Toyota Prius 1.8 HSD Aspiration (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Van vragen naar verwondering
- 9.100 km
Op 20 april kreeg ik mijn lease Prius Aspiration. Inmiddels heb ik er zo’n 9.000 km opzitten.
Als opties heb ik gekozen voor: zilvergrijs metallic, een carkit bluetoothhouder en lader, een usb / ipod / iphonelink en een trekhaak voor de fietsdrager.
Mijn vorige auto was een Corolla Verso D4D CAT (177 pk / 400Nm). Deze auto had ik vooral gekozen voor het trekken van de caravan (en dat ging fantastisch). Inmiddels is de caravan weg en de laatste jaren gebruikte ik de auto niet privé. Geen bijtelling dus, en dat beviel best. Maar geen privéauto, naast de auto van mijn vrouw, werd me toch te lastig, en dus ging ik op zoek naar een vervangende leaseauto met een lage bijtelling. Aanvankelijk was de Prius niet in beeld, tot ik er achter kwam dat er wel degelijk een trekhaak achter kan voor de fietsdrager.
Ik ben een automaatfreak. Ik vind dat schakelen niet moet hoeven. Toch heb ik voor de Prius maar 1x een automaat gehad (Opel Ascona 1980). Ik zag het vooral niet zitten vanwege de kwetsbaarheid (onder meer als caravantrekker) en het hogere brandstofverbruik. Daarnaast vond ik het rijden met een automaat minder prettig vanwege het gevoel dat zo’n auto vaak minder aan het gaspedaal hangt. Toen ik ging proefrijden met de Prius was mijn belangrijkste vraag dan ook: hoe gedraagt die auto zich als (stevige door-)rijdersauto.
Ik was natuurlijk flink verwend met de Verso: die gaat met heel veel trekkracht in no time van bijvoorbeeld 100 naar 160. Wat een power. Tijdens de proefrit met de Prius merkte ik wel dat het goed ging vanuit stilstand tot bijvoorbeeld 100. De gelegenheid om het gedrag bij hogere snelheden uit te proberen had ik echter toen niet. Maar het model, het interieur, de uitrusting, de weldadige rust bij constante snelheden, de ruimte van binnen en boven alles, de geweldige techniek, maakten mij al duidelijk dat ik voor deze auto zou gaan.
Zoals gezegd, ik ben een automaatfreak. Ik heb dan ook heel vaak zitten denken hoe een automaat echt goed zou kunnen werken. Vloeiend, zonder stappen, bedrijfszeker, sneller en zuiniger als een schakelbak etc. Ontwikkelingen als VDT, DSG, multitronic etc. zijn op zich aardig maar voor mij niet de oplossing. Voor technisch geïnteresseerden: ik was zover dat een tussendifferentieel gebruikt zou moeten worden, met de ene uitgaande as naar het gewone differentieel en de andere uitgaande as naar een generator. De uitwerking van Toyota is natuurlijk veel slimmer met het planetaire stelsel, de benzinemotor en twee elektromotoren / generatoren. (Er zitten dus drie motoren in en geen twee zoals in de reclame wordt voorgespiegeld). Geniaal, vooral door zijn eenvoud, weinig inwendige wrijving en naar ik vermoed onverslijtbaarheid. Dat betreft dan het mechanische gedeelte. Hoe het elektrische gedeelte zich zal houden weet ik niet, maar ik heb er alle vertrouwen in. Deze techniek vind ik zo geweldig dat voor mij al het andere op autogebied meteen 20e eeuws wordt.
Kortom, ik was verkocht en nam een eventueel minder prettig rijden en versnellen op hogere snelheden voor lief. Per slot van rekening mogen we in Nederland toch niet harder dan 120 niet waar……
Mijn eerste ervaringen gingen ook wel wat in de richting van matig versnellen op hogere snelheden. Ik was met de Verso gewend dat hij er bij een beetje gas bijgeven als de brandweer vandoor ging. Bij de Prius gebeurt er dan niet zoveel. Toen ik het hier eens over had met de verkoper in de garage zei deze: “als je wilt versnellen moet je gas geven. Hij kan er echt tegen”. De eerste 2.000 km heb ik nog wat rustig aan gedaan, maar daarna ben ik toch maar eens wat gaan uitproberen. Gewoon het gas op de plank! En wat schetste mijn verbazing: hij gaat fantastisch. Invoegen op de snelweg? Als een speer. Van 100 naar 140? Hij gaat met de snelsten mee. En wat daar vooral zo prettig aan is: bij flink gas geven reageert hij meteen. Niks geen vertraagde reactie, niks kick down in de zin van even tijd nodig hebben voor terugschakelen. Hij gaat gewoon. En dan gebruik ik nog vrijwel nooit de “power” knop. Helemaal niet nodig. Een enkele keer kan ik het niet laten als er in druk verkeer een zogenaamde snelle auto achter me zit. Als de weg voor mij vrijkomt geef ik, met de powerknop aan, plankgas en er zijn dan erg weinig die het kunnen volgen. Vanuit stilstand versnellen is voor de meeste andere auto’s sowieso onnavolgbaar vanwege de automaat. Bij plankgas versnellen loopt de motor meteen in toeren op en wordt hij goed hoorbaar. Ik ben hieraan inmiddels helemaal gewend en vind het zelfs een prettig geluid!
Het zal duidelijk zijn dat de angst die ik had bij de Prius voor veel herrie en weinig snelheid / versnelling inmiddels is omgeslagen in verwondering over de kracht en de snelheid die hij ontwikkelt. Al lezende zult u denken: wat betekent dat voor het verbruik van die auto? Dat is dan het volgende punt, wat ik eerlijk gezegd ook niet begrijp: ondanks een snelle rijstijl zit het (werkelijke) verbruik rond de 1 op 20 (boardcomputer tussen 4,7 en 5,2 ltr/100 km). Daarbij valt het me op dat onregelmatig rijden, flink versnellen, inhouden, afremmen, bijna stilstaan en weer flink gas geven, zeg maar druk snelwegverkeer, leidt tot een lager verbruik dan bijvoorbeeld continu 130 rijden met de, net als in de Verso perfect werkende, cruisecontrol aan.
Zijn er dan helemaal geen kanttekeningen te plaatsen? Naar mijn idee zou de koersstabiliteit op hogere snelheden wat strakker mogen. En het uitzicht is ook niet steeds even goed. Achteruit rijden vergt oplettendheid. En ook het uitzicht rechts naar voren is niet optimaal, onder meer doordat de spiegel wat in de weg zit (met mijn 1,95 meter). Maar met die spiegel in de hoogste stand lukt het wel. Voor hooggeplaatste stoplichten is een stoplichtkijker van een euro of vijf een simpele oplossing. De vele knoppen vergen enige gewenning om te vinden. Sommige zitten wat onhandig achter de versnellingspook. Dat is op zich wel een prettig onderdeel: kort en heel gemakkelijk te bedienen. De linkerarmsteun zit voor mij te laag. De rechterarmsteun daarentegen zit perfect. Waarom in de deuren eigenlijk niet een verstelbare armleuning heb ik me ook bij zo ongeveer alle voorgaande auto’s al afgevraagd? Bij een bureaustoel kan het toch ook?
Het mag duidelijk zijn dat deze Prius voor mij (steeds weer, ook na 9.000 km) een bijzondere beleving is. De automaat is ultiem, bij constante snelheden is de auto zeer stil, hij is ruim en zit goed, doet alles wat hij moet doen en is daarbij zeer zuinig en prettig gunstig in de lease. Voor mij is er (mits je geen caravan / aanhangwagen hoeft te trekken) geen alternatief! Sterker nog: iets anders kan eigenlijk niet meer……….
8 maanden verder
- 26.000 km
Ik wil graag een korte update geven van mijn eerdere review. Ik kan het kort houden omdat mijn beeld van de Prius eigenlijk niet is veranderd. Hij heeft bij 15.000 zijn eerste beurt gehad zonder bijzonderheden. We zijn er inmiddels mee op vakantie geweest naar Praag en Berlijn, allemaal zonder problemen en met veel plezier. Door de regelmatig hogere kruissnelheden van rond de 150 (echte TomTom kilometers) lag het verbruik wel wat hoger: rond de 1 op 18. Bij normaal gebruik is het verbruik ongewijzigd laag. Inmiddels zitten er winterbanden onder. Dit heeft, in combinatie met de kou van december j.l., wel tot een hoger verbruik geleid: ik schat rond de 1:17 bij normaal Nederlands gebruik.
Tijdens de winterse dagen die we hebben gehad, zette ik een half uurtje voor vertrek een straalkacheltje in de auto aan, waardoor bij vertrek de ramen schoon waren en de auto lekker warm. Dat die ramen schoon zijn is geen overbodige luxe omdat iedere mogelijkheid voor beter zicht nodig is in deze auto. Het zicht opzij en naar achteren is nogal beperkt. Iets om naar mijn ervaring flink in de gaten te houden. Verder kan ik eigenlijk geen verbeterpunten aangeven. Ik vind het nog steeds een uiterst prettige auto met, jawel Autoweek, een zeer hoge funfactor (in tegenstelling tot een commentaar van een AW-redacteur enige tijd geleden). Ik heb fun wanneer ik op op hoge snelheid (voor Nederlandse begrippen) uiterst comfortabel cruise. Ik heb fun wanneer ik bij stoplichten wederom moeiteloos veruit als snelste weg ben. Ik heb fun wanneer blijkt dat allerlei bouwmaterialen (lange latten, grote pakken isolatiemateriaal e.d.) gemakkelijk in de auto te stouwen zijn. Ik geniet van de geniale techniek en ik geniet van de zeer slimme constructie van de continu variabele transmissie. En ik geniet van het feit dat alle innovatie heeft geleid tot zo prettig rijden met een zo laag verbruik.
Na ruim twee jaar
- 52.000 km
Ik ben inmiddels prive gaan rijden en heb de Prius overgekocht van de leasemaatschappij. Verder is er niets veranderd. Iedere kilometer is nog steeds genieten in deze auto. Hij doet probleemloos wat hij moet doen op een uiterst prettige manier en met een naar mijn idee onwaarschijnlijk laag verbruik.
Na ruim drie jaar
- 73.000 km
Inmiddels staat de teller op ruim 73.000 km. En de ervaringen blijven uiterst positief! Iedere kilometer is nog steeds een feestje in deze auto. Dat daarbij het brandstofverbruik zeer laag is, is mooi meegenomen. Tijdens de vakantie onlangs naar de Costa Brava was het verbruik volgens de boordcomputer over 4100 km 4,6 liter per 100 km gemiddeld.... Daarbij heb ik vrijwel steeds de maximaal toegestane snelheden aangehouden. Ik blijf me verbazen!
Ondertussen maak ik gebruik van de telefoonfaciliteiten met spraakherkenning van de Prius en heb ik de telefoonhouder / -lader weggewerkt in de middenconsole. Dat werkt allemaal prima.
Alles bij elkaar ben ik na ruim drie jaar nog steeds zeer tevreden en heb ik nog geen enkele behoefte aan een andere auto. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt!
Het blijft ultiem
- 105.000 km
Het is al weer even geleden dat ik iets over de Prius heb gezegd. En eigenlijk heb ik niet zoveel toe te voegen aan eerdere berichten. De Prius is nog steeds comfortabel, snel, stil en uiterst zuinig. Er is wat dat betreft niets veranderd gedurende zo'n 5,5 jaar en een dikke 100.000 kilometer. Misschien is dat, zeker voor mij, wel het meest bijzondere. Eerder had ik al lang de drang om weer iets nieuws aan te schaffen. Ik zou nu echt niet weten wat wat mij meer plezier kan bieden op autogebied. Wellicht de nieuwe Prius? Ik ben benieuwd naar wat die mogelijk nog meer te bieden heeft!
Nog steeds top
- 118.000 km
Ik ben weer ongeveer een jaar verder met de Prius en daarin onder meer een reis naar Oostenrijk. De bestemming lag tegen de Italiaanse grens en dus "achter" de Alpen. Dat betekende flink veel bergwegen, temeer omdat we zoveel mogelijk passen namen in plaats van tunnels. Het blijft ultiem genieten om met deze auto onderweg te zijn, ook in de bergen. Soepeler en gemakkelijker kan haast niet, uiteraard vanwege de automaat. We zijn tijdens de vakantie ook een paar keer met vrienden in hun auto's bergwegen opgegaan. Beide auto's, een VW transporter AWD en een Renault Kadjar AWD beschikten niet over een automaat. Ik had bijna medelijden met de chauffeurs, zoveel er geschakeld moest worden . En medelijden met de koppelingen, want die kregen het zwaar te verduren. Ik denk dat daar een deel van het antwoord ligt over mijn verbazing dat ik na 6,5 jaar nog steeds niet genoeg heb van mijn Prius. Want zo lang heb ik het nog nooit volgehouden met een auto! Door het aandrijfsysteem van de Prius wordt deze in principe nooit overbelast. Dat blijkt ook omdat hij na 118.000 km nog loopt en rijdt als nieuw: supersnel als ik dat wil, en heerlijk comfortabel als ik daarvoor ga. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt in de nieuwe Prius en er staat een gepland voor de C-HR. De nieuwe Prius rijdt zo mogelijk nog beter en loopt met name minder snel op in toeren. Mensen schijnen dit soms minder prettig te vinden bij de Prius 3, maar ik heb daar geen last van. Kwestie van met gevoel met het gaspedaal omgaan. En uiteraard zal de wegligging verbeterd zijn door het nieuwe onderstel en zijn er verdere verbeteringen. Naar mijn idee voor de doorsnee autoberijder minder relevant dan autojournalisten wel eens willen laten geloven. Wie rijdt er nou in de praktijk op het scherpst van de snede?De Prius 3 doet het bij mij nog steeds fantastisch. Het is wel een prettige gedachte dat er inmiddels een nog beter alternatief is in de vorm van de Prius 4 en wellicht de C-HR. Prettig is ook dat eindelijk de zogenaamde kenners ook door krijgen dat die Prius echt bijzonder is en duidelijk uitsteekt boven pogingen van Kia en Hyundai om in de buurt te komen. Die kunnen met hun DSG het comfort van de Prius als automaat niet benaderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.