Toyota Starlet 1.3i (1995)

autoreview

Toyota Starlet

Signalement

UitvoeringStarlet 1.3i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf97.789 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Starlet nummer 1 zakte bijkans door zijn poten (versleten schokdempers) waardoor ik gedwongen werd een nieuwe gebruikte auto te kopen. Bij dezelfde garage stond net dit exemplaar, een 1.3i Sport. Helaas wat kaler dan gewenst, maar als Sport toch aardig aangekleed. Mistlamp en stuurbekrachtiging waren de grootste missers. Deze Sport-uitvoering was getooid met fraaie lichtmetalen velgen, een in kleur van de carrosserie gespoten spoiler en een toerenteller. De verschillen tussen deze (model ’91) en de vorige (’85) zijn enorm: je hebt het idee veel meer auto om je heen te hebben en het ziet er allemaal een stuk moderner en ’volwassener’ uit. Motorisch ook een sprong vooruit, van 54 pk uit een 1.0 naar 75 uit een 1.3. Nu kom je behoorlijk mee met het verkeer en gebeurt er tenminste nog wat als je bij 100 gasgeeft. Retourtje Zwitserland over de Autobahn is dan ook lang niet zo’n uitdaging als dat met de vorige wel was. Ik rij gemiddeld zo’n 500 km per week met de auto en dat gaat allemaal wat makkelijker en onbezorgder dan met de ouwe 1.0.
Schakelen gaat ouderwets Japans en dus bijzonder soepel, daarbij is het al mogelijk om vanaf 45 km/u in V te rijden wat resulteert in een praktijkverbruik van 1:16,5, al hoewel dat wel afhangt van de chauffeur. Onder de 1:13 krijg je hem in elk geval niet.

De auto beviel dus uitstekend, maar inmiddels is ’ie, na een kettingbotsing op de A20 bij Rotterdam, total-loss verklaard. Dat is de reden dat ik inmiddels een andere auto heb gekocht. Toevallig liep ik tegen een prachtige witte Toyota Starlet Si aan uit 1995. Deze is luxer uitgevoerd een heeft een veel lagere kilometerstand en is inmiddels mijn bezit. Ook van deze Starlet is, net als van mijn eerste, verslag gedaan in MyReview.

PROBLEMEN

115.000: problemen met slot van de achterklep, opgelost bij beurt
123.000: rugleuning bestuurdersstoel niet meer te verstellen, kabeltje bleek gebroken, opgelost bij beurt
127.000: beurt à 550 euro wat ik veel vind voor 4 bandjes en de normale dingetjes
127.500: één gasdrukveer achterklep kapot waardoor klep niet meer open blijft staan. Zelf vervangen blijkt lastiger dan gedacht.
130.100: Starlet werd, na een kettingbotsing, Star-plet :-(

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.