Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2010)

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst14.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

14000 km rij-ervaring in nieuwe Prius model 2010

  • 14.000 km

Door mijn werkgever werd een A-label auto verplicht gesteld, waardoor ik in juli de lease-prius kon ophalen bij de dealer. Gezien de lage bijtelling heb ik gekozen voor de meest luxe uitvoering. Wat me erg tegenviel aan de dealerservice(3 dealers) was, dat ik bij het maken van mijn modelkeuze op geen enkele manier van te voren de technische snufjes kon zien/uitproberen. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor alle opties. In deze review wil ik even in gaan op een aantal zaken die je niet in de folder kunt lezen en waarvan de verkoper vaak niet op de hoogte is of het gewoon niet aan je meld.


Solar roof - Elektrisch zonnedak met zonnecellen:

Mijn prius heeft een elektrisch bedienbaar zonnedak. De bedieningsknop zit boven in het dak naast de binnenverlichting. Op zich niet een handige plek vind ik, maar het zij zo. Als je de schakelaar 1x activeert, dan gaat het dak open in de schuine stand. Na nogmaals activeren schuift het dak een stuk naar achteren. Bij de derde keer activeren schuift het dak verder open in de verste stand. (je kunt de schakelaar ook vasthouden, zodat het dak open schuift tot de tweede stand). Bij het openschuiven schuift de zonnewering (dakbekleding zonder verdere ventilatiegaatjes of zo) mee naar achteren. Als de zon stevig schijnt wordt het al snel erg heet op je hoofd. Helaas kun je de opengeschoven zonnewering niet dicht doen of gedeeltelijk dichtschuiven. Als het te heet wordt, dan moet je het dak dus weer dichtschuiven. Als ik dit van te voren had geweten, dan had ik het schuifdak denk ik niet gekozen.
Door de constructie van het zonnedak blijven je haren tijdens het rijden keurig in model en het windgeruis is van een aanvaardbaar niveau.

Als je het dak weer wilt sluiten, dan moet je de schakelaar vasthouden. Dit is niet handig, zeker niet omdat de schakelaar in het dak zit. Als het dak open is en je de auto verlaat, dan word je op geen enkele manier gewaarschuwd dat het dak nog open staat. Het gaat dus ook niet vanzelf dicht bij het afsluiten van de auto. Als het contact uit staat kun je het dak ook niet bedienen.


Zonnecellen en ventilatiefunctie:
De sunroof is voorzien van zonnecellen, die de energie leveren voor de ventilatiefunctie. Dit is best wel een fijne toepassing als de auto in de felle zon staat. Als je het ventilatiesysteem inschakelt (knop links op het dashboard), dan worden de ventilatieroosters automatisch geopend en wordt frisse(niet gekoelde) lucht de auto ingeblazen. Op warme dagen in de zomer heb ik hier best wel profijt van gehad. Als de zon niet schijnt, dan werkt het systeem trouwens niet. Ik heb de indruk dat de zonne-energie rechtstreeks het ventilatiemotortje aandrijft en dat de energie niet opgeslagen wordt in een accu.


Heads-up display:

Dit systeem kom je in steeds meer auto's tegen. Ik vond het makkelijk, maar meer ook niet. Waarschijnlijk komt dit doordat je gewend bent om naar het instrumentenpaneel te kijken als je iets wilt weten. De display kan middels een schakelaar aan of uit gezet worden. De hoogte van de display kan aangepast worden, zodat grote en kleine mensen dezelfde informatie kunnen aflezen. Het displaygedeelte bevindt zich links onderin de ruit en kan alleen afgelezen worden als je er recht voor zit(bestuurder). De lichtintensiteit kan naar eigen wensen aangepast worden. Ook de soort informatie die je te zien krijgt kun je aanpassen. B.v. de rijsnelheid, de energiebalk, navigatieaanwijzingen vanaf 400 meter voor een koerswijziging, etc.


17" wielen:
Ik heb gekozen voor 17" inch wielen. Aanvankelijk kon dat niet in combinatie met de solar roof, omdat de auto dan te zwaar zou worden voor de milieu goedkeuring. Ik kon de 17" wielen echter zonder probleem als optie bestellen. Of het komt door de bredere banden weet ik niet, maar ik vind de besturing niet optimaal. Met name op de snelweg is de Prius niet koersvast. De auto is ook zijwind gevoelig, waardoor je het stuur al gauw met beide handen moet vast houden en constant moet corrigeren. In mijn Skoda Octavia had ik daar absoluut geen last van en kon ik ontspannen sturen. Een ander groot nadeel van de bredere wielen is, dat de draaicirkel behoorlijk is ingekrompen. Om de voorkomen dat de banden tegen de wielkast komen zijn er blokjes gemonteerd, waardoor de wielen veel minder ver kunnen draaien. Dit was in de smalle Franse parkeergarages een drama. Het is maar dat u het weet.



Radar systeem:

Mijn Prius is uitgerust met een radar. Deze wordt gebruikt voor het Pre-Collision System (PCS) en voor de Dynamic Radar Cruise Control(DRCC).

Mijn ervaring met beide systemen wil ik graag met u delen.

Het Pre-Collision Systeem moet ervoor zorgen dat bij naderend onheil een aantal veiligheidsmaatregelen genomen worden. Ik heb het systeem voorzichtig uitgeprobeerd en het gaf me wel een heel veilig gevoel. Het systeem is bij een snel naderend object, b.v. de achterste auto in een file waar u op dreigt te botsen, veel eerder in staat om te reageren dan de mens. Hierdoor remt de auto al, voordat u het rempedaal heeft aangeraakt. Tevens worden de veiligheidsgordels strak aangetrokken. Waarschijnlijk zal de techniek nog wel meer zaken regelen die de veiligheid ten goede komen, maar hiervan heb ik tijdens mijn 'test' niks gemerkt.

De Dynamic Radar Cruise Control wordt automatisch geactiveerd als u de cruise control knop op 'aan' zet. Als u het systeem echter alleen als conventionele cruise control wilt gebruiken, moet u eerst de handel één seconde lang van u afduwen. Die handel zit trouwens naar mijn idee niet op een jofele plek. Het pookje bevindt zich rechts-onder achter uw stuur (op 5 uur volgens militaire begrippen). Als je gewend bent om je stuur in de 10 voor 2 stand vast te houden, dan impliceert dit, dat je dus altijd je rechterhand moet verplaatsen om de cruise control te bedienen. Ik vind dit een ontzettend groot nadeel en komt eigenlijk de veiligheid niet ten goede. Het wordt nog erger gemaakt, doordat het pookje meedraait met het stuur. In een rechtse bocht verdwijnt het pookje dus nog verder naar links en is dan lastig te vinden. Als je veel met een cruise control rijdt en daarbij ook veelvuldig de stop en resume functie gebruikt, dan zul je ervaren dat dit in de Prius verre van ideaal is. Uiteraard kun je ook je rempedaal bedienen om het systeem tijdelijk uit te schakelen, maar dat heeft vaak niet mijn voorkeur, omdat dan ook de remlichten gaan branden. De resume functie werkt verder wel naar behoren. De auto trekt redelijk vlot op naar de vooraf ingestelde snelheid. Hierbij moet u er wel opletten, dat u het gaspedaal helemaal loslaat, want als u het gaspedaal nog iets ingedrukt heeft, dan werkt de resume functie niet, dan wel erg traag.
Als u de cruise control aan heeft staan, dan kunt u op de display zien op welke snelheid deze is ingesteld. Naar mijn idee is dat een groot pluspunt. Door het cruise control pookje om hoog of omlaag te duwen kun je de ingestelde snelheid in stappen van 2 km/h respectievelijk omhoog of omlaag brengen. Tijdelijk uitschakelen doe je door het pookje even naar je toe te bewegen.


Ik was erg benieuwd hoe het Dynamic Radar Cruise Control systeem zou werken in de praktijk. Afgaande op papieren informatie is het een pracht systeem. Ik heb het echter vóór de aanschaf van de Prius niet kunnen testen, omdat de 3 dealers waar ik geweest ben geen auto's beschikbaar hadden met die optie aan boord. De verkopers kennen het systeem ook niet. Zij kwamen bij mij niet verder dan: "Het is een leuk speeltje meneer, maar of het echt werkt durf ik u niet te zeggen".

Mijn ervaringen met het systeem zijn wisselend. Zoals gezegd activeer je de DRCC door het knopje op de cruise control handel in te drukken. Op de display worden dan twee auto's afgebeeld met daartussen drie strepen. Die strepen geven de afstand aan waarop de radar is afgesteld. Op het stuur zit een knop waarmee je die afstand kunt verkleinen(2 strepen of 1 streep) Bij 1 streep wordt de afstand tot de voorligger afgesteld op een meter of 30/40.
In theorie werkt het radar systeem zoals je dat zou verwachten. In de praktijk viel het me behoorlijk tegen.

Op de snelweg is het te gebruiken, maar er kleven veel nadelen aan. Als je het systeem hebt ingesteld op b.v. 130 km/h dan zal de auto die snelheid aanhouden zolang er niks voor je rijdt. Nader je een voorligger die 125 km/h rijdt, dan remt de Prius af zodra die voorligger binnen de ingestelde radar afstand komt. Het remmen gebeurt op de motor en als het snelheidsverschil te groot is, dan worden de conventionele remmen ook gebruikt. Daarbij treden ook de remlichten in werking. Hierna volgt de Prius de snelheid van de voorligger. Op zich is dat technisch natuurlijk prima, maar in het voorbeeld heb ik er voor gekozen om 130 km/h te willen rijden. Ik wil dus helemaal niet de snelheid van mijn Prius aanpassen aan de snelheid van mijn voorligger. Nu komt het nadeel van het systeem in beeld. Ik moet zeer ruim van te voren op de linker rijbaan gaan rijden om te voorkomen dat de radar mijn langzamer rijdende voorligger in het vizier krijgt. Ga ik te laat naar links, dan gaat mijn Prius remmen en dat wil ik niet. Doordat ik ruim van te voren naar de linker rijbaan verkas, voel ik me vaak zo'n automobilist die onnodig links blijft rijden. Zeker als het snelheidsverschil met mijn voorligger maar enkele km/h's is, kan dit erg irritant zijn, met name als er automobilisten achter je rijden die harder willen dan de door jou ingestelde cruise snelheid.

Een ander groot nadeel is, dat het systeem erg traag reageert. Stel dat ik met de ingestelde 130 km/h op de snelweg achter een auto rijdt, die 120 km/h rijdt. Samen rijden we een vrachtwagen voorbij die 90 km/h rijdt. Na het inhalen gaat de voor mij rijdende auto naar rechts. Ik blijf op de linkerbaan rijden, want ik wil weer naar de ingestelde 130 km/h. Als de voorligger helemaal naar rechts is gegaan, dan zal mijn radar opmerken dat de weg binnen het ingestelde radarbereik weer vrij is. Het duurt zeker enkele seconden voordat de computer opdracht geeft om harder te gaan rijden. Ik vind dit niet aanvaardbaar en uiterst irritant. Daarbij komt ook nog dat de acceleratie verre van snel is. Hierdoor zul je altijd zelf het gaspedaal indrukken, omdat het anders veel te lang duurt voordat je weer op je ingestelde kruissnelheid bent aangekomen.

Bij een conventionele auto doet de auto wat u hem opdraagt. Als u gas geeft zal dit direct resulteren in het verhogen van uw snelheid. Bij de Prius ligt dit toch even wat anders. De Prius zit vol met techniek, waardoor de door u opgegeven opdracht( b.v. gas geven) niet direct wordt uitgevoerd, maar wordt voorgelegd aan het elektronische systeem. Bij de Prius doet de bestuurder eigenlijk niks meer dan dat hij aan de computer vraagt of hij er voor wil zorgen dat de auto harder wil gaan rijden. Na enige bedenktijd merkt u dan dat de computer uw wens in vervulling heeft gebracht. Dit is met name merkbaar als u gebruik maakt van de cruise control.

Mijn ervaringen met dit systeem kennen echter ook wel positieve berichten. Met name op provinciale wegen is het systeem erg goed te gebruiken als je voorligger de snelheid aanhoudt die jij ook wilt rijden. In noord Frankrijk heb je provinciale wegen waar geen einde aan lijkt te komen. Je mag daar 90 km/h rijden. Als je een voorligger hebt die zich aan die snelheid houdt en ook in de dorpjes netjes 70 of 50 gaat rijden, dan kun je met een beetje geluk wel een uur rijden zonder het gas en/of rempedaal aan te raken. Dat rijdt wel heerlijk relaxed moet ik zeggen.

Automatisch inparkeren:
Met mijn Prius kan ik ook automatisch inparkeren. We hebben dit met een aantal collega's één keer gedaan om te kijken hoe het werkt. Het werkt wel, maar het vergt de nodige oefening om de auto in de juiste uitgangspositie te plaatsen, vóórdat je gaat parkeren. Het inparkeren gaat erg langzaam. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dit systeem in de praktijk gebruiken. Laat het in ieder geval niet meetellen bij het kiezen van een andere auto.



De verkopers bij de 3 dealers die ik bezocht heb vóór de aanschaf van mijn Prius blonken niet uit in voertuigkennis. Zij konden mij absoluut niet voldoende informeren over tal van zaken die voor mij van belang waren om te weten. Gelukkig hebben we Internet.

Iemand die de aanschaf van een Prius overweegt moet zeker onderstaande documenten en Youtube filmpjes bekijken:


http://www.john2211.nl/Hybride_prius_model_2009/2010_Prius_technical_overview.pdf

http://www.john2211.nl/Hybride_prius_model_2009/Introductiedocument%20Prius%20maart%202009.pdf

Prius filmpjes:

Bekijk de officiële Toyota filmpjes. Sommige zaken zijn niet van toepassing op Europeesche modelellen(b.v. Lane Assist"), maar de filmpjes zijn zeer nuttig en laten alles zien over b.v. het solarroof, de keyless entry, navigatysysteem, etc.

http://www.youtube.com/results?search_query=%222010+toyota+prius%22&aq=f



Op onderstaande website vind je ontzettend veel informatie over de prius.

http://www.john2211.nl/

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.