Toyota Prius 1.8 HSD Comfort (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
- 500 km
7 juni 2010 mocht ik mijn nieuwe Prius ophalen bij dealer Zonneveld in Almere. Mijn nog geen 3 jaar oude Astra kwam wegens een ABS defect niet eens door de APK en rijden op achteraf ingebouwde LPG beviel me helemaal niet met deze auto. Had al eerder een kapotte bobine gehad en na door twee Opel dealers niet geholpen te zijn met mijn ABS probleem (ik mocht wel een rekening van 400 resp. 190 euro betalen) had ik het gehad met deze auto en met Opel. Jammer, want heb 4 nieuwe Opels gereden, waarvan 3 nagenoeg probleemloos.
Ik heb de keuze als ZZP-er om zakelijk rijden. Door o.a. de 14% bijtelling was de Prius meteen in de picture. Nog even een Polo Blue Motion overwogen, maar die is gewoon te klein voor een gezin en / of muziekinstrumenten. Na geshopt te hebben bij enkele Toyota dealers door het hele land had ik bij Zonneveld het beste gevoel over service en met de klant meedenken zonder dwingend te zijn (in het zuiden vond ik de verkopers veel te weinig luisteren naar mijn situatie). De inruilprijs was iets boven gemiddeld. Zonneveld dus !
Uitvoering :
Comfort, kleur zwart, upgrading met cruise control, parkeersensoren achter en navigatie. Vanwege de bijtelling over de catalogusprijs heb ik gekozen voor de eenvoudigste Comfort uitvoering (ja, moet alles zelf betalen). Over de upgrading van deze auto hoeft namelijk geen bijtelling betaald te worden, slim van Toyota, maar ik krijg wel de BTW over het hele aankoopbedrag terug. Dank u NL !
Rij-ervaring :
Het concept van de Prius is heel anders dan ik gewend ben van mijn Duitse auto's. De Prius is wat gevoeliger voor wind en heeft minder koersvastheid in bochten, veert wat meer "Amerikaans". Voelt iets minder solide en sportief allemaal. De paradox is dat ik ook niet meer zo'n behoefte heb aan ultra-sportief rijden. Het geluid en rijgedrag is zo rustgevend (het is een echte Zen-auto) dat ik vanzelf ontspannener en rustiger ga rijden. Het is echt een fantastische auto om mee te rijden !
Verbruik :
Het verbruik valt niet tegen met ca. 1:21 (boordcomputer) over de eerste 500 km (snelweg, file op uitsluitend electromotor, bebouwde kom, 2 lange ritten, rest max. 20 km). Nog geen 80 km wegen gehad en de motor is nog niet ingelopen, dus het verbruik wordt waarschijnlijk nog iets beter.
Uiterlijk :
Qua design vind ik de Prius van voren een prachtige auto, de zijkant is OK en de achterkant vind ik minder geslaagd. Achteraf ben ik blij dat ik voor de iets minder mooie 15' LM velgen heb gekozen. Mijn auto is hiermee duidelijk stiller, beweeglijker en (fractioneel) zuiniger dan de Dynamic waar ik in heb proefgereden. O ja en ook nog bijna 5000 euro goedkoper.
Ruimte :
De binnenruimte is gigantisch met handige opbergvakjes overal. De kofferruimte is niet overdreven groot en een beetje onhandig van vorm, maar de electromotoren nemen natuurlijk ook plaats in !
Hoofreden waarom ik deze auto heb gekozen is dat Toyota al ruim 10 jaar zijn nek uitsteekt voor een meer duurzame wereld. In alle andere landen hebben ze gewoon zitten te pitten (alleen Honda en BMW hebben wel aardige resultaten). Als consument kun je kiezen voor vooruitgang of voor weer iets van de oude garde.
Tot nu toe ben ik een zeer tevreden Toyota Prius rijder !
korte update
- 1.500 km
Na 1500 tijd voor een update, wamt er is wat te melden.
Verbruik. Ondanks korte ritten en soms airco, maar geholpen door het warme weer, staat de boordcomputer op een ongelooflijke 4,2 l. In het echt ca. 1:23. Ik heb een rustige rijstijl, al kan ik het soms niet laten met de power mode voluit te accelleren. In de bebouwde kom zo gauw mogelijk electrisch rijden (EV). Lukt meestal tot 49 km/h, soms slaat de benzinemotor al aan bij 35 km/h, moet met dit speelgoed nog oefenen. Achteropkomend verkeer moet ook soms even geduld hebben, maar iedereen is gebaat bij een beter milieu. Fijn dat je bij deze auto zo beloond wordt voor een verantwoord rijgedrag !
Nadelen.
1. Soms word ik gek van de hoeveelheid piepjes en het is ook steeds hetzelfde piepje. Achteruit rijden (sensor) en verlichting vind ik OK, maar niet dragen gordel, open portier, tank "bijna" leeg (nog 10 liter) vind ik een beetje overdreven. Had ook met een waarschuwingslampje gekund.
2. Het navigatiesysteem TN 5510 kan niet uit, vreemd. Ook heb ik niet gevonden hoe je de daadwerkelijke rijsnelheid kunt weergeven.
3. De opening bij de tank beweegt mee als je het vulpistool in de opening stopt. Gelukkig hoef ik niet vaak te tanken ....
4. Rugleuning niet traploos te verstellen, toch een prima zit gevonden
5. Slechts een achteruitrijlicht (rechts achter)
Tja, je kunt altijd wat vinden. Nadeeltjes wegen niet op tegen het rustige en zuinige rijgedrag van de Prius.
Statistiek. Je kunt bijna alles bijhouden bij deze auto, 2 dagtellers, verbruik laatste vijf tankbeurten etc etc. Van de ene kant leuk, maar iets te veel van het goede.
Zo dat was het wel weer ... een tevreden Prius rijder
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.