Toyota Prius 1.8 HSD Aspiration (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 33.000 km |
Prius: Comfortabel, modern en voordeling voor leas
- 7.000 km
Ervaringen Toyota Prius
Uitvoeringsniveau Aspiration. Zwarte lak en licht interieur. Parkeersensoren achter.
Na 2 maanden rijden en 7000 km ben ik heel tevreden met mijn Toyota Prius. Het interieur is comfortabel, compleet en met fijne stoelen. De auto rijdt stil en soepel. Het verbruik is in de stad spectaculair laag, maar op de snelweg minder onderscheidend.
Rijden
De Prius is een fijne auto om te rijden. Met goede motor en de continu variabele transmissie rijdt de auto erg soepel. De auto stuurt goed, maar ik had liever een sterkere stuurbekrachtiging gehad bij hogere snelheden. Het interieur is stil. De motor hoor je bijna niet. Wel is het bandengeruis goed te horen. De vering is wat harder dan ik gewend ben. De cruise control draagt veel bij aan het rijcomfort.
Interieur
Het lichte interieur is prachtig. De stoelen zijn heel comfortabel. Ook achter is er alle ruimte. Het binnencomfort doet zeker niet onder voor de Europese luxe middenklassers. Helaas is de passagiersstoel voor niet in hoogte verstelbaar. De voorruit gaat te laag over in het dak. Het uitzicht naar schuin boven is niet denderend. Met heimwee denk ik terug aan de fantastische panoramaruit van de Citroen C4 Picasso. De geluidskwaliteit van de meegeleverde audioinstallatie vind ik matig. Het dashboard is overzichtelijk en mooi. De head up display zou ik niet meer willen missen. De auto heeft een heel moderne uitstraling. Het zicht naar achteren matig. De verticale ruit is in de winter altijd beslagen of vies en het zicht door de liggende ruit is heel matig. Het is een beetje alsof er een caravan achter je auto hangt. Je moet dus veel de zijspiegels gebruiken. De optionele parkeersensoren heb ik hard nodig.
Imago en vormgeving
In Nederland is de Prius geen status-auto. Dit komt waarschijnlijk ook vanwege alle belastingvoordeel. Volgens verschillende kennissen rij je alleen Prius als je geen geld overhebt voor auto's of niet om autorijden geeft. Een man van de wereld rijdt niet in een gladde Japanner maar in een oude benzineslurpende Saab of ronkende BMW. Mijn collega's snappen niet waarom ik mijn lease-budget niet volledig opmaak aan een luxe uitgevoerde VW Passat of Audi A4.
De vormgeving is in de 3e generatie Prius een stuk verbeterd. Toch oogt de auto nog steeds als een wat ruim uitgevallen Ford Fiesta of Peogeot 207. Het is ook opvallend dat de auto steeds ingedeeld wordt in de C-klasse, samen met bijvoorbeeld de Ford Focus en VW Golf, terwijl de auto even groot is als een Volvo V40 of Skoda Octavia die wel in de D-klasse staan.
Wat mij betreft had de auto 10 cm lager en 20 cm langer mogen zijn. Dan had hij dezelfde binnenruimte gehad en een eleganter uiterlijk. Met het kleinere frontale oppervlak zou hij dan bovendien minder verbruiken. Het meest in het oog springende verschil in vormgeving tussen de Europese statusauto's en de Prius is het ontbreken van een flinke motorkap. Zelfs de nieuwe kleine Audi A1 heeft een motorkap alsof er een V6 turbo in zit en wielen alsof je records op de Nurburgring gaat verbeteren in plaats van in de file sukkelen.
Benzineverbruik
De eerste 7000 km is het benzineverbruik met koud winterweer 1 op 19,3 ofwel 5,2 liter per 100 km. Ik heb veel op de snelweg gereden en ik heb een rustige rijstijl zoals in 'Het Nieuwe Rijden'.
Dit zijn uitstekende waarden, maar niet zo spectaculair als de officiële metingen doen vermoeden. Ter vergelijking: Met mijn vroegere Volvo V40 en Audi A4 haalde ik met hetzelfde rijpatroon gemiddeld 1 op 12,5 -13 en met de 12 jaar oude kleine Lancia Ypsilon 1 op 15,5. Alle zijn dat benzine-auto's met automaat.
Ik snap niet hoe de officiële Prius meting uitkomt op 1 op 25 op de buitenweg. Naar mijn mening komt in die ECE metingen de Prius ten opzichte van andere auto's te rooskleurig naar voren. Mijn eigen metingen met constante snelheid, windstil weer en warme motor zijn als volgt:
80 km/u 3,9 L/100 km
100 km/u 4,4 L/100 km
110 km/u 5,0 L/100 km
120 km/u 5,8 L/100 km
De genoemde snelheden zijn echte kilometers. De Prius heeft een idioot grote afwijking in de snelheidsmeting: 7%. 107 km/u op de meter is 100 km/u in het echt. Ik vind dat storend. Ook de brandstofverbruikmeting is niet nauwkeurig. De meter geeft bijvoorbeeld aan dat ik met een tank 4,8 L/100 km heb gereden, terwijl het in werkelijkheid 5,1 L/100 km is.
Mijn vroegere Volvo V40 automaat verbruikte bij 100 km/u: 6,0 L/100km. De Prius legt met die snelheid dus 35% meer kilometers af per liter. In het stadsverkeer en de file is de Prius dankzij de hybride een stuk zuiniger dan gewone auto's. Vooral met druk verkeer en files is het verbruik spectaculair laag. Alles inbegrepen leg ik per liter benzine met mijn Prius 50% meer kilometers af dan met mijn vroegere auto's van vergelijkbaar formaat. Als de Prius geen hybride-systeem had gehad, maar wel alle andere voorzieningen, dan was met mijn rijpatroon 1 op 17 volgens mij goed mogelijk geweest. De meerwaarde van hybride is vooral met stadsverkeer, niet op de snelweg.
Kosten
Belastingbetalers, ik wil jullie graag bedanken dat jullie meebetalen aan mijn Prius. Ik betaal nu netto 170 euro per maand aan bijtelling (14% tarief over de lage aanschafprijs zonder BPM). Als ik een andere auto had geleased dan had ik van mijn baas een diesel moeten nemen. Dan was ik als snel boven de netto 400 euro per maand bijtelling uitgekomen (25% tarief over de hoge aanschafprijs van een diesel automaat). Wel kun je de vraag stellen of de Overheid er goed aan doet om lease-hybrides te subsidiëren. De meeste lease-hybrides zitten namelijk veel kilometers op de snelweg, waar ook diesels zuinig rijden.
Conclusie na 7000 km
Pluspunten
+ Soepele versnelling, stille motor
+ Prestaties ruim voldoende
+ Fijn interieur met goede stoelen
+ Compleet uitgerust en degelijke kwaliteit
+ Zeer laag brandstofverbruik in de stad en in de file
+ Goedkoop (lease)rijden door lage bijtelling
Minpunten
- Middelmatig zicht naar voor en slecht zicht naar achteren
- Exterieur minder smaakvol dan de Europese luxe middenklasse
- Hybride systeem voegt op de snelweg niks toe aan brandstofbesparing
- Tamelijk zwaar sturen bij hoge snelheden
- Snelheidsmeter heeft grote afwijking naar boven
Heel tevreden met Prius
- 19.000 km
12000 km verder na mijn vorige verslag en nog meer tevreden.
Met het warmere weer is het benzineverbruik verder gedaald. Op basis van getankte liters en gereden kilometers (dus niet het metertje) haal ik nu gemiddeld 1 op 20,5 ofwel 4,9 L/100 km. Chapeau. Ik rij rustig in de Economy mode, maar wel goed met het verkeer mee. 75% snelwegkilometers met 100-110 echte km/u. Als Randstedeling heb ik regelmatig file, maar dan wordt het verbruik alleen maar gunstiger. Ik maak weinig stadskilometers.
In tegenstelling tot wat ik eerder schreef heeft de hybride ook toegevoegde waarde bij normaal rijden op de snelweg. De hybride is ook actief bij kleine versnellingen en vertragingen die je altijd hebt op een snelweg.
Comfort blijft een sterk punt. Lekker ruim en stil. Alleen wat veel bandengeruis.
Ook nog wat minpunten ontdekt.
De zwarte effen lak. Na 20.000 km heb ik vele putjes, vooral de motorkap, waar de lak verdwenen is en de onderlaag zichtbaar is. Een lakstift moet dat gaan verhullen. Volgende keer weer metallic.
Verder vind ik de middenarmsteun te hoog waardoor je met een opgetrokken rechterschouder zit. Stoel hoger zetten is geen oplossing. De armsteun in de deur is lager.
Afscheid van een perfecte auto
- 33.000 km
Vanwege het wisselen van baan moet ik helaas na 33.000 km afscheid nemen van mijn lease Prius.
De Prius is uitstekend bevallen. Ik heb verschillende mooie auto's gereden zoals Audi A4, Volvo S60 en Volvo V40, maar de Prius is toch mijn favoriet. Het comfort is beter dan van de genoemde auto's en ik ben zeer gecharmeerd van de vooruitstrevende techniek. De combinatie van benzinemotor, electromotoren en CVT werkt perfect.
Het benzineverbruik is inderdaad indrukwekkend laag. Overall heb ik minder verbruikt dan 1 liter op 20 km. De laatste vakantie naar Frankrijk met veel snelwegkilometers met 120 (echte) km/u kwam op 1 op 19,3. De Prius is wat dat betreft echt uniek.
Het interieur en ruim en fraai. De lichte aqua stof alcantara achtige stof beviel heel goed en we hebben niks gemerkt van snel beschadigen van de plastic interieur panelen.
Toch zijn er wat dingen van de Prius die me minder goed zijn bevallen:
- de matige kwaliteit van de audio installatie
- de verkeerde hoogte van de middenarmsteun
- het niet in hoogte instelbaar zijn van de bijrijdersstoel
- de relatief hoge zit; ik zit liever met mijn benen vooruit
- het slechte zicht naar achteren
- de vormgeving van het exterieur naar Japanse / Global smaak; ik houd wel van het windtunnel model maar niet van de vorm en kleur van lichten en dergelijke; ook is het kleurengamma veel te beperkt.
En dan ook nog drie meer emotionele bezwaren
- Auto's uit het verre oosten worden nog steeds gezien niet als stijlvol en toonbeeld van 'goede smaak'.
- De snelwegen worden de laatste tijd overspoeld met witte, grijze en zwarte lease Priussen. Je raakt erop uitgekeken.
- De duurzaamheid in termen uitgekeken raken op een model. Modellen van merken zoals Audi en BMW zijn voor veel mensen ook na een paar jaar nog aantrekkelijk. Deze modellen verouderen minder snel dan de modellen uit het uit het verre oosten. Duurzaamheid is niet alleen benzineverbruik. Maar misschien is de Prius de uitzondering op deze regel.
Ik zou graag weer Prius willen rijden. Maar omdat we de nieuwe auto privé gaan rijden en waarschijnlijk terug gaan naar 1 auto en minder gaan rijden komen ook andere merken in beeld. De auto moest compacter zijn en met meer 'fun'. We hebben ook gekeken naar een Auris hybride, maar dat vonden we nu al een grijze muis. De keuze is gevallen op een BMW. Wat zou het mooi zijn geweest als dit ook een hybride was.
Na 1500 km rijden in mijn nieuwe BMW 116i automaat heb ik nog meer respect gekregen voor de Prius. De BMW verbruikt op dezelfde trajecten en met dezelfde rijstijl 40-50% meer benzine, ondanks de 'efficient dynamics' uitvoering. In de file en de stad is het verschil nog groter.
De Prius is zijn tijd vooruit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.