Toyota Prius THSD Business Edition (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Prius van Toyota blijft een vreemde auto, de wagen staat op de wielbasis van de Avensis en heeft slechts een 1.5 liter motor. In combinatie met de elektromotor is deze wagen verrassend rap, de 400 Nm die de elektromotor levert is een zeer sterk punt van deze auto.
De ECVT (Electronische Continue Variabele Transmissie) levert een ’schakelsnokloze’ aandrijving van 0 km/u tot de, door fabriek begrensde, 180 km/u.
In het interieur is het comfortabel en ruim, het (kleine) stuur is voorzien van aller hande bedieningen van zowel de radio, airco, telefoon als de boardcomputer. Deze boardcomputer is een zo genoemde ’voice command’ computer. Een kreet naar de auto met ’I am hungry’ levert een schat aan restaurant icoontjes op op het navigatiescherm. De commando’s zijn engelstalig, de begeleiding van het (standaard) navigatiesysteem is overigens wel Nederlandstalig.
De bediening van de cruise controle zit aan een hendeltje aan het stuur welke dan ook mee draait bij het draaien van het stuur.
Jammer is dat de zittingen wat aan de korte kant zijn en dat het stuur enkel in hoogte te verstellen is. De rugleuning is in stappen te verstellen en het geheel levert nogal een probleem op om een lekkere zithouding te vinden.
Achter in de Prius is het goed toeven, een overvloed aan beenruimte wordt wel een beetje te kort gedaan door de geringe hoofdruimte. Dit wordt jammerlijk veroorzaakt door de scherp aflopende daklijn. Wel is er ruimte genoeg om 3 kinderzitjes te plaatsen.
Ook de vorm van de bagageruimte laat te wensen over, de niet overhoudende 400 liter inhoud van de bagageruimte is wat aan de krappe kant. Zeker gezien een gedeelte van deze inhoud onder een dubbele vloer zit. Alles wordt veroorzaakt door de batterijen pakket welke achter de achterbank gesitueerd is.
De in de Business uitvoering standaard aanwezige ’bleu tooth’ telefoon verbinding levert niet altijd de gewenste prestaties. De elektronica laat het hier en daar nog wel een afweten. Ook levert de verlichting achter het navigatie scherm en de (digitale) kilometerteller te weinig licht. Daar waar we in Nederland nu redelijk gewend zijn met licht aan te rijden is na een beetje lichtinval de bediening slecht af te lezen.
De aandrijving van deze wagen is bijna spreekwoordelijk, als Toyota iets onder controle heeft is het het hybride systeem. Is de Avensis al een voorbeeld voor vele qua rij-eigenschappen is de Prius door de korte overhang aan de voor- en de achterkant minimaal zo goed. Vreemd blijft het geluid wat de motor levert bij het gas geven, het lijkt af en toe wel een scooter. Bij gas geven gaat de motor op volle toeren draaien en laat zich dan ook irritant goed horen. De motor reageert helaas zeer traag op de vraag van de bestuurder via het gaspendaal, alsof het eerst moet nadenken wat er gewenst wordt.
Dan het verbruik, nou de door Toyoto beloofde 1:23 is niet haalbaar, bij normaal doorrijden is 1:18 wel het matje. Wanneer je erop gaat letten is misschien 1:21 te realiseren, maar dan moet je wel goed op het gaspedaal letten en regelmatig de cruise controle aan zetten. Nu is 1:18 geen slecht resultaat voor een wagen met een wielbasis van 2,70 meter met een motor met een inhoud van maar 1.5 liter maar de verwachtingen liggen hoger als je de folder door neemt.
*UPDATE 25-08-2006
In middels toe aan de derde onderhoudsbeurt. Ik ben er mee op vakantie geweest in Duitsland en hij heeft zich positief gehouden. Een gemiddeld verbruik van 5,3/100km doet een vakantie goed. Kinderen (3 stuks) achterin en 2400km weggetuft in een kleine twee weken.
Bij thuiskomst had ik een zeer goed gevoel over de Prius, deze houding werd toch een beetje te niet gedaan door een terugroep actie van Toyota....er dient een aanpassing te worden gedaan aan de stuurkolom, bij extreme situatie kan er ’iets’ breken. Dit is toch raar om te lezen na een vakantie in een volgeladen auto met je geluk en zaligheid, wat is extreem in de ogen van Toyota en hoe spoedig dient het vervangen te worden.
Nou dat laatste waarschijnlijk niet zo spoedig, ik ben pas op 12 september aan de beurt, tegen die tijd heb ik er (ten opzichte van de datum van bellen) ca. 6000km erbij gezet.
Langzamerhand ’vallen’ er her en der onderdelen af, afdekkapje van de 12V aansluiting, hendel voor het ontgrendelen van de motorklep dat soort dingen.
* UPDATE: 02-11-2006
De afspraak voor de 60.000 is inmiddels gemaakt en ik kan nog steeds niet overweldigend enthousiast praten over mijn Prius. Als ik reviews lees van andere hoe tevreden zij zijn over hun Prius vraag ik mij wel eens af, zijn jullie nou zo kortzichtig of heb ik gewoon een maandagochtend productie. Ben ik misschien te zeikerig?
Nu het buiten weer vroeger donker wordt gaan me dingen opvallen die me vorig jaar niet opvielen. Toen was de auto ook nog nieuw natuurlijk en kan ’ie niets fout doen. Waarom zijn de knopjes van de raam bediening niet verlicht net als de knoppen voor het dashboard verlichting en het nullen van de kilometerteller. Waarom worden er 3 verschillende kleuren groen gebruikt voor de verlichting van alle knoppen (die wel verlicht worden), signaal lampjes voor verlichting en de kilometerteller?
Wat gaat tegenvallen is op het moment het verbruik. Waar ik in het begin gemiddeld 5,5 á 5,6 ltr op de 100km reed kom ik nu niet beter dan 6,2 op de 100km. dat is gemiddeld meer dan 0,6 ltr op de 100km en dat in een periode dat de airco toch minder werk doet.
Ook heb ik het idee dat de batterij zwakker wordt, dat zou ook het hogere verbruik verklaren gezien het feit dat de motor vaker moet bijspringen bij bijvoorbeeld accelereren.
Ook de stoelen worden ’zachter’, nu ben ik met mijn 100kg niet de aller lichtste maar ook niet extreem zwaar. Dat na nog net geen jaar :-(
O ja, de hendel voor het ontgrendelen van de motorklep ligt er weer af. Ik ben er in ieder geval wel uit dat ik niet weer een Toyota zou kiezen.
*UPDATE 01-02-2007
Wat moet ik nou van de Prius zeggen. Hij is niet goed, hij is niet slecht. Afgelopen weekend met de auto naar Frankrijk geweest en hij heeft me wederom niet in de steek gelaten. Dit heeft de wagen me overigens ook nog niet echt gedaan, af en toe een hapering en wijgeren om ’aan te slaan’ is wel het extreme. Berg op in de sneeuw (met winterbanden) leverde geen problemen op, de tractiecontrole hoeft niet in te grijpen en doet me plezier.
Waarom is de Prius dan niet goed?
Het verbruik....dat valt steeds meer tegen, een gemiddeld gebruik van 7,0/100km is meer regel dan uitzondering en dat voor een wagen die 1:23 moet kunnen rijden. Het meest tegenvallende resultaat is de 7,7ltr/100km die de wagen op een tankbeurt heeft weten te presteren. De wagen is inmiddels bij de dealer terug geweest maar die kunnen niets voor me doen. ’we hebben de computer gereset en hopen dat het nu beter gaat’. Dit zijn niet de berichten die ik wil horen, de wagen is aangeschaft (geleased) voor de zuinigheid en de hybride techniek. Mede om deze reden heb ik de waardering voor gebruikskosten omlaag bijgesteld.
Ook de standaard bleu-tooth verbinding met mijn telefoon die in de auto zit is al meer dan een 1/2 jaar uitgeschakeld omdat deze zo belabberd werkt dat ik klanten kwijt raakte, telefonisch gesproken dan. Een ouderwetse koptelefoon bied soelaas.
*UPDATE 26-04-2007
Inmiddles de 90.000 gepasseerd en de wagen heeft me 1 keer echt laten staan. Bij de benzinepomp op de A4 (daar waar een wegrestaurant over de weg hangt) wilde de wagen niet voor of achteruit. Tijdens het aanzetten van de auto gingen alle lampen branden zoals het hoort te gaan maar met het in de versnelling zetten gaf de wagen geen krimp. De toyota hulpdienst gebeld en na drie kwartier kwam er een monteur aanzetten, heeft de accupolen losgedraaid en weer vastgezet en dat leverde het gewenst resultaat op. Op mijn vraag wat er aan de hand was kwam het onthullende antwoord ’kan gebeuren meneer’. Dit is nou iets wat ik absoluut niet wil horen. Wij leasen een auto en die moet het maximaal 2,5 jaar probleemloos functioneren, daarna moet deze het zelf weten.
Daarnaast was ik in februari in EuroDisney en daar wou de wagen niet op slot. Ik weet nou niet wat je beter kunt hebben, een wagen die niet open wil of een wagen die niet op slot wil.
Het verbruik is wel weer iets gunstiger geworden, niet schokkend maar ik blijf nu onder de 6,5 ltr/100 kilometer. Al met al ben ik nog steeds niet te spreken over de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de wagen.......jammer.
* UPDATE 27-06-2007
Na 100.000 kilometer met deze Prius ben ik blij dat ik afscheid mag en kan nemen van deze wagen. Via leasecarxchange hebben we een nieuwe, nog enthousiaste berijder gevonden. Ik hoop dat hij/zij meer plezier aan de wagen beleven en vooral minder problemen.
Het verbruik blijft onverminderd hoog (inmiddels al weer meer dan 7,0ltr/100km), daarnaast is er nog iemand tegen de zijkant aan gereden. Niet dat dit afbreuk doet aan de algemene indruk van de wagen maar het past wel in mijn periode met deze godin.
Dan nog een positieve lijn aan het eind van deze review.
- De wegligging van deze wagen is gewoon goed
- De acceleratie is zeer imponerend door gebruik van de elektromotor
- De techniek is zeer vooruitstrevend en zal zeker het toekomstbeeld bepalen.
- En gevoelsmatig blijf ik het model leuk vinden
Het dient gezegt dat ik nooit meer een hybride wagen zal nemen en over de hele linie viel de wagen mij tegen. Mijn volgende auto is inmiddels besteld en wordt eind September geleverd, een Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDI Exlusive.
Ben benieuwd, lees het maar in de volgende review.
PROBLEMEN
Wanneer er gebeld word via het ’blue tooth’ systeem kan het zomaar gebeuren dat de verbinding niet fysiek tot stand komt, wanneer de verbinding dan weer verbroken wordt word je verrast met totale stilte. Het systeem is dan zo van streek dat de radio en soms ook de bediening vanaf het stuur (deze werkt ook via ’bleu tooth’) niet meer functioneert.
*UPDATE 25-08-2006
Bij mijn Prius is inmiddels de board computer vervangen en de grille overgespoten omdat de laklaag los liet.
Er vallen her en der onderdelen af, afdekkapje van de 12V aansluiting, hendel voor het ontgrendelen van de motorklep dat soort dingen.
* UPDATE: 02-11-2006
Het verbruik van de motor gaat ziener oog omhoog, met meer dan 0,5 ltr op de 100km.
* UPDATE: 01-02-2007
Wederom het verbruik. Het gemiddelde is opgelopen tot boven de 7,0ltr/100km.
* UPDATE: 26-04-2007
De wagen heeft me een keer laten staan en het slot functioneerde niet goed.
Het verbruik is wat gunstiger tov. vorige keer maar blijft hoog.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.