Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Executive (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid 2WD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
Wie verwacht nou zoiets, een hybride!
- 89.000 km
Eigenlijk waren we dik tevreden met onze 21-jarige Mercedes Eklasse. Lekker dikke 6 cylinder (E320) op benzine rijdt buitengewoon prettig en comfortabel. En toch kriebbelt al een tijdje: "wordt het na bijna 9 jaar niet tijd voor iets anders?" Met deze en de vorige Benz samen toch al zestien jaar hetzelfde dashboard....
Met die gedachte is het aanloopje naar iets anders al in werking gezet.....
Kort geleden naar Duitsland gereden omdat daar een fraaie Lexus NX stond die op papier alle opties zo'n beetje had. Teleurgesteld huiswaards, die mooie opties bleken er opeens niet op te zitten.
Thuis eens gekeken naar het NL aanbod van deze auto en die bleken best prijzig, toen gekeken naar het Toyota alternatief: de RAV4 hybride. Een prachtig exemplaar gevonden bij autobedrijf Turenhout in Heemstede, proefrijden en deze auto bleek prettiger in de omgang dan de Lexus, ruimer met alle opties die van belang zijn.
Autobedrijf Turenhout, een klein en overzichtelijk bedrijf waar je wordt geholpen door de eigenaar zelf. De auto was prachtig en de bijzonder prettige, ongedwongen manier van zaken doen sprak ons aan. Een bedrijf waar het principe “afspraak is afspraak” nog heel vanzelfsprekend is zo is gebleken.
De Toyota bleek jaarlijks trouw door de locale Toyota dealer onderhouden en ook de km stand bleek logisch van deze NL auto.
Bij aflevering heeft de auto alvast een grote, 90000km beurt gehad met aanvullend nieuwe transmissievloeistof en bougies.
Spectaculair gepoetst en in een speciale coating gezet kreeg ik de auto enkele dagen na de aankoop mee.
Nu even in bezit en na ca 1000 km kunnen we nog niet veel zeggen over lange ritten maar in de stad is het een heel plezierige wagen. Het hogere zitten, de hybride techniek bevallen uitstekend en ook het brandstofverbruik is zeker om over naar huis te schrijven!!!
Zelf ben ik een rustige rijder maar was wel heel erg verrast om in de specificaties uit te vinden dat de Toyota een snellere sprint naar 100km/u heeft dan de Mercedes en dat komt door de samenwerking van de elektromotor in combinatie met de 2.5l benzine motor. Ik zal het waarschijnlijk nooit uitproberen/gebruiken maar het is een grappig detail.
Ben zeer benieuwd hoe de auto zich tijdens langere ritten gedraagt en hoe de hybride techniek in de bergen en bochtige trajecten zal voldoen. Dat gaan we op vakantie uitvinden.
De indicatie met aantal sterren is uit de losse pols gedaan, over een aantal maanden zal dit een stuk nauwkeuriger kunnen zijn.
We gaan het wel beleven en ik zal het proberen netjes bij te houden in dit verhaal....
Hondenrek geplaatst
- 90.000 km
Een origineel hondenrek van Toyota is geplaatst. Veilig voor hond en bagage en ook lange voorwerpen kunnen nog mee omdat de rugleuning gewoon naar voren kan.
Een extra rekje dat de kofferbak verdeelt wordt momenteel gemaakt en zal binnenkort worden geplaatst.
Ook de nieuwe dakdragers zijn binnen en afgesteld op de auto. De oude dakkoffer kunnen we blijven gebruiken.
Terug van Noorwegen vakantie
- 95.000 km
Een lange rit en het rijden in een totaal andere omgeving geeft weer een andere dimensie aan de ervaring met de auto. Het kan niet anders dan dat je vergelijkt met de auto die je het laatst reed (MB320 station benzine) en dan blijken er toch wel verschillen die gaan opvallen.
Allereerst de bouwkwaliteit van de Toyota, deze is voldoende maar haalt het niet bij onze vorige Duitse vriend. Op zich niet verwonderlijk en te verwachten. Ook is de autobahn beleving anders, de geluidsisolatie in de MB is beter en mede daardoor is het comfort gewoon prettiger.
Maaaaarrrrrrrrrrrrrrrr de Toyota RAV4 scoort bij rustige kruissnelheid op de autobahn (Duitsland en Denemarken) gewoon een voldoende.
Tot grote verbazing is het rijden op de Noorse wegen meer dan voldoende, de snelheid ligt daar lager en op de bochtige wegen stuurt de auto prima.
Overall is het verbruik het meest prettige verschil tussen de auto's. Op de snelweg met ca 120km/u is het prima, daarboven begint de Toyota wel dorstiger te worden.
Ik had enige twijfel over de rij eigenschappen in Noorwegen maar in dat opzicht heeft de auto mij positief verrast!
Navi update en Bearlock
- 95.500 km
Twee extra's aan de auto toegevoegd.
1) Een Bearlock slot laten plaatsen om het dievengilde te ontmoedigen.
Dit mechanisch slot vergrendelt de transmissie handel en voorkomt snel wegrijden.
2) de navi software en kaarten waren van 2019. Een firmware en kaartupdate hebben het systeem goed gedaan. Het functioneert allemaal iets minder moeizaam. Nu met 2024 kaartmateriaal
APK en Beurt
- 101.000 km
APK: zonder bijzonderheden goedgekeurd zoals verwacht.
Beurt: geen bijzonderheden olie en alle andere filters vervangen, alles weer klaar voor de volgende 15000/20000km.
Tijdens de beurt ook zelf eens onder de auto door gelopen en de onderzijde is niet alleen kurkdroog maar je kunt vooral ook zien dat het onderstel erg degelijk oogt en alles goed toegankelijk is. Na 9 jaar is er geen roest te bespeuren. Fijn!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota RAV4
Had je deze auto's al gezien?
![Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone [360 Camera|StoelVW|Elek Stoel Bed|JBL]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57465354/0-b96d384a9efd212e4c4dad72c246a03d.jpg)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone [360 Camera|StoelVW|Elek Stoel Bed|JBL]
- 2019
- 74.046 km

Toyota RAV4 2.5 VVT-i Hybrid 197pk 2WD Aut Energy Plus
- 2019
- 86.105 km

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Bi-Tone 360˚CAM LEDER STOEL/STUURVERW PARKSENS VOOR/ACHTER BSM KEYLESS 18"LM-VELGEN ANDROID/APPLE DRAADLOOS OPLADEN
- 2019
- 99.705 km