Toyota Prius THSD Business Edition (2005) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius THSD Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 170.000 km |
ERVARINGEN
- 150.000 km
In 2005 vanuit een uitermate onbetrouwbare Laguna naar een Prius overgestapt. Waarom een Prius? Allerlei redenen:
- Nieuwsgierig naar de aparte techniek, was erg benieuwd of het in het dagelijkse filerijden zou werken;
- Een automaat voor een heel redelijke prijs;
- Iets anders dan anders.
Ik heb er nog geen moment spijt van gehad! De Prius rijdt prima, vlotte acceleratie, zeer stil, prettig navigatiesysteem met groot scherm, en zéér betrouwbaar: bij 102.000 km was er het eerste probleem - een achterlichtje vervangen...
En werkt de hybride in de praktijk? Ja en een beetje nee.
Ja: de Prius is zuinig, ben geen scheurder, maar rijd doorgaans vlot mee en dan komt het verbruik tegen de 1:20 aan. Maar het kan veel beter: als je je best doet en vooral geen haast hebt dan is 1:24 ook haalbaar, maar dat hou ik niet vol in de praktijk. En grappig: filerijden maakt de auto zuiniger, mits... zie verderop
Nee, het kan ook veel onzuiniger: als je substantieel rond/boven de 130 km/h zit (echte km, 140 op de teller), dan gaat het heel snel omhoog naar 1:16. Op zich voor het formaat auto nog redelijk, zeker als ik zie dat de gemiddelde diesel tegenwoordig ook alleen met moeite nog zover komt door die belachelijk hoge gewichten. En in de winter stijgt het verbruik ook enigszins (richting 1:17,5), zeker met veel filerijden. Waarom? De verwarming heeft motorwarmte nodig, in de winterkou en in de file (of in de stad) blijft de benzinemotor lekker doordraaien!
Ik ben wel eens benieuwd of ze daar bij de ontwikkeling van brandstofcelauto’s wel goed rekening mee houden!
Maar toch: zonder de hybride aandrijving zou je nooit zo zuinig kunnen rijden, en je profiteert van het enorme koppel van de elektromotor. Het lijkt wel of Toyota nog lang niet het onderste uit de kan heeft gehaald, misschien uit angst voor het mechaniek? (400+ Nm op de aandrijflijn kan funest zijn op den duur)
Al met al petje af voor Toyota, natuurlijk is de Prius geen volmaakte groene auto, maar iemand moet het toch aandurven om een dergelijk systeem in de markt te zetten: alle toekomstige automodellen kunnen profiteren van de know-how hoe je ongebruikte energie efficient kunt opslaan en hergebruiken, welke motor-technologie er ook gebruikt gaat worden.
Wat kan er beter aan de Prius:
De stoelen: ik heb na een paar weken al een SAVAS stoel laten inbouwen, de standaard stoelen waren een verschrikking voor mij, maar dat wist ik bij de proefrit al en ik wilde toch al een stoel op maat.
Afwerking binnen is redelijk, her en der kraakt en piept het wel eens, dat moet wel beter kunnen.
Betuttelende navigatie en handsfreeset: alleen als je stilstaat kun je een bestemming invoeren of een telefoonnummer kiezen. Overigens is er wel een aardige rij voorkeuzenummers in te voeren, die kun je wel tijdens het rijden kiezen.
Bagageruimte: voor een gezin is het krap, is natuurlijk inherent aan de stroomlijnvorm en het accupakket achterin.
Update 125000 km
Tsja, weinig te melden - alles blijft het doen, dergelijke kwaliteit heb ik nog nooit meegemaakt. Het is niet alleen dat er niets stuk gaat, de auto rijdt en voelt op alle fronten nog als nieuw. Made in Japan ...
Je vraagt je wel af waarom er om de 15000 km. onderhoud nodig is, zeker bij het klein onderhoud heb ik geen idee wat er dan gebeurt behalve een factuurtje uitschrijven ... (misschien is het dat wel). Overigens alle lof voor dealer Driessen in Eindhoven, beleefd personeel en keurige service.
Om dan toch iets te melden: het voice-command systeem is echt lachwekkend, 9 van de 10 commando’s worden niet begrepen door het systeem. Wellicht heb ik een slechte uitspraak, maar als ik ’Add Destination’ zeg en vervolgens zegt die vriendelijke dame ’Turning Airconditioning off’ en ze doet dat ook nog ... Geweldig, net Jeremy Clarkson in die Mercedes S-Klasse ooit in Top Gear.
***Update 150.000 km***
Tsja, niet veel toe te voegen eigenlijk. Wederom geen enkele storing of wat dan ook te melden. Verbruik blijft ook keurig, in de winter altijd wat hoger, 1:18 ongeveer. Heb dan ook maar het leasecontract laten verlengen, eigenlijk was 140.000 het maximum, maar ik kan niet bedenken waarom.
In het winterweer viel het op hoe snel de tractiecontrole ingrijpt, op besneeuwd wegdek kun je gas (elektra?) geven wat je wil - de Prius blijft rustig voorttokkelen met een wild oplichtend tractiecontrolelampje. Als je van wat pret in de sneeuw met je auto houdt: geen Prius nemen ;-). Gelukkig kan m'n privé auto (Subaru Outback AWD) daarin véél compenseren...
Kortom: ik hou het nog wel even vol.
Off-topic: ik word erg moe van de discussies over de zogenaamd vervuilende accu's van Hybrides: ongetwijfeld zal de productie van nikkel en weet ik wat er verder in die accu's zit niet heel fris zijn, en natuurlijk heb je een forse accu nodig. Vergeet alleen niet hoeveel nikkel er uberhaupt in elke auto verwerkt wordt, om nog maar te zwijgen over de talloze batterijen en accu's die we er jaarlijks doorheen jagen in al onze elektronische speeltjes, mobieltjes en niet te vergeten laptops, die gaan nooooit 8 jaar of langer mee.
En dan nog het argument dat die hybride-accu's over de hele wereld verscheept worden om gemonteerd te worden: dat geldt voor talloze onderdelen in elke auto, of dacht u dat bijv. al die elektronica in uw Peugeot, Fiat, VW, etc. Made in Europe is? Echt niet, komt voor 99 procent van de andere kant van de wereld. Is hooguit in de buurt geassembleerd, maar echt niet geproduceerd.
Kortom: ophouden met die kansloze discussies, we kunnen beter energie steken in het zoeken naar en steunen van alternatieve oplossingen om ons de komende tijd mobiel te houden.
PROBLEMEN
- 150.000 km
Helemaal niets.
bij 150.000 km: weer helemaal niets.
Geen nieuws is goed nieuws ...
- 160.000 km
Het wordt wat saai - maar er is op twee lampjes na wederom niets stukgegaan. Wat mij betreft op naar de 2 ton.
Afscheid van de Prius ...
- 170.000 km
November 2009 naar een andere baan overgestapt, geen leaseauto meer - dus de Prius ingeleverd en met exact 170.000 km voor de deur van m'n voormalige werkgever geparkeerd. Had de leasemij nog gevraagd naar de overnameprijs, maar daar zat geen enkel voordeel voor me bij. Helaas moet ik zeggen, ik heb zeer veel plezier in de Prius gereden, m'n ervaringen zeggen genoeg denk ik. En nogmaals: ben een auto(techniek)liefhebber, rijd ook graag auto - als je de meningen (ook) hier bij Autoweek leest zou je zeggen: waarom dan een Prius?
Tsja, was destijds in 2005 zeker een 'risico', de Prius had me ook kunnen tegenvallen. Maar de praktijk heeft het tegenovergestelde bewezen: ik ben er van de eerste tot de laatste kilometer zeer tevreden over geweest!
Ben overigens deels bij Toyota gebleven, we hebben nu een Aygo als tweede auto - daarnaast heb ik een Gazelle e-bike voor het woon-werk verkeer. Opvallend: de afstand naar het werk is 14 km, met de e-bike doe ik daar nog geen 10 min langer over ...
En wie weet komt er nog eens een Prius(achtige) voor de deur. Die nieuwe Lexus zie er op papier best aardig uit!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.