Toyota Prius 1.8 HSD Comfort (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 186.580 km |
Ruim twee jaar Toyota Prius gen. 3
- 186.580 km
Aangezien ik vaak reviews lees hier op autoweek en ze ook erg nuttig vind bedacht ik dat ik maar eens mijn ervaringen moest delen van ruim twee jaar gebruik van de Toyota Prius, 3e generatie.
Ik heb vaker ervaringen geschreven maar vermoedelijk door ander email account zijn deze verdwenen, de vorige zag ik was van mijn eerste Citroen C3.
Van februari 21 tot juni 23 heb ik nog een C3 gehad, een Exclusive uit 2011. Prima auto, comfortabel en redelijk zuinig. Maar vanwege familie omstandigheden had ik echt een ruimere auto nodig (incidenteel rolstoel vervoer) en bovendien wilde ik weer een automaat. In het verleden heb ik vijf jaar in een Prius 2 gereden, er zelfs nog mee in de autoweek gestaan in 2014, maar die auto ging me teveel kosten na 385.000 km en toen geswitched naar een Fiat Panda!
Maar goed, ruim twee jaar terug na een proefrit in een Prius 3 wist ik het, dit wordt het, ruim, zuinig en comfortabel.
Mijn gemiddelde verbruik de afgelopen twee jaar ligt op 4,6 ltr/100km, en dat is toch echt ook zuiniger dan ik in de Prius 2 voor elkaar kreeg.
In de zomer zit ik meestal rond de 4,3 ltr/100km, in de winter op 4,8. En voor zo’n ruime en comfortabele auto vind ik dat erg goed. Ik rijdt voor 85% op de cruise control, en de helft van de kilometers zijn dorp, 60 en 80 wegen en de rest snelweg.
Ik vind de 2e hands prijzen echt bizar hoog van deze auto, in juni 2023 betaalde ik bijna 12 mille voor een auto van ruim dertien jaar oud, en ook nu zijn ze nog erg duur in de aanschaf. Maar ik heb geen noemenswaardige kosten gehad in de afgelopen twee jaar, en de auto heeft me nooit in de steek gelaten, maar ik had wel een ‘dingetje’.
Ruim een jaar geleden kreeg ik opeens een storingsmelding betreffende het airbag systeem. Een paar dagen later was het weer weg, en weer een paar dagen later kwam het weer terug. Irritant, ik hou niet van “dan wel, dan niet” storingen, dus de garage waar ik de auto gekocht had zou er naar kijken. Zij ontdekten een slechte kabel verbinding onder de bestuurders stoel en fixten dat voor €79.
Prima, maar een paar weken later kwam de storing weer terug! Dan maar naar de officiele dealer en die zouden onderzoek doen en het laten weten.
Resultaat, sleepring in het stuur versleten, advies: sleepring en ook direct de airbag vervangen voor slechts €2800 puur aan materiaalkosten, arbeidsloon zou er nog bij komen! Nou, doe maar niet, de storingen waren in ieder geval gereset.
Nou moet ik zeggen dat ik tot dan eigenlijk altijd de auto instapte terwijl ik me vasthield aan het stuur (ik ben bijna twee meter lang), dus misschien ‘leunde’ ik er teveel op?
Lang verhaal kort: ik stap nu in zonder aan het stuur te hangen en heb al ruim een jaar geen storingen meer gehad, ofwel alles lijkt normaal te functioneren!
Ga ik nog lang door met de Prius? Vermoedelijk niet, ik kan voor het eerst van mijn leven wat meer geld uitgeven aan een auto en wil heel graag een electrische auto (2e hands) dus ben druk aan het speuren én veel gebruikers reviews aan het lezen.
De Prius gaat dus niet weg vanwege slechte ervaringen maar puur omdat de overstap naar een EV wil maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren