Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 186.381 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
Aanschaf
- 186.351 km
Drie weken geleden is mijn vorige Prius 3 Executive (2009) total loss geraakt nadat ik voor een zebrapad stopte, en een MB Sprinter achter mij niet. Ik ben ongeschonden de auto uit gestapt. Dus ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Ik heb even gedacht aan de koop van een Outlander PHEV, maar door het enorme brandstofverbruik bij een lege accu lijkt dat toch niet zo handig. Daarnaast vervalt het halftarief MRB
per 2020, dus ook dat is niet handig met zon zware PHEV. Een Opel Ampera/Chevrolet Volt is niet echt betrouwbaar, en wederom onzuinig bij lege accus. Autos van het VW concern... zijn ook onbetrouwbaar. Een Hyundai Ioniq is op dit moment wat de prijzig voor mij. Dus heb ik deze Prius 3 PHEV Executive Business gekocht uit 2013 met ongeveer 185000 km op de teller, de ervaring leert dat dat voor deze auto geen probleem is. De vorige auto was een zodanig goede auto, zo enorm betrouwbaar, zuinig, snel genoeg voor Nederland (zoveel kom ik niet in Duitsland), en zeer comfortabel dat opnieuw een Prius kopen de meest logische stap was.
Inmiddels mis ik wel dodehoesensoren, lane keeping assist en apple Car Play. Voor 2013 niet echt iets wat je Toyota kwalijk kan nemen. Toch zou dat voor mij een reden kunnen zijn om een nieuwere auto te kopen.
Wat bij de testrit opviel is dat deze post facelift Prius 3 beter rijdt als de pre facelift versie. Daarnaast deed hij volledig electrisch ongeveer 20 km, dat is ongeveer 5 minder dan waar veel media over spreken, vermoedelijk is dat batterijslijtage na 185.000 km/5 jaar. Laten we daar iets beter naar kijken. Deze PHEV komt met een 4,4 kWh accupakket. Ik heb begrepen dat daarvan 63% beschikbaar is, dit om de accu in een goede conditie te houden. Maximaal heb ik tot nu toe ooit 2,49 kWh geladen, na 15% laadverlies is dat 2,12 kWh. De accu kon oorspronkelijk dus geladen worden met 4,4*,63=2,77 kWh. 2,77/2,12=77%.
Wat overigens opviel is dat de vorige (zakelijke) eigenaar de auto NOOIT heeft opgeladen volgens de boardcomputer, die kan echter door de bestuurder gereset worden. Echter had de laadkabel wel lichte gebruikssporen.
Hoe dan ook, als je zo een auto koopt, raad ik de verkoper te vragen de auto volledig te laden, en dan een alleen op elektriciteit te rijden. De actieradius moet dan ongeveer overeen komen met wat de media rapporteren, of ander redelijk 'versleten' zijn. Als deze Prius een EV actieradius van 5 km had, had ik hem laten staan.
Grote beurt + verglijk Seat Alteca 2019
- 200.000 km
Vorige maand heeft de auto een grote beurt gehad volgens het schema. Er was een kentekenplaatlampje kapot geloof ik. Eigenlijk was alles gewoon goed dus. Net daarna ben ik op vakantie gegaan ermee naar Bretagne en Normandië en daar exclusief op benzine gereden. Het blijft een heerlijke auto. Ook in de heuvels hield de auto zich prima
In een review van mijn vorige Prius had ik al aangegeven dat ik de kwaliteit van het leer teleurstellend vind. Dat blijft een pijnpunt voor de auto.
Recentelijk heb ik een Seat Alteca diesel met 115 PK uit 2018 of 2019 gehuurd voor 3 weken in Mallorca. Een mooi moment om autos te vergelijken:
- De Seat heeft heerlijk veel hoofdruimte in vergelijking met de Prius (ik ben 1,90 m), het is een crossover, dus dat verwacht je ook wel.
- De Seat heeft Apple carplay, wat is dat toch heerlijk.
- Het stuur van de Seat kan een stuk verder naar de bestuurder worden getrokken
Over het algemeen riep deze auto vooral irritatie op.
- Een overenthousiaste hill assist functie waardoor je de auto niet rustig naar beneden kan laten rollen.
- Een hysterische motor/versnellingsbak die in 1 en 2 niet echt soepel te bedienen zijn, vooral omdat het stationair toerental even wordt opgepiept bij het laten opkomen van de koppeling en omdat 80% van het motorvermogen in de eerste 20% van het gaspedaal zit.
- Een start/stop systeem dat niet werkt als de Airco aanstaat: in een Prius is dat dus volledig elektrisch, dus als je (P)HEV accu niet leeg is, slaat je motor netjes af bij stilstand. Verder zat er wel radar in de auto maar geen ACC (enkel een klein icoontje dat je waarschuwde als je aan het bumperkleven bent) die miste ik dus echt enorm!
- Diesel verbruik van ongeveer 1 op 17 in de bergen en 1 op 19 op de snelweg. Dat is voor een 115 PK Diesel toch te slecht?
Al met al ben ik blij dat ik weer in mijn Prius stap.
Even verder
- 247.005 km
Er valt niets te melden. De afstandsbedieningbatterij is leeg aan het raken (melding komt bij uitschakelen van de auto in het dashboard). Sinds de vorige review ben ik er een keer mee naar Italië en een keer mee naar Spanje gereden (vliegen wilde we niet tijdens corona/covid-19). Het is blijft een vrij comfortabele, extreem betrouwbare en zuinige auto.
Met veel sterkeren kom ik op 3,72 l/100 km.. woon werk is dan echt iets van 3 l/100 km en vakantie 4.5 a 5 l/100 km.
Er is niets gebeurd of kapot gegaan sinds het vorige schrijven.
Verkocht
- 285.000 km
Vorige week is de Prius verkocht. Ik ben over gegaan naar een Model 3 Dual Motor.
Ik heb ongeveer 100.000 km gereden met deze auto. Bij de laatste beurt moest de Airco condensor vervangen worden doordat die door steenslag kapot gegaan zou zijn. Ik vind het een raar verhaal want de airco was nog ijskoud. Maar goed ik heb er toch mee ingestemd. Ook de remschijven en blokken voor zouden bij de volgende beurt/apk ook vervangen moeten worden, maar nu nog maar even uitgesteld.
De auto heeft bij verkoop zo’n 6200€ opgeleverd.
In die 5 jaar heb ik zo’n 2000€ aan MRB betaald, 2500€ aan onderhoud, 400€ aan bandjes. 6000€ aan afschrijving, 2000€ aan verzekering. 8000€ aan brandstof. Laten we zeggen 23500€ in totaal. Dat is dus 23,5 cent per kilometer. Met ongeveer 5500€ aan kilometervergoeding per jaar is de Total cost of ownership echter -800€/jaar. Geweldig! Vergeleken met een leaseauto zou dat ongeveer 4200€ aan bijtelling geweest zijn per jaar. Op grond hiervan heb ik dus weer gekozen voor privébezit ipv zakelijk leasen.
Ik had eigenlijk een tweedehands RAV4 willen kopen maar die dingen kosten zo 30k voor een model uit 2019 met 180.000 op de teller. Een Highlander vond ik al helemaal tof maar is erg duur door het forse gewicht. Ook een jonge Lexus is erg duur. Ik heb dus gekozen voor de Model 3 Dual Motor uit 2020. Daarover in een volgende review meer.
Terugkijkend is mij key take away punt voordat dat Toyota ontzettend goede auto’s maakt. Je snapt waarom zij wereldwijd die ijzersterke reputatie hebbend. Ooit kom ik nog wel bij ze terug denk ik.
Totale kosten
- 285.000 km
In retrospect...
Ik heb in spritmonitor nog eens alles op een rijtje gezet. Wat blijkt:
Aanschafprijs: 10350 @ 186427
Verkoopprijs: 6300 @ 282844
Alle kosten (inclusief aanschaf en verkoop, belasting, parkeervergunning, onderhoud en reparaties, maar zonder km vergoeding van de zaak), heb ik betaald: €16377, voor 96000 km dat maakt de TCO = €0.17/km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Prius
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Prius 1.8 Plug-in Dynamic Business | 06-10141018 Voor meer informatie
- 2014
- 49.289 km

Toyota Prius 1.8 Aspiration 3e eigenaar dealer onderhouden airco cruis control parkeer sensor
- 2011
- 199.492 km

Toyota Prius 1.8 Executive / 1e eigenaar / Leer / JBL / Navi / PDC / MCC / Gouda
- 2016
- 138.490 km