Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Executive Business (2009)

autoreview

Toyota Verso
Toyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota Verso

Signalement

UitvoeringVerso 1.8 16v VVT-i Executive Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaar na aanschaf

  • 25.000 km

Dit is de eerste keer dat ik over deze auto schrijf. We hebben deze 7-persoons Verso nu een jaar in ons bezit.

Deze auto is in ons bezit gekomen ivm gezinsuitbreiding. Onze vorige Honda Insight was erg fijn, maar geen ideale gezinsauto voor een familie met drie kleine kids en een dikke Labrador. We zochten dus een MPV/SUV die voldeed aan het volgende plaatje:
- Ruim: minimaal 5 maar liefst 7-persoons voor het geval dat er vriendjes, vriendinnetjes, opa's en opa's mee moesten.
- Betrouwbaar: We zijn Honda kwaliteit gewend
- (Relatief) zuinig: Een MPV of SUV zal nooit zo zuinig zijn als de Insight, maar als het even kon wilden we hier rekening mee houden.

We hebben ondermeer proefgereden in onder meer een Mitubishi Outlander (te onzuinig) en ASX (te klein en lawaaiig), Mazda 5 (te smalle achterbank), Honda CR-V (geen 7 stoeltjes), Peugeot 508 (geen Japanner) en VW Touran (te saai) en met een schuin oog gekeken naar Zafira (gedateerd) en Scenic (gewoon niet mooi).

Stuk voor stuk goede auto's maar ieder had voor ons toch weer één of meer nadelen in ruimte, verbruik, lawaai, saaiheid. Nadat de Honda dealer in Nijmegen ons bijna een full-options Honda CR-V Executive had aangesmeerd hebben we hier toch van af gezien omdat we toch die twee extra stoeltjes wilden hebben. Complimenten voor de verkoper trouwens want we gingen alleen maar eventjes kijken).

Als laatste eens gekeken naar de Verso van het nieuwe type. Je zag 'm destijds nog niet heel veel en daarom is ie in eerste instantie aan onze aandacht ontsnapt. Maar na een proefrit vielen alle puzzelstukjes op hun plek:
- 7 Stoelen en breed genoeg voor drie kinderzitjes.
- Relatief zuinige en toch krachtige 150PK 1.8 motor
- Japanse kwaliteit
- Wij vonden 'm er in ieder geval mooi uit zien.

Maar dan, de prijs. Destijds was ie net twee jaar beschikbaar en we wilden wel een redelijk luxe uitvoering. En een twee jaar jonge Honda Insight inruilen doet ook redelijk pijn in de portemonnee. Eigenlijk lag het bij te leggen bedrag dus nog een flink stuk boven ons toelaatbare budget.

Na lang wikken en wegen zijn we het import traject ingegaan en hiermee ging het prijstechnisch dus net wel. Erg spannend allemaal, maar dankzij de uitstekende ondersteuning van EU-import stond dus een maandje later onze twee jaar jonge Verso 1.8 Executive met 12.000km op de teller voor de deur. EU-import heeft zelfs een relatief mooi bedrag voor onze Insight geboden, maar gelukkig hebben we hem zelf particulier weten te verkopen.

Nu dan ons oordeel:

Looks:
Uiterlijk vinden wij een flinke verbetering ten opzicht van de toch wat bedaagde voorganger. Groter en vooral veel meer binnenruimte omdat het nieuwe model op basis van de Avensis is gebouwd ipv de Corolla. Van binnen is alles netjes en logisch opgezet.

In het interieur is wel veel hard en krasgevoelig plastic verwerkt, maar het geeft verder geen krimp. tot nu toe geen kraakjes gehoord.

Aan het klokkenspel in het midden hebben we eigenlijk nauwelijks hoeven wennen en het bevalt eigenlijk uitstekend. Je hoeft in ieder geval niet over of door je stuur te turen om te zien hoe hard je rijdt.

Comfort:
We hebben de (Duitse) Executive uitvoering. Hier zit dus zo'n beetje alles op wat je kunt verzinnen en de volgende zaken zouden we niet meer willen missen:
- Panoramadak
- Keyless entry en start/stop
- Stoelverwarming
- Dual-zone Airco
- Xenon verlichting (volgens mij is dit in Nederland niet beschikbaar in de optielijst)

Zitpositie is lekker, en de drie losse achterstoelen bieden voldoende ruimte. Tevens zijn ze eenvoudig neer te klappen om een enorme laadruimte te krijgen. De twee extra stoeltjes zijn in een handomdraai uit te klappen en bieden voldoende ruimte voor twee kinderen. Als volwassene wil je daar echter niet zitten.

De laadruimte is gemiddeld groot (bijvoorbeeld kleiner dan een in een Zafira), maar daaronder zit nog een vak waar je verassend veel spullen in kwijt kan.

Rijden:
De 1.8 motor is soepel en vooral erg stil. Je komt prima mee met het verkeer en als je een keer doortrekt dan ben je lekker vlot weg. Sturen gaat licht en precies, maar zonder veel gevoel. Erg fijn dat er een 6-de versnelling op zit waarmee je ook flink laag in de toeren kunt rijden. 50 in zijn 6 doet ie zonder tegensputteren.

We rijden vooral korte stukjes en het verbruik ligt tussen 1:10 en 1:11. Op langere trajecten is 1:14 prima te halen. Volgens mij nette waarden voor een dergelijke auto.

Betrouwbaarheid:
Tot nu toe geen enkel motorisch of technisch probleem. Alleen een aantal plastic afdekkapjes onder de stoelen laten los en het rolmechanisme van het bagage-afdek systeem is stuk waardoor deze onbruikbaar is geworden.

Conclusie:
Deze auto is een allemansvriend. Hij doet eigenlijk bijna alles goed en bijna niets heel verkeerd. Daarom heeft deze auto ook een beetje last van het Toyora syndroom: het wordt een beetje saai. Maar als ruimte, vlotte, betrouwbare gezinsauto kan ik 'm iedereen aanraden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.