Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Sol (2009)

autoreview

Toyota RAV4
Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4 - interieurToyota RAV4 - interieur

Signalement

UitvoeringRAV4 2.0 16v VVT-i Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst41.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

wegens succes vervolgd

  • 2.500 km

Mijn vorige auto (ook een RAV4) had ca 47.000 km zonder enige storing zijn werk gedaan vanaf aug 2006 en beviel nog steeds erg goed. Maar daar was iuneens een facelift in de maak en Toyota creëerde een 'limited edition' van het uitlopende model. Met forse korting ( € 4.500). Je moet ongeveer met een vergrootglas de verschillen tussen oud en nieuw zoeken dus dat leek me wel wat.Meestal betekent zo'n actie dat dat ook de inruil evenveel omlaag gaat. Maar niet geschoten is altijd mis en dus op naar de dealer, 14.00 uur bij de dealer en om 14.45 de koop gesloten met een goede, realistische inruil. Oude wijn in een nieuwe zak gekocht dus? ja maar de wijn smaakt even voortreffelijk als in de vorige verpakking. Met een bonus, de koppeling is aanmerkelijk beter te doseren en de auto is stiller. De Xenon is overgebouwd vanaf de vorige auto dus verlichting weer puik. Ik heb er vanaf 6 maart nog maar 2.550 km in gereden maar alles lijkt weer te gaan zoals ik dat bij mijn vorige 6 Toyota's gewend ben"probleemloos".
Voorts zijn de kleine irritaties ook dezelfde: te snel de interne circulatiestand zonder dat je er opdracht voor geeft en het geblér van de mogelijke gladheid zo om en nabij de 4 graden C.
wordt vervolgd

update

  • 8.500 km

Update bij km stand 8.500, het wordt een beetje eentonig maar het ding doet gewoon wat ie moet doen. Probleem met automatisch ( en ongewenst)beginnende recirculatie is door dealer opgelost (software aangepast) en verder business as usual. Verbruik is iets teruggelopen (8,6 l per 100 km volgens de boordcomputer maar volgens mijn exelsheet eerder 8,9). Maar das een afwijking die kennelijk bij veel boordcomputers voorkomt, die zijn wat optimistisch. Dat je de ramen na het afzetten van het contact alleen kan sluiten als je begint voordat je de deur opent is soms wat lastig denk je er even niet om dan moet je eerst weer de sleutel in contact zetten. Maar ach als het daar nou maar bij blijft

RAV weer

Bij kilometerstand 14.500 kan ik eindelijk eens iets zeggen over het gedrag van de auto bij gladheid en sneeuw want daar hebben we sinds 17 december overvloed van gehad. En voor velen was het wellicht rotweer maar voor ons was het RAVweer! Wat een genot en een beetje (stiekum) leedvermaak om de peperdure bolides uit Munchen en Stutgart die tollend over de weg gleden en bij het minste of geringste geduwd moesten worden omdat er een paar cm sneeuw bij de supermarkt lag. Met Conti winterbanden en de 4WD was het een feest om te rijden. Ok wel in de gaten houden dat je niet overmoedig wordt want remmen is niet anders dan een andere auto met winterbanden maar toch.Het verbruik loopt iets op da's normaal met dit weer en de dagelijkse woonwerk perikelen die grotendeels op de ringweg worden afgelegd. En de Conti's zijn nou eenmaal geen wereldkampioen in de afrol weerstand maar wel enorme grip en daar wegen die paar euro's extra brandstof op een winterperiode wel tegen op. Oh ja problemen nog steeds onbekend, en de hype omtrent vastzittende gaspedalen en plakkende automatten zijn aan mij (alsnog) voorbij gegaan.

t kan wel kapot

  • 24.500 km

Inmiddels is de km stand naar 24.550 opgelopen en er valt maar weinig aan het voorgaande toe te voegen. Zolang de chauffeur oplet gaat er niks stuk, geen gerammel etc, gemiddeld gebruik 8,6 liter per 100 km dus das ook in de lijn van de verwachtingen. Al is de boordcomputer zoals altijd ietsje optimistischer dan mijn exelberekeningen. De gordels op de achterbank zijn wel wat lastig vast te maken, wanneer je als achterpassagier niet uitkijkt zit je boven op de sluiting, mooi weggewerkt als je ze niet gebruikt maar niet echt heel praktisch. Alleen als botsauto deugt de RAV niet maar ja dat was geheel mijn schuld en van de tegenpartij, beiden schuin achteruit rijden en beiden stomverbaasd boemmm horen, kan gebeuren. Dankzij de no claimbeschermer van Achmea geen financiele gevolgen. De airco kon zonder problemen de hitte van begin juli aan en temperatuur bleef ook heel stabiel op gewenste nivo of het nou buiten 21 graden was of 32. Kortom nog steeds dik tevreden.

bijna aan het eind

  • 41.000 km

De RAV is bijna 3 jaar oud en dus is het in mijn optiek (zoals ik dat al sinds 1974 ongeveer elke drie jaar doe) tijd voor iets nieuws. Ja ik weet het: relatief veel afgeschreven maar nooit iets betaald aan defecten etc. Gewoon de voorgeschreven onderhoudsbeurten en verder geen kosten. En hij moet niet weg omdat omdat er iets niet goed is aan de auto. Sterker nog alles functioneert als op de dag (060309) dat ik hem heb opgehaald. Geen enkele storing of wat dan ook, er ging niks kapot,geen kraakjes, geen piepjes. Precies zoals ik dat van Toyota gewend ben, voor de azijnpissers: zelfs geen plakkend gaspedaal gehad! Natuurlijk nog steeds de kleine ergernisjes over ergonomische blundertjes (knop alarmlichten zo ongeveer bij de bijrijder)maar als dat nou alles is dan doe ik het er voor. Ik vind alleen de sterkte van de moderne, dus watergedragen, lak nou niet om over naar huis te schrijven, snel veel kleine krasjes met name bij de handgrepen van de portieren etc. Overigens is dat niet alleen bij Toyota het geval zo hoor ik van diverse kanten. Het verbruik is volgens de boordcomputer nog steeds 1:11,6 (exelberekening geeft 1:11,0 aan). Toyota heeft het reservewiel van de achter deur gehaald bij de 'nieuwe' RAV en daarmee het model een beetje geamputeerd in mijn ogen. En nog steeds is Xenon niet te leveren evenmin als een fatsoenlijke automaat. Alleen een 'jarretellen automaat',de CVT. Ik ga vanaf half maart nu eens vreemd, een Mazda CX-5 met automaat en awd die alle gewenste snufjes wél heeft voor een concurerende prijs. Als die het net zo goed doet als mijn Toyota's sinds 1992 zul je mij niet horen klagen

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.