Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid 300 AWD Bi-Tone Plus (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Plug-in Hybrid 300 AWD Bi-Tone Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 32.071 km |
KM-stand laatst | 50.170 km |
eerste half jaar
- 32.071 km
Voordat wij de toyota kochten reden wij in een skoda octavia plug-in hybrid. Het plug-in hybride rijden beviel zeer goed, maar de betrouwbaarheid van de octavia viel erg tegen
(versnellingsbak, ruit lekkage en aansluiting trekhaak) waarbij het VAG concern niet thuis gaf. Daarom op zoek gegaan naar een betrouwbare plug-in hybride die minimaal 1500 kg kon trekken omdat wij er vaak met een caravan op uit trekken. Het opladen thuis gebeurd grotendeels met zonnepanelen. Al snel kom je qua betrouwbaarheid uit bij toyota, mazda, of subaru. De voorkeur ging uit naar een Toyota RAV4, omdat dit wij dit model gewoon mooi vonden. Na eerst in Nederland gezocht te hebben (weinig aanbod en vaak al veel kilometers) een mooi exemplaar gevonden in Duitsland, net over de grens. De auto was 3,5 jaar oud en had 32000 op de teller, van binnen en van buiten in nieuwstaat, gekocht en onderhouden bij de Toyota garage waar hij te koop stond, 1 eigenaar gehad en uitgerust met trekhaak.
Inmiddels staat er iets meer dan 50000 km op de teller. Zowel mee op wintersport geweest als 10 weken met de caravan op stap naar spanje waar wij getrokken hebben.
In de 16000 km die wij er tot nu toe mee gereden hebben, geen enkel probleem gehad.
Zowel solo als met skibox of aanhangwagen is het een prettige reisgenoot. Mooi stil
aanvulling
- 50.170 km
comfortabele stoelen, ( in de zomer is de stoelkoeling een genot) snel als je het wil maar meestal rustig cruisen met gebruikmaking van de adaptiv cruisecontrol, wij vinden de auto een chique uitstraling hebben met het kunstleer en rode accenten, de geluidsinstallatie (JBL) is goed en het infotainmentsysteem van de auto vereist enig puzzelwerk, maar eenmaal aan gewend is het ok maar niet uitzonderlijk. Overigens maak ik het meest gebruik van apple carplay.
De veiligheidssystemen zijn als je weet waar ze staan redelijk snel uit te schakelen. Het is jammer dat het PKSB systeem (parking support break) niet automatisch wordt uitgeschakelt als je de stekker van een fietsdrager of caravan aan de auto koppelt. Dit was bij de skoda wel het geval. Bij afkoppelen werd het automatisch weer ingeschakeld nu vergeet je het nog wel eens en mis je een stukje veiligheid.
Een aantal kleine bijzonderheidjes en ergernisjes zijn:
- de HUD (head up display) zakt naar beneden in het zichtvenster op de voorruit. Het is inmiddels een keer of 5 gebeurd dat ik het naar boven af moet stellen om zicht te hebben op de informatie.
- afwijking van de kilometer teller is best wel groot. bij 100 km op de teller is de gps snelheid 92 a 93
- de grootste bron van ergenis is echter de benzinemeter. Tank inhoud is 55 liter (dit nog nagevraagd bij de inporteur) maar als het reservelampje gaat branden, kan ik maar 38 liter tanken. Dus nog 17 liter in de tank goed voor 323 km (1 op 19) of met de caravan 170 km (1 op 10) Nu rijdt je de tank nooit helemaal leeg, maar 200 of 100 km doorrijden zou makkelijk moeten kunnen.Het nadeel is is dat je er best wel onzeker van wordt, hoever je kan door rijden omdat de meter op 0 te rijden km staat en het lampje dat je moet tanken je aan zit te staren.
Hiermee direct voor een groot deel ook al het verbuik aangegeven zonder elektrische voorraad. Dit is alleen in het buitenland, omdat wij dan de accu niet opladen vanwege de kosten aan de buitenlandse laadpalen.
In Nederland is het gemiddelde verbruik ongeveer 22 kw per 100 km en rond de 1 op 35 op benzine.
Ik ben een rustige rijder met de keuze schakelaar de meeste tijd op eco.
Het rijden op zich is een genot. Tijdens de wintersport met sneeuw en all season banden kom je met de auto eigenlijk niet in de problemen. Blijft mooi in het spoor door de 4 wiel aansturing en geeft een zeker gevoel.
Rijden met de caravan. De caravan heeft een maximaal toelaatbaar gewicht
van 1500 kg gelijk aan het maximale trekgewicht van de auto. Beladen weegt de caravan 1410 kg (gewogen op de weegbrug dag voor vertrek, dus in vakantie uitvoering) Meeste tijd gereden in stand normaal en soms handmatig teruggeschakeld als het steiler werd. Op de snelweg gereden met een snelheid van rond de 100 km (gps rond de 92 a 93). Doordat de auto veel over heeft qua vermogen, merk je bijna niet dat er iets achter zit (behalve dan aan het brandstof verbuik). Even snel een vrachtauto inhalen is geen probleem. Combinatie blijft heel stabiel ook helling af. Vanuit stilstand een helling nemen van meer dan 10% geen probleem. Geen wielspin, ook hier doet de 4 wiel aandrijving super zijn werk.
Tot nu toe dus een heerlijke auto die prima bevalt en waar wij hopelijk nog jaren plezier van gaan hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.