Toyota Prius 1.8 HSD Comfort (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 118.500 km |
KM-stand laatst | 122.000 km |
We gaan ervoor
- 118.500 km
In mijn vakantie bleek het hebben van geen airco in de auto een ongemak. Ik heb nog nooit airco gehad, ik mistte het dus ook niet. Maar déze zomer was zó warm!
Daarnaast blies uit de ventilatie van mijn Golf IV alleen nog warme motorlucht! (uiteraard in volledig blauwe stand, naar rood draaien werd het zelfs héét!)
Mijn vrouw vond dat genoeg aanleiding om een wagen met airco aan te schaffen.
Daarnaast heeft de Golf steeds meer last van ongemakken.
Ik was eigenlijk op zoek naar een vergelijkbare wagen: Station, automaat. Die zijn 'hard to get'. De keuze is niet reuze en de prijzen best hoog.
Bij een Toyota dealer had ik mijn oog laten vallen op een (Corolla) Verso. Lekker hoog, lekker ruim.
Instappend voor de proefrit viel me het blikken geluid al direct op van de deuren, maar daar hebben meer Jappen last van. Ik rij al jaren Duits dus ben ander, degelijker geluid gewend.
Ok, de stoel goed zetten. Dat gaat al een stuk onhandiger. Waar is de draaiknop?
Na wat gehannes een beetje mn draai gevonden,..maar de stoel zit niet lekker. Ik ben niet groot (1.78) maar mijn rug past niet lekker in de stoel. 'Zeker voor kleine Jappannertjes gemaakt' grapte ik naar mn vrouw. De armleuning zit véél te hoog, is te smal en zit onlogisch t.o.v. de versnellingspook. Mijn arm vliegt er steeds vanaf.
Mijn vrouw ís een kleine Aziaat, maar die zat ook niet best.
Ok, rijden maar. Dat werd een korte proefrit. ik ergerde me na 3 minuten al.
Eenmaal terug in de showroom ziet mijn vrouw een zwarte Toyota Prius staan. 'Mooi' zegt ze.
'Mooi?'. 'Een Prius?'
Ik had echter het vooroordeel van de Prius I. Zelfs een Fiat Multipla oogt beter.
Dit betrof echter een Prius III en die smoelt al heel wat beter.
Aangezien ik voor een MPV of station aan het kijken was trok ik de kofferbak open. Dat viel niet tegen zeg!
Natuurlijk geen station, maar de laadvloer is zeker net zo groot als die van mijn Golf IV. De schuin aflopende daklijn zorgt ervoor dat het aantal liters minder zal zijn, maar wanneer gooi ik hem tot de nok toe vol? Dat is maar 1 of 2 keer gebeurd.
Daarnaast heeft de Prius ook nog eens een 'geheim vak' onder de laadvloer waarin je kleinere losse spullen kwijt kunt.
De binnenkant ziet er gewoon fraai uit met die mooie instrumentenbrug die zó overloopt in de armleuning.
Even verder kijken: 2010, 118500km op de teller. Wel wat boven het budget die ik in gedachten had: € 10750.-
Wel altijd door de Toyota dealer onderhouden waar-ie nu te koop stond.
De verkoper gaf me aan dat dit een héél andere auto is dan de Verso. Maar kritisch als ik ben en ook nog eens een hekel aan de Prius (met de versie I in gedachten) toch maar op het aanbod in gegaan om hier een proefrit in te maken.
Dát rijdt nog eens anders! Voelt veel meer aan als 'auto' i.p.v. een Verso met hoog taxi gehalte.
Het elektrisch wegrijden de 1e keer is gewoon grappig, je hoort niets en tóch rij je vlot weg. Boven de 50 km/pu schakelt-ie over op benzine, maar je merkt er niets van.
De CVT bak werkt prachtig, geen overbrenging te voelen, lekker vlot. Wel wat hoog in de toeren bij een inhaal actie.
De motor is lekker stil, de banden maken wel wat rumoer.
Mogelijk zijn het Toyo's waarvan ik al eens had gelezen dat die rumoerig zijn. Bij vervanging wordt dat dus een ander merk banden.
Het digitale dashboard, welke in het midden zit, geeft wel erg veel informatie. Dat heeft onder andere te maken met de info over het elektrisch rijden gedeelte. Dat komt natuurlijk bovenop de informatie die gewone auto's hebben. Na wat wennen zal je vast weten waar je moet kijken voor welke informatie. Ook even wennen dat de snelheidsmeter niet voor mn neus zit,... alhoewel, de snelheid wordt óók geprojecteerd op je voorruit!
Alleen zag ik er niet veel van.
Navraag leert dat dat af te stellen is met de HUD schakelaar. Werkt ongeveer hetzelfde als je elektrische spiegelafsteling.
De airco bleek niet te werken, ik had een ventilatiesysteem zoals in mijn oude Golf. Na een korte check was de verkoper het ermee eens dat deze nagekeken moet worden.
De laatste grote beurt was uitgevoerd in maart 2017, dus dat wordt ook nog uitgevoerd.
Al met al hoop ik over een weekje te kunnen rijden in een auto waarvan ik jarenlang plezier zal hebben.
Uit de diverse reviews blijkt dat dit verder een redelijk probleemloze auto is.
Ik ben benieuwd naar mijn nieuwe Japanse liefde!
Het aantal sterren staat bewust op gemiddeld. Ik kan hierover namelijk nog niet oordelen. In de toekomst zal ik dit naar boven of beneden bijstellen, al naar gelang mijn ervaring.
...wordt vervolgd
Maand in bezit
- 119.000 km
Een maandje verder 6 oktober 2018:
Na 1 dag een kras van 30 cm op de achterdeur, inclusief de afdruk van een vet kinderhandje! Ik was alleen van de dealer naar huis gereden.
Kennelijk ging het niet goed met de fietsles. Niet erg, maar laat dan een briefje achter!
Ik ben naar mijn schadeherstelbedrijf gegaan, waar ik jaren niet was geweest. Ik kwam daar vroeger vaak met mijn klassieke Benzen en won zelfs nog prijzen nadat-ie daar was geweest. Ze werken ook vaak voor dealers. Die hebben beide deuren weer keurig opgelapt voor € 300.-
(Prijsopgave Focwa was al 360.- ex BTW voor 1 deur en zonder uitwaaieren. Met uitwaaieren was het ca. 580.-)
Tijdens een van de eerste ritten gingen er na circa 45 minuten heel veel oranje lampjes branden en de wagen ging in noodloop.
Naar de dealer ermee. Daar bleek de benzine/hybride inverter vervangen te moeten worden. Een onderdeel waar Toyota 10 jaar garantie op geeft.
Enkele dagen later was-ie weer gereed.
Verder navraag gedaan over een irritant oranje airbag lampje net boven het dashboardkastje wat bleef branden en niet was uit te zetten. Ik dacht dus aan een storing. Maar nee, het blijft branden, ook na omzetten van de sleutel aan de zijkant van het dashboard. Bij een storing, of uitschakelen, brandt-ie rood. Bij oranje denk ik aan 'oppassen', maar er werd me verteld dat-ie altijd brand. Ik heb er een klein stukje zwart isolatietape overheen gedaan omdat het me irriteert.
Ik heb nog niet zoveel kilometers gereden in deze maand en rij zelfs nog op de 1e tank!
In ieder geval kan ik wel wat dingen aangeven.
De achterruit is best irritant met de spoiler halverwege. Die belemmert behoorlijk je zicht. De ruitenwisser is een lachertje en bestrijkt veel te weinig van de bovenste ruit, waar je toch al niet veel door ziet.
Toyota levert geen reservewiel of thuiskomertje maar een reparatiekit.
Vreemd, want er zit gewoon een heel mooi vak voor in ieder geval een thuiskomertje. De dealer gaf aan dat dit gewichtsbesparing en dus zuiniger rijden is.
Dat kan best zo zijn, maar ik vind dat irritant en ben op zoek naar een thuiskomertje. (nieuw kopen bij de dealer is een belachelijke hoge prijs)
Ben al 2 weken op zoek, maar kan niets vinden met de juiste maat helaas. Dat komt vanzelf wel denk ik. De maatgeving wordt vaak niet opgenoemd bij Marktplaats, maar het merk en type. Ben benieuwd van welke merk/type de velg ook moet passen. (steek 100 mm, 5 gats, ET40)
De radio is een standaard radio. Geluidskwaliteit is redelijk, maar vermogen is te weinig, zo vind ik. In de auto zitten 6 speakers: Op het dashboard, in de voor- en achterdeuren.
De AUX aansluiting zit op een rare plek, zo in je armsteun. Kabels over je hele midden console als je vanuit je telefoon muziek wilt afspelen. Dat is niet handig, die hadden ze beter ergens anders kunnen plaatsen, of zelfs in de radio zelf.
Ik ben nu op zoek naar een passende aftermarket radio (Toyota levert geen nieuwere en luxere meer voor de Prius III)
Bol.com heeft er eentje voor € 299.- die exact zou moeten passen. De specs stellen me echter niet tevreden.
Bij CarAudioExpert hebben ze een mooiere/betere. Meer volume, Android 7.1 systeem met wifi (via hotspot van je 06). DVD incl. mogelijkheid voor extra schermen en uiteraard navigatie. Mocht die navigatie outdated zijn kan je via de Google store altijd HereWeGo downloaden, een app die ik al tijden gebruik, prima werkt en gratis bovendien. Deze app kan ook alleen werken op GPS. Ik moet mijn vrouw nog even overtuigen van het nut
De display in het dashboard kan je op verschillende manieren het hybride systeem laten weergeven. Zoals hierboven op de foto, met de auto in beeld, vind ik veel te druk. Ik laat 'm op de stand staan waarbij je kan zien hoe zuinig/duur je rijdt. Ook dit is best bewegelijk, maar stoort mij het minst. Overigens kan je deze stand ook in je HUD laten weergeven op je voorruit.
De zit in de auto is formidabel. Je arm ligt prima op de armsteun en je hand kan je relaxed neerleggen op de middenconsole tijden het rijden.
De kofferbak is bijzonder ruim. De vloeroppervlakte is niet kleiner dan die van mijn oude Golf. Dat komt mooi uit. Ook achterin volop ruimte, ook als de voorstoelen ver naar achteren staan.
Het optrekken kan wat mij betreft vlotter als je in de ECO mode rijdt en een beetje let op je verbruik. Boven de 50km per uur werkt de Tractiemotor (stroom) niet, ook niet als je bij optrekken wat meer power verlangt. Had je de wagen in de EV stand, dan geeft de display weer dat je te 'exessive' rijdt en schakelt op de benzinemotor over, waarvan je verder eigenlijk niets merkt, behalve het geluid.
Het is nog steeds wennen dat je geen sleutel meer nodig hebt. (Keyless entry)
Het automatisch openen gaat me prima af, dat is lekker makkelijk. Nog steeds wil ik een sleutel in het contact doen om te starten. Ook bij het verlaten van de auto wil ik nog wel eens grijpen naar een sleutel die er niet is.
Ik weet nog steeds niet of de wagen ook automatisch aflsuit. Ik zie de knipperlampjes niet branden. Eens proberen zonder sleutel in de buurt of de wagen echt op slot zit.
Ik heb bij andere reviews wel gelezen dat er bij Toyota nogal eens een rammeltje te horen is in het interieur. Ik hoor alleen wel eens iets als ik door een heel slecht bestrate weg rijdt, verder nooit iets
Gisteren las ik iets van een terugroepaktie hier op Autoweek: https://www.autoweek.nl/nieuws/terugroepactie-voor-toyota-auris-en-prius/ : "Toyota's hybrides hebben software die bij mogelijke interne defecten de auto in 'noodloop' brengt."
Dus maar even langs de dealer, ook omdat op mijn servicekaartje vermeld stond dat ik garantie had voor de duur van 1 dag. Foutje die ze direct hersteld hebben.
Daar bleek ook dat het bericht van Autoweek nogal outdated was. Het betrof een terugroepaktie van 2014. We zitten nu in 2018.
Mijn wagen heeft de update al lang en breed gehad, zo viel uit de historie te halen. Bij de importeur waren ook geen andere nieuwe/lopenmde terugroepakties bekend. Overigens zou dat wel zo zijn, krijg je automatisch bericht van de dealer.
De sterren heb ik wat bijgewerkt. Nog niet op alles 5 sterren, zoals de gebruikskosten. Daarin valt wat mij betreft niet alleen de benzine, maar ook de onderhoudskosten en die heb ik nog niet gehad. Hetzelfde geldt voor 'Betrouwbaarheid'.
Jaar in bezit, geen blijver
- 122.000 km
Niet heel veel kilometers gereden sinds de aanschaf, maar ik zit alweer te kijken naar een andere auto. De Prius bevalt me niet. Het is geen uitnodigende auto, niet kwa looks (maar daar koos je voor) en niet kwa rijden.
Prestaties zijn wat mij betreft ver onder de maat. Trekt te langzaam op in de normale staand. In de ECO stand is het nog erger. Reageert niet vlot op het gaspedaal.
In de sportstand is-ie vlot, maar de motor loeit als een malle.
In veel stadsverkeer is dit niet prettig.
De elektromotor doet het eigenlijk alleen maar in de eerste meters, daarna springt de benzine motor erbij. Alleen op EV mode rijden lukt nooit, zelfs niet onder de 30 km/pu. (en niet 50 zoals ik eerder schreef)
In het stadsverkeer zou-ie wat mij betreft tot 60 alleen op elektro moeten kunnen rijden waardoor je optimaal gebruik maakt van je accu's. Nu zitten ze altijd vol en dus kan je te weinig gebruik maken van elektrisch rijden.
Het zicht naar achteren irriteert me ook mateloos. Ik heb nog geleerd naar achteren te kijken bij fileparkeren. Je ziet geen moer.
De achteruitrijsensoren reageren veel te snel. Groot alarm piept al als je nog zeker een meter hebt. Ook niet handig in een stad waar je vaak in kleine plekken moet parkeren.
De display in het midden is ronduit irritant met alle bewegende toeters en bellen. Ik heb een andere weergave gekozen waardoor dat niet meer het geval is, maar dan heeft het geen meerwaarde. Dan heb ik liever klokken voor mijn neus ipv in het midden van het dashboard.
De achterdeuren klinken als koekblik
Kwa comfort is het redelijk voor elkaar, maar niet beter dan de Duitsers die ik voorheen had.
De airco is irritant in te stellen. De drukknoppen zitten niet logisch en het is elke keer zoeken welke je moet hebben. Gewone draaiknoppen werkt beter samen met een airco aan/uitknop.
Technisch nul problemen, maar dat weten we wel van Toyota.
Ik heb het verbruik niet bijgehouden. Het ligt wel lager dan de Golf IV 1.6 die ik had. Echter, je betaald ook 25.- per 3 maanden meer wegenbelasting omdat de accu's van de Prius de wagen zwaar maken. Dus met de weinige kilometers die ik gemaakt heb is er niet veel of geen winst kwa benzinekosten.
Nee, geef me dan maar maar een benzine auto, of misschien een 100% elektrische (maar die kan ik niet veroorloven)
Afgelopen zomer in een Toyota Avensis gereden in de USA. Die had een conventionele automatische versnellingsbak. Dat rijdt stukken beter. De wagen zelf leek me ook degelijker in elkaar te zitten en fraaier en logischer interieur.
Ik zag vorige week mn oude eigen Golf rijden, ik was jaloers
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.