Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2010)

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor weinig de wereld rond

  • 140.000 km

In twee jaar zo'n 140.000 km gereden in de Prius, zakelijk. Eerlijk is eerlijk: gekozen voor de bijtelling. Het scheelt dusdanig veel geld dat je hem kleine tekortkomingen gemakkelijk vergeeft. Helaas zijn het in mijn geval helaas geen "kleine" tekortkomingen, daarover later meer.

Het is een Toyota: alles werkt en blijft ook werken. Er past met gemak een wasdroger achterin met de klep dicht, de LED-verlichting is top, licht- en regensensoren werken zoals het moet. "Keyless entry" werkt perfect, achteruitrijcamera is top, mits je het lensje af en toe schoon maakt (stel je niet te veel voor van het het automatisch inparkeren; dat doe je alleen om aan anderen te laten zien). De navi is even wennen, het is niet de gebruikelijke TomTom-interface, soms is de aanduiding van de te volgen route lastig te ontcijferen.

Als je de "PWR" knop ingedrukt hebt gaat het ding als de brandweer, je merkt goed dat de elektromotoren een heel hoog koppel hebben bij lage snelheid; leuk bij het stoplicht. De head-up display is een uitkomst, maar dat is vooral omdat van de rest van het dashboard niet veel te maken is. Er staat zo verschrikkelijk veel overbodige info op dat je de belangrijke dingen maar moeizaam ontcijfert. Ik heb meerdere malen bijna zonder peut gestaan omdat dat ene kleine knipperende blokje de enige waarschuwing (na een korte piep) is dat het vloeibare goud bijna op is. En op is het ook vaak: de tank is de grootte van een veldfles. Serieus: er gaat zo'n 35 liter in als de "te gaan" teller al een poos op 0 staat. Ik heb me toch veel benzinepompen gezien de afgelopen twee jaar!

--Deze alinea GING over het verbruik, maar dit blijkt een zeer gevoelig punt bij de reageerders, vandaar dat ik het maar verwijder...--

Rijden gaat vanzelf. Gas indrukken om te rijden, rem om te stoppen. Ingewikkelder hoeft het echt niet. Het is in het begin erg wennen dat de motor direct volle toeren gaat draaien bij intrappen van het gas en zo blijft draaien zolang je versnelt, maar dat merk je op het laatst niet meer. De rit verloopt zonder hikken en rammelen, de cruisecontrol werkt goed en hij is redelijk stil onder de 100 km/u. Het is allemaal gewoon voor elkaar. Nu is dat wat mij betreft inmiddels een toch wel belangrijk minpunt aan het worden. De Prius is zo ge-engineerd dat zo'n beetje alle contact met de auto, de weg en de route verbroken is. Geen feedback in het stuur, geen duw in de rug bij tussen-acceleratie, alles voelt steriel en functioneel. Hij is ronduit saai om mee te rijden. Een saai dashboard met saaie kleuren. Het ontwerp is ook al alleen maar functioneel, van welke hoek je het ook bekijkt; het is geen geïnspireerd ontwerp, de windtunnel heeft het meeste werk gedaan. Maar ach... als je met je ogen knijpt zijn alle auto's die je op de snelweg ziet min of meer t zelfde geworden, hou van een afstand maar eens een skoda, VW, Seat of Opel uit elkaar!

Bovenstaand kun je in overweging nemen bij de aanschaf, maar heeft mij ook niet tegengehouden. Het is geen messcherp sturend racemonster en de techniek in de Prius heeft wat nadelen. Je rijdt wel in een ruime, veilige, goed gebouwde auto met gemak naar elke bestemming.

Mijn "grote" bezwaar met de Prius: Ik ben er simpelweg te lang voor. Ik ben geen reus, slechts 1,98m, maar heb wel een lang bovenlijf. Dit heeft tot gevolg dat ik tegen de binnenspiegel aan zit te staren tijdens het rijden. Ik moet steeds bukken om er onderdoor te loeren. Ook is de verhouding stuur/pedalen veel te klein, grote mensen zitten in elkaar gedoken om overal bij te kunnen. Ik heb een speciale stoel laten monteren, maar dit heeft het probleem niet verholpen. Probeer dus eerst goed of je jezelf kwijt kan in die auto!

Nog een tip als je met de optielijst voor je neus zit: Vink het elektrische sunroof aan. De airco-compressor is elektrisch en lang niet zo krachtig als een mechanisch aangedreven versie bij een gewone auto. Dit betekent dat je bij erg warm weer erg lang moet wachten voordat de auto afkoelt. Het sunroof zorgt er voor dat er geventileerd wordt, ook als de auto uit en afgesloten staat.

Als je er comfortabel in kan zitten, het niet erg vindt dat je niet "betrokken" wordt bij het rijden en zin hebt om wat centen over te houden elke maand kun je prima Prius gaan rijden. Je moet wel tegen de nodige grappen kunnen van collegae en er tegen kunnen dat medeweggebruikers je zelden de ruimte geven omdat je zo'n "Priusrijder" bent....(?)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.