Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Dynamic Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 13.000 km |
Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic Business
- 1.750 km
Om me eerst even voor te stellen mij naam is Robin, 17 jaar oud. Nou zal je je natuurlijk gelijk afvragen; 17!? Die rijd nog geen auto hoor! Klopt als een bus! Maar toch schrijf ik deze review op basis van de rij ervaringen van mijn vader en natuurlijk geef ik mijn eigen mening over de auto zelf.
In het verleden, dat ik mij kan herinneren, heeft mijn vader een Opel Astra (2x), Opel Vectra en een Volkswagen Passat gehad. Allemaal op lease basis.
Vooraf:
De keuze tot een lease auto was vrij gelaten zolang het maar niet boven een Audi A4 of BMW 3 serie was; dat betekend dus dat er veel te kiezen was. Na wat wikken en wegen had mijn vader tot mijn grote ongenoegen gekozen voor een Toyota Prius. Dit omdat het flink in ongeveer 150/200 euro per maand zou schelen met de Passat. En omdat het het bedrijf waarin mijn vader werkt een groenere uitstraling te geven. (Er zijn meerdere wagens in 1 keer besteld destijds) De oorspronkelijke levertijd bedroeg 4 maanden echter kregen we vorige week een belletje dat hij deze week er al zou staan.
26-7-12 (Ophalen van de auto)
Zoals traditie ging ik mee de auto ophalen. Ik als light-autoliefhebber was natuurlijk erg sceptisch over de keuze van deze auto. De redenen hoef ik denk ik niet uit te leggen. De Passat kon er na 4 jaar uit met 192.732 kilometers op de teller.
De eerste indruk:
Om heel eerlijk te zijn vond ik het meevallen; een mooie witte kleur, zwart dak, donker getinte ramen achter en leuke 17 Inch velgjes. Oke het oogt misschien allemaal was hoekig en vierkant maar dat had ik wel verwacht.
Het interieur viel me wel wat tegen. Een zee van plastic dat moest lijken op geborsteld aluminium. De zwarte half lederen stoelen zagen er dan weer wel goed uit.
Uiteraard werd er het een en ander uitgelegd bij de aflevering dus ik besloot om maar achterin plaats te nemen om alles even mee te bekijken. Ik nam plaats en ging een beetje voorover gebukt tussen de voorste stoelen zitten. Na een flinke uitleg over de navigatie wilde ik even naar achteren gaan zitten en het was gelijk raak. Tok tegen het dak aan; dat was me een domper. Ik ben met mijn 1,85 toch echt niet de grootste maar kan gewoon niet rechtop achterin zitten. Maar we gingen verder er kwam nog een verhaal over het de radio, het starten enz. enz. Uiteindelijk waren we klaar en was het tijd om een stukje te gaan rijden.
Geruisloos verlieten we de parkeerplaats. (erg vreemd als je er niet aan gewend bent) Het was een kort ritje maar het schuifdak kon gelijk open en het JBL geluidssysteem sprongen er positief uit. Ik was het schuifdak niet gewend dus een zonnetje op je hoofd is toch zeker aangenaam. De JBL boxjes waren zeker goed te noemen.
(Rijden)
28-7-2012 (2000 Kilometer op de teller)
04:00 S'ochtends gingen we weg. Nog half slapend waren we onderweg. De Xenon verlichting kende ik al uit mijn moeders auto (Mini Cooper S JCW) maar deze was toch net wat beter. Goed helder en wat minder blauw. Het dashboard dimt zich automatisch dus dat was allemaal prima alleen waren alle knopjes rond de navigatie niet verlicht, dat viel me wel op aangezien ik dat wel gewend was in de Passat. Ze waren nog wel goed leesbaar, dat dan weer wel.
(Stoelen)
Na even te hebben gezeten moest ik me stoel toch maar eens even anders gaan zetten want ik zat ongeveer in schietstand. Hmm een ijzeren beugel om naar voren en achteren te gaan? Dat had mijn moeder haar polo uit 1996 niet eens. Viel me zeker op maar dat is misschien toch een stukje kwaliteitsverschil met Volkswagen en Opel. Maar het werkte tenminste. Dan de leuning recht zetten. Het hendeltje sterk naar voren halen en de stoel knalt in je rug; ik herkende het al uit de Mini van mijn moeder dus was er op voorbereid. Toch prefereer ik een draaiknop maar hier kan het ook mee. Dan de stoel even wat naar beneden want ik zat wel erg hoog. Na flink zoeken bleek dit dus gewoon niet te kunnen.... De bestuurdersstoel kan echter wel maar de bijrijdersstoel dus niet. Oke het was niet anders, dan maar zo. Het zat in ieder geval een stuk beter. Ik zet me stoel altijd wat ver naar achter zodat ik me benen languit kan zetten en ik was daarin wel blij verrast waarbij er bij in de Passat een bult van de Wielkast is het hier gewoon bijna vlak! Heerlijk want dan kan je je voeten dus gewoon naast elkaar zetten. Verder zaten de stoelen prima; ze bieden genoeg steun aan de zijkanten en de hoofdsteunen zitten goed. Na een uur of 3 te hebben gereden begon ik wat last van me rug te krijgen; je mist gewoon echt steun in de rug van de stoelen. In veel auto's kan je de rugleuning harder of zachter maken maar hier dus jammer genoeg niet... Erg vervelend moet ik eerlijk zeggen want hier ga ik me absoluut aan irriteren!
(Regen/licht-sensor)
Het begon langzaam ligt te worden en de navigatie ging van een donker contrast naar een wat feller dag contrast; nou helemaal prima zou je zeggen! Alleen doet dit wel een stuk of 4/5 keer. Ook is de lichtsensor wat gevoelig want als je onder een viaduct door rijd springt je verlichting aan om vervolgens 3 seconden later weer uit te gaan. De regensensor voor de ruitenwissers werkt gewoon goed alleen kan je de snelheid van de ruitenwissers niet aanpassen (ik bedoel niet de interval maar de snelheid dat je naar boven en beneden gaan) waardoor ze soms flink op hol slaan.
(Naviagatie/JBL/Boordcomputer)
Ondertussen bleef me het JBL geluidssysteem toch echt nog steeds verbazen. In de passat hadden we al de meest uitgebreide navigatie en boxjes maar het geluid van de JBL is toch beter te noemen! Echter was ik in de Passat wel een goed en groot kleurenbeeldscherm gewend, hier in de prius is de resolutie toch echt minder en is het beeldscherm een stuk kleiner. Wanneer de zon schijnt is het soms nog moeilijk of te lezen doordat het erg flets word. Verder werkt het systeem wel gewoon erg makkelijk. Alles gewoon in het Nederlands en lekker duidelijk. Ook is het erg makkelijk dat je met je bleutooth verbinding kan maken en direct je muziek van je mobiel kan luisteren zonder kabeltje of dergelijk. Ook kan je direct alles van je telefoon erin vinden. Telefoonboek/sms/beltoon enz. Erg makkelijk dus!
Ook leuk is het om te zien wat je verbruik was in de afgelopen 30 minuten en hoeveel stroom je hebt kunnen bijladen tijdens het remmen. Bij de bergop in Duitsland zie je dan duidelijk dat het verbruik toeneemt (15L/100km) maar wanneer je gewoon in Nederland rijd zit het verbruik met gemak op 5L/100KM en dan kan je gewoon 130/140 rijden.
(Tanken)
Bij de Passat zat een tank van 75 liter(Diesel) in de Prius is dat echter maar 45 liter(benzine). Resulteert erin dat er dus al 3 keer getankt is in de 2 dagen dat erin gereden word. Dat valt wel een beetje tegen maar er is nu dan ook al ruim 2000 kilometer gereden.
(Rijden)
Kwa weggedrag ligt de Prius, ondanks zijn zware accus, behoorlijk ligt op de weg. Verder ligt het kleine stuur erg goed in de hand. Alleen verbaas ik mij over de functies die er op het stuur zijn geplaatst zoals een speciaal knopje voor het laten circuleren van de lucht in de auto ipv. het van buiten af te nemen. Wie dat verzonnen heeft is toch echt even van het rechte pad af. Verder is de topsnelheid van 195 wel goed te halen op de Autobahn. Wel mis ik wat vermogen tijdens het inhalen en tijdens het optrekken, hier was de Passat absoluut sneller in. Op Eco modus is dus ook maar een paar minuten gereden want als je daarmee gaat inhalen lijkt het alsof je eerst een aanloop moet gaan nemen wil je het halen. De sport knop is wel weer leuk alleen moet je die gewoon gebruiken bij stoplichten of of bij het inhalen aanzetten anders is het niet erg praktisch omdat die erg laat schakelt. Bij veel gas jankt de motor een beetje kreeg ik het idee. Wel is de (benzine)motor erg stil! Echter maken de banden dan weer dusdanig veel herrie dat je boven de 140 je stem duidelijk moet verheffen om elkaar te verstaan.
Dit was hem weer. Mochten er vragen zijn kan dat natuurlijk altijd en er word binnenkort weer geüpdatet! (Zal er dan gelijk een foto bij zetten)
Update!
- 13.000 km
Na een periode van stilte wil ik toch weer even een stukje toevoegen aan mijn review.
We zitten op een dikke 13.000 kilometer en de Prius doet zijn werk naar behoren. Er zijn nog een enkele rameltjes of problemen geweest.
Wel zijn we tot de opmerkelijke conclusie gekomen dat de auto kwa brandstofkosten niet meer kan concurreren met de zuinige dielsels. Het systeem geeft aan dat we ongeveer 1 op 20 rijden maar tijdens het tanken lijkt dit niet altijd helemaal te kloppen. Tijdens weken dat er veel gereden word houd dat in dat er ongeveer 2 keer per week getankt moet worden wat inhoud dat je ongeveer tussen de 60 en 70 liter tankt. Dat is nogal flink wat.... Met de Passat was het altijd maximaal 1 keer per week en dan ongeveer 40 a 50 liter. En dat is met de huidige brandstofprijzen toch een behoorlijk verschil.
Verder zijn we over het JBL systeem nog steeds lovend; heerlijk geluid. Van de navigatie krijgen we de indruk nogal achterhaald te zijn; wijken van 3 jaar oud herkend die niet.... Ook is het scherm nogal flets wanneer de zon erop staat. Aflezen is dan vrijwel onmogelijk.
Wat ook echt een compliment verdiend is de Xenon verlichting. Deze blijkt in de praktijk toch echt wel een super verlichting te zijn; en deze Xenon doet echt anders aan dan die van andere merken. De helderheid in het donker is echt zeer goed te noemen en bij het groot licht heb je helemaal een zee van licht voor je. Dat maakt het rijden op donkere wegen echt een stuk makkelijker.
Om nog even op de stoelen in te gaan. Om eerlijk te zijn zitten ze voor 2 uur prima maar daarna worden ze echt een beetje vervelend. Je krijgt dan echt het idee dat je er even uit moet om alles te strekken.
Nog enkele praktische zaken;
De kofferbak bied voldoende ruimte voor het dagelijks leven maar wanneer je op vakantie gaat word het toch even flink proppen. 2 flinke koffers en de achterklep en nog maar net dicht.
De beenruimte achter is prima voor een auto van dit formaat; echter word het voor mensen die langer zijn dan 1,80 toch een beetje onderuit gezakt zitten want anders zit je tegen het dak.
Een van de grootste min punten is het lawaai dat je binnen hoort wanneer je rijd. In de woonwijk is die fluister stil; ook op de benzine motor! Hier valt echt niks op te zeggen, ook op provinciale wegen is de auto echt super stil. Echter is het op de snelweg loei irritant. Zeker boven de 130 word het vervelend. De motor is ook dan nog niet echt overheersend aanwezig alleen de rijwind en het geluid van de banden zijn echt duidelijk hoorbaar. Dat is op lange afstanden echt vermoeiend.
Verder doet de auto zijn werk prima; geen gekke dingen.
Om nog even in te gaan op de reacties hieronder. Het is leuk om te zien dat hier vrijwel alleen mensen met een Prius reageren en dan ook slecht tegen mijn kritiek kunnen. Dan heb je de niet-prius rijders die het weer een eerlijk stuk vinden. Ik vind het in ieder geval vermakelijk commentaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.