Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 11.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hoewel de Yaris al een tijd rondrijdt blijft het een opvallend wagentje. Van binnen vooral voorin behoorlijk ruim, met een beetje een hoge MPV-zit. Achterin is het natuurlijk minder, maar voor kinderen prima uit te houden. Met de 1.0 motor prima bedeeld voor stadsgebruik, maar bij snelwegwerk komt deze motor te kort. Boven de 110 wordt het ook wat rumoerig, door de hoge toerentallen. Wij rijden (als tweede auto, naast een Previa Luna aut.) de versie met de MMT-versnellingsbak: een geautomatiseerde handbak met 5 versnellingen. In theorie een mooi stukje techniek waarvan je in de stad veel plezier hebt als je eenmaal door hebt hoe je de bak moet bespelen. De automatische stand is wel wat traag. Bij handmatige bediening (+ en -) kom je een stuk sneller van je plek. De MMT doet zijn werk zuinig, daar valt handmatig niet van te winnen. Gemiddeld 1 op 18 is best te halen bij een rustige rijstijl.
Parkeren is een feest met zo’n kleine auto. Bagage meenemen natuurlijk niet, maar dat weet je van tevoren. Het is raadzaam om bijvoorbeeld even te passen of een buggy meekan als dat de bedoeling is. Met de bank in de achterste stand kan er niet veel meer mee dan twee volle boodschappentassen...
Update april 2006, 33.000 km: In het gebruik toch een paar minpuntjes gevonden. Bij regen en een stevige wind voel je je niet altijd even veilig, dan kost het wel moeite om de boel onder controle te houden. Stadsfiles vindt de MMT helemaal niet fijn, na een half uurtje begint er een uiterst irritante waarschuwingspiep (denk aan een elektronische wekker). Een waarschuwing tegen oververhitting van de koppeling volgens de dealer (Louwman Amsterdam-West), maar je kunt er niks tegen doen. Heel vervelend, want dergelijke omstandigheden komen in Amsterdam nogal eens voor... De MMT houdt ook niet van snelle acties (kickdown). Er gebeurt dan eerst een akelig lange tijd niks, en dan pas schiet de wagen plots vooruit.
Update december 2006, 38.000 Km. Drama met MMT, stilgevallen op de snelweg (zie problemen). Dit was ons allereerste pech-geval in vele jaren met Toyota, dus we vertrouwen het merk nog steeds volledig, alleen de MMT hoeft voor ons niet meer. We hebben de Yaris vervangen door een (twee jaar oude) Lexus IS 200. Rijdt ook niet verkeerd!
PROBLEMEN
Tot december 2006 nooit iets raars, alleen reguliere onderhoud zonder extra kosten. Maar nu drie keer met een draaiende motor stil komen te staan door een defect in de MMT bak: de bak schakelt spontaan naar de vrijloopstand, terwijl de hendel vast blijft zitten in de Drive-stand. Je kunt niets anders meer doen dan uit laten rollen en opnieuw proberen te starten. De laatste keer was midden op de snelweg, levensgevaarlijk! De automaat blijkt versleten. Dat hoort natuurlijk niet bij deze leeftijd en km-stand. Gelukkig keurig door Louwman onder coulance hersteld (en twee weken gratis een vervanger), maar echt fijn rij je dan toch niet meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.