Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2006)

autoreview

Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2006)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 25.000 km

Gekocht vanwege hoge zit, ruimte en veiligheid. Rijdt heerlijk. Wegligging is, zeker voor een SUV, fenomenaal. Geen enkele last van spoorvorming of zijwind, en geen geschommel.

Motor wordt rumoerig genoemd, maar ik vind hem tot ca. 3000 tpm uitgesproken stil.
Het brandstofverbruik ligt onder de opgegeven norm. Ik rij voornamelijk (90%) in de stad en rij tussen de 9,5L en 10,5L op 100km voornamelijk in de stad.
De koppeling gaat licht, maar de pedaaldruk is niet lineair. Zo’n beetje op het aangrijpingspunt begint de pedaaldruk plotseling op te lopen, en dat vraagt gewenning. De versnellingsbak schakelt nog steeds licht en precies.
De stoelen zitten goed. Achterin is meer dan genoeg beenruimte voor mensen met een normaal postuur en ook daar is de zit goed, mede doordat de rugleuningen verstelbaar zijn.

Over veiligheid heb je in de RAV niets te klagen. Met o.a. gordelspanners en ongeveer een dozijn airbags mag je je redelijk veilig wanen. Met 4 sterren voor volwassen inzittenden, vier voor kinderen en 3 voor aangereden voetgangers soort de RAV best goed in de EuroNCAP. Rem-assistentie (voor een noodstop), ABS, VSC, het zit er allemaal op.
Tip: Er is een truukje om de tractiecontrole uit te zetten (daar is geen knopje voor): Contact helemaal uit en hand- en voetrem los. Dan starten, handrem erop, 2x voetrem intrappen en lossen. Handrem los, voetrem erop en 2x handrem aantrekken en lossen. Nog 1x handrem erop en 2x voetrem intrappen en lossen. Nu gaat het controlelampje van de TC op je dashboard aan, en is de TC uitgeschakeld. Omslachtig? Ja, vandaar dat Toyota vanaf bouwjaar 2009 wél een knopje monteert, maar dit is beter dan niets, als je met je aanhangertje in de blubber vastzit.

Op diverse plaasten zitten beker- en flessenhouders. Het onderste dashboardkastje is gekoeld (uitschakelbaar). Er is een (zonne)brilhouder in het dak. Een 6 CD-wisselaar die ook MP3 en WMA afspeelt.
De climate-control werkt, indien gewenst, onafhankelijk voor bestuurder en passagier. Vervelend vind ik dat het systeem bij buitentemperaturen boven de 18 gr. altijd de recirculatiestand kiest als je start

PROBLEMEN

  • 25.000 km

Aflopende band rechtsachter. Is na twee keer bijvullen vanzelf opgehouden.

Geluid aan de rechterkant. Klinkt alsof de wind ergens inslaat; een soort ’flutter’. Iemand van de dealer gaat met mij meerijden om het geluid te lokaliseren. Dit soort dingen is altijd moeilijk te vinden; als’ie stilstaat hoor je het niet.
Eigenlijk niet ’des Toyota’s’, maar die van mijn buurman en een collega doen het niet, dus ik zal net die éne hebben.

Addendum: Het geluid komt volgens Toyota van de spiegel en het wordt binnenkort (tijdens z’n eerste beurt) opgelost. Er zijn meer RAV’s met dit euvel, dus mocht iemand er last van hebben en z’n dealer kan het niet vinden .......Toyota heeft er een speciale modificatieset voor (voor beide buitenspiegels).

Update 3-1-08: Buitenspiegels zijn tijdens de eerste beurt gemodificeerd. Geluid is weg.
Cover van de A-stijl is losgekomen. Met twee nieuwe clipjes zit alles nu weer netjes vast.

Update 20-11-2008: 24.000km Tweede beurt gehad. Voorbanden \'glad\'. Vervangen door 2x General Grabber UHP (niet bij de dealer). Auto heeft veel meer grip, dan met de standaard Yokohama\'s, waar ik niet echt tevreden over was. Als het zover is gaan er achter ook Grabbertjes onder.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.