Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2009)

autoreview

Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2009)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 150 km

Recent mijn nieuwe lease-auto opgehaald; de nieuwe Prius Executive.
Wat eerste indrukken wil ik graag delen, over een tijdje zal ik een meer inhoudelijke review plaatsen.

- auto is zeer stil! Alleen bij fors accelereren laat de benzinemotor zich goed horen.
- de auto zit vol met technologische hoogstandjes, die - voorzover ik dit getest heb - ook allemaal goed en intuitief werken.
- wegligging, sturen en rijgedrag is gewoon goed. Het is geen Ford Focus (m.i. de maatstaf), maar de totaal indruk is prima. Een volwassen auto, die stabiel aanvoelt, goed bochten neemt en vooral rust uitstraalt.
- de Adaptive Cruise Control werkt erg goed! Heel apart om op de snelweg de auto zelf te voelen reageren (remmen of gasgeven) op je voorligger.
- lederen bekleding is behoorlijk glad, hierdoor glij je in snelle bochten iets weg. Kinderen op de achterbank gleden de hele auto door! (vonden ze zelf niet erg trouwens ;-)
- navigatie werkt goed en snel. Kwaliteit beeldscherm vind ik redelijk - goed.
- audio-installatie klinkt behoorlijk, alleen standaard te veel bas - je dreunt de auto uit.
- bagageruimte is behoorlijk, mits je ook de bak onder vloer gebruikt. Daar weer onder is trouwens ook nog plek voor spullen!

Binnenkort op vakantie, dan kan ik de auto echt goed beoordelen.

Op vakantie geweest met de nieuwe Prius

  • 3.200 km

Net terug gekomen van vakantie in Frankrijk (rondreis met ruim 3000km); de Prius is een comfortabele en goed rijdende reisauto.

Pluspunten:
- (zeker in deze uitvoering) enorm luxe. Alles gaat automatisch en over het algemeen werkt het ook zoals je zou verwachten.
- Adaptive Cruise Control werkt goed. Geeft heel veel rust tijdens snelwegritten. Ik heb ook al een paar keer gemerkt dat remmen indien nodig stevig gebeurt!
- bij rustig (weg)rijden is de auto zeer stil. Bij wat meer "sportief rijden": zie Minpunten.
- auto heeft (ook bij 4 personen, bagageruimte volledig vol en dakkoffer op het dak) ruim voldoende power om snel in te kunnen halen, ook bergop! Gebruik dan wel de Power-stand, hierdoor reageert de auto sneller op het gaspedaal.
- de Head Up Display is fijn; zorgt ervoor dat je de snelheid en navigatie-aanwijzingen midden in je blikveld ziet.
- de camping op- en afrijden gebeurt (automatisch) in de EV-stand (alleen electromotor actief), hierdoor lekker stil (maar pas op: men hoort je niet aankomen!)
- veel beenruimte achter; prettig voor de achterpassagiers
- audio-CD's worden lekker snel geript naar de HDD in de auto
- Bluetooth-koppeling met mijn telefoon werkt goed, snel en probleemloos (HTC Touch 3G)
- ingebouwde navigatiesysteem biedt heel veel leuke en zinvolle opties (maar zie ook Minpunten ...)
- verbruik tijdens vakantie (met dus de hierboven vermelde belading) was ongeveer 1:20. Dit vind ik zeer netjes, aangezien ik veel in heuvelachtig gebied heb gereden, meestal in Normal-mode gereden heb (de ECO-stand zou een nog iets lager verbruik kunnen realiseren) en ik goed mee rijd met de flow van het verkeer. Ik hou de zaak niet op, zeg maar.
- wegligging is goed en zeer stabiel. Weinig last van zijwindgevoeligheid. Rechtuitstabiliteit op de snelweg is goed. Bochten nemen is wennen, want doordat er geen fysieke koppeling is tussen wielen en stuur (steer by wire) heb je minder gevoel met de weg. Went wel.

Minpunten:
- bij fors accelereren, tussensprintjes of als de CC de snelheid hervat hoor je de motor behoorlijk "loeien". Hij klimt snel in de toeren (schijnt normaal te zijn bij CVT-versnellingsbakken) en dit hoor je dus goed. Bij loslaten gas of bereiken van de gewenste snelheid is het meteen weer rustig.
- tijdens rijden in EV-mode is de auto zo stil dat andere weggebruikers je niet of nauwelijks horen; rijd dus voorzichtig! (of speel met je ramen open een MP3 af met motorgeluiden ;-)
- tijdens mijn vakantie heeft het navigatiesysteem me een paar keer behoorlijk in de steek gelaten. Moet ik nog mee terug naar de garage. In de handleiding staat wel vermeld dat dakdragers en/of een dakkoffer een verminderde werking van de GPS-antenne tot gevolg kunnen hebben ...
- de indeling van de bagageruimte (het "normale" gedeelte, een bak daaronder, en daar weer onder nog wat ruimte naast de bandenreparatiekit) zorgt ervoor dat je in lagen moet inpakken. Bij 3 of meer grote koffers of sporttassen is dit lastig.

Mijn totaalindruk was en blijft onveranderd zeer positief.

Woon-werkverkeer

  • 7.000 km

Ik gebruik de Prius 3 nu al weer een aantal maanden voor woon-werkverkeer (ca. 45 km per dag) en zakelijke trips (30% stads- en provinciale wegen, 70% snelweg) en kan gelukkig melden dat mijn positieve indruk er nog steeds is.

Zowel voor kortere als langere zakelijke ritten is het een goed-rijdende auto, met meer dan genoeg comfort. Heb wel de gevoeligheid van de lichtsensor laten aanpassen naar de gevoeligste stand; ook bij lichte schemering of een flinke regenbui heb ik graag dat de verlichting aan gaat.

Tot nu toe 1 klein ongemakje: tijdens rijden over bobbels op de weg hoor ik rechts in de auto iets trillen. Ben er nog niet achter wat dit is. Verder stap ik met veel plezier in voor iedere rit.

Verder heb ik al een paar keer kennisgemaakt met de Pre Crash Safety functie; als je denkt "nu knal ik op mijn voorganger", grijpt de auto zelf in, en remt - extra stevig - om een botsing te vermijden.
Kwam een keer door onoplettendheid van mijn kant, een andere keer besloot mijn voorganger een slak voorrang te geven en ging dus op haar rem staan. De adrenaline spoot uit mijn oren, maar ik stond op tijd stil! De auto achter mij klapte overigens wel bijna op mijn achterbumper (hij had duidelijk minder goede remmen dan ik).

Het verbruik ligt momenteel (met winterbanden onder de auto en de lagere buitentemperaturen) op ca. 1:18,5. Dit is ongeveer 1 km minder per liter dan ik in september / oktober realiseerde.

Mijn rijstijl is: vlot wegrijden vanaf stilstand, altijd max. snelheid +5% (op de snelweg bijna altijd op Adaptieve Cruise Control), en proberen zoveel mogelijk te anticiperen op verkeer en stoplichten.

Ik denk overigens dat ik in optimale omstandigheden (buitentemperatuur 20 graden of hoger, zomerbanden, zo rustig mogelijk accelereren, zoveel mogelijk uitrollen voor stoplichten, nooit harder dan 120 km/h op de teller, en ca. 50% rijden in de bebouwde kom) inderdaad de beloofde 1:25 zou kunnen halen.

Update winter 2010

  • 10.000 km

Even een korte update; sinds het kouder is geworden (ongeveer vanaf begin december) is het trilgeluid wat "ergens" rechts uit de auto kwam verdwenen.
Daarvoor in de plaats - zeker wanneer het gevroren heeft - zijn diverse kraakjes (kunstof delen die tegen elkaar aan komen) gekomen, die overigens verdwijnen als de auto warm is geworden.

De stoelverwarming is met de kou van de afgelopen weken een aanrader!

Iemand vroeg of het knipperlicht 3x knippert als je de stengel even aantikt; nee dit is niet het geval.

Het verbruik tenslotte van de afgelopen 2 tankbeurten (dus in de (af en toe bittere) kou, sneeuw en ijs, met winterbanden onder en mijn gebruikelijke woon-werkverkeer) ligt nu op ca. 1:17,5

2e zomervakantie met Prius achter de rug

  • 24.000 km

Afgelopen maand een kleine 4000 km gereden; door Duitsland en Zwitserland naar Italie, ter plaatse flink wat tochtjes en uiteraard weer terug.

De Prius bevalt - nog steeds - prima, en blijkt opnieuw een fijne reisauto te zijn. (adaptive) cruise control op 150 (=142 echte km/h) en gaan over de autostrada en autobahnen.

Verbruik over deze vakantiekilomters was ca. 1:16, maar wel met dakkoffer bovenop, bagageruimte volgestouwd, en 2 volwassenen en 2 kinderen aan boord. En dus lekker doorblazen waar dit kon.

Twee kleine rammeltjes "ergens" in het interieur rechts zijn de enige smetjes op deze auto.

Wat valt er verder nog te vertellen? Niet zo veel, het is een geavanceerde, goed rijdende wagen, die doet wat je verwacht.
Reken op gemiddeld 1:19 (door het hele jaar heen) als je "normaal" rijdt. Wijkt natuurlijk flink af van de beloofde 1:25, maar 1:19 is m.i. een keurig verbruik voor een gezinsauto.

Update voorjaar 2011

  • 45.000 km

Het wordt een beetje saai, ben ik bang. Weer weinig nieuws te vertellen over de Prius. Onlangs weer een beurt gehad, geen defecten of storingen gehad.
Alleen een rammeltje rechts (heel moeilijk om dit precies aan te wijzen) geeft af en toe een frons op het voorhoofd.

Heb laatst een tank (ca. 700 km) zonder gebruik van airco gereden (last van een luchtweg-infectie); het positief effect hiervan op het verbruik is ongeveer 0,4 l per 100km. Vind ik toch wel aanzienlijk.

Je begint de Prius 3 nu trouwens wel erg veel te zien op de weg ...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.