AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)

autoreview

Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Aspiration
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf55.880 km
KM-stand laatst99.124 km
Lezerswaardering: 96%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klein maar fijn

  • 81.821 km

Ik hou van kleine zuinige autootjes, in het verleden heb ik al twee keer een Daihatsu Cuore gehad en daarna had ik een uitstapje naar een wat grotere auto maar wel met een geweldig design; een Nissan Cube. Ansicht een geweldig ding en soms mis ik hem nog wel een klein beetje, maar klein en zuinig past toch beter bij me.

De auto die we hier voor ons hebben is een handgeschakelde Toyota iQ Aspiration met de optionele half lederen bekleding en stoelverwarming die ik bij Toyota Van Gent in Ede heb opgehaald in januari 2017. De keuze viel op deze vanwege z'n mooie complete uitvoering en de goede inruildeal, bij een andere dealer waar ik een minder luxe uitgevoerde iQ had bekeken moest ik veel meer bijbetalen omdat men kennelijk geen Nissan Cube durfde in te ruilen.

Bij de proefritten was het wel even wennen. Doordat de auto zo kort is maar wel relatief breed rijdt de iQ heel anders dan bijvoorbeeld een Smart Fortwo. De iQ is een stuk comfortabeler dan de Smart Fortwo (vorige type) die naar mijn mening echt een ontzettend stuiterbakje is. Eerder had ik daar al eens mee proefgereden, maar die viel juist vanwege z'n weggedrag af. En dat vond ik eigenlijk wel jammer want stiekem had ik eigenlijk best nog graag eens een Smart Fortwo willen hebben. De iQ is eigenlijk wel een wat slimmere keuze, hij is niet heel erg veel langer maar bied wel een klein achterbankje waardoor je wel met 3 volwassenen op pad kunt. Een lange reis met 3 personen is niet aan te raden, maar voor korte stukjes is het prima. De korte wielbasis in combinatie met de stuuruitslag maakt de iQ ontzettend wendbaar, straatje keren is zo gebeurd.

Dit kleine Toyota'tje is uitgevoerd met een 1.0 motortje die voor gebruik binnen Nederland voldoende kracht genereert. Het is geen racemonster maar de 3-cilinderroffel is wel leuk en geeft het z'n eigen karakter. Je zou het misschien niet verwachten maar er valt met dit wagentje prima te rijden op hogere snelheden 130 of 140 km/h op de snelweg wil prima zonder dat het oncomfortabel wordt, zelfs het verbruik blijft redelijk binnen de perken. Wel opvallend is dat de schakelindicator adviseert om terug te schakelen naar de 4e versnelling wanneer je 130 km/h rijd en de weg iets naar boven loopt (bij viaducten bijvoorbeeld). In z'n 5 mist hij op zo'n moment de kracht om te kunnen versnellen. De schakelindicator is wel een beetje overactief want hij adviseert je al heel snel op te schakelen maar daardoor blijf je vaak in buurt van de 2000 toeren en rond dat toerental is de iQ nou bepaald niet op z'n prettigst om te rijden. De auto bromt en trilt dan nogal en dat is niet prettig, het is fijner om iets hoger in de toeren te blijven.

Als we kijken naar het interieur en je vergelijkt dat met bijvoorbeeld de Aygo dan vind ik de iQ toch echt stukken netter afgewerkt. Zeker als je de Aspiration uitvoering hebt met climate control ziet het er prachtig uit. Wat wel een negatief punt is is de radiobediening; wanneer je de fabrieksradio hebt die is weggewerkt in het dashboard dan moet je alles met de knopjes op het stuur doen, en dat systeem werkt niet intuïtief. Als je een zender wilt opzoeken en opslaan moet je eerst de handleiding bestuderen en dat vind ik belachelijk. De basisfuncties van een radio moet je zonder bestudering van de handleiding kunnen bedienen. Ik heb er voor gekozen om de fabrieksradio te verwijderen en een (gebruikt) dashboardpaneel aan te schaffen waardoor je een 1 of 2DIN autoradio kunt monteren. Ik heb direct van de gelegenheid gebruikt gemaakt om te upgraden naar DAB+. Een ander opvallend dingetje binnenin de auto is de schaalverdeling van de tankinhoud, deze geeft geen reëel beeld. Hij is verdeelt over 6 blokjes maar het eerste blokje vertegenwoordigd kennelijk meer liters dan de blokjes erna. Ook is het opvallend dat wanneer het laatste blokje begint te knipperen, om je erop te attenderen dat je moet tanken, er nog zo'n 7 liter in de tank zit. Dat is meer dan 21% van de totale tankinhoud.

Om het comfort verder te verhogen heb kort na aanschaf van de auto cruise control/speedlimiter laten inbouwen. Het betreft een systeem van John Gold met de CM4 bedieningspook. Ik kan dit echt aanraden, ik gebruik het bijna elke rit en het maakt het heel ontspannen rijden. De ingeprogrammeerde speedlimiter gebruik ik maar zelden, maar is soms toch handig als je ergens in een stad rijd waar je minder bekend bent en dus meer om je heen zit te kijken in plaats van op je snelheidsmeter.

Binnen de garantietermijn is de iQ nog wel een keer terug naar de dealer geweest, het volgende was het geval; in de sponning tussen het dak en de bovenkant van de achterklep zag je een lelijke witte streep die vooral erg opviel bij het openen van de achterklep. Het zag er uit alsof de lak was afgebladderd. Ik heb de dealer benaderd met de vraag of ze hier onder garantie nog wat mee konden. Toevallig bleek de andere iQ die ze nog hadden staan precies hetzelfde te hebben, dus waarschijnlijk is het gewoon een fout in de productie geweest waarbij dit deel van de carrosserie gewoon niet goed in de kleur is gespoten. Gelukkig gaf de dealer aan dat ze het probleem wel wilden verhelpen onder garantie. Dat is netjes aangezien je op een nieuwe Toyota slechts 3 jaar lakgarantie hebt en mijn iQ was al aantal jaartjes ouder dan dat. De sponning is nu heel netjes opnieuw gespoten en het resultaat is prachtig. Zeer netjes opgelost door Toyota dealer Van Gent.

Ik heb bij de dealer ook nog opgevraagd voor welke terugroepacties de iQ terug in de werkplaats is geweest, dat bleken er twee te zijn; herprogrammeren van de EPS computer en het vervangen van het uitlaatspruitstuk.

In de bijna anderhalf jaar dat ik de auto nu heb hebben zich geen grote problemen voorgedaan. Slechts een paar kleine dingetjes. Voetenmathaakje passagierszijde breekt makkelijk af, gelukkig zijn nieuwe haakjes niet duur en komen ze per 4 stuks. De rubbers rond de asjes van het ruitenwissermechaniek zijn kapot gegaan maar die waren ook redelijk makkelijk te vervangen, en de ruitenwisserbladen zijn allemaal al een keer vervangen. Naar mijn idee gewoon normale slijtagedelen (behalve die vloermathaakjes), rubbers drogen nou eenmaal uit en moeten dan vervangen worden. Voor de rest zo hier en daar wat rammeltjes verholpen met eenvoudige middelen.

Sinds aanschaf heeft de auto inmiddels 1 kleine beurt gehad met APK gehad en daar kwam niks opvallends uit naar voren. Het onderhoud wordt overigens bij Vakgarage JMR in Zwolle uitgevoerd. De volgende beurt is de 90,000km-beurt die volgens het boekje de meest uitgebreide is met onder andere het vervangen van de bougies.

De lichtsensor die de automatische verlichting regelt is trouwens nog wel even het benoemen waard; deze schakelt de verlichting namelijk te laat in wanneer het donker wordt. Je rijd dan in de schemer zonder verlichting en dat vind ik niet veilig. Volgens het boekje kan de dealer de gevoeligheid aanpassen waardoor hij eerder of later inschakelt maar bij een bezoek aan de dealer werd me verteld dat het anders instellen van de sensor geen zin heeft omdat het geen verschil maakt. De sensor blijft te laat inschakelen. Oplossing van de dealer; plak iets over de sensor heen zodat hij altijd denkt dat het donker is en je altijd met dimlichten aan rijd. Dit vond ik geen bevredigend antwoord. Ik heb zelf een extra draad getrokken naar de achterlichten zodat de achterlichten nu altijd branden zodra de auto op contact wordt gezet en in de voorbumper zijn de mistlampen vervangen door combinatielampen die zowel dienen als mistlamp maar ook als dagrijverlichting. Zo rijd ik voor en achter nu altijd met verlichting. De gebruikte set dagrijverlichting betreft: Osram Ledriving FOG. Bijkomend voordeel is dat de mistlampen nu ook LED zijn en ze hebben een heel scherp en breed lichtbeeld. De originele mistlampen gaven een behoorlijk diffuus lichtbeeld waardoor je er niet echt veel aan had.

Het verbruik houd ik tegenwoordig enkel nog bij op spritmonitor.de. Op het moment van schrijven ligt het gemiddelde verbruik bij 4,92L/100km over 25.497km. Naar mijn idee een net verbruik waar ik niet echt over te klagen heb.

Ik heb in de tijd dat ik de auto heb behoorlijk wat zaken toegevoegd of veranderd aan de auto, sommigen vanwege extra comfort anderen gewoon omdat ik het leuk vond. Voor de geïnteresseerden zal ik de zaken die ik hierboven nog niet heb genoemd even opsommen;
- Sleutelhoesje voor de smartkey met iQ-opdruk (Toyota)
- Mat voor de bagageruimte (Toyota)
- Reservelampenset HIR2 (Toyota)
- Instaplijsten (Toyota)
- Toyota emblemen vervangen door Scion emblemen (in de USA/Canada is de iQ als Scion iQ geleverd)
- OptiWhite HIR2 lampenset (Toyota)
- Vantrue N1 dashcam
- Voetenruimte verlichting (zelfbouw)
- Verlichting laadruimte (zelfbouw)
- Thule dakdragers
- ClimAir Sport windgeleiders
- Set rubber matten (aftermarket)
- Calearo Shark2 DAB+/FM antenne
- Continental TRD7412UB-OR DAB+ autoradio
- Gebruikt lederen stuur met rood stiksel ipv zwart.
- Lederen armsteun met rood stiksel van Botec.
- TapTurn knipperlichtrelais voor comfort knipperlicht en extra's.
- Standaard W21W, WY21W & W21/5W lampen vervangen door Osram Ledriving Premium lampen.
- Standaard W5W lampjes vervangen door Philips X-treme Vision LED 4000K

Tot slot van deze review kan ik concluderen dat ik veel plezier heb aan deze auto. Niet alleen is deze auto voorzien van allerlei luxe gemakken en knutsel ik graag aan deze auto maar het wagentje past me ook als een fijne jas.
Natuurlijk loop ik een enkele keer aan tegen praktische problemen zoals ruimtegebrek, en natuurlijk zou het soms leuk zijn om een auto te hebben met wat meer vermogen. Maar voor 99,5% van de gevallen biedt deze auto alles wat ik nodig heb.

Nieuwe bandjes en groot onderhoud

  • 87.015 km

Een tijdje geleden heb ik een set stalen velgen gekocht en deze laten spuiten. Een van de redenen is dat ik gespoten stalen velgen goed vind staan bij de iQ, een andere reden is dat de originele lichtmetalen velgen wat last beginnen te krijgen van oxidatie. Het vooraanzicht ziet er nu nog best aardig uit maar aan de binnenkant van de velg is het al een flink eind gevorderd. Wellicht laat ik ze in de toekomst nog wel eens stralen en poedercoaten zodat ze er weer goed uitzien.

De stalen velgen heb ik voorzien van GoodYear Vector 4Seasons Gen-2 banden. De Bridgestone Ecopia banden die om de lichtmetalen velgen lagen bevielen niet, ik vond de grip op nat wegdek onvoldoende. Nu wil ik eens zien hoe vierseizoenenbanden bevallen.

De iQ was verder hoe aan de (dure) 90.000km beurt. De iridium bougies drijven de prijs van deze onderhoudsbeurt omhoog, maar gelukkig hoeven deze slechts elke 90.000km vervangen te worden. De garage had nog als optie aangedragen om goedkopere bougies te gebruiken en die dan elke grote beurt (om de 30.000km) te vervangen. De iridium bougies zijn weliswaar dubbel zo duur als gewone bougies, maar ze moeten ook 3 keer zo lang meegaan. Als ik plannen had om de auto op korte termijn te verkopen of in te ruilen waren die gewone bougies wellicht wel een optie geweest.
Aangezien de APK gratis was icm de grote beurt ook deze direct maar laten uitvoeren. Het enige wat nog bovenop de normale werkzaamheden kwam bij deze beurt waren de voorste remblokken. Voor de rest bleek de iQ in uitstekende staat te zijn. Top wagentje!

Ik heb nog een leuke Scion gimmick toegevoegd aan de auto; een speciale pookknop die in het duister blauw kan oplichten. Hij is voorzien van een zonnecel waarmee hij zichzelf oplaad overdag. Dit is een pookknop ter ere van het tienjarige bestaan van Scion destijds op de Noord Amerikaanse markt. Ik moest hem iets modificeren omdat hij eigenlijk voor een automaat bedoeld was, maar ik ben erg blij met het resultaat. (fotootje toegevoegd)

Verder bevalt de iQ nog steeds prima, het blijft een geniaal en zeer compleet uitgerust wagentje. Hij mag nog een tijdje blijven!

Opnieuw nieuwe remblokken en een nieuwe radio.

  • 91.735 km

Bij de laatste onderhoudsbeurt zijn de voorste remblokken vervangen, maar sindsdien had ik last van een irritant gepiep bij het remmen. Bij hard remmen was er niks aan de hand, maar bij rustig afremmen gaf het een hoop lawaai. Eerst heb ik het een tijdje aangekeken in de hoop dat het vanzelf over zou gaan, maar dat gebeurde niet. De garage heeft de remmen vervolgens weer even los gehaald en geprobeerd het probleem op te lossen maar het effect was van korte duur, daarna begon het probleem langzaam weer terug te komen. Toen wel duidelijk was dat dit probleem niet over zou gaan is besloten de remblokken te vervangen. Zodoende gingen de Brembo remblokjes er binnen 3 maand (en ongeveer 5000km) al weer onder vandaan, en nu heeft de garage remblokken van Nipparts gemonteerd. Het probleem is nu helemaal over, en voor mij waren er geen kosten want dit viel onder garantie.

De Continental radio heb ik inmiddels ook vervangen. Ondanks dat hij naar mijn mening erg mooi paste in het interieur met z’n matte afwerking en oranje verlichting ergerde ik me er toch aan een aantal zaken. Nu zit er een Kenwood KMM-BT504DAB in, en die werkt onder andere wel met de stuurwielbediening samen. Dat heb ik bij de Continental nooit voor elkaar kunnen krijgen.
Het jammere aan de Kenwood is dan weer dat het scherm niet dimt wanneer je de verlichting aan zet, want hij heeft geen aansluiting voor dat signaal. De Kenwood dimt het scherm op basis van het tijdstip, en dat kun je wel zelf instellen, maar is niet zo ideaal. Ach, zo blijft er altijd wel wat te wensen over. ;)

Te koop gezet.

  • 99.124 km

Het is een moment dat onvermijdelijk zou gaan komen; het moment dat ik uitgekeken zou raken op m’n auto. Ik heb de iQ daarom op Marktplaats gezet.

Begrijp me goed; er is niks mis met de iQ. Vorig jaar nog een grote 90,000km beurt gehad, nieuwe banden en nieuwe radio, jullie hebben het allemaal kunnen lezen. Ik zou er nog jaren probleemloos mee door kunnen blijven rijden. Maar op een gegeven moment begint het bij mij gewoon te kriebelen, ik wil dan weer eens wat anders. Ik was inmiddels ook wel zo’n beetje uitgeknutseld aan de iQ wat betreft toevoegen van extra (luxe) spulletjes en dan begint het een beetje te vervelen ….

De opvolger staat inmiddels ook al op de parkeerplaats, wel weer gewoon een A-segmenter want kleine autootjes blijf ik het leukst vinden en het best passend bij mij. Het is een gebruikte Skoda Citigo CNG Sport geworden, daar volgt uiteraard ook nog wel weer een review van maar eerst moet ik daar even iets meer kilometers mee gereden hebben.

Ondanks dat ik blij ben met de nieuwe auto is afscheid nemen van de iQ ook wel een beetje lastig. Het is zo'n verdraaid leuk karaktervol wagentje dat ook nog eens bijna niks kost aan vaste laten. Maarjah, ik kan niet al m'n vorige auto's houden en opslaan, ik kan en wil er maar 1 tegelijk hebben. (met uitzondering van de overbruggingsperiode zoals nu)

Ik hoop snel een nieuw baasje te vinden voor de iQ want het zou zonde zijn als hij hier heel lang werkloos op de parkeerplaats blijft staan. Mochten mensen die deze review lezen geïnteresseerd zijn neem dan ook even contact op via Marktplaats aangezien ik mijn inbox op de AutoWeek-website niet dagelijks check.

Lezersreacties (11)

Reageren