Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Toyota
  • RAV4

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)

autoreview

9
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)
KevinMol
  • KevinMol8
  • Gebruikersreview
26 juni 2022 om 11:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf850 km
KM-stand laatst7.137 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel elektrisch rijden met RAV4 Plug-in

  • 7.137 km
  • 26 juni 2022

Zoals in de vorige review te lezen was, zijn wij gezwicht voor een prachtige zwart-parelmoerwitte Toyota RAV4 Plug-in Bitone Plus. De belangrijkste reden dat wij voor een Toyota RAV4 Plug-in hebben gekozen, is vanwege de mogelijkheid tot elektrisch rijden. In tegenstelling tot de meeste andere plug-in hybrides hebben de elektromotoren een serieus vermogen (zo’n 200 pk) en is de brandstofmotor niet nodig om te verwarmen (er is een warmtepomp aanwezig). Dit maakt dat je in de praktijk ook écht elektrisch kunt rijden in plaats van dat de stroomlading enkel het benzineverbruik wat drukt. De benzinemotor springt in EV-modus alleen in uitzonderlijke gevallen bij, bijvoorbeeld als de accu nog koud is en de onwaseming op volledige capaciteit aanstaat, of als je het gaspedaal vloert om de volledige 306 pk aan te sporen.

De accucapaciteit is officieel 18 kWh, maar daarvan is zo’n 14,5 kWh beschikbaar voor elektrisch rijden. Het restant is bedoeld voor het ‘normale’ hybride rijden. Ondanks dat je nooit dus nooit de volledige accucapaciteit gebruikt, komen wij elektrisch meestal zo’n 70-75 km ver op de snelweg, met 110 km/h. Dit komt neer op een stroomverbruik van zo’n 20 kWh/100 km. Veel EV’s zijn zuiniger, maar aangezien de RAV4 een forse auto van 2000 kg is met de luchtweerstand van een zeecontainer, hebben we hierover niks te klagen. Het zou nog wat zuiniger moeten kunnen als je alleen maar stadsritjes maakt. Met de actieradius, die we overigens één keer met gunstige weersomstandigheden hebben opgerekt tot 81 km, kunnen wij het meeste van wat we in Nederland rijden volelektrisch af. Op dit moment is de benzinetank nog halfvol, terwijl we twee maanden geleden op de terugweg vanuit Spanje hebben getankt. Elke thuis opgeladen kilometer kost ons maar 30% van wat een kilometer op benzine kost (aan de laadpaal 50%) en dat scheelt aanzienlijk. Het opladen gaat eenvoudig. Aan de laadpaal kost het maximaal 5 uur voordat de accu vol is, thuis duurt het bijna 9 uur. Dit is te timen, zodat je 's nachts tegen daltarief kunt laden. In de auto-instellingen kun je het stroomgebruik limiteren op 16A of 8A. Helaas is dit net teveel voor de meeste campings (die hebben vaak een 6A aansluiting). De laadaansluiting zit rechtsachter, wat wij erg prettig vinden omdat de laadkabels in de kofferbak liggen en je achteruit kunt inparkeren.

We hebben al meermaals meegemaakt dat laadpalen bezet of kapot zijn, of werden geblokkeerd door ‘normale’ auto’s die ervoor geparkeerd staan. Dan is het fijn dat we op benzine verder kunnen rijden, ook wanneer we een langere rit maken. Het verbruik valt dan alles mee: als de accu leeg is gemiddeld 1:17. Met de caravan erachter schommelt het op lange ritten tussen de 1:10 en 1:11, waarbij vooral de windrichting erg bepalend is. Het brandstofverbruik is vrijwel hetzelfde als van onze vorige auto, een Toyota C-HR 2.0 Hybrid, terwijl die zo’n 500 kg lichter is en een stuk minder krachtig. Eén van de redenen dat de Plug-in aandrijflijn zo efficiënt is, is vermoedelijk omdat er een veel groter accupakket aanwezig is om remenergie te regenereren. Met de C-HR kwam het regelmatig voor dat de accu vol zat en de auto op de benzinemotor ging afremmen, waardoor de energie alsnog verloren ging. Met de RAV4 is ons dit nog nooit gebeurd, we hebben tijdens een lange afdaling in de Pyreneeën zelfs eens 12 (!) elektrische kilometers actieradius bijgeladen.

Over de Toyota-navigatie hebben we in eerdere reviews al genoeg geschreven. Die is niet de beste in z’n soort, maar gelukkig is er Apple Carplay waarmee we de TomTom-app op het scherm kunnen toveren. Een ander stukje digitale techniek heeft Toyota echter ook nog niet onder de knie: de MyT-app. Deze is zeer beperkt in functionaliteiten en kent een aantal vreemde ‘combinatie-bugs’: als je ervoor kiest om de locatiegegevens niet te delen met Toyota, kun je ook geen verbruiksgegevens zien van afgelegde ritten. En als je zoals wij de keyless-entry functie uitschakelt om diefstal te bemoeilijken, kun je de climate control niet meer via de app bedienen. Dit zou toch niets met elkaar te maken moeten hebben. Verder lijkt de app oorspronkelijk ook niet bedoeld voor elektrisch rijden. Hij geeft geen pushmelding als de auto klaar is met laden, terwijl je dat wel zou willen weten om niet onnodig een laadpaal bezet te houden. Je kunt wel een laadsessie plannen of de batterijstatus inzien, maar niet (achteraf) hoeveel kWh er nou daadwerkelijk is geladen, hoeveel stroom er is verbruikt tijdens een rit of wat het gemiddelde stroomverbruik is. Dit soort onhebbelijkheden zitten overigens ook in het instrumentarium van de auto. Zo loopt de schaalverdeling van de real-time verbruiksmeter van 0-10 per 100 km. Dit is logisch als je op benzine rijdt, maar volelektrisch is het verbruik 20 kWh/100 km en kun je het actuele verbruik dus niet aflezen omdat het hoger is dan de meter aangeeft. Ook blijft de auto elke keer in volgeladen toestand aangeven dat we 83 km ver zouden moeten komen, terwijl dit met het gemiddelde stroomverbruik absoluut niet haalbaar is. Liever zouden we een realistische waarde zien.

Desondanks is de RAV4 bovenal een enorm fijne auto. Hij is stil, ruim en comfortabel, maar kan er toch ook goed mee overweg als je alle 306 pk’s aanspreekt. Overigens ga je dan zo loeihard vooruit, dat je dit op de openbare weg eigenlijk nooit doet. Het is vooral een heerlijke reiswagen en na een urenlange rit met de caravan erachter stap je uit alsof je alleen even bij de supermarkt om de hoek bent geweest. Er mag 1500 kg aan de haak; ons Kippetje van amper de helft voel je domweg niet. Ook met de caravan erachter blijft het motortoerental dusdanig laag dat je je vaak afvraagt of de benzinemotor überhaupt wel draait. De motoren zorgen sowieso voor een schokvrij en naadloos samenspel. Dankzij de aanhangerassistent voel je de slingerbewegingen bij flinke zijwind niet in je stuur en met de vierwielaandrijving en offroad-rijmodus was zelfs een glad modderpad omhoog naar een camping in de Spaanse bergen geen enkele uitdaging.

De materialen in het interieur zijn robuust, verwacht in dat opzicht geen enorm verfijnde uitstraling (alhoewel de lederlook afwerking van dashboard en portieren erg fraai is). Maar alles is perfect afgewerkt, er is geen piepje of kraakje te horen en wat je ook vastpakt voelt alsof het tegen een stootje kan, wat natuurlijk past bij een 4WD. Als Bitone Plus is het ook nog eens een bomvolle auto. Elektrische achterklep, stoelverwarming en -koeling, elektrische voorstoel moet geheugen, leren bekleding, allerhande veiligheidssystemen, JBL audio, head-up display, etc. Noem het en het zit erop. Omdat wij een van oorsprong Duitse versie hebben, hebben we zelfs voorruitverwarming. Erg prettig, onbegrijpelijk dat deze optie in Nederland niet te krijgen is. Grote velgen en een zwart-witte kleurstelling maken het af. Fraai is ook dat de bumpers en spatbordverbreders in zwart metallic zijn uitgevoerd, in plaats van het ongespoten kunststof op de meeste SUV’s.

Over 2 weken vertrekken we weer met de caravan naar Italië. Het zal je niks verbazen dat we enorm uitkijken naar de rit, én naar de bergweggetjes waarop we de RAV4 ook solo even kunnen uitlaten!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Toyota RAV4? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Toyota RAV4
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

INFO
Toyota
Toyota
Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Comfort (5D/6H)
€ 599
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Active (5D/6H)
€ 614
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Dynamic (5D/CVT)
€ 769
 
Toyota RAV4 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Black Edition

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Black Edition

    • 2021
    • 23.954 km

    € 50.950

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Navigatie | BIJNA NIEUW! 1250 kilometer, maart 2022

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Navigatie | BIJNA NIEUW! 1250 kilometer, maart 2022

    • 2022
    • 1.251 km

    € 45.800

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone 2WD | Navi | Climate Control | Adap. Cruise Control

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone 2WD | Navi | Climate Control | Adap. Cruise Control

    • 2020
    • 37.104 km

    € 40.450

Meer Toyota RAV4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Toyota RAV4 / Suzuki Across

    88
    • 7 februari 2022

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota RAV4 specificaties
  • Toyota RAV4 occasions
  • Toyota RAV4 video's
Advies en informatie
  • Toyota RAV4 tests
  • Toyota RAV4 gebruikersreviews
  • Toyota RAV4 index
PREMIUM
Kia Sportage vs. Toyota RAV4 - Dubbeltest

Kia Sportage vs. Toyota RAV4 - Dubbeltest

Lang voordat het populair werd, hybridificeerde Toyota al een groot deel van zijn gamma. Zo...

Lees meer
 

Toyota RAV4 reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)

    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone...

    9
    • 26 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (2020)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (2020)

    4
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Black Edition (2022)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Black Edition...

    • 9 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)

    4
    • 6 december 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Bi-Tone (2019)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Bi-Tone (2019)

    2
    • 3 november 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Black Edition (2021)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Black Edition...

    5
    • 2 november 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-Tone (2021)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-Tone (2021)

    5
    • 31 oktober 2021
meer reviews
Toyota RAV4 - Honda CR-V - Mazda CX-5 - Volkswagen Tiguan - Multitest

Toyota RAV4 - Honda CR-V - Mazda CX-5 - Volkswagen Tiguan - Multitest

Met de geheel nieuwe RAV4 zet Toyota sterker dan ooit in op hybridetechniek in het segment...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017)

    6
    • 28 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 (2014)

    Toyota RAV4 (2014)

    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    225
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    63
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive (2017)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive (2017)

    1
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (2020)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (2020)

    4
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort (2013)

    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort (2013)

    1
    • 18 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Waterstofauto in 2025 in massaproductie'

    BMW: 'Waterstofauto in 2025 in massaproductie'

    137
    • 18 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Prius THSD Comfort (2007)

    Toyota Prius THSD Comfort (2007)

    2
    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2006)

    Toyota Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea...

    2
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Toyota Yaris Ativ is kleintje Corolla Sedan

    Toyota Yaris Ativ is kleintje Corolla Sedan

    57
    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro (2019)

    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid...

    1
    • 9 augustus 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

    • 9 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden