Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2012)

autoreview

Toyota Prius 2012
Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012Toyota Prius 2012

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf47.000 km
KM-stand laatst56.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met Plug-in rijden

  • 50.000 km

Ook ik ben om. Ik rij nu in een Prius Plug-in, waardoor ik een deel van mijn gereden kilometers elektrisch rij. De elektriciteit laad ik van mijn zonnepanelen op mijn dak. Zo weet ik zeker dat ik voor dat deel groen rijd.

Ik heb de auto ongeveer een maand geleden gekocht. Het betreft een executive business. Dit is de meest luxe uitvoering. Het valt me op dat deze versie tweedehands iets duurder zijn dan de andere uitvoeringen, was voor mij reden om deze versie te kopen. De lederen stoelen zitten lekkerder dan de stoffen stoelen in mijn vorige Prius (generatie 2), maar misschien is het zitcomfort in de prius generatie 3 verbeterd. Verder is prettig aan deze uitvoering: de binnenuit elektrisch inklapbare spiegels, adaptive cruisecontrol en (dag) ledverlichting.

Nadelen van deze auto: de iets kleinere kofferbak tov de vorige Prius, het middenconsole waar ik overheen moet klimmen omdat ik alleen in de rechterkant kan uitstappen in de garage. De navigatie, ik veel onduidelijker vind dan de Garmin navigatie.

De afstand in kilometers (bereik) van de accu neemt inmiddels toe. Ik weet niet waarom, maar vind het wel prettig. Bij de proefrit was het 16,5 kilometers. Na een week 18 kilometers en gisteren 23 kilometers, gereden op secundaire wegen en in de stad, waar ik veelal 50 en 60 km mocht rijden.

Mijn eerste tankbeurt, na veelal korte ritten tot 50 km gereden te hebben, en consequent laden, leverde een verbruik op van 1 op 50. Een rit naar een pretpark in het oosten van het land, van ongeveer 350 km en de eerste 20 km elektrisch, leverde bij de volgende tankbeurt een verbruik op van 1 op 26. Ik reed daarbij niet harder dan 120 km op de snelweg. De volgende tankbeurt laat nog op zich wachten, ik ga nu voor het eerst tanken als de tank leeggereden is, dit gaat nog even duren. De benzinemeter staat iets onder de helft en ik heb al 1200 km gereden.

Deze auto is mijn tussenoplossing naar een volledige elektrische auto, jammer dat Toyota deze niet aanbied, of gaat aanbieden. Ik zal dan over 6 jaar moeten uitwijken naar een Opel Ampera of een Nissan Leaf. Tot die tijd geniet ik van deze Prius.

Gisteren heb ik voor het eerst openbaar geladen bij de Ikea. Ging heel makkelijk. Wat een genot om al die plug-in auto's te zien die op een rij stonden te laden, ik maak daar nu ook gebruik van.

Vakantie ervaringen met Prius Plug-in

  • 56.000 km

Ik heb mijn Prius Plug-in inmiddels 3 maanden.

In juli ben ik 2 weken op vakantie geweest met de Prius Plug-in naar Duitsland, Oostenrijk en Italie, totale gereden afstand: 3650 km.

Ik was benieuwd naar de laadmogelijkheden die een standaard booking.com privé accommodatie, gasthof of hotel aanbied. Ik heb dat ter plaatse gevraagd of ik kon laden en niet vooraf. Verder naar het verbruik en de regeneratievermogen als ik van de bergpassen naar beneden rijdt. Dit in vergelijking met mijn vorige Prius 2 generatie.

De auto gebruikte we met drie personen met volledige vakantiebagage erin.

Bij de eerste booking.com reservering (omgeving Heidelberg, Duitsland) kon ik niet laden, en was er in de omgeving ook niet direct een laadmogelijkheid. Bij de tweede booking reservering vlakbij het Gardameer, kon ik van de eigenaar stroom tappen van de keuken. Ik kon dus elke morgen met een volle accu (20 km) starten. Bij het gasthof in Oostenrijk kon ik ook niet laden. De laatste overnachting in Duitsland (Ludwigsburg) in een hotel kon ik in de omgeving (Aldi) gratis laden. Wat een goed initiatief is dat, de Liddle in Nederland doet dat nu ook al, maar niet in mijn omgeving.

Dan het verbruik, Dit hangt erg af van de gereden snelheid, laadmogelijkheden in de hotels en het rijden in de bergen. Op de duitse snelweg met een gemiddelde van 120-130 km/u zonder laadmogelijkheden, ongeveer 1:22. In Italie, met s’morgens laden en rijden in de bergen, (genereren in de afdalingen van de bergen) en afstanden tot 200km, 1:35. Gemiddeld over de hele afstand 1:28.

Laatst het regenereren van het remenergie in de accu. Bij mijn vorige Prius (generatie 2) was de accu snel vol en de remenergie werd niet gebruikt. In deze Prius was de gemiddelde regeneratie van de berg af ongeveer 6 a 7 km. Het meest heb ik geregenereerd in een scherpe afdaling vanuit Lienz ongeveer 19 km. Bij scherpe afdalingen gebruik ik ook de remmen, het regenereren in modernere elektrische auto's zal waarschijnlijk nog beter zijn.

Conclusie:
Een heerlijke reisauto, met voldoende ruimte, die ook nog een keer zeer zuinig is. De laadmogelijkheden zijn nog niet standaard mogelijk bij een willekeurige reservering, jammer dat booking.com dat niet als filter aanbiedt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.