Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone Plus (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 39.000 km |
RAV4 on-the-move met een allrounder
- 32.000 km
Na 2 Toyota’s en daarna een korte overstap naar een Frans merk ben ik inmiddels weer terug bij Toyota. Ik wilde toch weer terug naar de betrouwbaarheid en het efficiënte rijden van Toyota’s hybride techniek. Na een Auris en nieuwe Yaris heb ik de zuinigheid, de moderne techniek en de veiligheidssystemen leren waarderen.
Het is een RAV4 geworden. Inmiddels één van de meest verkochte midsize SUV’s in de wereld. Met als keerzijde het feit dat je erg lang moet wachten als je een nieuwe bestelt. Voor mij reden om niet voor een nieuwe te gaan maar een geïmporteerde versie uit Duitsland.
Ik heb lang getwijfeld tussen een gewone hybride of een plugin hybride. Uiteindelijk toch gekozen voor de plugin versie. Het is fijn om in stad en ommeland en naar werk elektrisch te rijden en op lange tochten alleen te hoeven tanken. En ik heb gekozen voor een luxe versie met heel veel opties. Het enige dat ontbreekt is een panorama dak.
Na bijna 15.000 km kan ik zeggen dat het een geweldige allrounder is. Hij ziet er stoer uit en heeft op alle rijsnelheden veel power beschikbaar. Daaraan gekoppeld heeft hij enorm veel binnenruimte en veel veiligheidssystemen.
Pluspunten:
- heel veel power op welke snelheid dan ook
- volop ruimte zowel voor passagier als bagage
- zuinigheid van hybride
- veiligheidssystemen
- luxe afwerking
Minpunten:
- Infotainment (wel AppleCarPlay)
- Automatisch openen kofferbak wel heel traag
- Remweg
Rijden:
Het rijden start altijd in de elektrische modus en dan heb je een rijbereik van tussen 70km en 82km afhankelijk van het jaargetijde. Wil je de batterij sparen om later in een stad elektrisch te rijden dan moet je kiezen voor de andere modus.
In de elektrische modus ga je als een speer. Echt het gevoel van geluidloos en snel optrekken. Zit je in de benzine modus dan is er ook genoeg vermogen maar dan merk je wel een verschil met de kracht die direct uit een batterij komt.
De overgang van elektrisch naar benzine of andersom merk je totaal niet. In een andere plugin van een Frans merk is deze overgang zeer abrupt maar bij de RAV absoluut niet.
Verder is er op elke snelheid een directe gasrespons en schiet de auto naar een hogere snelheid.
Rij eigenschappen:
De auto is een mid-size SUV. Je ziet de hoge voorkant vanaf de zitpositie maar je hebt bij het rijden geen enkel moment het idee dat je in een grote auto rijdt. Hij stuurt redelijk direct alhoewel niet zo strak als een Toyota Yaris. De vering is comfortabel zonder zweverig te zijn. Heel af en toe merk je bij een flinke drempel dat je met een auto van bijna 2000 kg rijdt. Fijn is de directe gasrespons en het feit dat je bij elke snelheid flink kunt versnellen.
Ruimte:
De RAV heeft volop ruimte. Voor bestuurder en bijrijder maar ook achterin is een zee van been- en hoofdruimte beschikbaar. De stoelen zijn gericht op comfort en kunnen op alle mogelijke manieren ingesteld worden. Er zijn 2 geheugens beschikbaar. De koffer is ideaal om veel spullen meer te nemen of een fiets in te leggen. Ook zijn er bevestigingspunten om vast te snoeren. Een mooie rubberen mat is bijgeleverd om vuil en nattigheid te weren. Daaronder een mooie bijna fluweelachtige stof.
Veiligheid:
Er zitten vele veiligheidsvoorzieningen op. De meeste zijn voor moderne auto’s inmiddels standaard. Opvallend zijn voor mij de dodehoekdetectie, het signaleren van obstakels bij achteruit rijden en ook echt een rem ingreep als je dreigt te botsen (remmen is dan echt heel abrupt!). Ook wordt bij achteruitrijden gesignaleerd dat er een voetganger, fiets of auto van linksachter of rechtsachter nadert.
Aan de voorkant valt op dat de grille heel flexibel is. Dat zal onderdeel zijn van botsbescherming voor voetgangers.
Bedieningsgemak:
De RAV is uitgerust met veel druk- en draaiknoppen. Waar veel auto’s tegenwoordig via een scherm bediend moeten worden heeft Toyota daar nooit voor gekozen. Je ziet bij andere fabrikanten ook al een tendens terug naar knoppen. Voordeel je hoeft nooit te zoeken en bent nooit lang afgeleid.
Handig voor buiten de auto is de MyToyota app waarin je het laden van de batterij kunt regelen en ook de klimaatbeheersing (koelen en voorverwarmen).
Zuinigheid:
Tijdens een lange reis naar Ierland kwam ik met een volle accu bij de start en daarna alleen benzine op een verbruik van 1:17,5. In totaal zo’n 4200 km gereden.
Thuis laad ik de batterij zoveel mogelijk op om elektrisch te rijden en zeker met de stijgende brandstofprijzen en overheidsheffingen in aantocht is dat erg fijn.
Luxe afwerking:
Deze versie als Bi-tone Plus heeft wel heel veel gemakken. Volledig automatische stoelverstelling met stoelverwarming en stoelventilatie. Op afstand bediende klimaatregeling voor koude winterochtenden. Voorruitverwarming en dodehoekdetectie zijn voor mij wel de meest opvallende.
Minpunten:
Veel genoemd is inderdaad het sterk verouderde infotainment systeem (vanaf 2023 modellen is dit sterk verbeterd). De schermgrootte is prima en Apple Carplay kan met een kabeltje worden aangesloten.
Storend is ook het tergend langzame openen en dicht gaan van de automatische achterklep. Dat moet sneller kunnen. Gedachte zal wel veiligheid en duurzaamheid zijn.
Verder heb ik gelezen dat de remweg voor deze zware auto eigenlijk te lang is. Zelf nog niet ervaren maar ik geloof het graag.
Zelf heb ik ervaren dat de startaccu een keer volledig leeg was. Oorzaak was iets met DCM. Er is een update doorgevoerd en sindsdien geen last meer gehad.
Een andere ergernis is dat de middenconsole een piep-kraak geluid maakte. Meerdere garages hebben het niet kunnen oplossen. Uiteindelijk heb ik het zelf kunnen oplossen door een spie tussen dashboard en middenconsole te stoppen (onzichtbaar en het werkt). Dit zou niet nodig moeten zijn maar voor nu de meeste praktische en goedkope oplossing.
Het is zeker geen goedkope auto maar waar je bij andere merken de optie lijst moet aanvinken, zit hier het meeste er standaard op.
Verder zal het vervallen van de korting op de wegenbelasting vanaf 2025 een forse kostenverhoging met zich meebrengen. Ik hoop dat er nog een oplossing komt voor zware batterij auto’s.
Verder is de diefstalgevoeligheid vervelend. Dat is de reden dat ik een aangepaste verzekering heb gekozen met een goede 3 jaar durende diefstaldekking.
Updates gaan in deze versie nog niet over the air maar via afspraken met garage. Helaas.
Beveiliging
- 39.000 km
Voor de diefstal beveiliging heb ik een nieuwe oplossing gevonden. De Bearlock is denk de beste oplossing maar wel een relatief dure (ca. €900). Zelf heb ik inmiddels een Bullock pedaalvergrendeling gekocht. Net iets meer dan €100,-. Als ik de auto ergens parkeer waar ik het niet helemaal vertrouw zet ik deze vergrendeling erop. Wel even oefenen en uitzoeken welk verloopstuk het best passend is.
Als het goed afgesteld is dan kan de vergrendeling tamelijk eenvoudig erop en eraf gehaald worden. Zelf leg ik nog even een kaartje van Bullock op de zitting of op het dashboard.
Helaas is het even niet anders bij een dergelijke diefstal gevoelige auto.
Pm. overigens zie ik steeds meer merken met een extra stuurlock staan. Er zijn dus meer diefstal gevoelige auto’s en plaatsen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota RAV4
Had je deze auto's al gezien?

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD ADVENTURE | Panoramadak | Trekhaak | Apple Carplay/Android Auto | Stoelverwarming | Leer | Elektrische Achterklep | Parkeersensoren | 360Camera |
- 2022
- 174.549 km

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Business | Navigatie | Climate Controle | Adaptive Cruisecontrole |
- 2020
- 63.914 km

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone Plus Snel Leverbaar!!
- 2025
- 2 km