Toyota Prius 1.8 HSD Aspiration (2009) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 56.000 km |
KM-stand laatst | 157.000 km |
Functioneel betrouwbaar en goedkoop
- 157.000 km
Ik heb inmiddels een ton bijgeplust dus voldoende ervaring om deze bijna youngtimer van een review te voorzien.
Voor deze auto reed ik in een Audi A3 1.9TDI, die ik destijds met veel pijn in het hart inruilde tegen deze Prius.
De Prius vindt ik verassend ruim(Het was altijd erg leuk om de verbazing van anderen te zien als ik weer eens iets groots (zoals een bedbodem) in zijn geheel de auto in schoof.), erg zuinig—als je je rijstijl er op aanpast—, betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.
De auto heeft me tot de 150.000km beurt nooit verast bij onderhoudskosten en de vaste onderhoudskosten vielen ook in prijs mee. Hiervoor moet je wel het één en ander aan bandengeruis, geloei van de motor en piepjes, kraakjes en rammeltjes accepteren wat met de tijd erger wordt, ook heeft hij erg veel Spartaans hard plastic in het interieur. Dit laatste zorgt er wel voor dat de auto, toen ik hem weg deed, weinig last van gebruiksslijtage in het interieur had.
Reed hij lekker, nou ja en nee, hij is zwaar en log en je hebt weinig gevoel met de weg, maar de automaat werkt feilloos hij heeft voldoende vermogen en het 100% elektrisch rijden op remenergie blijft leuk. Minder leuk is hoe andere weggebruikers reageren op een Prius(ongeacht of je vlot rijdt of niet) en ook een trekhaak heb ik wel gemist.
Zoek je als ZZPer een goedkope betrouwbare en functionele youngtimer die je van A naar B moet brengen, dan zou ik deze Prius zeker op mijn lijstje plaatsen.
Inmiddels, na acht jaar, heb ik de Prius ingeruild tegen een Skoda Scala met 6-bak, toch een klein beetje terug naar het hatchback gevoel wat de A3 me gaf.
Enkele cijfers op verzoek:
100.000km
Verbruik gemiddeld 4,7/100 ~ 1 op 21
Totale onderhoudskosten €6400
Totale afschrijving €6800
2e eigenaar
In onderhoud bij Toyota dealer
Kosten bij beurt meestal tussen de €275-€550/jaar (Extra kosten alleen te verwachten slijtage gevoelige onderdelen zoals remschijven, startaccu 1* en banden)
Na 150.000km beurt meerdere hogere kostenposten w.o. remschijven, -klauwen en -zuigers voorzijde. ~ €2900
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren