooi open dak, maar lage zit. Wel zeer ruim. Echter de ix20 had ook zo’n mooi open dak, een 124 PK 1.6 benzine motor, zat lekker hoog, trekt ook 1300 kg en leek voldoende. In de gewenste uitrusting ook meer dan 25.000. De i40 is niet zoveel duurder: ca 30.000. De plastic knoppen zouden mettertijd wel kunnen afbladderen en lelijk worden. De kale plastic look van de Yaris Verso, of bv een Mitsubishi ASX, is niet premium maar blijft lang goed. We zullen zien.
=========================
372.041 km, 12-02-2012 Update
Het elektrische open dak is helemaal niet kapot. Ik had de knop kinderblokkering van de elektrisch bediende ruiten in de armsteun ingedrukt. Die blokkeert ook het dak. Ik heb de auto ook pas 10 jaar! Dat is me ook wel eerder overkomen. In september reageerde de dakmotor wel, maar stokte toen. Het zat gewoon vastgeplakt door meerdere weken niet gebruik en mogelijk plakkerige vervuiling tussen de afdichting. Die was nu in de vrieskou opgedroogd en dus werkte het dak weer. In maart komt de APK en 375 (duizend) beurt. Er zal een vergane deurstrip rechtsvoor vervangen gaan worden. Er zijn nu geen andere bijzonderheden.
Voor die tijd is nog een trip naar Polen gepland.
==================================
397.949 km, 9-9-2-12 Update
Ondertussen is de Yaris Verso op vakantie naar Noord Spanje geweest: L’Estartit. Ca 1500 km. Maar eerst het onderhoud en reparaties sinds afgelopen januari.
10 februari 2012 371.901 km: De accu komt zwak over tijdens starten. Dat wacht ik niet af en een nieuwe wordt geplaatst. Kosten EUR 115,=
14 maart 376.830 km:Een “75.000 km” beurt, ruitenwissers en een kentekenlampje. EUR 248,=
2 mei 381.190 km: Massasluiting in linker achterlicht. Als de richtingaanwijzer links aan knippert het achterlicht zwak mee. Inderdaad enige corrosie op de richtingaanwijzer stekker. Dat is waarschijnlijk de afgelopen 11 jaar veroorzaakt door de waterafvoerleiding slang van de rand van het schuifdak. Die eindigt in het linker achterlicht, waar het water dan verder onderin uit moet lopen. Het is dan wel vaker wat vochtig in die ruimte, en dat heeft kennelijk corrosie veroorzaakt. EUR 21,=
31 mei 383.711 km: Bij buitentemperatuur 25 graden, 120 km/u en airco aan ging het rode lampje van de motortemperatuur branden. De radiator bleek te ver heen te zijn. Let wel: de originele radiator waarmee de auto geleverd is. Ik heb zoals zo vaak Toyota Andreae om garantie gevraagd, maar niet gekregen . Het kwam goed uit gezien de bedoeling naar Spanje te rijden. Beter nu dan op vakantie. Bij deze gelegenheid dan ook maar eens de rechter koplampunit vervangen. Het dek”glas” (plastic) was dof en gezandstraald door de vele kilometers en had de volgende APK niet overleefd. Bovendien deed de hoogteverstelling aan beide zijden dan weer. Verder is de airco opnieuw gevuld. Totaal EUR 628,=.
25 juli 390.174 km: Een “90.000 km” beurt met een remlampje en het middendeel van de uitlaat. Dit laatste bleek een laat gevolg van de bodemcontact schade een jaar geleden. De RVS uitlaat is smetteloos en lijkt in orde. Bij koude motor is het geluid OK, maar bij hete uitlaat op de snelweg duidelijk storend teveel gebrom. In de stad is het geluid dan weer bijna weg. Er zit een door temperatuur openende scheur in de las van de middendemper en de pijp naar achteren. Deze verbinding heeft een opdoffer gehad toen de demper achteruitrijdend bleef hangen op een obstakel. Totaal EUR 539,=, waarvan de helft voor de uitlaat reparatie.
23 september 399.200 km: Nu dus aangekomen op bijna 400.000 km. Er zijn nog geen bedoelingen met de auto te stoppen. Het olieverbruik was op vakantie 1 liter op ca 2000 km. Dat is nog steeds acceptabel. Het benzineverbruik (zie verbruiksmeter) bleek bij ruim 120 km/u op de Samsung S2 Sygic navigatie (128 km/u op de Yaris snelheidsmeter) 1 op 13. Dat is met airco aan en buitentemperaturen van 40 graden op de Franse A20 in het zuiden. Zie de foto met temperatuur 42 graden: de Yaris meet al 11 jaar de buitentemperatuur met een constante afwijking van 2 graden te hoog.
Duidelijk worden plastic bevestigingsclips van lijsten en panelen ondertussen hard en minder elastisch te zijn. Ze zitten minder stevig, maar het zit nog steeds wel. Indien nodig zet ik wel nieuwe clips. Elektrische ruiten functioneren sinds nieuw. Dit ter attentie van Volkswagens, waar de ruiten wel eens onderin kunnen vallen. Het schuifdak idem OK. Dynamo, startmotor, katalysator zijn bv nog origineel. Nu reed ik een auto met goed uitzicht in de Pyreneeën. Ramen en dak open en het rijdt heerlijk de bochtige binnenwegen omhoog en naar beneden.
Punt van kritiek: Vrouw en zoon hebben al 2 jaar heel af en toe last van hangen van het gas bij volgas geven. Ik heb het nooit, maar geef ook geen volgas. Het wordt veroorzaakt door de 2e gaskabel van de cruise control. Als die uitgeschakeld is, beweegt de kabel door het gaatje van de nippel. Inspuiten met WD 40 verhelpt het een paar maanden. De oorzaak is dus een aftermarket constructie, en niet het beroemde hangende gas van Toyota.
Verder alles in orde met de Yaris Verso. De auto is zekere wat luid met zijn ruim 4000 rpm bij 120 km/u, maar ik ben eraan gewend. En wat de auto in 11 jaar ondertussen alles getransporteerd en verhuisd heeft is niet te beschrijven: machines, meubels, huisraad, kringloper spul, afval, tuinafval, studerende kinderen naar stageplaatsen, sportende kinderen naar toernooien, fietsen, Sinterklaas met mijter op en staf door het dak. We blijven rijden.
10 jaar onderhoud
- 332.475 km
10 jaar onderhoud en reparatie
334.000 km, 2 – 2 – 2011 Kostenoverzicht van 10 jaar
Onderhoudskosten van 10 jaar Yaris Verso 1.5 benzine over meer dan 300.000 km. En alles met dezelfde eigenaar-bestuurder (+ familie). Omdat de auto bedrijfsmatig rijdt, is alles in de boekhouding vastgehouden.
Jaar - datum – km stand – km/jr - EUR onderhoud in dat jaar – kosten ct/km in dit jaar - ct/km totaal
2001 16-05-2001 km Aflevering
================================
Onderhoud 15k en de eerste van vele zomer-winterbanden wissels. De auto begint met 4 jaar in de lease incl. een set Bridgestone zomer- en Michelin winterbanden. Alles in de tegenwoordig smalle maten 175/65-14..
2001 – 26.10.2001 - 14.965 km stand - 14.965 km dit jaar - EUR 147 - 1.0 ct/km dit jaar- 1.0 ct/km totaal
================================
Onderhoud 30k en 45k. Nieuwe ruitenwisserschakelaar, zelf kapot gemaakt.
2002 – 04.11.2002 - 45.954 km stand - 30.989 km dit jaar - EUR 538 - 1.7 ct/km dit jaar - 1.5 ct/km totaal
================================
Onderhoud 60k. Waterafvoerslang van de open-dak rand door de raamstijl verstopt door het onder de bomen parkeren met dak open. Het water klotst in de rand en lekt in de auto, maar makkelijk te fixen.
2003 – 14.11.2003 - 75.380 km stand - 29.426 km dit jaar - EUR 530 - 1.8 ct/km dit jaar - 1.6 ct/km totaal
================================
Onderhoud 90k en 105k. Probleem met alarm dat niet wil uitschakelen, EUR56 voor serviceauto. Het gebeurde een enkele keer per jaar, maar loste zich dan binnen een minuut zelf op. Vreemd genoeg daarna niet weer gebeurd. In december overlijdt de eerste accu en laat de auto me dus staan. Door Toyota Andreae direct opgelost. Ik had de tekenen van zwakker starten genegeerd, en had het dus voor kunnen zijn. Er is een nieuwe voorruit gemonteerd omdat er een na een harde steenslag een scheur in kwam.
2004 – 28.12.2004 - 118.313 km stand - 42.933 km dit jaar - EUR 571 - 1.3 ct/km dit jaar - 1.5 ct/km totaal
================================
Onderhoud 120k, 135k en 150k, is dus drie beurten. Plus een enkel lampje. Verder zelf (zoon) een contactsleutel (van 2) met afstandbediening kapot gemaakt door er een stoel op te klappen.
In het voorjaar twee nieuwe zomerbanden.
Per einde van het jaar de auto voor 7000 incl.BTW overgenomen van de leasemij. Auto sindsdien bedrijfsmatig in eigendom.
2005 – 30.12.2005 - 160.000 km stand - 41.687 km dit jaar - EUR 1.350 - 3.2 ct/km dit jaar - 2.0 ct/km totaal
================================
Onderhoud 165k, 180k en 195k. In juni nog twee nieuwe zomerbanden. Verder een nieuwe pakking in het aircosysteem met hervulling en een nieuwe voetmattenset. Zowaar een echt vervangingsdeel: nieuwe afdichting van de voorste uitlaatpijp.
In november vier nieuwe winterbanden Good Year, omdat die het in de tests goed deden.
Buiten de kosten gehouden: vervanging van de CD navi voor een DVD navi, nog steeds met het kleine pijltjes-scherm om het diefstalrisico te verkleinen. Om een bestemming te vinden werkt dat kleine scherm net zo goed.
2006 – 01.12.2006 - 204.958 km stand - 44.958 km dit jaar - EUR 1.583 - 3.5 ct/km dit jaar - 2.3 ct/km totaal
=================================
Onderhoud 210k, 225k en 240k. Nieuwe V-riemen, wat dashboardlampjes. Omdat de auto op scherpe richels met 3 man erin doorsloeg, zijn (Toyota Andreae vond het niet nodig) nieuwe achterveren gemonteerd, EUR200. Het doorslaan was wel weg. Ik had tamelijk veel met ca. 150 kg achterin gereden.
In November alweer vier nieuwe winterbanden. De Good Years waren in een (te) warme winter weg (4 mm) door veel km en teveel te haastig en te hard (150 km/u) rijden. Nu weer Michelins.
2007 – 17.11.2007 - 242.000 km stand - 37.042 km dit jaar - EUR 1.391 - 3.8 ct/km dit jaar - 2.5 ct/km totaal
=================================
Onderhoud alleen 255k. Ook is er dit jaar minder zakelijk mee gereden, daarvoor meer privé. De andere auto doet met meer dan 50.000 km het meeste zakelijke werk.
2008 – 22.11.2008 - 267.744 km stand - 25.744 km dit jaar - EUR 364 - 1.4 ct/km dit jaar - 2.4 ct/km totaal
=================================
Onderhoud 270k en 285k. In januari overlijdt de tweede accu. Omdat het dichtbij was, nu één van KwikFit. Weer een afvoerslang van het open dak verstopt door bladresten. Ja ja, zo langzamerhand beginnen er serieuze dingen te verslijten ;) . Een uitlaatklem is verroest. De deurvanger achter is versleten EUR152 (duur). Overigens elk jaar wel een set wisserbladen, maar dat is niets bijzonders.
Het olieverbruik kruipt langzamerhand boven de 1 liter per 15000 km, dus wordt er bijgevuld tussen de beurten. Nieuwe deurvangers in de voorportieren maken dat die weer positief open blijven staan. De 2e set matten is vervangen voor maatgesneden plastic antislip nopmatten. Ziet er wel erg als bedrijfsauto uit, maar origineel niets meer leverbaar. Bovendien was de 2e Toyota mattenset gevaarlijk: ze waren zo dun dat ze met vouwen onder of op het gaspedaal schoven.
Overigens niet in de vermeldde kosten opgenomen: reparatie van de diepe groef in de rechter achterdeur door in de parkeergarage de bocht te krap tegen de vangrail te nemen (dochter), kostte EUR 2.407. Ik vind dit niet relevant voor de onderhoudskosten per km.
2009 – 27.10.2009 - 286.947 km stand - 19.203 km dit jaar - EUR 1.078 - 5.6 ct/km dit jaar - 2.6 ct/km totaal
=================================
Onderhoud 300k en 315k. Nieuwe kentekenplaat EUR10, want die zag er ondertussen slordig uit. De 2e nieuwe voorruit, nadat een steen bij de rand een doorlopende scheur maakt. Ik was er blij mee want de ruit zag na 200k bij donker weer en regen en bij tegenlicht krasserig. Het olieverbruik is nu 2 liter bijvullen tussen de beurten, maar 1 ltr/7500 km is nog niet verontrustend. Opmerkelijk is het verschil in schakelen met nieuwe versnellingsbakolie. Kost maar EUR 33, en schakelt stukken beter. Dat had ik 3 jaar geleden moeten doen. Het staat niet in het Yaris onderhoudsschema, en daar hebben ze gelijk in. Het houdt lang genoeg, en de bak moet met 300k liefst gewoon kapot gaan (ik ben commercieel en cynisch).
In het voorjaar reed rechtsvoor een winterband de flank kapot in een bierflesbodem. Door mijn vrouw ja. Het valt wel op dat ikzelf niets kapot maak, maar de familie alles :). Nieuwe winterband, en ook nog van Dunlop = nader merk dan de andere drie. Niets aan te doen.
Precies in de laatste week van het jaar heb ik een nieuwe koplamp EUR 254 laten plaatsen. Bij vervangen van de derde set H4 pitten (sinds nieuw) brak in de kou en met ongeduld een plastic lipje van de lampklem = exit hele unit. Zonde, maar de plastic koplamp-”glazen” waren 300k oud, en ook niet meer fris. Bovendien is de elektrische hoogteverstelling van beide zijden een zwak punt en al jaren kapot. Het is nu echter een APK punt, en nu heb tenminste één zijde weer helemaal in orde. De andere komt deze zomer.
2010 – 29.12.2010 - 330.641 km stand - 43.694 km dit jaar - EUR 1.548 - 3.5 ct/km dit jaar - 2.8 ct/km totaal
==================================
Onderhoud 330k. Nu 1 maand in het nieuwe jaar, en de auto slijt duidelijk: een enkel lampje, en het raamrubber bestuurderszijde tocht. Een nieuwe kost EUR 115. Van het interieur display (voor radio, boordcomputer en navi) is de naviknop versleten door mijn vele gedruk erop. Een gebruikte display van www.deijne.nl voor EUR 65 lost dit op.
2011 – 31.01.2011 332.475 km stand - EUR 505 dit jaar tot nu toe.
Overig commentaar.
Totaal heeft de auto nu 20 banden versleten. De winterbanden halen misschien wel of niet nog een seizoen. Er wachten nog twee zomerbanden in de opslag met 3 mm profiel. De auto heeft dus gemiddeld ca. 65.000 km per set banden gereden.
Komende Mei is hij 10 jaar oud. Oneindig gaat dit niet, maar het is aardig te bedenken wat er nog niet vervangen is: deel van de uitlaat en de katalysator, radiator, airco, dynamo, startmotor. Ik wil wel met een www.scangauge.com de koelwatertemperatuur gaan bewaken, want eens gaat de radiator kapot. En dat wil ik niet te laat merken.
Totale onderhoudskosten EUR 9606 over 332.475 km = 2,9 ct/km, incl. banden. Daarvoor wordt dan wordt de hele auto perfect bijgehouden.
Klein onderhoud
- 407.805 km
407.770 km, 07-12-2012 Update
Afgelopen week is een 105.000 km onderhoudsbeurt uitgevoerd. Totaal EUR 151,65. Dat is incl EUR 23,53 voor een reserve “lege sleutelbody” en een batterij. Ik had nog tweede sleutel met afstandsbediening. Die was ooit in een strakke broekzak met gereedschap gekraakt. Het plastic huis was gescheurd waardoor de plastic greep dreigt te breken in het contactslot. Interessant: De dealer berekend EUR 15,= ipv EUR 100,= omdat het niet origineel Toyota is. Het is dan een blanco, die ik bij de hakkenbar met een originele sleutel pas heb laten slijpen. Deze niet originele sleutelbody heeft wel het Toyota logo en CE sticker. Onze importeur zal dit misschien ter ore komen, waarna hij zwaar op zijn dealers gaat leunen om deze achterbakse praktijken een halt toe te roepen.
Winterbanden.
Met de eerste sneeuw bleek een verkeerde zuinigheid. De winterbanden hebben voor nog 4,5 en achter bijna 4 mm. Dat is de afkeurmaat voor winterbanden en ik kan zeggen dat dit juist is. De auto gleed duidelijk teveel. Dat gaat deze winter bij trips in Duitsland dus niet verder goed. Er zal een set Michelin Alpin A4 op moeten om het weer goed te krijgen. Ter vergelijk: mijn zoon heeft een 2000 Yaris Verso gekocht. Behalve wat achterstallig onderhoud zijn er vier nieuwe Good Year Vector 4 season banden onder gekomen. Deze zijn in de winter bijna zo goed als echte winterbanden, dwz de beste zijn beter, maar de slechtste niet. Als zomerband net zo’n kwalificatie. Deze nieuwe banden bleken duidelijk beter te pakken als mijn Michelin winterbanden in 4e seizoen, geschat ca 40 tot 50k km gereden.
Beide YV’s bleken goed dichtgevroren deuren te hebben. Zulke 10 jaar oude rubbers zijn poreuzer en houden meer vocht vast. Ze zijn nu met de siliconen stift behandeld. Het resultaat moeten we nog zien.
De hoogteverstelling van de koplampen doet het sinds de inbouw van de tweede nieuwe koplamp. Het olieverbruik is ca 1 ltr per 1500 km. Opvallend is dat het olievolume tussen max en min op de peilstok bijna 1,5 ltr is. Sinds ca 300.000 km is dat langzaam maar gestaag opgelopen. Verder werkt alles. De bekleding van de middenarmsteun, bij aflevering als accessoire ingebouwd, is gescheurd door verhuizingen en afval transport. Hele bankstellen zijn vervoerd, zij het met half openstaande en vastgebonden achterdeur.
Dit jaar is er ruim 40.000 km gereden. Had ik beter een diesel kunnen nemen? Persoonlijk ben ik nu blij dat het een benzine is. Sinds ca 2006 maak ik uit reviews op dat diesels minder betrouwbaar zijn en meer reparatiekosten veroorzaken. Vliegwielen, injectoren, sensoren, EGR, roetfilter, de elektronica die alles aan elkaar knoopt, de werkplaatsen die zich door de software updates een weg moeten worstelen. Zie de review van de Ford C-Max van 8-12-2012. Die heeft wat veel problemen maar ze zijn wel symptomatisch. De reactie van Ford is ook meesterlijk: “Uw problemen komen bij 3 auto’s voor”. Dus als je van een andere leest, kan het nog. Op internet is te vinden dat het breder voorkomt.
Ik blijf gewoon benzine rijden. De katalysator voldoet bij de APK nog steeds aan de (zeer lage) eisen.
Versnellingsbak vervangen
- 414.155 km
Eind Januari kwam er een licht getik bij rechtuit rijden. Natuurlijk gebeurde dat in Duitsland. Ik dacht een paar dagen eerder bij thuis ook wat te horen met de radio uit, maar vond het niet zo belangrijk. Nu in Duitsland was het duidelijker. Naar een Toyota garage voor diagnose. De aandrijfas was eerste verdachte, maar bij bocht rijden hoorden we niets. Op de brug bleek er teveel speling links voor in het lager naar de linker aandrijfas. Daar hoort kennelijk wel wat speling in, maar het was duidelijk meer dan rechts.
Mogelijke oorzaak van het kapotte versnellingsbaklager: September terugkomend uit Spanje is linksvoor een metalen pijp onder het wiel door gegaan. Gestopt en bekeken: het was wel geen los fietsstuur-met-stuurpen, maar dat beschrijft het voorwerp het beste qua maat, vorm, gewicht en kaliber. Alles werkte nog en we hoopten dat er niets kapot was. In december op winterse binnenwegen onderweg naar Berlijn viel er een brok ijs van 10-15cm doorsnee onder een vooruitrijdende vrachtauto. Ik kon het niet ontwijken en het linker voorwiel ging er met een enorme klap overheen. Deze twee klappen zullen niet geholpen hebben, al kan de bak ook gewoon op leeftijd slijtage ontwikkelen. Hoewel nooit zeker heb ik het gevoel dat zonder het blok ijs de bak nog heel zou zijn. Maar de koppeling zat er toch aan te komen, en het hoort bij gebruiksrisico's.
Overweging: ik moest nog een paar honderd km verder en dan terug naar huis. Zou het nog 1000 km houden? Ik reed in enkele dagen voorzichtig ca 50 km tussen hotel en werkplek en het geluid nam toe. Het risico van stilstaan op de Autobahn en geschatte afsleepkosten van EUR300 deden mij besluiten de auto ter plekke in reparatie te geven.
Bericht: lager inderdaad kapot, maar ingeperst. Bakrevisie ca EUR1200. Beter gebruikte bak opzoeken. In Nederland gevonden en voor EUR 400 excl BTW en verzendkosten laten bezorgen. Nu de bak eraf lag, werd ook de koppeling vervangen. Die had nog 1 mm voering over en was dus ver op. Als laatste veroorzaakte demontage van de stabilisatorstangen dat de rubber bussen daarin verkruimelden. Overzicht kosten EX BTW (bedrijfsauto):
Versnellingsbak uit- en inbouw 244
Diagnosewerk 125
Koppeling 239 + vervangen 30
Nieuwe stabilisatorstangen 62
Incl. overige kosten totaal EUR 750 op de rekening
Precies vier weken na achterlaten van de auto in Duitsland hebben we hem weer afgehaald. Dus heel februari heeft de Yaris stilgestaan. De nieuwe koppeling trapt wel veel lichter in.
Totaal dus EUR 1150 EX BTW, los van de extra reiskosten. Voor mij geen overweging om de auto op de schroot te doen. De afschrijving en rentelast zijn natuurlijk nihil. En verder rijdt en bevalt de auto als voorheen uitstekend. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Wat betreft auto erbij: Ik lonk nu naar een Kia Optima Hybrid. Die beheerst het rollen met de motor uit (koppeling ingedrukt YV)
Vakantie Italie
- 431.200 km
Terug van vakantie. De Yaris Verso deed het goed, ook in de hitte dankzij airco. Het einde nadert wel voor deze motor, dwz het olieverbruik is stabiel en langzaam opgelopen naar 5 liter op de 3500 km afgelopen weken. Een revisie is duurder dan een gebruikte motor met 50 tot 100k km vvoor EUR 500. Inbouw kost nog eens ca 1200. Maar de rest van de auto is zo goed, dat weggooien zonde is. Op cruise control 120 op de teller = 112 op Sygic navi (Samsung S2). Met airco aan verbruik dan ca 1 op 15,5. Ik gebruik daarvoor wel besparende risjtijl, maar tussen de stops is gemiddelde snelheid 104 km/u. Balanceren na bandenwissel blijft het grootste probleem. De zomerbanden bij Andreae trilden iets: kleine garage in de buurt vond (zoa
Vakantie Italie
- 431.200 km
Terug van vakantie. De Yaris Verso deed het goed, ook in de hitte dankzij airco. Het einde nadert wel voor deze motor, dwz het olieverbruik is stabiel en langzaam opgelopen naar 5 liter op de 3500 km afgelopen weken. Over de Gotthard pas (niet tunnel) is leuk. Naar beneden rijden is veel remmen op de motor, dat zet olie af in de cilinders. Als dan verder beneden weer gas gegeven wordt, komen er flinke rookwolken uit. Omdat we met het dak open rijden, woei de stank naar binnen. Eerst dachten we dat wegwerken diesels hadden draaien. Daarna kwam er rook in de auto door het dak, en dachten we dat er iets fout was. Maar het bleken eigen rookwolken. Was na een km weer over.
Een revisie is duurder dan een gebruikte motor met 50 tot 100k km vvoor EUR 500. Inbouw kost nog eens ca 1200. Maar de rest van de auto is zo goed, dat weggooien zonde is. Op cruise control 120 op de teller = 112 op Sygic navi (Samsung S2). Met airco aan verbruik dan ca 1 op 15,5. Ik gebruik daarvoor wel besparende risjtijl, maar tussen de stops is gemiddelde snelheid 104 km/u. Balanceren na bandenwissel blijft het grootste probleem. De zomerbanden (montage via dealer Andreae bij beurt) trilden iets maar wel storend en overbodig: kleine garage in de buurt 15 g onbalans in alle 4 wielen. Profile Tyre en Kwikfit gebeurde dit ook regelmatig. Ik heb nog steeds geen alternatief gevonden met zoveel ruimte, comfortabel rechtop zitten en rijgemak. Honda Jazz Hybrid 2014 met 7V DCT misschien? Moet ie wel schuifdak hebben.
Hoe lang nog?
- 438.112 km
De vakantie naar Toscane ging goed. Olieverbruik 1 liter per 750 km. Hij loopt dus op mengsmering: elek 50 liter benzine een liter olie. Afdaling van de Gotthard pas (niet tunnel) met veel remmen op de motor verzamelde veel olie in de motor. Verder naar beneden weer gas geven deed rook naar binnen slaan door het open schuifdak. We dachten aan brand onder het dashboard.
Het vermogen is ook voelbaar minder als van de Yaris Verso 1.5 van onze zoon. Ik rijd door zolang het gaat, en zal dan een gebruikte ruilmotor van de sloop erin laten zetten.
Het einde van de mengsmering gestookte motor
- 441.900 km
km 441514: Het einde van de mengsmering gestookte motor.
Hoewel de Yaris de Italië vakantie zeer zuinig reed, had ik het gevoel dat de motor zwakker aanvoelde. Ik reed er voorzichtig mee, maar het houd een keer op en dat bleek. Zoon reed en dat geeft ten eerste direct een hoger verbruik. Terugkomend vlak bij huis gaf hij bij 120 km/u volgas om een vrachtwagen heen en constateerde nauwelijks reactie van de motor. Daarna hoorde ik een iets ander motorgeluid. Een cilinder was te horen. De laatste 10 km reed het nog, maar het geluid nam toe. Thuisgekomen was mijn inschatting dat het voorbij was met deze motor.
Onze lokale garage Knobel Etten-Leur had juist 4 nieuwe winterbanden voor me besteld. Omdat ze de overige auto’s in de familie uitstekend onderhouden, werd de opdracht uitgebreid met een motorwissel. Via www.onderdelenlijn.nl ontving ik 9 offertes van EUR 350 tot 550 voor gebruikte 1.5 benzine motoren. Een aanbieding noemde EUR 1250. Telefonisch zeiden ze dat deze motor slechts enkele jaren oud was en een lage km-stand had. Weliswaar van “Engelse herkomst maar dat maakt niet uit”. Japoto Wirdum kon er een leveren van 2003 met 113.000 km voor EUR 500 (Geen BTW)(incl een wiel en achterdemper voor dochters Yaris, idd dezelfde dochter die ook mijn Yaris ooit schade reed).
De cilinderkop reparatie in 2011 (na bodemcontact uitlaat) bij Toyota duurde destijds 4 weken in de vakantietijd. De montagefout daarbij bleek vervolgens de oorzaak van de enige keer dat de Yaris me onderweg in de steek liet. De vele werkonderbrekingen hebben mogelijk bijgedragen aan de montagefout. Knobel heeft uurtarief 48/uur EX BTW en dat is minder dan de EUR 75/uur EX BTW van de Toyota dealer. Voor EUR 1336,= incl BTW had Knobel de motor gemonteerd en waren de 4 nieuwe winterbanden geleverd. En zoals kennelijk alleen Knobel lukt: in één keer trillingsvrij gebalanceerd.
Gisteren eerst volgetankt en toen 300 km gereden. De motor klinkt en gedraagt zich normaal. Het verbruik lijkt wat hoger dan de zeer zuinige oude motor. Maar die liep op 1 op 50 mengsmering: 1 liter olie op 750 km = 50liter benzine. Mogelijk dat de lage compressie helpt bij rustig rijden.
Ik rijd sowieso voorzichtig, maar zal waarschijnlijk komende week naar Zuid Duitsland gaan. We zijn benieuwd hoe de motor zich gaat houden.
Het 13e jaar met 35.000 km/jaar
- 454.589 km
Na de motorwissel in November bleek toch na enkele dagen de terug geplaatste oude waterpomp te lekken. En veel ook. De keerring had de ombouw niet overleefd. Dus plaatste Knobel een nieuwe waterpomp, kosten EUR 191 incl BTW: helft waterpomp en helft arbeidsloon. Daarna bleef alles goed en de motor lijkt gezond. Geen olieverbruik en de kleur van de olie is zelfs na 5000 km nog goudgeel.
Op 4 Februari (450.952 km) de 30e onderhoudsbeurt bij Toyota Andreae in Zevenbergen. De Yaris heeft nog nooit een beurt daar gemist. Dat zullen ze niet vaak meemaken dat dezelfde auto volgens voorschrift onderhouden wordt, en dan ook nog door dezelfde berijder (en eigenaar, als we de eerste 4 jaar lease daar ook onder laten vallen). De kosten waren EUR 244 EX BTW. Monteren nieuwe telefoonhouder, ruitenwissers. AP en vervangende auto voegden er 116 EX BTW aan toe. Totaal EUR 436 incl BTW.
De achterremmen schijnen bij de volgende beurt te moeten worden vervangen. En in het portier rechtsvoor werkt de elektromagneet van de vergrendeling traag. Een nieuwe kost echter EUR238 en dat vind ik te veel. Dan zoek ik wel een gebruikte. Vergelijk dit soort bedragen eens met de kosten van de vervangende motor die EUR 400 (+inbouw) kostte.
Die motor is na de eerste paar duizend km net zo zuinig als de vorige: ca 6,5 ltr/100 km bij een rustige rijstijl zonder korte stukjes. Op langere afstanden, en als het loont in de reistijd, rijd ik ook wel constant 130 of 140 op de teller. Dat is op Sygic telefoon app navi 121 en 131 km/u. Het verbruik is dan 7,5 tot 8,5 ltr/100 km afhankelijk van verkeer en wind. Anderzijds 120 op de teller en volgeladen in druk vakantieverkeer is ook maar 6,5 ltr.
Ik ben per ongeluk met de voorwielen over een 10 cm hoge stoeprand gereden, maar de wiellagers schijnen dat te hebben overleefd. Dus nog steeds origineel.
De dure Philips koplamppitten van EUR 60 per twee van Halfords zijn hun geld waard. Veel beter licht.
De beschadigde stof van de middenarmsteun (accessoire) stoort me wel. Staat lelijk. En de gladde plastic noppen anti slip matten zijn zeer hygiënisch en degelijk, maar wel echt bedrijfsauto. Een Halfords mattenset zoals in dochters Yaris ziet er beter uit. Verder is het stuur natuurlijk volledig glad en spekkig om beet te pakken. Dat voelt ook versleten. Kleinigheden die uit hobbyisme nog wel opgelost worden.
Het doorrijden met deze auto is ondertussen inderdaad een hobby geworden. Ik zit nog steeds goed, rijd zoveel mogelijk met open dak en geniet van de ruimte van binnen en het compacte formaat van buiten. Ik heb gereden met een Suzuki SX4 S-Cross met ook een open dak. Fijne auto. En de 1.6 benzinemotor is beduidend zuiniger dan de kleine turbo benzinemotoren in een Dacia Duster en Skoda Yeti (Autoweek test). Met 25% bijtelling, dus altijd mooi lopen en goed op het gas reageren. Niet zoals een 20% bijtelling motor met een kunst en vliegwerk stotterende afstelling. Om maar niet te spreken van diesels met hun noodloop met filter regeneratie en EGR problemen. Ik houd het op zo goed mogelijk ca 1000 kg en ca 100 PK, normale benzinemotor zonder turbo..
De voorveren zijn wel te ver ingezakt. Over zo’n heel gemene korte hoge richel in een woonwijk sloeg de onderkant hard aan bij het doorveren. Echt heel langzaam gereden, maar net verkeerde snelheid. De auto heeft gewoon te weinig grondspeling.
Ik blijf deze review bijhouden. Niet om andere mensen te bewegen dezelfde auto te rijden, maar om te laten zien dat erg lang doorrijden in combinatie met goed onderhoud erg goedkoop rijdt. De onderhoudskosten zijn lager als afschrijving en rente van een nieuwe(re) auto. Het kan met de meeste auto’s en merken, zolang men van pech of ongelukken gevrijwaard blijft.
Het 14e en 15e jaar
- 506.893 km
De Yaris Verso saga continues. Toen ik met het autootje begon had ik niet kunnen denken dat ie het zo lang uit zou houden. Overigens is de bijtelling (altijd zakelijk gereden) bij het verstrijken van het 15e jaar in mei 2016 van 25% (van ca EUR 25000) gestegen naar 35%. Dat lijkt niet goed, maar dat betreft dan 35% van de dagwaarde. Die bepaal je niet zelf, maar kan de dealer uitprinten na ingave van gegevens op een website. Ik denk website belastingdienst. Mijn waarde schatting in het algemeen EUR 50 per resterende APK maand voor elk nog rijdend wrak zat er niet ver naast. Ik heb het precieze bedrag ergens staan maar de waarde vlg website werd ca EUR 800. Daar 35% van is bijtelling EUR 270 per jaar ofwel EUR 25/mnd.
Vanaf April 2015 tot sep 2016 is de Yaris Verso voor korte afstanden auto gebruikt, vooral door de familie. Nog niet eerder heeft het autootje zo weinig gereden. De km stand in die periode klom slechts van 480.000 naar 495.000. Daar zat op het laatst wel weer een Spanje vakantie bij van 4000 km.
Met de auto is niets bijzonders geweest. Winter 15-16 is de accu vervangen omdat de startmotor zwakker draaide en doormeten aangaf dat ie idd zwak was. Dat is vaste prik ca elke 4 jaar schat ik. De onderhoudsbeurten en APK bij 480k (voorjaar 2015) en 487k (voorjaar 2016) waren standaard. Alleen regulier onderhoud en een keer airco bijvullen tegen normale kosten bij de vaste dealer Toyota Andreae in Zevenbergen. Lijkt me leuk dat een auto die er nieuw verkocht is zo lang met dezelfde eigenaar en zoveel km daar zijn onderhoudsbeurten heeft. Dat waren onderhoudsbeurt nr 32 en 33.
Uiterlijk en innerlijk worden er met de jaren niet mooier op. Steenslagschade op de motorkap wordt een roestplek. Een wieldop is verloren gegaan na stoeprandcontact op een rotonde (en laten liggen door de hier niet nader te noemen bestuurster). De vloerbedekking voor bestuurderstoel heeft lelijke slijtplekken. Ook is de elektromagneet van de centraal vergrendeling in de linksvoor portier al lang kapot. Een nieuwe kost EUR 250 en dat vind ik te gortig, een gebruikte kost EUR 25 en die heb ik nog niet opgezocht.
Maar typisch Toyota saai: alles werkt verder. Elektrische open dak (altijd intensief in gebruik, tot 100 km/u prefereer ik dat boven de airco) , startmotor, dynamo en natuurlijk de basisfunctie van een auto als geheel: hij doet het. Ook naar en in Spanje. De pas 2e radiator (ca 2013 was de originele op) deed het goed bij 40 graden en gebruik airco. Het olieverbruik is weer nihil sinds vervanging van de versleten motor bij 440k voor een sloopmotor met ca 110k ervaring (zie boven).
Het brandstofverbruik was tijdens het korte afstand gebruik ca 13 tot 14 km/ltr.
Sinds september 2016 is het gebruik weer toegenomen naar ca 3000 km per maand. Die rijd ik zelf en omdat ik er lol aan heb aan “hypermiling” (extreem zuinig rijden, zie Wikipedia), houd ik het verbruik omstreeks de 16 km/liter. Dat is iets zuiniger dan de oorspronkelijke 15 km/liter 2001 fabrieksopgave van het verbruik. Sindsdien zijn auto’s vooral op papier tientallen procenten zuiniger geworden terwijl in de praktijk niets veranderd is. Afgelopen november naar Nürnberg ging ook weer als vanouds. Maar de winters zijn niet meer zoals de auto meemaakte in de jaren 2004 tot 2009 met veel sneeuw op de wegen en -16 graden.
Indien de Yaris Verso niet bij een schade betrokken wordt, zal hij waarschijnlijk tot zijn laatste ademtocht blijven als tweede auto. Een vervanging voor het 35000 km per jaar gebruik komt wel dichterbij. Gedacht wordt aan een auto van 400 tot 435 cm meter lang, iets verhoogde zitpositie, benzinemotor met minimaal 100 PK. Kandidaten Suzuki S-Cross, Honda Jazz, Hyundai ix20 ed.
16 jaar met de Yaris Verso
- 516.500 km
Er is weinig gebeurd het afgelopen jaar. Mijn vorige verslag nalezend zie ik dat de kapotte krukassensor voorjaar 2016 vergeten is. De auto stopte ermee na een paar hikken. Gedenkwaardig: dat was de derde stilval onderweg maar eerste keer dat de YV Yaris Verso ons liet staan door een niet "gebruiksgerelateerd" defekt. De eerste was een spontaan kapotte accu naar 4 jaar. Dat reken ik auto en merk niet aan. De maal was na ca 11 jaar niet de schuld van de auto: een reparatiefout door de dealer verhinderde olietoevoer naar de cilinderkop die dan ook schroot was. De oorzaak van de reparatie was eigen schuld: achteruit de uitlaat tegen een hindernis gereden die daardoor richting cilinderkop een klap kreeg.
Onderzoek naar storingoorzaak en de reparatie van de krukassensor kostte ca EUR 250.
September 2016 ging de mooie Ford Transit Custom 2 liter diesel eruit en draait de YV weer 3500 km/mnd. Vandaar dat de km-stand weer wat rapper oploopt. Eind April wordt een Honda Jazz als eerste auto in gebruik genomen. Daardoor wordt het gebruik van de YV weer "om het dorp". Dat is zwaar voor een auto. Weg doen we de YV niet. We zien wel waar het naar toe gaat.
Behalve de krukassensor is er niets vermeldenswaardig. Beurt nr. 33 en 34 bij resp. 495.000 km en 511.000 km. Winterbanden erop en afgelopen week er weer af. Paar Duitslandritjes in de winter.
Een opmerking over het comfort. In de ondertussen gestarte review van de Honda Jazz roem ik het lage toerennivo daarvan tov de YV. Die is idd luid en hoogtoerig. Daar staat tegenover dat de rechtop zitpositie comfortabeler lijkt als de meer "standaard" zitpostie in de Jazz. Dat wordt onderschat door sommige review reacties, die de YV ongeschikt vinden voor het lange-afstand-werk. De ruimte om de bestuurder, instap en zitpositie bevallen echter nog steeds. Ik ben natuurlijk erg gewend aan de YV maar wat zitpositie betreft is de YV favoriet. Daar staat de heerlijke CVT met zijn gemak en laagtoerige gedrag tegenover. En de Jazz is natuurlijk bij de tijd met zijn uitrusting, boordcomputer ritverbruik weergaves, stabielere weggedrag, USB aansluitingen, telefoon-muziek-weergave ed. Geen open dak helaas echter.
Misschien over een jaar weer bericht over de YV.
Het 16e jaar
- 517.484 km
De YV (Yaris Verso) heeft opnieuw de status van 2e auto gekregen, want sinds April 2017 is er ook een Honda Jazz 1.3 Elegance in gebruik (zie review). Hoewel deze aangenaam rijdt, bewijst de YV nog maar eens overtuigend hoe aangenaam op lange afstanden de rechtop zitpositie is. Zelfs hele dagen of vele honderden km zijn zonder inspanning te rijden. De positie van de armen of arm aan het stuurwiel is in lage dwz normale hoogte auto’s vermoeiend hoog. De Jazz is net niet laag met zijn hoogte van 155 cm, maar de stuurwielpositie lijkt meer op lage auto’s. Daardoor kunnen de benen niet “onder” of naar achteren getrokken worden. Ik zal denk ik erg gewend zijn aan de YV zitpositie in de vele jaren dat we erin rijden.
Over de auto zelf alleen goede berichten. Alles blijft werken, vanaf elektrisch schuifdak tot startmotor. Enkele gebreken die de YV op deze gevorderde leeftijd minder kwalijk te nemen zijn op een rijtje.
1) Een mistlamp heeft gat in het glas door steenslag. Een nieuwe kost EUR 250 en dat is met teveel. Duct tape op het gaatje.
2) Rechts achter is ca 2014 een wieldop verloren gegaan doordat ega een stoeprandje pakte maar ook omdat het plastic van de wieldop harder en minder veerkrachtig geworden is. Toen ik de auto dagelijks reed, schopte ik de iets losstaande wieldop regelmatig terug. Ega kijkt daar niet naar natuurlijk dus dan is ie eens weg. Ziet er lelijk uit, zou met een wieldop van de sloop op te lossen zijn, maar heb ik gewoon nog niet gedaan.
3) De plastic strips voor de rechtsachter wielkast zaten los. Ook hier is de klemkracht uit de clips. Vastgezet met popnagels want is buiten zicht.
Idem plastic kap aan bovenrand binnenkant achterportier: clips klemkracht weg. Hier komen geen popnagels in, dus zullen een keer nieuwe clips in komen.
4) Bekleding in voetenruimte bestuurder is lelijk. Slijtplekken naast het gaspedaal en op middentunnel naast mijn opgetrokken rechtervoet (zie bovenstaande over zitpositie). Stoort mij niet en de eigenfabrikaat stevige rubbermatten (met van die ronde anti-slip rondjes) voorin bedekken het meeste.
5) Meest lastig in dagelijkse gebruik is dat centraalvergrendeling van bestuurdersportier niet werkt. Ook dit is al sinds ca 2014. Een nieuwe kost alweer EUR 250, en een gebruikte EUR 25 of zo. Maar die kan ook weer vlot de geest geven. We doen de deur met de hand op slot.
Een heel goede investering was ca 6 jaar geleden twee nieuwe koplampunits. Daarmee hebben we uitstekend licht uit de ouderwetse 60/55W halogeen pitten. Vaak hebben meer dan 10 jaar oude auto’s extreem verweerde, doffe, gezandstraalde dek”glazen” (ze zijn plastic). Die kunnen worden gepolijst met speciale spulletjes, tandpasta, turtlewax of wat dan ook. Echter de gepolijste dekglazen van de andere twee YV’s in de familie (jawel, er rijden nog een grijze en een rode, beide met omstreeks de 300.000 km) zijn een jaar later alweer dof.
Verder technisch alles bruikbaar. Geen olieverbruik van de bij 440.000 km geplaatste gebruikte motor. Benzineverbruik omstreeks de 1 op 15 op de buitenweg, en 1 op 13 in dorpsgebruik. Afgelopen Mei 2017 was de auto 16 jaar oud en vanaf nieuw door ons zakelijk gereden. De bijtelling is nihil want 35% van ca EUR 800 fiscale dagwaarde. Oftewel EUR 280 per jaar bijtelling.
Toen de auto 10 jaar oud was suggereerde de accountant de auto in privé te gaan rijden en dan km te declareren aan het bedrijf. Dat is echter ongunstiger dan brandstof en onderhoud excl BTW te nemen.
De YV bevalt nog steeds supergoed. Betrouwbaar, zit fijn en extreem veelzijdig bruikbaar. Dochter heeft een tweeling gekregen en de twee Maxi-Cosi’s met bijbehorende groot wandelwagenonderstel gaan wel in (haar en onze) YV maar in de zeer veel auto’s niet.
De YV blijft.
35e onderhoudsbeurt bij Toyota Andreae Zevenbergen
- 520.232 km
Omdat de Jazz nu de meeste km rijdt, maakt de YV minder afstand. Maar hij wordt wel intensief gebruikt in het korte afstand werk. APK + onderhoud was aan de beurt. Omdat ik in het verleden eens net te vroeg ben geweest met APK, is de APK-datum helaas nu in Maart ipv in Mei. Dat is wel jammer want Mei paste goed tegelijk met bandenwissel naar zomerbanden. Nu moet dat apart. De Toyota dealer Andreae, die de auto in 2001 nieuw geleverd heeft, bleek een aantal jaren geleden de banden niet meer zelf te doen maar ging een dorp verderop. Sindsdien doen we de banden bij de lokale vrije garage Knobel. De APK benodigde niets bijzonders behalve een remlamp en een kentekenplaat lamp.
Verder werkt alles. eerste dynamo, startmotor, elektrische open dak werkt. Wel ben ik blij met de ca 7 jaar geleden vernieuwde koplamp units. Helder "glas" en goed licht ipv de doffe gezandstraalde koplampen van de andere twee YV's in het gezin. Die staan overigens beide omstreeks 300.000 km en beide zijn niet van plan ze te vervangen. Toegegeven: een daarvan heeft minder keus want er is een tweeling kinderwagen met bijbehorende uitzet en bezetting te vervoeren. Maar onze YV is weer klaar voor een volgend jaar. Gebruiksgemak en zitpositie blijven superieur aan de Jazz en zo'n beetje elke andere "lage" auto.
Weer naar Spanje
- 526.506 km
De Yaris is nog steeds de fijnst zittende auto die we hebben. Afgelopen Augustus is hij weer naar onze favoriete camping El Delfin Verde bij Estartit in Spanje geweest. Met 2 personen en ca 1,5 m3 aan bagage. Dochter met gezin zijn erachteraan gevlogen naar Girona. Dat systeem bevalt ons goed. Een foto bij geplaatst van de stacaravan met de Yaris Verso ernaast.
Voor de trip heeft Andreae de waterafvoer van het open dak vrij gemaakt. Die was voor de derde keer in zijn carrière verstopt. Dat heb je als er zeer veel met open dak gereden wordt, en daarbij soms onder bomen staat. Met verstopte afvoer loopt het water dan in de wasserette in stromen de auto in. Ik zat erin, kon geen kant op, het water viel op mijn kruis en dat ziet er grappig uit als je uitstapt.
Het schuifdak neigde naar klemmen bij geheel open. Andreae stelde vast dat de rails versleten zijn achterin. Vernieuwen is erg duur en gezien de leeftijd van de auto stelde men voor het schuifdak slechts tot half open te gebruiken. Vind ik OK.
Verder alles OK dus op naar Spanje. Alles werkt, ook de airco en de CC cruise control. Snelheid 125 km/u op de teller, is 117 km/u op GPS. En 4000 rpm, jawel, hoog toerental maar dat zijn we gewend en de Yaris ook. Olieverbruik kent de ondertussen 111.000 km (bij inbouw op km-stand 441.000) +85.000 km = ca 200.000 km oude motor niet. Olie blijft opvallend schoon.
De Yaris is sinds 2012 daarmee voor de 3e keer in Estartit. Verbruik ca 1 op 14.
Bij huis wordt de Yaris gebruikt voor kortere afstanden: boodschappen, backup auto voor dochter (als haar eigen 2000 Yaris Verso 1300 met babies in babystoeltjes in gebruik is), sport van kleinzoon, enz.
De nieuwe Honda Jazz is goed, maar dit blijft onze favoriete auto. De Jazz is namelijk vervangbaar en de YV niet.
Laatste nieuwe mijlpaal: er zat een kaartje van een opkoper onder de ruit met aanbod auto te kopen. Had ik nooit verwacht voor dit karretje. Zouden ze hem in Afrika willen hebben? Hij gaat nooit weg zo lang als hij het volhoudt.
18 jaar en 528.000 km
- 528.000 km
Precies 18 jaar met de Yaris Verso, afgekort door de liefhebbers als YV. Nooit had ik gedacht dat we deze auto zo lang, en dan ook nog zoveel kilometers zouden rijden. Nog steeds de perfecte zitpositie voor mijn 190 cm lengte. Ontelbare verhuizingen, grofvuil transporten, vakanties, zakenritten, sporttoernooien, dagtrips, boodschappen, woon-werk verkeer, stageplaats ritten, strandbezoeken, familiebezoeken, en dan vergeet ik vast veel. Bijna een generatie in bezit. De kinderen zijn erin naar school gebracht, hebben erin leren rijden (dat heeft ie overleefd, al was het wel eens krap heb ik later begrepen), en twee hebben nu een eigen YV. Waarom de km.stand niet verschijnt in de review pagina weet ik niet. De YV blijft tot de APK ons scheidt.
19e jaar
- 532.204 km
De bijna 40e onderhoudsbeurt van de Yaris Verso (YV) bij vaste garage Toyota Andreae in Zevenbergen. Dezelfde monteur die als jong gastje daar net zo’n beetje begonnen was heeft de werkzaamheden verklaard. Deze destijds jongeman is denk ik ondertussen hoofdmonteur of chef werkplaats daar. Hij had voorjaar 2001 de afleveringsbeurt gedaan denk ik, en daarbij de airco en cruise control ingebouwd. Tot ca 2014 en 450.000 km reed de YV ca 35k km per jaar. Sindsdien is de auto meestal gebruikt als tweede auto en het jaarkilometrage gezakt naar ca 15k km per jaar.
Toch is de auto in 2016 en 2018 weer naar camping El Delfin Verde geweest. Hij zit beter als de 2017 Honda Jazz: meer rechtop, veel meer uitzicht door de hoge voorruit, klapdak en schuifdak, en er kan heel veel bagage in : voor ons twee (met de auto) plus voor gezin dochter met twee kleine kinderen (met vliegtuig). Met een m3 aan bagage blijft de lading achter de voorstoelen onder raamniveau.
Over de wat saaie maar rustiger A20 door Frankrijk naar Carcassonne, waar we paar dagen hebben rondgekeken. Daarna de laatste 200 km naar de camping.
Maar over de auto nu in 2020. We noemen het maar de Corona beurt, bij km.stand 532.204. Op de rekening staat 255.000 beurt want Toyota Andreae is bij 300.000 km maar opnieuw begonnen met tellen. Kennelijk makkelijker in het systeem.
Uit te voeren: kleine beurt en waterafvoer voorste zonnedak vrij maken. Na dagenlang regen en niet gebruik auto liep er water binnen langs de A-stijl. Dat kennen we als de afvoer verstop zit. Ik was vergeten te zeggen dat ik uitlaatgas rook bij achteruitrijden. Men vond ook zonder die mededeling een lekke pakking tussen uitlaatspruitstuk en uitlaatpijp. Totale rekening incl. BTW EUR 897,17 bestaande uit (afgerond):
Beurt + APK 236
Kentekenplaat lamp, achterruitenwisserblad 34
Pakking uitlaat 7 + arbeid 411
Afvoerslang 2 + arbeid 206
De beide lekkages kosten 9 euro aan materiaal maar 600 euro aan arbeidskosten. Dat was nagevraagd, maar ik wilde het toch in orde hebben. De Yaris is door dochter gereserveerd voor vakantie naar Frankrijk met gezin. Want onze Yaris Verso heeft airco en die van haar niet. Hopelijk draait de wereld in Juli weer normaler als nu.
Nog vreemd geval in de werkplaats. Toyota Andreae belde dat de auto klaar was en in de werkplaats stond. Echter begon de startmotor spontaan te draaien. Draaide door bij verwijderen contactsleutel. Ontsteking was niet ingeschakeld dus de motor sloeg niet aan. Onbekend fenomeen voor de monteurs. Gelukkig gebeurde het in de werkplaats en niet ergens op een parkeerplaats. Men vermoed dat de waterlekkage links langs de A-stijl een relais links in de voetenruimte vochtig heeft gemaakt en daardoor een foutcontact is ontstaan. Gevonden is er niets, geen tekenen van langdurig vocht met opdroogsporen. Hopelijk was de afvoerslang van het dak niet zo lang kapot en is geen langduriger probleem ontstaan. Wat niet helpt is dat de auto afgelopen jaren regelmatig dagen of een week stilstaat. Bij elke dag 50 tot 150 km rijden zoals de eerste 15 jaar droogt het allemaal mooi in het interieur.
Tussen de beurten hoeven we geen olie bij te vullen. Deze 1.5 motor is bij km.stand 440k ingebouwd als gebruikte motor van de sloop met volgens opgave 113k km. Dan zou hij nu dus 200k km oud zijn.
Komende weken gaan de zomerbanden er terug onder. Dat is een overblijfsel uit vroeger jaren toen ik met dedicated winterbanden in nog echte Oost en Zuid Duitse winters reed. De beide sets zomer en winterbanden zijn nog niet op, en gaan waarschijnlijk ook niet op. Anders had ik wel op Good Year Vector Gen 2 4 seizoenen banden gereden. Die gebruik ik ook onder de Honda Jazz. Die doen in de winter niet onder voor winterbanden. De Vredestein Quatrac leken in 2017 volgens tests wat meer op natte weg gemikt, en minder op sneeuw. Echter in de laatste 2019 test waren de Quatrac wel net zo goed in de sneeuw. De Quatracs zijn leverbaar in een maat voor de mooie lichtmetaal velgen van de Jazz.
Kortom: de Yaris Verso werkt en als er komende maanden geen bijzondere dingen zijn, gaat ie deze zomer met zijn half miljoen km gewoon weer naar Frankrijk. Onovertroffen comfort. Daarmee bedoel ik niet Audi comfort bij 160 km/u maar zitpositie en uitzicht. En een vakantiekrasje, kinderknoeierij of strandzand zijn minder erg. Zeer bruikbaar voertuig.
20e jaar
- 538.300 km
Het 20e jaar
Nu de YV de mooie ronde leeftijd van 20 jaar haalt, een verslag over de conditie van het trouwe beestje. Aanleiding is de onderhoudsbeurt + benodigde APK in Maart. Voor het eerst zijn deze werkzaamheden niet uitgevoerd bij Toyota Andreae in Zevenbergen, maar onze lokale garage Knobel in Etten-Leur.
Vorig jaar had Andreae geprobeerd de waterlekkage onder het voorste klapdakje naar het interieur te verhelpen. Dit was niet gelukt. Ik dacht al aan een roestgat. Knobel gaf aan dat het toch een verstopping in de waterafvoer slangen vanuit de goot onder het open dak zou zijn. Verstopping door bladresten treedt ca elke 5 jaar op. Ik laat het klapdak vaak open om opwarming in de zon te beperken. Ik moet nu nog in de wasserette testen of het weer goed is.
Het achterste schuifdak gebruik ik nog steeds, maar slechts tot halverwege. Helemaal open klemt het, de rails schijnen daar versleten te zijn. Daar kan ik mee leven.
Het roesten van de tank is weer bekeken maar daar is nog geen actie nodig.
Voor het eerst is de YV afgelopen winter niet op de voorhanden winterbanden gezet. Die ene week gladheid is de auto niet gebruikt. Sowieso is het autogebruik dit coronajaar minimaal natuurlijk. De Yaris heeft slechts 6000 km gereden, waarvan de helft de Spanje vakantie van dochter met gezin was. De Honda Jazz heeft slechts 20k gereden ipv de normale 35k. Ik moet de YV kosten maar niet omslaan op die 6000 km. Per km is dat duur. Los van kosten is de YV erg bruikbaar. Zakelijk als kleine bestelauto waarin een heftruck een pallet kan plaatsen, een krasje in de laadruimte is minder erg (in de Honda Jazz ben ik nog pijnlijk voorzichtig, was ik met de YV ook lang), backup auto voor kinderen tijdens vakantie, als eigen auto’s in garage zijn. En ik vind de YV nog steeds formidabel lekker zitten en rijden.
De grote onderhoudsbeurt koste EUR 641.46 incl. alle vloeistoffen, filters, bougies, APK. Ca EUR100 was voor reparatie dakafvoer en EUR 15 voor een nieuwe kentekenplaat achter. Jaren geleden is die voor vervangen. Ja er slijt wel wat aan zo’n Toyota: kentekenplaten. Opvallende dingen die nog niet vervangen zijn: condensor en pomp airco, dynamo, startmotor, aftermarket cruise control. Wel vervangen: nogal wat accu’s, elke 4 jaar denk ik. De huidige accu is nu bv slechter geworden door weinig gebruik: staat 1 a 2 weken achter elkaar stil. Gedurende vorst helemaal leeg gelopen. Knobel heeft hem geladen en toen werkte het wel, maar hij zei dat ie wel slechter wordt van totale ontlading. Voor de komende (hopelijk) zomervakantie door dochter in Spanje eens kijken of ie te vertrouwen is.
Alles staat natuurlijk in het eindeloos lange verhaal hierboven, maar wat is er in de afgelopen 20 jaar nu kapot gegaan met stilvallen onderweg? De krukas sensor ca 5 jaar geleden. Gelukkig in woonplaats, gemaakt door Knobel, kostte ca EUR 150 of 200 (uit mijn hoofd). Hoe komt Toyota nu aan zijn reputatie, zou je denken.
Ter verdediging van auto’s met meer problemen: er is nooit op onderhoud bezuinigd en dat maakt veel verschil. En intensief dagelijks gebruik houdt alles ook goed. Zie de problemen met vliegtuigmotoren die maanden stil staan en na Corona pauze gaan hikken. Goedkopere resp. oude auto’s krijgen vaak minder onderhoud. Een Audi en helemaal Porsche krijgt zijn benodigde beurt van 1000 of 3000 euro, want dat hoort erbij.
De YV is ondertussen bijna een hobby met praktische bruikbaarheid. Wordt vervolgt voorlopig.
Einde
- 544.798 km
Vrijdag 28 juli is de blauwe verso achtergelaten bij Toyota Gielen in Heythuysen bij Roermond. Daarvoor meegenomen een 2014 Verso–S met ca 43000km op de teller. Dat is ca 5000km per jaar. De Yaris reed goed, was betrouwbaar en had nog jaren vooruit gekund, maar is afgeschaft wegens lekkage van de open daken. na een regenbui stond er water in de randen onder de daken. in een bocht of bij remmen viel dat met op je schoot. Kind of embarrasing bij uitstappen. Het was mogelijk reparabel, al valt dat qua werk en onderdeel situatie meer onder restauratie. Ik was bereid om daar geld in te steken, en dan ook uiterlijke en interieur gebruikssporen te verbeteren, maar dat is dan wel een oldtimer liefhebbers insteek. Ega was wel toe aan en presentabeler mobiel. Presentabel in de kennissenkring. Die keek enigszins scheef naar het hobby artikel. Zij wisten niet hoe lekker het zat en reed, maar ja, dat gaat meer over parkeerterrein presentie als praktische bruikbaarheid. Ik kan de YV alleen maar aanbevelen. Misschien als ie niet verschrot is, en iemand heeft zin aan open dak revisie: de rest van het werk is optisch opknappen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.