Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 18.669 km |
Eerste ervaringen
- 632 km
Inleiding
Nadat bekend werd dat de Prius II een opvolger kreeg werd het voor mij interessant om eens te gaan kijken naar deze auto. Ik was ondertussen aan het kijken voor andere merken met name diesels aangezien ik van de baas op basis 40 000 km en 4 jaar moest leasen. Dus de VAG groep kwam de revue voorbij en de Franse auto's ook. De Prius was mij nog niet eens opgevallen omdat ik het een lelijk ding vind met name de II en milieu pff daar trek ik mij weinig van aan.
Let wel ik wilde een auto met ruimte voor het gezin en ik wilde als ik gas geef om iemand in te halen niet vooraan aan de file te staan bij deze actie. Dus was in eerste instantie een stationwagon wel van toepassing. De 308SW is mij ook niet ontgaan. Zeer ruime auto en heel erg chique van binnen en materiaal keuze was ook top. Echter in de reviews veel gelezen over de motor dat deze niet echt geweldig zou zijn en ik twijfelde of een 110 pk genoeg is voor een 1500kg zware auto. De VAG groep stond nl. op het punt om de TDI motoren te vervangen echter niet bekend wanneer. Nadat ik bij mijn collega in de 1.9 TDI octavia had gezeten vond ik toch best wel dat deze auto veel lawaai maakte, nog meer dan de Kangoo. Dus deze motor viel al af.
Plots waren de eerste beelden van de Prius III. Hmm sportievere look met een groter vermogen. Mwah misschien wel interessant om die eens te bekijken. Naar de auto rai geweest om deze eens te bewonderen. Ik moet zeggen dat het qua interieur ruimte wel ok is. De demo auto maakte toch wat meer gebruik van zachtere kunstoffen. Achterin was goed te vertoeven en de kofferbak was weliswaar kleiner maar toch nog 445 liter groot.
Ik was best wel enthousiast en nadat ik te horen kreeg dat de auto 4 maanden levertijd had heb ik deze maar besteld bij de leasemaatschappij. Ik wilde LED lampen en navigatie met achteruitrijcamera, maar leer hoefde voor mij niet dus werd het de dynamic in de kleur zwart. In de tussentijd voor de levering nog even met de II gereden maar wat viel ie mij tegen. Als ik het gas induwde maakte hij best wel veel geluid en het dashboard vond ik ook niet geweldig. Ik begon steeds meer te twijfelen of ik wel de juiste auto had besteld.
Collega had ondertussen de Insight al en een andere collega had de Civic. De insight is qua dashboard heel mooi maar op de achterbank vond ik de knieruimte toch wel minder waardoor je niet het gevoel had dat je comfortabel zat en hij minder isolatie. De Civic vond ik de kofferbak erg vies tegenvallen dus was wel benieuwd naar de Prius III als deze binnenkomt.
Levering
De levering werd gedaan door Toyota Amsterdam en is keurig afgehandeld en gebracht wat mij natuurlijk rest om te gaan testen.
Eerste impressie
Aangezien ik een actieve rijstijl heb vond ik de auto in het begin best tegenvallen. De 136pk vond ik wel meer trekkracht hebben en de power mode was wel ok maar miste toch wel wat trekkracht, tja was diesel gewend dus meer koppel. Maar naarmate de kilometers werden gevreten begon ik de auto meer te waarderen. Net als sommige andere auto's merk je de snelheid niet die je dan rijdt dus reed ik continue 140 en betrapte me er vaak op dat ik wel eens wat harder reed.
Eenmaal de 1e dag de dikke pil voor het navigatie systeem HD voor de mp3's en BT voor de telefoon ingesteld. Muziek op de HD is helaas niet geschikt voor MP3 en kon dus niet worden overgezet. Wel erachter gekomen dat de zgn. CD-speler wel degelijk DVD's pakt met mp3's mits het totale aantal aan mp3's de 255 stuks niet overschrijdt. Het afspelen van avi, mpeg en dvd films werkt helaas niet. Het geluidsysteem wat er standaard inzit kan ik niet zeggen dat deze slecht is, eerder vind ik hem best goed. Het touchscreen gebeuren is wel handig maar geeft wel vingervlekken maar heel mooi systeem .Het jammere vind ik wel dat ik de USB aansluiting mis. In de insight en de Civic zit deze blijkbaaar standaard.
LED verlichting
Tja de verlichting is bijna ongeveer hetzelfde als Xenon verlichting, deze is een stuk feller. Vind het alleen jammer dat alleen het gewone licht hiermee is uitgerust, Groot licht als parkeerlicht niet noch de mistlampen. Had misschien nog meer energie bespaard.
Trekkracht van electro en benzine motor
Deze is voldoende en is best rap, met een volle auto is tot nu toe de top 180 wel gehaald terwijl de snelheidsmeter bleef klimmen op een redelijk tempo.
Windgeruis/ rolgeluiden
Ja deze is wel aanwezig maar het is echt een hele stille auto. De Toyo banden die eronder zitten zijn niet verkeerd en produceren niet veel meer geluid dan bv een michelin band.
1e tankbeurt
Na 632 km gaf de boardcomputer aan dat het aantal te rijden km 0 was. Dus tankstation opgezocht en 39 liter getankt. Ik heb in die 3 dagen heel veel gereden maar extreem pittig waardoor ik eigenlijk wel verwacht had dat de tank sneller leeg zou zijn. Maar uiteindelijk is me het gebruik meegevallen en reed ie net zo zuinig /onzuinig als mijn Renault Kangoo 1.5 DCI. Dus dat valt wel meer voor een benzine auto.
Uiterlijk
Nou ik vind de Prius III een stukkie sportiever dan de 2 maar de kont blijft lelijk. Echter met de 17 inch velgen onder de auto moet ik zeggen dat het weer allemaal meevalt. Geluiden van de omgeving en de aanblikken ervan blijken zeer positiefs te zijn en elfs van de jeugd dat ze het een mooie auto vinden. Echter de Duitse degelijkheid bv als je een deur dichtgooit is helaas niet aanwezig. De deur voelt en klinkt best wel blikkerig aan als je de deur dichtgooit.
Voor de rest probeer ik deze op de hoogte te houden en ik ben langzaam aan toch aan het bijdraaien voor deze auto. Ik ben er tevreden mee en ik ga er veel plezier aan beleven.
Positief:
- uiterlijk
- motor
- trekkracht
- verlichting
- verbruik
- BT telefoon gebruik ook voor Iphone zonder problemen
Negatief:
- dashboard materiaal keuze. Best wel gevoelig voor krassen en niet het materiaal wat ze gebruikten in demo auto.
- Geen USB aansluiting
- LED verlichting niet overal op elke stand gebruikt
- Misschien een gemis maar toch automatische vergrendeling als je harder dan rijdt.
- HD ondersteunt geen MP3 en DVD video
Impressie 2
- 1.400 km
Ok na 2 tanks verder moet ik zeggen dat de auto nu reuze meevalt. Hij trekt lekker op en doortrekken is geen probleem voor de auto. Na een week ook de eerste schades een deukje aan de passagiersdeur waar ik niet vrolijk van wordt. Velg beschadigd, waarschijnlijk een takje die langs de velg is afgegaan tijdens het achteruit parkeren. Deukje vond ik minder en baal ik ook van maar goed het is nu gebeurd. Navigatie is super en de toetsbediening aan het stuur went snel net als de heads-up display. Achteruitrij camera is zeker een plus en is ook even wennen maar ideaal aangezien de achterkant van de prius moeilijk in te schatten is. Ik ga nog meer genieten van de auto vooral nu ik vakantie heb dus zal wel veel rijden. Ik zit nu op 5,3 op de 100 ipv 6,9 maar probeer er een normale rit eruit te halen echter af en toe de power mode inschakelen om iemand weg te trekken blijft leuk. Je ziet ze toch even raar opkijken. Vooralsnog heb ik een rubberen mat en dakdragers aangeschaft. Leek me wel zo handig.
Impressie 3
- 4.217 km
Ok na dik 4000 km ermee gereden te hebben kom ik nog wat dingetjes tegen. Wat me opviel was het navigatiesysteem dat er een complete binnenring niet op de kaart was te vinden en via doodlopende straatjes de navigatie werd weergegeven. Navraag bij Toyota leverde op dat je deze in de toekomst kunt navragen bij de dealer a 165 euries voor een update. Beetje jammer voor een gloednieuwe auto. Maar voor de rest is het systeem nauwkeurig en prettig om te gebruiken.
Windgeruis is me ook opgevallen en als je 120 a 130 rijdt (150 ook) dan is het wel hoorbaar en dan merk je ook echt dat de auto stil is en daardoor het windgeruis meer opvalt. Ook in Duitsland even gereden om te kijken hoe hard hij eigenlijk wel kan en bij 195 ben ik maar van het gas gegaan en toen werd het windgeruis heel erg maar had nog gas over.
Een andere vraag is of iemand ook veel geluid hoort buiten de auto naarmate de fan aanstaat en blaast. Ik hoor dan buiten de auto een flinke zoomgeluid kan niet omschrijven maar als ik de fan stand lager zet wordt het minder. In de auto hoor ik het niet maar hij is nadrukkelijk aanwezig, toch even navragen bij de dealer of dit standaard is, moet wel erbij zeggen dat het alleen bij superwarm weer is.
Een andere instelling wat ik graag veranderd zie is de standaard koplamphoogte, deze zou ik iets hoger afgesteld willen hebben, dat ook maar eens vragen aan de dealer of dit mogelijk is.
En de positieve dingen zijn er natuurlijk ook, het BT telefoonsysteem is super ik vind het geweldig en tijdens het rijden op de autosnelweg zijn de kinderen op de achterbank ook goed hoorbaar voor de andere kant. Navigatiesysteem, ondanks dat het niet compleet is wel tevreden over de bestaande punten. Ik moet wel even wennen aan de TMC module. Om wil niet altijd zeggen beter en het is toch even inschatten of je niet beter kunt aansluiten in de file of omrijden. Ook is me al een keer gebeurd dat omrijden een stuk korter in tijd was geweest dan stilstaan in de file. Dus het navigatiesysteem is prima. De stembegeleiding zie ik terug bij sommigen dat deze niet hard genoeg zou zijn. Kan ik niet zeggen dat dit slecht is, kan beter maar voldoendeen goed hoorbaar.
Powermode, jaja het is wel fijn en ik ben er zeer tevree mee, het gebruikt wel wat maar is toch wel leuk om te gebruiken. Meeste mensen staan toch wel verbaasd te kijken dat ik bij het optrekken wegzoef. Qua verbruik kan ik niet meer zeggen dat ik me er over verbaas. Zuinigste wat ik tot nu heb gereden en voornamelijk autosnelweg en cc aan 4,7/100l en eco mode. Kan zuiniger maar ik ga er niet specifiek op rijden, als er een mogelijkheid is doe ik het anders niet.
De stoelen zitten erg goed en bieden genoeg stevigheid ook als je stevig in de bochten hangt. Het onderstel is zeer goed en je merkt dat de auto aan de weg "plakt". Windgevoeligheid voor de zijkant, mwoh bijna niet merkbaar zo dus dat valt wel mee.
Ook gesproken met een toyota monteur. Om even alles uit de wereld te hebben. Een trekhaak monteren of niet mogelijk op een prius vanwege de electro motor is onzin. Hetzelfde systeem zit in een Lexus en daar wordt het wel beschikbaar gemaakt. Het heeft ermee te maken dat de motor voldoende trekkracht capaciteit moet hebben om een caravan te trekken. Dat was bij de 1.5 onvoldoende vandaar de beslissing geen trekhaak. Voor de prius 3 is dat nog niet bekend. Ook een afhankelijkheid was de remschijven capaciteit of deze voldoende was voor een caravan. Iig ik hou jullie op de hoogte.
Geluid is prima voor audio en ik vind het echt een goed systeem en geniet er ook van als ik in de auto zit. Parkeerfunctionaliteit heb ik niet geprobeerd en moet nog helaas wennen aan de achteruitrij camera. Ik maak er veel gebruik van maar moet denkelijk nog wennen aan de breedte van de auto, anders maar op de spiegels gaat ook goed.
Voor de rest ben ik heel erg blij met mijn keuze, mijn kinderen en mijn vrouw vinden het ook een mooie auto en nog steeds krijg ik complimenten over de auto. Ik hou jullie weer op de hoogte.
Impressie 4
- 18.669 km
Ok, ok het is alweer een tijd geleden dat ik mijn review geupdate heb. Ondertussen al mijn eerste beurt gehad, nou ja beurt, volgens mij een gewone check. Niks bijzonders dus. De dealer in Sittard was wel ok maar kan natuurlijk beter.
Ik heb ondertussen de winterbanden er onder laten zetten en kan niet echt zeggen dat ze er veel moeite voor deden. Het was aanvragen en toen ik de auto ging halen bevonden de zomerbanden in de kofferbak en op de achterbank, terwijl ik opslag ook bij mijn leasemaatschappij heb afgesloten. Nou ja ze deden er in ieder geval een beetje onverschillig over en uiteindelijk heeft de leasemaatschappij met de dealer gesproken en het geregeld.
Voor de rest, het verbruik zit gemiddeld bij mij rond de 5,5 en de 6l op de 100km. Nu zul je wel denken bij mij kan het beter. Ja dat kan kloppen. Maar als een gewone bestuurder hou ik niet van autorijden omdat ik dan zo zuinig mogelijk kan rijden. Als ik dat wil doen dan koop ik mij wel een brommobiel of een scooter. Daar ga ik geen auto voor rijden. Bovendien hou ik van doorrijden. Dat betekent dus niet 100 rijden waar ik 120 mag, zelf heb ik daar een grote hekel aan. En af en toe stevig doortrekken hoort er ook bij. Dus al met al vind ik het verbruik goed tot zeer goed te noemen.
De volgende keer ga ik toch voor een metallic kleur. De lak is toch wat harder waardoor het minder krasgevoelig is dan de zwarte kleur.
Interieur:
Ik vind het nog zeer goed, over hobbelige wegen hoor ik geen kraakje of piepje dus materiaal is goed en sluit goed aan. Bediening vind ik ook nog steeds goed en niks te klagen op het navigatiesysteem na. De mappen liggen toch wel weer een beetje achter en dat merk je toch wel in de buurt van Breukelen en Utrecht. Voor de rest ben ik er tevree mee.
HUD:
Blijf het een geweldige uitvinding en heb er echt profijt van.
Telefoon BT:
Super en maak er veel gebruik van.
Stoelen:
Zitten nog steeds stevig en goed, ze bieden ook genoeg steun.
Waterafstotend glas:
Wat een uitvinding mogen ze voor mijn part overal op doen, het kost wel wat maar je hebt er ook wat aan. Vb. op de buitenspiegels.
Dimmende spiegel:
Mwoh werkt niet echt geweldig omdat de achterklep uit 2 delen glas bestaat en juist het spoiler gedeelte belemmerd de volledige werking van de spiegel.
Achterklep:
Helaas als het onderste gedeelte glas vies wordt dan heb je alleen het bovenste gedeelte als zicht. Beetje weinig maar niet storend.
Achteruitrijcamera:
Nog steeds een geweldige uitvinding.
IPA:
Welgeteld 1 keer mee gespeeld maar daarna nooit gebruik van gemaakt.
Nadelen overig:
Als je laag zit in de stoel kun je de neus van de auto niet zien waardoor het toch wel wat moeilijker inschatten is van afstanden tussen de neus en muur. Als je de stoel hoger zet dan zit je bijna tegen het dak, lijkt me ook niet de bedoeling.
Voordelen overig:
Ik heb gedurende de sneeuwdagen het volgende getest. Voluit remmen, geen uitbraak. Insturen van de auto en dan laten uitbreken was een hele gewaarwording om te zien hoe alles in werking gezet wordt om de auto op het juiste pad te krijgen.
Voor alsnog weet ik er even niks meer uit te persen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.