Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009) #4

autoreview

Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)
Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf152.790 km
KM-stand laatst168.238 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom een Toyota iQ?

  • 152.790 km

Open vizier, gestrekt been. Met de iQ zette Toyota de aanval in op smart. Ondanks de Japanse bewijsdrang werd de mini-Toyota geen verkoopsucces en tot overmaat van ramp kwam er geen opvolger. Is het anno 2023 dan wel een goede keuze?

Dit verhaal behoeft wat toelichting. Ik houd van doordachte auto's, modellen die anders-dan-anders zijn, en eigenlijk wil ik al heel lang een smart. Op het moment dat ik serieus een ForTwo wilde kopen kwam er een Peugeot 406 Coupé op mijn pad. In de jaren daarna vond ik de iQ steeds interessanter, in plaats van de smart. Toen ik klaar was voor de kleinste Toyota, je raadt het al, meldde zich een 407 Coupé V6 op LPG. Nu, ruim twee jaar later, is de iQ er alsnog.

Uit bovenstaande tekst zou je kunnen opmaken dat ik geen auto's zoek, maar dat auto's mij vinden. Dat geldt ook voor de slimme Toyota, die ik van vrienden kocht. Deze iQ is destijds na een lange zoektocht aangeschaft, waarbij ik ook een aantal proefritten gedaan heb. Dit exemplaar was toen de beste.

Mijn iQ heeft sinds nieuw keurig onderhoud gehad en is, los van dat de buitenkant niet erg schoon was, echt een keurig ding. Net wat voor mij, dus toen ik hoorde dat hij vrij zou komen heb ik de Peugeot te koop gezet.

Is de stap terug niet te groot na die vorstelijke 407? Want ja, de iQ rijdt duidelijk volwassener dan zijn lengte van 2,985 meter doet vermoeden. Maar nee, niet als die weelderige Peugeot met alleen al een wíelbasis van 2,73 meter. De eerste week reed ik dan ook wat vertwijfeld rond in mijn compacte Toyota, tot ineens het kwartje viel.

De iQ blijft. En waarom?

Tussen de Peugeots reed ik en half jaar Volvo S60, model 2004. Een fijne, comfortabele, stille en eveneens vrij grote auto. Die deed weinig verkeerd, maar de klik ontbrak. Met de iQ ervaar ik die klik al sterker. Of ik een auto houd hangt niet af van zijn eigenschappen of formaat, maar van mijn gevoel. Laat de review beginnen!

Verrek, een lek

  • 154.000 km

Na zo'n 1.500 km, een paar goede wasbeurten en het polijsten van de koplampen zag de iQ er aanzienlijk frisser uit dan toen ik 'm kocht. In de lente zal ik de hele auto nog eens polijsten, maar echt nodig is het niet.

De parelmoerwitte lak van deze iQ's is berucht, hij laat na verloop van tijd los. Vier jaar geleden is het dak van mijn exemplaar al opnieuw gespoten. Ik koester de hoop dat de motorkap eerder al eens gespoten is, anders wens ik dat de originele lak voor de verandering gewoon blijft zitten.

Een paar dagen na het wassen openbaarde zich het eerste probleem. De iQ rook vanbinnen wat muf terwijl hij bij aanschaf geurloos was. Er bleek een flinke plas water in de 'reservewielkuip' te staan, met natte binnenbekleding tot gevolg. Oorzaak: een scheurtje in de afwerking tussen dakplaat en zijscherm, dat gebeurt bij iQ's blijkbaar vaker. De scheur was waarschijnlijk al langer aanwezig en kwam na mijn grondige wassen bloot te liggen.

Afijn, een dag later stond ik met transparante polymeerkit mijn Toyota dicht te plakken. Dat had ik niet zien aankomen en ik vind het nog steeds knullig. Wel fijn: het heeft gewerkt, de iQ is weer waterdicht.

4500 km: Good vibes, bad vibes

  • 157.050 km

Ik moest ook twee keer knipperen, maar blijkbaar heb ik in een maand tijd bijna 4.500 km gereden. Zo voelde het niet, dat is positief.

Het grootste aantal kilometers reed ik op de snelweg. Daar is de kleine Toyota wat mij betreft in zijn element. Het veercomfort is alleraardigst, het geluidscomfort zelfs verbluffend goed. Pas als je met 120 km/u tegen harde wind in beukt is het minder rustig aan boord, in bijna elke andere situatie durf ik de iQ gerust stil te noemen. Op constante snelheden hoor je de motor simpelweg niet en ook wind en banden blijven op de achtergrond. Echt een dikke plus.

Daar staat tegenover dat deze stadsauto juist in de stad een onhebbelijkheid kent. Het is de typische iQ-brom, die zich openbaart vanaf 2.000 tpm en bij 2.500 tpm abrupt stopt. De meeste exemplaren lijken last te hebben van deze vibratie, waar je in langzaam verkeer al gauw mee te maken krijgt. Mijn 'oplossing' is iets hoger in toeren te rijden, dus 50 in '3'. Veel comfortabeler, het iets hogere verbruik ten spijt.

Afgezien van deze trilling zijn er ook in de stad voldoende good vibes. De draaicirkel (7,8 meter) is extreem kort en de besturing is heel direct. Met 68 pk is de driecilinder vrij zwak, toch zijn de prestaties niet onaardig. Je komt vlotter van je plek dan jijzelf - en ook vaak een ander - verwacht. Gooien, smijten, lachen gegarandeerd!

In eerste instantie vond ik de auto in rechte lijn onrustig, wat niet geholpen wordt door een op snelwegtempo kunstmatig zwaar gemaakte besturing. Inmiddels ben ik eraan gewend. De truc zit 'm in het losjes vasthouden van het stuur. Laat de iQ een beetje vieren, dan gaat-ie keurig rechtuit!

Updates tot nu toe:
• Luxe kentekenplaten. Een 'premium' stadsauto verdient dat.
• Philips Ultinon Pro5000 HIR2 dim- en grootlicht en witte led-stadslichten. Dit geeft de auto een veel modernere - letterlijk - uitstraling en verbetert het zicht enorm. Dankzij de projectorlampen is de aanpassing niet verblindend, het lijkt fabrieksaf.
• Eind deze maand wordt er cruise control (John Gold CM3) ingebouwd. Wel zo fijn, met mijn grote aandeel snelwegkilometers.

Cruise control, raammechanisme en symmetrie

  • 159.255 km

Inmiddels zijn we 'n maand en ruim 3.000 km verder. Daarbij is weer het nodige gebeurd.

• Cruise control ingebouwd
• Raammechanisme bestuurdersdeur vervangen
• Linker achterlicht vervangen door exemplaar uit UK

[ Inbouw cruise control ]

Aan de stuurkolom zit nu een extra stengel die qua looks origineel had kunnen zijn. Het is de John Gold CM4, een kleine upgrade ten opzichte van de toegezegde CM3. Prijs inclusief inbouw: € 550,-.

De bediening is in eerste instantie niet heel logisch, maar het went snel. Stengel omhoog = vastzetten, naar je toe = cancel, omlaag = resume. Je merkt alleen dat het niet origineel is aan het extra dotje gas dat de auto geeft als je de snelheid vastzet. Dat merk je vooral op lagere snelheden.

Als toetje zijn er twee programmeerbare geheugenstanden, deze heb ik ingesteld op 80 km/u GPS en 100 km/u GPS. Het lijkt overbodig omdat een fabrieks-cruise dit ook niet heeft, maar in de praktijk gebruik ik het dagelijks.

[ Raammechanisme defect ]

Bij het sluiten van 'mijn' raam klonk kort gekraak, daarna stopte de ruit met bewegen en kon ik hem met de hand vrij verschuiven. Boosdoener bleek een doorgesleten kabel van het raammechanisme. Online bestelde ik voor € 80,- een nieuw (niet-OEM) mechaniek wat ik zelf heb gemonteerd. Hoewel je het mankement zou kunnen beschouwen als normale slijtage krijgt de iQ nog geen extra sterren voor betrouwbaarheid.

[ Symmetrische achterlichten ]

Tot slot een wat nerdy aanpassing. Ik heb het linker achterlicht, met het rode mistlampglas, vervangen door een exemplaar uit de UK. Daar hebben ze links immers geen mistlicht maar een helder achteruitrijlicht. Door deze aanpassing is mijn iQ nu van achteren symmetrisch terwijl een felle, rood schijnende led de functie van mistlicht vervult.

[ En hoe bevalt ie? ]

De iQ heeft zich even moeten bewijzen, maar inmiddels kan ik zeggen dat ik er echt plezier aan beleef. De cruise control maakt lange ritten aangenaam en ik blijf erbij dat de auto op de - Nederlandse - snelweg in zijn element is. Stil zat en, als je het stuurwiel een beetje met rust laat, ook koersvast.

Buiten de snelweg voelt deze Toyota als een compacte (en oké, wat langzame) sportauto. Dankzij zijn bescheiden afmetingen heb je veel ruimte om leuke lijnen te rijden en het dikke, relatief kleine stuur geeft je commando's direct aan de voorwielen door. Objectief gezien kan je er niet écht snoeihard mee door de bocht en helt de koets best over, desondanks rijd ik de iQ graag iets vlotter.

Volgende update? Die zal wel ruim na de aanstaande 160.000 km-beurt zijn. Daarbij verwacht ik namelijk geen extra aandachtspunten.

Nieuwe APK

  • 161.000 km

De iQ heeft z'n 160.000 km-beurt gehad. Kleine miscommunicatie tussen mij en de garage: het werd geen kleine maar een grote beurt. Nieuwe bougies en filters, verse olie: iets duurder dan verwacht, maar prima.

Naast het onderhoud heb ik ook gevraagd de airco te controleren, deze functioneerde niet naar behoren. Opmerking: 'condensor lek'. Het ding zit vlak achter de bumper, dus waarschijnlijk heb ik onderweg ergens een steentje opgepikt. Binnenkort maar laten vervangen voordat het echt warm wordt. De auto kan er niet veel aan doen, maar 't is jammer van de onkosten.

Bij het afrekenen keek ik nog eens naar de factuur. 'Wat heb je bij de RDW moeten afmelden?', vroeg ik, 'Ik kan maar één ding bedenken...'

"APK. Moest dat niet, dan?"

De iQ heeft dus ook een vers APK-rapport, zes maanden eerder dan nodig. Laat ik het erop houden dat het fijn is dat-ie met zijn led-koplampen en aangepaste achterlichten gewoon kan worden goedgekeurd.

Tot slot heb ik nieuwe foto's geplaatst, daarop zie je de led-koplampen en symmetrische achterlichten pas echt goed.

Eindstand

  • 168.238 km

Het kan verkeren. Een vriend van mij, met een autobedrijf, ruilde een keurige en goed onderhouden Audi A2 in. Uit nieuwsgierigheid ging ik kijken en rijden, de proefrit was zo overtuigend dat we meteen een deal hebben gesloten. De A2 stond er netjes bij, daarnaast overtuigden z'n rustige motorloop en vooral veel beter ondersteunende stoelen. Dat de A2 ruimer en nog wat stiller is is mooi meegenomen. Enige nadeel dat ik zie is dat ik mijn reserveringen voor onderhoud naar boven moet gaan bijstellen.

Door bovenstaande ervaringen besef ik dat ik nog niets over de iQ-stoelen had geschreven. Deze zijn op zich comfortabel, maar ik merk dat ze mij op langere ritten minder goed ondersteunen.

Het resultaat van alles is dat mijn iQ nu, veel eerder dan verwacht, te koop staat. Tijd om, na 15.448 kilometer en 7 maanden bezit, de balans op te maken.

Plussen:
+ Nog steeds een erg frisse verschijning, model wordt goed oud
+ Voelt ook nieuwer dan hij is
+ Rijdt volwassen en is stil, zeker voor het formaat
+ Stuurt direct en vermakelijk
+ Mooi interieur, prima audio, telefonie en bluetooth-streaming
+ Hij deed het altijd (betrouwbaarheidsscore aangepast)
+ Net zuinig genoeg (gemiddeld 1 op 18,55)

Minnen:
- De typische vibratie rond 2.000 tpm
- Inhalen op snelweg duurt even
- Ondersteuning stoelen op langere ritten (is persoonlijk)

De eindstand is dus positief. Ik heb de Toyota iQ ervaren als een verdraaid slimme en voor zijn formaat fijn rijdende auto, al was hij voor mijn kilometers misschien net een maatje te klein. Hij was goedkoop om te rijden en nog goedkoper om te hebben. Daar gaat de nieuwe eigenaar nog lang plezier van hebben!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.